KL-varaosat  Race.fi

1990 740 230FT lh2.4 puutuu, booa ja ei vetoja lämpimänä

  • 15 Vastauksia
  • 4032 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Yllättäen vikaantui. Kaupan pihasta ei enään käyntiin. Hinattiin kämpille ja palmun alta käymään. Tässä kohtaa oli noin tunti kulunut tapahtuneesta. Epäiltiin etanolin keränneen vettä suodattimeen, haettiin 98:a, masinol 100e:tä ja tankkiin, toimii. Kerkesi viilentyä ja testiajolle, kulkee ja pelaa niinkuin pitääkin. Noin 20min päästä oireet alkoi ja booasi ja puutuili. Noin 15 min jäähy ja pelasi pintakaasulla 3000rpm asti. Nilkuttaen aivan pintakaasulla mentiin kämpälle takaisin. Ei kärsiny yhtään kaasua, melkeen jo sammui. Booa niinkuin kaasaripeli ja hankala saada käyntiin uudelleen. Lähtee kun ryypyttelee startaten useasti ja käy huonosti kaasulla, tyhjäkäyntiä käy. No aamulla koitetaan taas, käy varmaan ihan normaalisti kylmänä.

Ruiskupumppu surisee aina startatessa, tankin pumpusta ei tietoa. Onkohan ruiskun lämpöanturi selvä vai alkaako puola päästää läpi kun lämpenee? 400tkm ajettuja kaikki. Se oli erikoista, että yhden kerran kävi ihan normaalisti kun starttailin tuossa ennen kuin riitti tälle iltaa. Sen jälkeen taas kävi ontuvasti ja booasi.

Kiitos, jos joku tietää vinkkiä :D

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: 1990 740 230FT lh2.4 puutuu, booa ja ei vetoja lämpimänä
« Vastaus #1 : 07.03.2018, 13:20:37 »
Ruiskupumpun rele vaihdettu, ehjä oli vanhakin. Raakasti ryypyttelemällä käymään ja pysy käynnissä kaasuttelemalla, eli ei toimi kylmänäkään.

Kaasuttelemalla käynti on kuitenkin suht normaalia, eli kaikki komponentit luulis boxeja myöten olevan kunnossa, koska käy tuossa vaiheessa. Kipinä tarkastettiin jo kolmatta kertaa. Vaikuttaa siltä että ei vain syty :idiot2: Varmaan ainoat keinot koittaa pumpulla ajaa täyttä tankkia tyhjemmäksi ja laittaa 98a tilalle lisää. Etanolia siellä on nyt yli puolet. Ja polttoainetta tuli kyllä moottoriin, kun alkoi haisemaankin.

Sinänsä erikoista kun pari päivää menty jo tuollaisella 70% e85 ja loput 95 seoksella ja sitten yhtäkkiä alko puutumaan ja nyt ei saa enään kovin helpolla käymään.

Voisko sitten esim asentoanturi olla hajonnut? Nimittäin yhden kerran se kävi eilen iltaalla aivan normaalisti yhdellä käynnistyskerralla. Sammutus ja taas oli vaikeaa. :idiot2:

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2255
Vs: 1990 740 230FT lh2.4 puutuu, booa ja ei vetoja lämpimänä
« Vastaus #2 : 07.03.2018, 15:46:57 »
Ei oo mulla ainakaan koskaan oireillut kampianturi noin, vaan ne on ollut kerrasta vainaa tai sitten pätkineet ajossa kuoppien ym. mukaan. Nopeita tarkastuksia vois olla lämpötila-anturin resistanssiarvo ja immun lanka silmämääräisesti. Jälkimmäiseen en toki kauheesti usko, jos kerta ajoittain toimii. Sitten toki vielä se sunkin mainitsema bensasuodin. Aika monessa tonkin ikäsessä tuntuu olevan vaihdettu peräti nolla kertaa.

