Futurez  Proturbo

Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T E85 || "P*ske"

  • 118 Vastauksia
  • 19617 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2406
  • "Noku mä haluan"
Vs: Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T "P*ske"
« Vastaus #60 : 11.07.2018, 14:55:52 »
Eihän tuota ihan mielellään tehnyt, mutta kun oli pakko niin oli pakko :D

Pitääpä muuten koettaa lisätä tähän ääninäyte vanhasta pumpusta..

Joo, kyllä kaikki tankin päällä menevät letkut tuli tutkittua todella tarkkaan.
Käyttiskertomuksia , Persian Helmi, aka. Väinö  ,  Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T "P*ske"
Vectra B Sport 2.0l 136hv/188Nm -00, Corsa D 1.3Cdti 98hv/206Nm -09, Volvo 855 AWD vm. -97

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2406
  • "Noku mä haluan"
Vs: Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T "P*ske"
« Vastaus #61 : 16.08.2018, 00:29:09 »
Päivitetäämpäs taas nyt kun saatu Volvo takaisin ajoon. Tämä ehti olla käyttämättömänä tallissa kuukauden päivät ja hieman ylikin.

Tänä aikana on tehtiin pari pikkujuttua pois alta :)

Vetarin suojakumit vaihdoin ja koska työhön tarkoitetut työkalut on kivoja, niin piti laittaa sellainenkin :D




Entisiä nippusidepatentteja..




Uutta paikoilleen




Molemmat uusittuna




Sitten se toinen pikkujuttu oli seuraavana. Tästä siis halkesi tuulilasi jostakin käsittämättömästä syystä, kivi siihen ei ole osunut. Huomasin halkeaman eräänä viikonloppuna ja sitten viikolla soittelin vakuutusyhtiöön ja kävin lasiliikkeessä toteamassa vaurion. Siinä sivussa sitten sovittiin, että korjailen tuulilasin yläreunassa olevan pienenpienen ruostevaurion pois ennen uuden lasin laittoa.


Muttah... Noh, katselkaa kuvista :D

Tiivisteen alta




Yleiskuvaa





Reunalistan alta




Reuka rintaan, kohti uusia pettymyksiä jne.. Voiko tämän auton kohdalla edes pettyä enää? :D



Joten verhoilu hus pois











Vähän suojailua





Syvemmälti tonkimista






Ei se tonkimisella ainakaan paremmaksi mennyt, joten oli pakko todeta, että kyllä joutuu nyt vähän enemmän vaivaa väkemään kuin alunperin suunnittelin. Uuteen suunnitelmaan kuului about rälläköintiä, hitsausta, kittausta ja maalausta.


Joten samalta kylältä purkuautosta korjauspala ja siitä pistehitsit auki




Haluamani pala irti




Korjauspalan ainoa virhe




Sitten sama P*skeeseen




"Ei tuo nyt niin paha oo" -niinkuin joku taannoin totesi :D






Hyllystä myrkyt




Puli puli




Pohjamaalauksen, sekä lisäsuojauksen tynkää. Ovien väliin pingotin sammutuspeitteen estämään hitsauskipinöiden putoamisen muualle verhoiluun. Toimii  O0






Hitsailua




Lisää mömmöjä hyllystä. Kun hitsaus oli valmis ja sauma kutakuinkin siistitty, niin tätä takapuolelta saumaan Turun mitalla, niin jotta valuu.








Seuraavaksi meikkausta




Kyllä se kovasti yrittää olla ei-aaltoileva :D





Kiillotusvaiheesta






Ennen tuota tuulilasiepisodia tuli kiinnitettyä huomio sellaiseen jännään ominaisuuteen, että ahdoille noustessa auto alkaa kiekua kuin kukkopilli. Ahtovuotoa aluksi epäilin ja yritin etsiä netistä vastaavia oireita ja löytyi yksi, joka lottosi pakosarjan tiivisteisiin. Ei olleet ne, vaan kyllä se ahtovuoto oli. Tyhjäkäyntimoottorille menevän letkun klemmari oli jäänyt hieman löysälle ja puhalsi ilmaa sieltä välistä.

Paineistin järjestelmän n.1bar ylipaineella.




