Carcom Oy  Ateho

TAK: Volvo 960 T6. Kytkinongelmia.

  • 163 Vastauksia
  • 26105 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HenkkaJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #150 : 07.11.2018, 23:07:24 »
Ilmailtiin lisää ja poljintuntuma on samanlainen kuin ennenkin. Polkimen liikeradan alku on hyvin pehmeä, keskivaiheilla alkaa irroittamaan mutta liikerata ei riitä irroittamaan kokonaan. Voihan toki olla että teen jotain perusteellisesti väärin tuossa ilmauksessa mutta jos siellä ilmaa on, niin ei se ainakaan tahdo pois tulla.

Pääsylinteri on päälisin puolin kuivan näkönen ja tanko ehjä ja suora. Ainoa mikä pisti silmään oli haljennut/revennyt pääsylinterin suojakumi mutta tällä tuskin on vaikutusta  ::)  Pitänee ottaa irti ja tutkia tarkemmin.

Siinä kytkinpolkimen/pääsylinterin tietämillä on jonkinlainen (ilmeisesti alipaineella?) toimiva mäntäkäyttöinen järjestelmä. Kun kytkinpoljin on ylhäällä painuu tämän systeemin mäntä sisään. Mikä tämä mahtaa olla? Oma intuitio sanoisi että liittyisi jotenkin vakionopeudensäätimen päälle/poiskytkeytymiseen, osuinko oikeaan?
« Viimeksi muokattu: 08.11.2018, 01:27:21 kirjoittanut HenkkaJ »
TAK: Teekkarien Autokerho ry

Projekti: Volvo 960 T6
Käyttis: Jeep Cherokee KJ

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 497
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #151 : 08.11.2018, 09:24:59 »
Siinä kytkinpolkimen/pääsylinterin tietämillä on jonkinlainen (ilmeisesti alipaineella?) toimiva mäntäkäyttöinen järjestelmä. Kun kytkinpoljin on ylhäällä painuu tämän systeemin mäntä sisään. Mikä tämä mahtaa olla? Oma intuitio sanoisi että liittyisi jotenkin vakionopeudensäätimen päälle/poiskytkeytymiseen, osuinko oikeaan?
Joo vakkarin kytkin, kytkin päästää alipaineen pois ja sähkökosketin sammuttaa elektroniikan (alipainepumpun). 1kpl/poljin.
940 Turbo USA -91, 760 GLE USA -88, 850 GLT "arabi" -95, 850 T5 svedu -96

Poissa HenkkaJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #152 : 08.11.2018, 23:00:28 »
Joo vakkarin kytkin, kytkin päästää alipaineen pois ja sähkökosketin sammuttaa elektroniikan (alipainepumpun). 1kpl/poljin.

Näinpä funtsinkin. Alipaineletkuja on irti vielä mistä sattuu mutta sillä nyt ei tämän kannalta ole merkitystä.
TAK: Teekkarien Autokerho ry

Projekti: Volvo 960 T6
Käyttis: Jeep Cherokee KJ

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 776
  • Lensu Power Shop
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #153 : 09.11.2018, 06:14:57 »
Itse juuri temppuilen saman asian kanssa.

Mulla kytkimenä 765 ja act massalevy. ZF työsylinteri ja 960 pääsylinteri.

Kytkinpoljin aluksi omituisen pehmeä, kumimainen ja sitten alkaa irroittamaan mutta ei irroita kokonaan.
Tuo ainakin vaikuttaisi ilmaus ongelmalta.  Letkuna teflon teräspäällysteinen eli letku ei ole ongelma.

Hain jo kytkinpoljin tarvikkeita ,jotta teen rauta polkimen ja lisään liikerataa pääsylinteriin, jos ei muu auta.

Yksi mikä voi kyllä olla että tuo Volvon oma sylinteri on vaan huono ja ei toimi mitenkään tuon 765 asetelman kanssa ja jos alan lisäämään vipusuhdettä vaihdan pääsylinterin samalla tarvike malliin jossa paksu pää tanko.
« Viimeksi muokattu: 09.11.2018, 06:17:38 kirjoittanut boost »
1/4 mile 249km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa HenkkaJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #154 : 09.11.2018, 14:10:12 »
Itse juuri temppuilen saman asian kanssa.