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: 1990 740 230FT lh2.4 puutuu, booa ja ei vetoja lämpimänä
« Vastaus #3 : 07.03.2018, 17:35:20 »
Olen sen vaihtanut mutta siitä on jo vissiin 5 vuotta. Suljin myös asentoanturan pois. Toimiihan kiekkamittarikin.

Mites se tuo lämpöanturi toimiikaan käytännössä? Kylmänä pitää lisärikastusta päällä, ja kuumana ei. Mitäs muuta se ohjaa? Se on nyt ainoa sähkökomponentti mikä on vielä epätiedossa. Immu ei varmaan rikkinäisenä aiheuta näin isoja ongelmia? Pitää tarkistaa.

Kokeilin antaa huikat 98:a suoraan pyttyihin ja sehän lähti heti ja kävi sen mitä ainetta riitti. Eli seuraavaksi tyhjätään tankki, vaihdetaan suodatin ja laitetaan bensaa tankkiin. Voikohan olla todellista että asemalla myyty etanoli olisi ollut niin huonoa ettei syty ::)

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4518
Vs: 1990 740 230FT lh2.4 puutuu, booa ja ei vetoja lämpimänä
« Vastaus #4 : 07.03.2018, 17:54:05 »
Rikkinäisellä IMMlla oli myös booaamista ja pintakaasu ainoa toimiva asento, tosin silloin oli lanka poikki ja sytytti vikavalon samalla.Eikä lähtenyt toimimaan järkeväsi eneen. Yhden auton omistin joka teki vastaavaa satunnaisesti, immuvikaa epäilin, mutta en ehtinyt kokeilla toista IMM siinä autossa.

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2264
  • Muoviämpäri
Vs: 1990 740 230FT lh2.4 puutuu, booa ja ei vetoja lämpimänä
« Vastaus #5 : 07.03.2018, 18:06:50 »
Rikkinäisellä IMMlla oli myös booaamista ja pintakaasu ainoa toimiva asento, tosin silloin oli lanka poikki ja sytytti vikavalon samalla.Eikä lähtenyt toimimaan järkeväsi eneen. Yhden auton omistin joka teki vastaavaa satunnaisesti, immuvikaa epäilin, mutta en ehtinyt kokeilla toista IMM siinä autossa.

Nyt kun sanoit niin mullahan purkuysi teki ettei käynnistynyt ilman sopivaa kaasua ja toimi vain sillä tietyllä kaasupolkimen painalluksella.
Silloin oli lambdan johdot oikosulussa

Poissa vannesuhari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Vs: 1990 740 230FT lh2.4 puutuu, booa ja ei vetoja lämpimänä
« Vastaus #6 : 07.03.2018, 20:16:55 »
Itsellä samanlaista vikaa. Itsellä kun ottaa akun kengän irti ja nollaa ecun ni lähtee käymään ja toimii välillä kaks viikkoa ja välillä kaks päivää. En oo löytäny aiheuttajaa vielä mutta kympinlenkki aina mukana ni pärjää  :D :D   Kokeile lähteekö käyntiin nollaamisen jälkeen. Mulla tulee kipinä mutta bensan saanti loppuu jostain syystä.
940 classic
360 GL
+ Paljon muita volvoja

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 1990 740 230FT lh2.4 puutuu, booa ja ei vetoja lämpimänä
« Vastaus #7 : 07.03.2018, 21:00:03 »
Puhutaan kovasti tuosta huonosta etanolista ja etanolin tekemisestä sitä tai tätä, siispä onko tässä nyt jotain kepulointia moottorinohjauksessa?

