Race.fi  TamCar

TAK: Volvo 960 T6

  • 281 Vastauksia
  • 49079 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 347
  • vapari
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #45 : 06.06.2018, 21:27:00 »
Ihan 90nm tarkoitin.

Mutta jos pulttien valmistaja on ilmoittanut momentin mitä tulisi käyttää niiden kanssa, niin uskaltaisin luottaa siihen.
Sitä en tiedä, mitä käytännössä tapahtuu sylinteriputkille ja seetirenkaille kun hattu kiristetään mahdollisesti tiukempaan mitä tarkoitettu.
 Luultavasti merkittävää muutosta ei tapahdu, mutta kun en ole mittaillut niin en siitä sen enempää mutuile. :buck2:
Volvo 960 -91 B6304S+ZF 260Z
Volvo 240 -90 B200F+M47 [harrastekäyttis]

Poissa HenkkaJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #46 : 06.06.2018, 22:21:45 »
Laitoin kannen tänään illalla kiinni. Vedin pinnapultit ensin sormitiukkuuteen lohkoon ja voitelin päät joihin mutteri tulee ARP:n rasvalla, jonka jälkeen keskeltä ulospäin kiristäen 40, 70 ja lopulta 130 Nm. Tuntui menevän yllättävänkin kevyesti.




Huomenna sitten nokka-akselien ja ajoituksen ihmettelyä tarkemmin. Pikkuhiljaa pikkuhiljaa....
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 / Käyttis: BMW e60 530 Xi

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2055
  • www.vrcf.fi
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #47 : 07.06.2018, 08:46:10 »
Voin lainaa tinakoneeseen nokan asetustyökaluja TAK-veljelle.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa HenkkaJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #48 : 07.06.2018, 13:26:11 »
Voin lainaa tinakoneeseen nokan asetustyökaluja TAK-veljelle.

Kiitos!
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 / Käyttis: BMW e60 530 Xi

Poissa HenkkaJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #49 : 07.06.2018, 20:31:17 »
Nyt kysymys:

Kuuluuko imu- ja pakonokkien takapäässä stefan kohdalla olla selkeästi kynnellä tuntuva ura? Jotenkin oma intuitio sanoisi että sitä ei kuuluisi olla + kone oli entisessä elämässään vuotanut öljyä hyvin_paljon nimenomaan venttiilikopan seudulta. Purkaessa oli kone järkyttävän öljyinen.






Näistä tuo toinen on jakopäästä, siinä ura vaikuttaa kahden metallipinnan väliseltä (normaaliako sekään?) mutta tosiaan tuo toinen on nokan takapäässä ja yhtenäisellä metallipinnalla.

En muista tätä huomanneeni kun moottoria purin, mutta edellinen omistaja/jakopäärempan tekijä oli sitten mennyt tiivistämään VVT:n solenoidinkin silikonilla laippatiivisteen lisäksi. Silikoninpaloja on nyt varmaan solenoidin sisukset täynnä. Pitäisikö tässä nyt sitten itkeä vai nauraa.  :D
« Viimeksi muokattu: 07.06.2018, 21:07:12 kirjoittanut HenkkaJ »
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 / Käyttis: BMW e60 530 Xi

Poissa siipiveikko

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 458
  • www.vrcf.fi
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #50 : 07.06.2018, 20:41:35 »
Ei kuulu olla. Siirrä stefaa vähän ulommas, ettei osu uran kohdalle.
Vikakoodien lukua ja nollausta Kotkassa icarsoft 906 volvo-lukijalla.
S80 ja XC90 6-syl. vaihdelaatikkojen kunnostusta.

Poissa Bansku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #51 : 07.06.2018, 21:40:05 »
Nopealla googlettelulla noissa bmw:n m50/m52 -moottoreissa on toisaalta ollut ongelmia lohkon kierteiden korkkaamisen kanssa joka taas selittäisi ''matalan'' momentin.
Vaikka onkin ot tavallaan mutta korjataampas nyt tämä asia virhe.
M52 koneisissa tosiaan arp pultit tuottavat ongelmia koska pultit jenkki kamaa, ja ameriikassa noi m52 koneet on rautalohkoisia kun taas suomessa ne on alumiinia, alumiinilohkoon nuo arp pultit ei sovellu vaikka arp niin väittää, koska ameriikan m52 on rautaa, pinnapultti menee liian vähän lohkon kierteille ja tästä syystä porsii kierteet. M50 taas on ympäri maailman rautaa joten ei ongelmiakaan.
Jatkakaa

Poissa HenkkaJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #52 : 07.06.2018, 22:29:31 »
Vaikka onkin ot tavallaan mutta korjataampas nyt tämä asia virhe.
M52 koneisissa tosiaan arp pultit tuottavat ongelmia koska pultit jenkki kamaa, ja ameriikassa noi m52 koneet on rautalohkoisia kun taas suomessa ne on alumiinia, alumiinilohkoon nuo arp pultit ei sovellu vaikka arp niin väittää, koska ameriikan m52 on rautaa, pinnapultti menee liian vähän lohkon kierteille ja tästä syystä porsii kierteet. M50 taas on ympäri maailman rautaa joten ei ongelmiakaan.
Jatkakaa

Kiitos selvennyksestä. Nopea googlettelu ei aina tuota täysin oikeita tuloksia  ::)
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 / Käyttis: BMW e60 530 Xi

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4941
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #53 : 08.06.2018, 17:14:56 »
Tiiviste kuluttanut uran, laitettava uusi eri kohtaan.
444 -55   145 "Express" -71   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   245 -92 B6304   965 -93 B6304T
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Poissa HenkkaJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #54 : 18.06.2018, 23:07:04 »
Homma etenee taas Gatebil-reissun jälkeen. Suosittelen muuten sinne halajavia ehdottomasti lähtemään, on sen verran päheä tapahtuma radalla ja sen ulkopuolella  :D

Nyt ovat nokat ja venttiilikoppa paikoillaan. Kuvassa muovi vain nokkien asennon tarkastamista varten.