Mulla kytkimenä 765 ja act massalevy. ZF työsylinteri ja 960 pääsylinteri.

Kytkinpoljin aluksi omituisen pehmeä, kumimainen ja sitten alkaa irroittamaan mutta ei irroita kokonaan.
Tuo ainakin vaikuttaisi ilmaus ongelmalta.  Letkuna teflon teräspäällysteinen eli letku ei ole ongelma.

Hain jo kytkinpoljin tarvikkeita ,jotta teen rauta polkimen ja lisään liikerataa pääsylinteriin, jos ei muu auta.

Yksi mikä voi kyllä olla että tuo Volvon oma sylinteri on vaan huono ja ei toimi mitenkään tuon 765 asetelman kanssa ja jos alan lisäämään vipusuhdettä vaihdan pääsylinterin samalla tarvike malliin jossa paksu pää tanko.

Kerrohan sitten mihin lopputulokseen päädyt!

Hain jo kytkinpoljin tarvikkeita ,jotta teen rauta polkimen ja lisään liikerataa pääsylinteriin, jos ei muu auta.

Ajatuksena siis että työsylinteri ei pääsisi nykyisellään työntymään loppuun asti koska/jos pääsylinterin tuotto ääriasennosta toiseen on liian pieni? Ymmärsinkö oikein  ???
« Viimeksi muokattu: 09.11.2018, 23:56:54 kirjoittanut HenkkaJ »
TAK: Teekkarien Autokerho ry

Projekti: Volvo 960 T6
Käyttis: Jeep Cherokee KJ

Poissa HenkkaJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #155 : 09.11.2018, 14:12:03 »
Tilasin tänään uudet puuttuvat jakopään suojamuovit. Tulevaisuudessa parempi henkinen rauha kun jakopää on koteloitu kiviltä tms. muulta mukavalta mitä hihnan ja hihnapyörien väliin voisi lentää  ::)  Hintaeroa ei marmorin ja tarvikeliikkeiden välillä juuri ollut, joten tilasin marmorilta.

Kun tässä tätä moottoriin puuhasteltavaa nyt näemmä kasaantuu niin saattaapa olla että nyppäsen moottorin keulilta tässä viikonloppuna/alkuviikosta. Voisihan nuo muovit laittaa, venttiilikopan tiivistää uudestaan ja glykolivuodon korjata kun kone olisi paikoillaankin, mutta arvostan itse kun ei tarvitse käsiä tunkea kaikkiin mahdollisiin kuolemanväleihin ja tilaa on muutenkin enemmän ympärillä. Samalla pääsee vaihtamaan sen neulalaakerin ja varmistumaan että kytkin on raudaltaan ok. Luulempa että teen turbon öljynpaluun samalla uusiksi, nykyinen menee lohkon takimmaiseen öljynpaluuseen, hieman turhan läheltä pakosarjaa eikä ole öljyn vapaan virtaavuuden kannalta kovinkaan hyvä kun turbo on kuitenkin melko alhaalla. Etuimmaiseen paluuseen kun tekee niin tulee paljon parempi.
« Viimeksi muokattu: 12.11.2018, 10:37:43 kirjoittanut HenkkaJ »
TAK: Teekkarien Autokerho ry

Projekti: Volvo 960 T6
Käyttis: Jeep Cherokee KJ

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 776
  • Lensu Power Shop
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #156 : 11.11.2018, 07:23:35 »
Vakio vipusuhteella ei ole käytössä koko liikerata kytkinpääsylinterissä.

Ja esim. siinä mun ex punasessa 960:ssa oli 618 asetelma ja aika pohjassa se irotti, siinä oli tarvike pääsylinteri ja sitä tankoa hieman pidennetty eli polkimet ei ollu täysin samassa linjassa.

Tuo 765 asetelma tarvii vähintään saman liikeradan pääsylinteristä.

Esim. Wilwoodin pedal boxin vipusuhteet ei ole wilwoodin omille pääsylintereille niin että koko liikerata olisi käytössä, syytä en tiedä miksi.

