Kulkukoira  Proturbo

Amazonin taka-akselit / levyjarrut taakse Amazoniin

  • 63 Vastauksia
  • 32485 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Amazonin taka-akselit / levyjarrut taakse Amazoniin
« Vastaus #45 : 07.07.2015, 19:22:15 »
Rattaita ei voi sekoittaa keskenään, vaan ne kulkee aina parina. Edes samanlaisia käytettyjä osia ei passaa sekoitella.

Erikoista, että 140:n perässä olisi 3,9 välitys. Niissä pitäisi olla 4,1 melkein kaikissa malleissa.

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2193
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Amazonin taka-akselit / levyjarrut taakse Amazoniin
« Vastaus #46 : 07.07.2015, 19:34:24 »
Sitten pitää varmaan toi 140 sarjan molemmat rattaat laittaa duetin perään.. korjaan vielä että 43-11 on tuo 140 perän välitys eli juuri se 3,91.. gl mallista niin en tiedä onko sitten siinä joku ajatus

E: mitähän mun täytys seuraavaks tehdä kun kardaanin laippa on irti ja runkopukit mutta en saa irti tota itse perää..
« Viimeksi muokattu: 07.07.2015, 19:37:55 kirjoittanut Zebe »
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazonin taka-akselit / levyjarrut taakse Amazoniin
« Vastaus #47 : 07.07.2015, 20:01:37 »


E: mitähän mun täytys seuraavaks tehdä kun kardaanin laippa on irti ja runkopukit mutta en saa irti tota itse perää..

Siihen tarvii levitintyökalun. Pidä kuitenkin kardaanilaippa kiinni ennenkuin irroitat lautaspyörän ja tasauspyörästön.

Mutta kyllä se voimalla lähtee.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2193
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Amazonin taka-akselit / levyjarrut taakse Amazoniin
« Vastaus #48 : 07.07.2015, 22:27:10 »
Siihen tarvii levitintyökalun. Pidä kuitenkin kardaanilaippa kiinni ennenkuin irroitat lautaspyörän ja tasauspyörästön.

Mutta kyllä se voimalla lähtee.

Mimmonenkohan se levitintyökalu on? Mitä sillä oikeen levitetään? :D
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazonin taka-akselit / levyjarrut taakse Amazoniin
« Vastaus #49 : 07.07.2015, 22:53:26 »
Ruotsalaiset kutsuu sitä nimellä björnfitta......tiijä sitten mitä sillä levitetään.

Tässä linkissä on yksi ti-malli.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=45878

1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1396
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazonin taka-akselit / levyjarrut taakse Amazoniin
« Vastaus #50 : 09.07.2015, 17:59:51 »
Mimmonenkohan se levitintyökalu on? Mitä sillä oikeen levitetään? :D

Peräkoteloa sillä levitetään. Poskilaakereiden esijännitys pitää sulla sitä murikkaa paikallaan.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2193
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Amazonin taka-akselit / levyjarrut taakse Amazoniin
« Vastaus #51 : 09.07.2015, 18:36:40 »
Selkis jo.. eilen tein työkalun ja sain perän purettua
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazonin taka-akselit / levyjarrut taakse Amazoniin
« Vastaus #52 : 17.09.2016, 00:09:05 »
Akselihommaa tässä vähän pohtinut... Saattaisin haluta Amaan taakse levyjarrut, pidempi välityskään ei olisi pahitteeksi. Akseli ei saisi ilmajousituksen vuoksi olla yhtään alkuperäistä leveämpi, että sopii renkaat vielä alle. Tehonkestolla ei niin väliä, kumi tällä ei koskaan palaisi muutenkaan. Kunhan olisi vaan mukava maantieperä m46:n kaveriksi.

Tämmöstä mietin, että jos lyhentäisi 240:n akselin "vetariputkia" niin, että Amazonin vetarit käy siihen kiinni? Vai saako Aman vetarin laippaa käymään siihen (käykö vetarin pulttijako yms. ja olisiko muutettavissa käypäseksi). Jarrulevyynhän saisi sitten muutettua tarvittavan 4,5" pulttijaon. Koko komeuteen tukivarsille kiinnikkeet Amazonin omasta akselista

Käytännön kokemusta ei ole näistä Volvon peristä sitten ollenkaan. mitä nyt olen hiekkapuhaltanut tuon Amazonin oman akselin, maalannut sen ja vaihtanut öljyt  :idiot2:

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Amazonin taka-akselit / levyjarrut taakse Amazoniin
« Vastaus #53 : 17.09.2016, 08:52:50 »
Tässä toteutus, jossa 240 vetariin on tehty 5*4.5" Amazonin jako.



