Joskus aiemmin ihmettelin samaa asiaa, mutta noilla Espoon-Ladoilla ajavat oli kovasti sitä mieltä, että kyse on autosta, jonka kuskit vaan ajelee sillä yksin ja James hoitaa kompostien kuskaukset yms. Noinhan se ei tietenkään ole, niin ihmettelen yhä. Pääsi epäuskoinen huokaus, kun uusimman E-sarjan farkun esittelyssä aikanaan olin ja huomasin, miten tyylikäs auto on farmariksi, mutta takalasi on V90:iin verrattuna todella pysty. Näin:
Espoon-LadaEiran-LadaNämähän ovat makuasioita, eikä niistä voi kuin kiistellä. Muoti-ilmiöt eivät koskaan ole olleet ominta alaani, mutta silti jaksan vaan ihmetellä, miten jotkut jaksaa haluta farmariauton, jos eivät tarvitse sitä kuljetuskapasiteettia. Samalla kun tulee farkun perinteiset huonot puolet, joita sedaniin nähden riittää aina kuraisesta takalasista huonompaan äänieristykseen, ilman taustapeilissä jatkuvasti kummittelevaa kanaverkkoa kolaritilanteessa ympäri hyttiä roiskuviin tavaroihin ja jossain määrin edelleen korin vääntöjäykkyyteen. Sitkeässä on tuo jostain 90-luvulta alkanut muoti-ilmiö, jonka mukaan farkku on (muka) tyylikkäämpi kuin sedan, jopa siinä määrin, että nuo huonot puolet on valmis hyväksymään ilman todellista tarvetta. No, toki tuntuu, että moni (Volvo etunenässä) tekee sedan-mallista tarkoituksella ruman, tai ainakin sellaisia muotoilukötöstyksiä viime aikoina on näkynyt.
Ei, en edelleenkään ymmärrä farmariautoa, jossa ei ole farmariauton tiloja. Väitän kyllä, että muotoiluosastolle tulisi toisenlainen komento markkinamiehiltä, jos asiakkaille tarjottaisiin E-Mersun tapaista pystyä takalasia. Senkin voi tehdä tyylillä. Siinä vaiheessa, kun liian viiston takalasin vuoksi jää joku laatikko laittamatta tavaratilaan, tuntuu joku turhamainen muotoiluseikka aika vähäpätöiseltä, kun vaihtoehtona on kulkea suolakurakelissä takaluukku auki, tai ruveta järjestelemään kuljetusta. Tai kuten kaltaisellani, jolle käytännöllisyys on paljon tärkeämpää, tulee v-käyrän välittömästi ampuessa kaakkoon mieleen täräyttää romun luukku vaan kiinni. Lekaa takalasille, niin taas mahtuu muotoilun kukkaseenkin. Tiedän, kun se kurjuus on valitettavasti koettu.