Jatketaas taas tätäkin saagaa

Aiemmin valetut perän puslat oli täysi huti, joten tein uudet. Tällä kertaa kumista sorvaillen. Semisti tuli painoeroakin OEM nähden, eli luulisi toiminnan olevan taattu.
Vanha OEM

Uusi

Perä tuli kasailtua loppuun ja yhdistetty viskon kanssa

Pikkuinen kehtoonsa

Kannen asennus uusilla pulteilla alá Skandix. Samalla tuli uusittua kaikki alustan pultit, mitään ei jäänyt vanhaa

Oli muuten ihan turha maksaa näistä ~2€ kpl kun tavan pulttikaupasta olisi saanut murto-osalla hinnasta, mutta tulipahan vaihdettua ja tuettua saksalaista


Lisempää kasailua

Ja kaikki asennettuna, kyllä katsurin kelpaa

Oli mukava kasatakin, kun ei varise hiekat silmiin. Kivasti myös näkyy nuo improvisoidut jarrukilvet tuolta.

Sitten vaihto etupäähän ja entisöintihommiin. Olka-akselit puhaltelin puhtaaksi kun ei enää sopineet teemaan. Tämän jälkeen tietysti pohjamaalaus + pintaväri

Ja kun kerran takana on kaikki uutta niin sama se on vaihtaa uudet etupäähänkin

Laatikoissa on jarrupalojen lisäksi jakopään osat, tukivarret, koiranluut ja pyöränlaakerit. Kaikki tunnetuilta merkeiltä


Seuraavaksi huolsin vuotavan ilmastoinnin kompressorin. Ei kauheasti kiinnosta maksella +300€ ilmastoinnin kompressorista, kun Zexelin tekemän tiivistesarjan sai postitettuna 50€:lla, joten kompressori atomeiksi ja tiivistesarja vaihtaen.




Oli kyllä lapsellisen helppo operaatio, toivotaan että auttaa

Jahka kompressorin saanut kasaan niin tohdin aloittaa
Das Operaation, eli koko auton omistuksen aikana ei hirveästi ole tuo manuaali-ilmastointi napannut, vaan olen halunnut tähän automaatti-ilmastoinnin. Yhtäkään dokumenttia ei aiheesta löydy, joten uskotaan että näitä ei paljoa ole tehty, joten pioneerataan vähän ja tehdään tämä dokumentoidusti osalistan kanssa

Ensimmäiseksi työ alkoi siltä osin, että mitä sanoo eri ilmastointien johtosarjat ja kytkentäkaaviot. Oli helppo todeta että ne on auton puolelta täysin samat, mutta yksiköiden välillä eri. Eli auto ei tiedä, eikä liioin välitä onko paikallaan automaattinen vai manuaalinen ilmastointi, samoja johtoja pitkin välitetään samoja tietoja mitä kumpikin yksikkö toimiakseen tarvitsee.
Jahka tämä oli varmistettu niin sitten osalistaa kasaan, joka oli aika simppeli;
Koko lämmityslaiteyksikkö säätömoottoreineen
5kpl lämpöantureita
Erikoisnippusiteitä lämpöantureille
Automaatti-ilmastoinnin etuvastus
Säätöpaneeli
Johtosarja
Muutama peitelevy
Höyrystin
Aurinkoanturi
Tarkoitukseen hankkimastani purkuautosta onneksi löytyi suurimmat ja vaikeasti saatavilla olevat osat;
Puhallinyksikkö johtosarjoineen

Lämpötila-anturit kauhukahvojen lähelle, josta toisesta oli vastuslanka poikki. Vaati uudelleentinauksen ja taas toimii. Antureiden sijainti karkeasti; 2kpl kauhukahvojen viereen, 2kpl kojelaudan kanaviin ja 1kpl puhaltimen jälkeen ennen puhallinmoottorin vastusta.

Peitelevyt. Reiän tekeminen kattoverhoiluun oli jännittävää. Reikä piti tehdä, jotta nuo kyseiset anturit kykenevät mittaamaan matkustamon ilman lämpötilaa luotettavasti. Reikään asennetaan moinen peitelevy.

Erikoisnippusiteet tilasin Volvolta. Riitti taas luottomyyjällä ihmeteltävää, että nyt meinaa tapahtua jotakin jännää kun haen tämmöisiä osia


Säätöpaneeli, muualta hankittu

Etuvastus, muualta hankittu

Höyrystin, kompuraöljyä ja linjastoon tuleva paineventtiili kaiken varalta

Homma alkoi kaiken avaamisella ja puhdistamisella. Kuvat kertokoon tarinaa...



Muutaman sulkuläpän vaihdoin tuosta manuaali-ilmastoinnin yksiköstä kun tiivistehuulet oli huonossa jamassa


Sitten höyrystin paikoilleen ja koko yksikköä kasaan

Jahka yksikkö oli kasassa ja toimivuus varmistettu niin sitten se suurin operaatio.



Kanavissa oli valmiina reiät lämpötila-antureita varten, tarvitsi vain poistaa tulpat ja asentaa anturit paikoilleen. Myös aurinkoanturin asensin paikoilleen. Aurinkoanturi sijaitsee samassa osassa hälyttimen LED:n kanssa.


Samalla kun kojelauta oli irti niin sai korjailla haljenneita muoveja

Kattoverhoilu irti ja kauhukahvojen taakse lämpöanturit

Korkeapainelinjaan uusi venttiili, vanhassa sihti oli aika sotkuinen

Yksikkö paikoilleen ja linjat kiinni, uusilla tiivisteillä tottakai. Ostin yleismallisen sarjan jossa oli sopivat tiivistekoot. Vaikka tiivisteet ovat väriltään vihreät, ne eivät ole VITON:ia vaan HNBR eli Hydrattua Nitriilikumia. Viton kestää hyvin öljyä, mutta ei R134a. HNBR taas on ilmastointisovellutuksiin suunniteltu kumilaatu.

Lisenpää kasailua



Valmiista lopputuloksesta ei ole kuvaa, mutta eipä sisustassa juuri muuttunut mikään. Avaimesta kääntämällä yksikkö herää henkiin ja alkaa säätämään läppien asentoa niinkuin kuuluu, eikä vikakoodejakaan ole.
Kaikenkaikkiaan onnistunut lopputulos, pirullinen työmaa tuommoisen yhden vaatimattoman paneelin takia jossa lukee "AUT"

Katsotaan mitä ensi kerralla kerrotaan