Lähtökohtaisesti testaisin tuota lampaadan signaalijohto irti, ja mieluusti lainaisin puolaa toisesta autosta. Vikakoodien luku ois myös kova idea.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: 1990 740 230FT lh2.4 puutuu, booa ja ei vetoja lämpimänä
« Vastaus #8 : 07.03.2018, 23:23:24 »
Tonin lastu jetronic boxissa. Sytkäboxi vaihdettu egr poiston jälkeen euromalliin. Kumpikin modi tehty kauan aikaa sitten. Lambda vaihdettu pari viikkoa sitten. 360:n lambda sielä on nyt kun oli toimeettomana, 20tkm ajettu, sama osanumero, samat johdot ja liittimet.

Massamittari oli silmämääräisesti ehjä.

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2264
  • Muoviämpäri
Vs: 1990 740 230FT lh2.4 puutuu, booa ja ei vetoja lämpimänä
« Vastaus #9 : 07.03.2018, 23:42:17 »
Tonin lastu jetronic boxissa. Sytkäboxi vaihdettu egr poiston jälkeen euromalliin. Kumpikin modi tehty kauan aikaa sitten. Lambda vaihdettu pari viikkoa sitten. 360:n lambda sielä on nyt kun oli toimeettomana, 20tkm ajettu, sama osanumero, samat johdot ja liittimet.

Massamittari oli silmämääräisesti ehjä.

Kannattaa vastaisuudessa kertoa heti mitä kaikkea autolle on tehty, ei täällä kukaan voi tietää.

Silmämääräisesti ehjä ei kyllä aina tahdo kertoa totuutta. Itse varmaan kokeilisin kuten TVS sanoi lambdan johto irti. Jos ei vaikutusta niin IMM johto irti ja kokeilu.

Poissa okoz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • 760 Turbo
Vs: 1990 740 230FT lh2.4 puutuu, booa ja ei vetoja lämpimänä
« Vastaus #10 : 08.03.2018, 15:03:12 »
Bensapaineensäädin kannattaa tarkastaa. Omassa oli samantyyppistä oireilua kun paineensäätimeltä vuoti bensa alipaineletkuun.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2403
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: 1990 740 230FT lh2.4 puutuu, booa ja ei vetoja lämpimänä
« Vastaus #11 : 08.03.2018, 16:27:46 »
Hyvinkin samankaltaset oireet oli just itellä, painepumppu kuollut. Suutintukilta paluusta ei tullut tippaakaan ja painelinjastakin vain laiska noro.  :P
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: 1990 740 230FT lh2.4 puutuu, booa ja ei vetoja lämpimänä
« Vastaus #12 : 08.03.2018, 20:28:44 »
Kiitoksia kokemuksista, auttoivat ongelman löytymisessä :)

Painepumppuhan se oli sitten kuitenkin. Pumppua kopistelin niin alkoi pumppaamaan ja kerrasta käyntiin. Tarkistin sähköliitokset pumpun päästä, olivat ehjät eikä korroosiota yhtään. Aika näyttää oliko se vain jäässä vai alkaako olla tiensä päässä.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2403
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: 1990 740 230FT lh2.4 puutuu, booa ja ei vetoja lämpimänä
« Vastaus #13 : 08.03.2018, 22:58:30 »
Kiitoksia kokemuksista, auttoivat ongelman löytymisessä :)

Painepumppuhan se oli sitten kuitenkin. Pumppua kopistelin niin alkoi pumppaamaan ja kerrasta käyntiin. Tarkistin sähköliitokset pumpun päästä, olivat ehjät eikä korroosiota yhtään. Aika näyttää oliko se vain jäässä vai alkaako olla tiensä päässä.

Voisin veikata että elinkaarensa ehtoolla...  :-\
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 1990 740 230FT lh2.4 puutuu, booa ja ei vetoja lämpimänä
« Vastaus #14 : 11.03.2018, 19:22:18 »
Hiilisilta lopussa pumpun sisältä, joten joudut vaihtamaan sen pikapuoliin.

Suomeksi, tilaa uusi pumppu heti ja asenna se heti saapumisen jälkeen, niin et jää tienpäälle.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Elekma  Autoracing