« Viimeksi muokattu: 17.09.2016, 09:10:09 kirjoittanut JuHaU »

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazonin taka-akselit / levyjarrut taakse Amazoniin
« Vastaus #54 : 17.09.2016, 09:55:02 »
240 perä on kait pari senttiä leveämpi kuin Amazonin. Yksikertaisinta lienee käyttää 240 akselia ihan vakiona ja hoitaa tilaongelma vanteilla joissa on passeli off-set. Tai tekee sellaiset vanteet? Silloin ei tarttis modailla noita jakoja jos löytyy sopiva vanneaihio.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Amazonin taka-akselit / levyjarrut taakse Amazoniin
« Vastaus #55 : 17.09.2016, 10:44:57 »
240 akseli sopii nätisti amukkaan, oli se (muistaakseni) sen 4cm leveämpi. Omat vanteet mahtuu vieläkin sisään hienosti, vaikkakin tuli lähelle kaaria, mutta se toi vaan ulkonäköä ;) Ja ne levyt, suosittelen ehdottomasti levyjä taakse !! Jako on ihan helppo porata amukan vanteelle tarvittaessa erillisen keskiöstä keskittävän Paksun ohjurilaipan avulla. Jarrumurheet loppui sinäpäivänä kun levyt tuli taakse.

Hep, tässä minun visio kuvina.

     
« Viimeksi muokattu: 17.09.2016, 10:57:07 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazonin taka-akselit / levyjarrut taakse Amazoniin
« Vastaus #56 : 17.09.2016, 12:10:09 »
240:n vetareissa lienee vähän "turhaa" booria? Bamsen videolta kuvakaappaus:


Eli periaatteessa ainakin tuon verran 240:n omaa vetaria voisi lyhentää. Haitanneeko, jos lyhentää vähän enemmänkin, booritus jää kyllä pikkuisen lyhkäseksi, mutta uponnee silti perän sisään ja vastakkain olevaa booria olisi useampi sentti? Eikös tuo boorituksen jälkeinen kohta vetarissa ole vähän ohuempi mitä booritus?

Putkia sitten lyhentäisi tähän tapaan:
https://cruisingnight.fi/forum/viewtopic.php?f=4&t=22&start=20

Prässättyä saisin työpaikalla ja sorvareitakin on kylällä monta. Rahhoo jos olis niin teettäisi reilusti lyhkäsemmät vetarit, sopisi 10" smoothiet alle  ;D

Nykyisessä akselissa on ärsyttävä välys, kardaanin laipasta ottaa kiinni ja pyöräyttää niin tyhjää on joku 1-2cm --> liikkeelle lähtiessä ikävä kolahdus. Toinen rumpukin on soikio, jumalaton jumputus jarruttaessa ja poljinkin pistää tanssijalan vipattamaan... Varmaan nuokin olisi korjattavissa, mutta kannustaa silti enemmän samalla akselinvaihtoon.

Edittiä: Oletteko jättäneet ne alkuperäiset takalinjan paineenrajoitinmutikat paikalleen levyjen kanssa? Onko nuo JuHaU 10.9 pultit?
« Viimeksi muokattu: 17.09.2016, 14:04:53 kirjoittanut Amanssi »

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazonin taka-akselit / levyjarrut taakse Amazoniin
« Vastaus #57 : 17.09.2016, 14:05:07 »
Noi spoorit on kyllä liian kestävät. Akseli menee poikki ennenkuin ura laukee. Eli voi lyhentää  äkkiseltään kolmasosan.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazonin taka-akselit / levyjarrut taakse Amazoniin
« Vastaus #58 : 17.09.2016, 14:13:03 »
Noi spoorit on kyllä liian kestävät. Akseli menee poikki ennenkuin ura laukee. Eli voi lyhentää  äkkiseltään kolmasosan.

Jotain tällaista arvelinkin, luulis että boorit ei ihan herkästi korkkaa. Uskaltaisin veikata, että tarvittavat 2cm saa kyllä nappasta huoletta pois, kun on tuo joku ~5mm muutenkin ylimääräistä booria.

Anteeksi tämä kysymysten tonava, mutta olisiko m46 (j-type loikkari) ja sitten 3,73 välitys hyvä yhdistelmä maantieajoon? Mistä mallista tuon 3,73 välityksen löytäisi todennäköisimmin alta? Tietäisi ostoilmoitusta laatiessa raapustella kaiken oleellisen esiin, että ei turhaan hommaa tietämättömyyttään kymmentä eri akselia hallille  :D

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Amazonin taka-akselit / levyjarrut taakse Amazoniin
« Vastaus #59 : 17.09.2016, 14:20:57 »
Itselläni on 3.9 kiinni, ja se ainakin toimii aikalailla ihanteellisesti omaan makuun. Kierroket menee juuri niinkuin tahdoinkin, koneen vääntöalueen mukaan. 100kmh kulkee siinä 2500rpm nurkilla vitosella. Hiljainen on 8)
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

 

RallyBaron  Samppasport