Autodiagnoosi  Carcom Oy

Jonzen 144 -74 de luxe"HESSU"

  • 562 Vastauksia
  • 47759 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jonze

  • VRCF Ry jäsen 2020
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1303
    • AM Asennustiimi Oy
Vs: Jonzen 144 -74 de luxe"HESSU"
« Vastaus #555 : 05.06.2020, 07:44:54 »
Eli, jos sinulle ei ole ollut läpät/akselit irti niin siellä on vanhat akselitiivisteet, jotka varmasti ovat kovettuneet ja sieltä tulee ilmaa väärästä paikasta -> nostaa tyhjäkäyntiä.

Tiivisteet on uudet. Ne saa vaihdettua vaikka läppä paikallaan. Nehän painetaan ulkopuolelta siihen uraansa. Ja ei vuoda sieltä juuresta, ainakaan brake cleanerill kun sieltä suhauttelee.

Ja korkea tyhjäkäynti johtuu enää siitä ettei toinen läppä sulkeudu kunnolla
« Viimeksi muokattu: 05.06.2020, 07:49:09 kirjoittanut jonze »
Xc60 D5 Awd R-design 2011

Volvo 144 -74
Insta @vol_hes

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2020
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1191
Vs: Jonzen 144 -74 de luxe"HESSU"
« Vastaus #556 : 05.06.2020, 08:03:39 »
Ok, hyvä.
ent.142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 "nokkis" -92 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nyk. 245 GL -80 Ruumisauto, AMAZON -70, V40 T4 -99.

Poissa Kenoviiva

  • VRCF Ry jäsen 2020
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 142
  • www.vrcf.fi
Vs: Jonzen 144 -74 de luxe"HESSU"
« Vastaus #557 : 05.06.2020, 09:06:35 »
Joo, koetin itsekin vielä katsella uudemman mallin "kupin" eroa vanhaan ja niiden löydösten perusteella on oikea mallia.

Liittämiäsi kuvia katsellessa pisti silmään eroavaisuudet kaasuvivuston ollessa kytkettynä vs. ollessa irti. Vasemmanpuoleisessa kuvassa kuulapäätangot ovat irti, jolloin läppäakseleihin liitetyt vivut eivät ole "samassa asennossa". Oikean puolen vipu on paljon ylempänä.
Kuulapäätankojen ollessa kiinni, vivut ovat melko tasalla.

Riippuen siitä, missä vaiheessa olet projektikuvat ottanut, mutta jos ne ovat noin nyt, niin minusta tankojen perussäätö menee pieleen. Omiin silmiiini kuvan tankojen setuppi tarkoittaa sitä, että oikeanpuolimmaisen (etummaisen) kaasarin läppä on vasempaan (takimmaiseen) kaasariin auki monta astetta enemmän. Ja kun taempi kaasari on tyhjäkäyntiasennossa, niin etummainen jää tangon päkityksen takia auki.

Läppäakselin vipujen asentojen ollessa eri kulmissa toisiinsa nähden, siinä tulee vielä pieni "cosinivirhe" peliin jolloin läpät eivät kierry yhtä paljon kasupoljinta painettaessa, koska läppiä työntävien tankojen vipukulmat ovat erilaiset. Etumaisen kaasarin läppä aukeaa suhteessa enemmän kaasunpolkimen painalluksen alkuvaiheessa, paljon pidemmälle kaasua painettaessa taempi alkaa kiriin gäppiä kiinni.


 

Alla kökkö kuvaelma vipusuhteiden vaikutuksesta ko. tapauksessa. Liikevoima/määrä tulee kuvan vihreiden tankojen suunnassa ylhäältä alaspäin. Punainen viiva kuvastaa läppäakselissa olevaa kuulapäistä vivunnysää. Keltainen viivoitus kuvastaa vipuvarren pituuden muutosta tangon työntökulman vaihtuessa. Mitä pidempi vipuvarsi, sitä pienempi liike läpällä.

145 -70, 240 -91, V70 2.4D -04

Poissa jonze

  • VRCF Ry jäsen 2020
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1303
    • AM Asennustiimi Oy
Vs: Jonzen 144 -74 de luxe"HESSU"
« Vastaus #558 : 05.06.2020, 09:15:39 »
Joo, koetin itsekin vielä katsella uudemman mallin "kupin" eroa vanhaan ja niiden löydösten perusteella on oikea mallia.

Liittämiäsi kuvia katsellessa pisti silmään eroavaisuudet kaasuvivuston ollessa kytkettynä vs. ollessa irti. Vasemmanpuoleisessa kuvassa kuulapäätangot ovat irti, jolloin läppäakseleihin liitetyt vivut eivät ole "samassa asennossa". Oikean puolen vipu on paljon ylempänä.
Kuulapäätankojen ollessa kiinni, vivut ovat melko tasalla.

