Katsastusmies oli sitä mieltä että kaikenlaista pitäisi S60 alustaan vaihtaa. Tai no, tarkemmin sanottuna molemmat takajouset poikki. Takana lisäksi päätin tehdä jarrut kokonaan uusiksi kun levyt alkoivat olemaan jo aika lailla entiset.
Takajousien vaihtohan on sinänsä helppo homma, ihan näin kotona ilman nosturiakin. Takapää pukeille, renkaat irti, jarrut irti (ei olisi ihan välttämätöntä, mutta kun jarrut meni vaihtoon niin kannatti ottaa samantien), iskari irti, tunkki alatukivarren alle, tukivarren sisempi pultti pois ja laskee tunkilla hallitusti tukivarren alas. Sitten jousi tuleekin sieltä jo melkein itsestään, vähän tarvi vielä painaa tukivartta alaspäin. Kasaamisessa pitää huomata että jousi tulee oikeaan asentoon, siinä alatukivarren kupissa on sellainen "stoppari" johon jousen päätä ei tosin pitäisi stopata vaan ohjeen mukaan jättää 15mm rako jousen pään ja stopparin väliin.
Sitten tulee se "mutta".

Olisi kannattanut lukea ohjeita mm. täältä vähän enemmän ensin. Kun alatukivarsi on sisäpäästään irti, ei sitä pirulaista meinaa saada takaisin paikalleen siten, että pultin vielä saisi kiinni. Kun se kampeaa itseään vinoon. Vasemman puolen kanssa tappelin muutaman tunnin, toinen puoli menikin sitten hetkessä kun tein asian oikein. Eli näin:

Laitteistonosturin sijasta kaksi tunkkia hoiti saman asian ja sen pultin sai sinne kierteille. Ohjehan on peräisin Volvon oman madallussarjan asennusohjeista eli täältä:
https://accessories.volvocars.com/fi-fi/InstallationInstruction/Document/VCC-137090-1/V70(00-08)/2001/all/all/default/V70%20(00-08)%202001Juju on nimenomaan tuossa pitkittäisen tukivarren alakiinnikkeestä nostamisessa, sillähän sen saa suoraan.
En jaksanut alapalloa eteen oikealle enää tänään laittaa (mikä oli se yksi katsastajan moite), mutta jatketaan huomenna. Sitten konttorille uudestaan ja pyörien suuntaukseen.