Sitten taas jos vaihdetaan 0.75 (19mm) pääsylinteri isompaan, tulee kytkimestä tosi jäykkä käyttää, eli tuon 0.75 sylinterin käyttö on ainut vaihtoehto, mutta koko liikerata on oltava käytössä jotta sen saa toimimaan oikein...
Eli itse vaihdan kytkinpolkimen ja samalla pääsylinterin tarvike malliin, koska kun vipusuhdetta lisätään, kääntyy työntötanko lisää sellaiseen asentoon että se vääntyy tai katkeaa. Tarvike sylinterissä ei ole tätä ongelmaa kun se on 8mm paksu.
« Viimeksi muokattu: 11.11.2018, 07:28:40 kirjoittanut boost »
1/4 mile 249km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa HenkkaJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6. Kytkinongelmia.
« Vastaus #157 : 12.11.2018, 22:18:08 »
Ilmailtu ja ihmetelty taas: ei muutosta. Aina ilmauksen jälkeen on samanlainen, eli alussa löysä ja lopussa alkaa irroittamaan mutta ei irroita kokonaan.

Tutkittiin nesteen käyttäytymistä nestesäiliössä työsylinteriä käsin pumpatessa ja vaikutti jotenkin oudolta kun aluksi nestepinta nousi kun mäntää painoi sisään, mutta kun männän painamisen lopetti ja jätti paikoilleen niin nestepinta laski hieman. Ei nyt paljon, mutta riittävästi että sen silmillä näki. Eikös tällainen nyt viittaa vuotoon stefan läpi jommassakummassa sylinterissä?  ???  Toki voin kuvitella myös omiani, sitäkin sattuu melko usein.

Jodella on 960 T5:ssa samalla lailla alku löysä polkimessa, mutta hällä polkimen nostaminen yläasentoon jalalla poistaa tämän löysän jonka jälkeen kytkin toimii normaalisti. Muuten kytkin katoaa hiljalleen ajon aikana. Autossa siis 960 pääsylinteri ja M56 askin työsylinteri itsetehdyllä tangolla. Eli oletettavasti pääsylinterit ovat siis samat tai ainakin samankaltaiset.

EDIT: Nyt on kokeiltu 10 mm pidemmällä työsylinterin tangolla. Ei mitään vaikutusta. Poljintuntuma muuttui, mutta hyvin vähän, eikä edelleenkään irroita.
« Viimeksi muokattu: 13.11.2018, 14:13:44 kirjoittanut HenkkaJ »
TAK: Teekkarien Autokerho ry

Projekti: Volvo 960 T6
Käyttis: Jeep Cherokee KJ

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1927
  • www.vrcf.fi
Vs: TAK: Volvo 960 T6. Kytkinongelmia.
« Vastaus #158 : 13.11.2018, 08:09:00 »
Pääsylinterissähän säiliön pinta nousee, kunnes mäntä on mennyt täyttökanavan ohi.

Jos ja kun männät ei liiku niin säiliön pinnan pitäisi olla paikoillaan. Jos ei, niin jossain vuotaa tai on ilmaa.

Amazonin kytkimen ilmaisin siten, että irroitin työsylinterin ja annoin sen roikkua. Pumppasin nestettä sinne ilmausruuvi pikkuisen auki kunnes sai hieman tuntumaa.

Ruuvi kiinni ja painoin työsylinterin männän pohjaan jolloin ilmat tulee säiliön kautta ulos. 
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa HenkkaJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6. Kytkinongelmia.
« Vastaus #159 : 13.11.2018, 15:48:22 »
Amazonin kytkimen ilmaisin siten, että irroitin työsylinterin ja annoin sen roikkua. Pumppasin nestettä sinne ilmausruuvi pikkuisen auki kunnes sai hieman tuntumaa.

Ruuvi kiinni ja painoin työsylinterin männän pohjaan jolloin ilmat tulee säiliön kautta ulos.