Riippuen siitä, missä vaiheessa olet projektikuvat ottanut, mutta jos ne ovat noin nyt, niin minusta tankojen perussäätö menee pieleen. Omiin silmiiini kuvan tankojen setuppi tarkoittaa sitä, että oikeanpuolimmaisen (etummaisen) kaasarin läppä on vasempaan (takimmaiseen) kaasariin auki monta astetta enemmän. Ja kun taempi kaasari on tyhjäkäyntiasennossa, niin etummainen jää tangon päkityksen takia auki.

Läppäakselin vipujen asentojen ollessa eri kulmissa toisiinsa nähden, siinä tulee vielä pieni "cosinivirhe" peliin jolloin läpät eivät kierry yhtä paljon kasupoljinta painettaessa, koska läppiä työntävien tankojen vipukulmat ovat erilaiset. Etumaisen kaasarin läppä aukeaa suhteessa enemmän kaasunpolkimen painalluksen alkuvaiheessa, paljon pidemmälle kaasua painettaessa taempi alkaa kiriin gäppiä kiinni.


 

Alla kökkö kuvaelma vipusuhteiden vaikutuksesta ko. tapauksessa. Liikevoima/määrä tulee kuvan vihreiden tankojen suunnassa ylhäältä alaspäin. Punainen viiva kuvastaa läppäakselissa olevaa kuulapäistä vivunnysää. Keltainen viivoitus kuvastaa vipuvarren pituuden muutosta tangon työntökulman vaihtuessa. Mitä pidempi vipuvarsi, sitä pienempi liike läpällä.


Tangon yläpäät ovat samalla korkeudella kiinni. Tangon pituus säätyi sen mukaan missä vaiheessa alkoi tanko kääntämään läppä akselia. On säädelty vaikka ja miten noita ja vaihdettu tankoja keskenään mutta ei tämä tyhjäkäynti ongelma noista johtunut. Aluksi epäilin sitäkin.

Nyt kun joudun odottelemaan jousia niin aloin tekemään tukevampaa kiinnitystä noihin. Eli säädöt menee siltä osin uusiksi vielä
Xc60 D5 Awd R-design 2011

Volvo 144 -74
Insta @vol_hes

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2020
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5363
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Jonzen 144 -74 de luxe"HESSU"
« Vastaus #559 : 05.06.2020, 10:04:18 »
Onko nuo jouset varmasti oikein asennettu? Kuvasta näyttää, että ainakin taaemman kaasarin jousi olisi väärin. Jousen molemmat päät näyttäisivät olevan saman vivun takana. Kiertyykö jousi kireämmälle, kun painaa kaasua?

Poissa jonze

  • VRCF Ry jäsen 2020
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1303
    • AM Asennustiimi Oy
Vs: Jonzen 144 -74 de luxe"HESSU"
« Vastaus #560 : 05.06.2020, 11:43:21 »
Onko nuo jouset varmasti oikein asennettu? Kuvasta näyttää, että ainakin taaemman kaasarin jousi olisi väärin. Jousen molemmat päät näyttäisivät olevan saman vivun takana. Kiertyykö jousi kireämmälle, kun painaa kaasua?

Kyllä ne on oikein. Tarkastettu irti olevista kaasareista  :) en tiedä mitä kuvaa tarkoitat, mutta siis kyllä jousi kiristyy. Toinen pää on tyhjäkäynti ruuvin takana ja toinen tietysti tuossa vivussa
Xc60 D5 Awd R-design 2011

Volvo 144 -74
Insta @vol_hes

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2020
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5363
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Jonzen 144 -74 de luxe"HESSU"
« Vastaus #561 : 05.06.2020, 13:15:33 »
Kyllä ne on oikein. Tarkastettu irti olevista kaasareista  :) en tiedä mitä kuvaa tarkoitat, mutta siis kyllä jousi kiristyy. Toinen pää on tyhjäkäynti ruuvin takana ja toinen tietysti tuossa vivussa

Juu ok sitten  O0 Mä näen omiani ;D

Poissa jonze

  • VRCF Ry jäsen 2020
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1303
    • AM Asennustiimi Oy
Vs: Jonzen 144 -74 de luxe"HESSU"
« Vastaus #562 : 05.06.2020, 13:31:52 »
Juu ok sitten  O0 Mä näen omiani ;D

Kuvat voi vähän hämää  ;) ja kun niitäkin on tähän topicciin useampi ilmaantunut  :D

Täytyy sanoa jo tässä vaihees iso kiitos kaikille jotka on tätä jaksanut lukea ja antanut vinkkejä. Yksin oisin iha kusessa  :P
Xc60 D5 Awd R-design 2011

Volvo 144 -74
Insta @vol_hes

 

KL-varaosat  Carwist