Koneessa kun on muuttuva pakonokan ajoitus, niin VVT-pyörän ajoittaminen tehdään ilmeisesti niin että kun nokat ovat lukittuna takapäästään lukitustyökalulla ja venttiilikoppa painettu kiinni, niin VVT-pyörä käännetään niin paljon myötäpäivään kuin VVT-systeemi antaa myöten jonka jälkeen hihna laitetaan päälle? Kampura on tietenkin ajoitusmerkissään. VVT-pyörä vaikutti kuitenkin kulkevan hieman yli kannen muovissa olevan ajoitusmerkin  ??? 
« Viimeksi muokattu: 18.06.2018, 23:09:07 kirjoittanut HenkkaJ »
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 / Käyttis: BMW e60 530 Xi

Poissa HenkkaJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #55 : 24.06.2018, 22:06:59 »
Saatiin kone ajoitettua pienen ihmettelyn jälkeen. Omaa pelokkuuttahan se vain oli, VVT-pyörän kun käänsi myötäpäivään ääriasentoonsa niin ajoitusmerkit natsasivat kohdalleen ja kone pyöri kevyesti kampurasta pyörittämällä.  ::)  Nyt on siis moottori kasassa. Uudet laakerit, H-profiilit, männänrenkaat ja kaikki stefat ja tiivisteet. Jakopään kaikki osat myös uutta lukuunottamatta nokkia.

Pakosarjaakin ehdin Juhannuksena taas jatkamaan ja kohta on sekin täkkäilty kasaan hukkaporttia lukuunottamatta. Saapi nähdä kuinka virtaa  :D  Tuskin tuo nyt mikään sysipaska on mutta noh.... itse kun tekee niin tietää tasan mitä saa. Ahdin tulee tuohon nyt niin että ahtolähtö tulee alaspäin ja taittuu samantien 90 asteen silikonimutkalla kohti välijäähdytintä. Osuu Holsetin teksti sopivan näkyvästi juuri imukotelon yläreunaan  ;D

Jos tässä kohtaa on vahvoja mielipiteitä hukkaportin asentamisesta niin ääni kuuluviin! Lähinnä olen miettinyt että kun ahtimessa on jaettu laippa -> sisääntuloputkia on kaksi -> kummallekin oma hukkaportti vaiko yksi isompi Y-haaraputkella?










Ensi viikolla olisi tarkoitus viimeistellä pakosarja ja nypätä vanha tekniikka pois autosta  8)

Näihin kuviin, näihin tunnelmiin....
« Viimeksi muokattu: 24.06.2018, 22:16:16 kirjoittanut HenkkaJ »
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 / Käyttis: BMW e60 530 Xi

Poissa kiroileva_fossiili

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 271
  • 242 '84 T5
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #56 : 25.06.2018, 11:53:48 »
Virallisesti oikein ratkaisu varmaankin olisi käyttää kahta erillistä porttia, jolloin pakopulssit eivät pääse sekoittumaan lainkaan. Käytännössä hyväksi havaittu, helpompi ja ehkä toimintavarmempikin ratkaisu on toteuttaa yhdellä portilla johdattaen putket erillisinä mahdollisimman pitkälle, mieluiten aivan portin venttiilille saakka.

Hukkiksen lähtöjen teko sarjaan on ehkä asia, jossa voidaan välillä mennä metsään. Lähdöt pitäisi saada tehtyä kutakuinkin pakokaasun virtauksen suuntaisiksi. Muuten voi käydä niin, että ahdot piikkaavat hallitsemattomasti, vaikka olisi koko hukkaportti irroitettuna.

Poissa Tico

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 338
  • www.vrcf.fi
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #57 : 25.06.2018, 16:51:18 »
Sovittelitko miten DP mahtuu paikalleen? Kutosen putki näyttäisi rajaavan tilaa aikalailla.
960 -95 D5252T+ AW30/43, 960 -95 B6254F+M90, 960 -96 B6284T + AW30/43, V70 -08 D5244T5+TF-80SC, KTM 250 SX-F -06

Poissa HenkkaJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #58 : 26.06.2018, 05:51:27 »
Joo, tuo DP:n paikka ei tosiaan jää kovin tilavaksi mutta sanoisin että kuvakulma vääristää myös. Tulee melko läheltä kutosen putkea sekä tulipeltiä mutta pitäisi mahtua.
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 / Käyttis: BMW e60 530 Xi

Poissa HenkkaJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #59 : 26.06.2018, 22:01:07 »
Ei ihan tänään vielä moottori noussut ylös sijoiltaan, mutta lähestulkoon jo. Kardaani, syyläri jne. on irti jo, eli huomisella moottori noussee pois. Umpiot ja etupuskuri täytyy vielä irroittaa jotta pääsee mallaamaan ahtoputkien ja välijäähdyttimen paikkaa. Onko tuohon 960 keulaan olemassa jotakin ylivoimaisesti parhaiten sopivaa välijäähyn kokoa/mallia? Jodella on 960 T5:ssä muistaakseni perus 600 leveä ja siinä ahtoputkien päät ovat aavistuksen liian sivussa.  :-\ Varmaankin noin 500 leveä 45 asteen lähdöillä olisi aika lailla optimi?







TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 / Käyttis: BMW e60 530 Xi

 

Elekma  Autoracing