Tätäkin kokeiltiin että pumppailtiin työsylinteriä sisään käsin jolloin ilmaa pulppusi nestesäiliöön, mutta tämänkin jälkeen (kun ilmaa ei enää tullut säiliöön) polkimessa oli kumimainen tuntuma eikä irrottanut.
TAK: Teekkarien Autokerho ry

Projekti: Volvo 960 T6
Käyttis: Jeep Cherokee KJ

Poissa TheReiska

  • Juniori #2
  • VRCF Ry jäsen 2018
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 272
  • Group R
Vs: TAK: Volvo 960 T6. Kytkinongelmia.
« Vastaus #160 : 13.11.2018, 16:08:27 »
Jodella on 960 T5:ssa samalla lailla alku löysä polkimessa, mutta hällä polkimen nostaminen yläasentoon jalalla poistaa tämän löysän jonka jälkeen kytkin toimii normaalisti. Muuten kytkin katoaa hiljalleen ajon aikana. Autossa siis 960 pääsylinteri ja M56 askin työsylinteri itsetehdyllä tangolla. Eli oletettavasti pääsylinterit ovat siis samat tai ainakin samankaltaiset.



Jos päädyt kokeilemaan tuota M56 työsylinteriä niin on sellainen myydä
Savolainen kusipää ratin takana.
Diabetic Driver

Poissa Jode

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • TAK ry pj 2018
Vs: TAK: Volvo 960 T6. Kytkinongelmia.
« Vastaus #161 : 13.11.2018, 16:11:31 »
Jos päädyt kokeilemaan tuota M56 työsylinteriä niin on sellainen myydä

Se sopii vain M90 askiin, ZF askeissa on ihan erilainen työsylinteri  :-\
TAK: Teekkarien Autokerho ry

960 T5
V70 Mk2 B5244S

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 776
  • Lensu Power Shop
Vs: TAK: Volvo 960 T6. Kytkinongelmia.
« Vastaus #162 : 13.11.2018, 20:22:24 »
Itse ilmailin oman aikani tuolla omalla pääsylinteri muovi poljin yhdistelmällä 960:ssa  ja lopulta otin eilen kytkinpolkimen pöydälle.
Tsekkasin varastosta mitä sattui löytymään ja tein 240 jarrupolkimesta polkimen.
Vaihdoin kiinnitysholkin ja hitsasin pääsylinterin tangolle 3 paikka, vakio vipusuhde, noin 1-1.5cm enemmän ja 2-2.5cm enemmän.

Poljin kiinni ja oma pääsylinteri roskiin. Tilalle mun myymä tarvike 40 € sylinteri ja uusi teflon linja.
( näitä settejä mulle tulee myyntii ensi viikolla, yhtä banjo pulttia ei meinaa löytyä mistään niin meni tilaukseen)   Itselle tein uuden jengan sylinteriin mutta asiakkaille en niin tee vaan tulee oikea tuote.

Romut paikalleen ja ilmaus, laitoin keskimmäiseen eli noin 1.5cm lisää vipusuhdetta ja pelaa tosi hienosti. tuntee kuinka asetelma muljahtaa yli eli irroittaa hienosti ja se todella omituinen väljä liike polkimen alussa hävisi. Työsylinteri on koskematon.
Asetelma SRE 765 ja haarukka shimmattu lisäholkeilla painelaakerin ja haarukan välistä eli vakio vipusuhteella.

Nyt siis on pääsylinteri rauta männällä, joka pinnoitettu, 8mm työntötangolla ja rautaisella haarukalla.

Tämmöistä settiä saa valmiina(ilman poljinta) mun kautta 110€ hintaan. Eli bolt on (saattaa joutu sylinterin yhtä pultin reikää viilaaman noin 1-2mm). 
Mukana siis pääsylinteri kaikkine romuineen, letkukarat, teflon letku(kestää 250bar 260C)puristetuilla liittimillä, jotka käy suoraan ZF työsylinteriin, tiivisteprikat.
« Viimeksi muokattu: 13.11.2018, 20:30:27 kirjoittanut boost »
1/4 mile 249km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 776
  • Lensu Power Shop
Vs: TAK: Volvo 960 T6. Kytkinongelmia.
« Vastaus #163 : 16.11.2018, 21:30:16 »
Kävin ajamassa tuolla kytkin systeemillä ja pelaa hienosti...
1/4 mile 249km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

 

Ateho  Elekma