Eli vanhasta ahtoletkusta on tehty sovitin, joka liitettiin turbon imupuolelle. Letkun toiseen päähän sorvasin jääkiekosta sopivan sovitteen, jonka keskelle porasin 19mm poranterällä reiän tubeless-venttiiliä varten





Tuli myös joskus tässä taannoin mainittua yksi sisätiloista puuttuva varuste. Ahtopainemittari. Tämä asia tuli korjattua tässä "samalla"

Mittaristot, oikealla "uusi"




Tausta irti. Vaihdon siis vain taustat, koska uuden mittariston kunnosta ei ollut varmaa tietoa.




Toimii ja testilenkillä pyörähti kivasti tasalukemia.




Ja loppuun jotakin karkkia S*

Käyttiskertomuksia , Persian Helmi, aka. Väinö  ,  Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T "P*ske"
Vectra B Sport 2.0l 136hv/188Nm -00, Corsa D 1.3Cdti 98hv/206Nm -09, Volvo 855 AWD vm. -97

Paikalla Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3038
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T "P*ske"
« Vastaus #62 : 16.08.2018, 09:17:23 »
Ei juma, kyllä paneudut asiaan pohojalaasella jääräpäisyydellä. Hattu päästä ja aaltoja! :D
Forester XT -06 Symmetrical AWD
760 Turbo -90 Ikuisuusprojekti
V70R -98 Paali vai mahdollisuus?

Poissa JiiV70

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T "P*ske"
« Vastaus #63 : 18.08.2018, 18:35:27 »
Ihailla täytyy tuota paneutumista millä teet projektia. Monelta, mukaanlukien minulta, ois jääny tekemättä.

En ois ees alottanu!  :D

Tää ei varmaan oo tehtaalta tullessakaan ollu näin hyvä!
V70 2.4D -08

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 330
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T "P*ske"
« Vastaus #64 : 20.08.2018, 11:02:41 »
Perusteellista tekemistä taas  :hg:
V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

Poissa Puusilmä

  • Megaperwo
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2131
  • Ocean Race ja Amazon.
Vs: Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T "P*ske"
« Vastaus #65 : 21.08.2018, 09:32:55 »
Ei juma, kyllä paneudut asiaan pohojalaasella jääräpäisyydellä. Hattu päästä ja aaltoja! :D

Tai väyrysen sitkeydellä :D.. Mutta toi ahtopainemittari on kyllä hyvä olemassa.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2406
  • "Noku mä haluan"
Vs: Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T "P*ske"
« Vastaus #66 : 28.10.2018, 20:30:47 »
Kiitosta jälleen :)

Tälle ei nykyään oikein kuulu mitään, on ollut liikenteestä poistossa about syyskuun alusta lähtien. Lähinnä verhoilujuttuja tullut harrastettua.

Olisi jo korkea aika aktivoitua, kun tuo talvi tekee tuloaan ja olisi halu päästä tähän talveen mukaan, kun edelliseen ei ehtinyt :D

Ennen talvea kuitenkin pitää suorittaa pienimuotoinen syyshuolto. Tähän huoltoon sisältyy muun muassa kannen irroitus, sekä kaikkea muuta pientä kivaa ja yksinkertaista :)
Käyttiskertomuksia , Persian Helmi, aka. Väinö  ,  Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T "P*ske"
Vectra B Sport 2.0l 136hv/188Nm -00, Corsa D 1.3Cdti 98hv/206Nm -09, Volvo 855 AWD vm. -97

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 10164
Vs: Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T "P*ske"
« Vastaus #67 : 29.10.2018, 14:23:39 »
Kiitosta jälleen :)

Tälle ei nykyään oikein kuulu mitään, on ollut liikenteestä poistossa about syyskuun alusta lähtien. Lähinnä verhoilujuttuja tullut harrastettua.

Olisi jo korkea aika aktivoitua, kun tuo talvi tekee tuloaan ja olisi halu päästä tähän talveen mukaan, kun edelliseen ei ehtinyt :D

Ennen talvea kuitenkin pitää suorittaa pienimuotoinen syyshuolto. Tähän huoltoon sisältyy muun muassa kannen irroitus, sekä kaikkea muuta pientä kivaa ja yksinkertaista :)
Jos kannen irroitat niin sama on tehdä täys koneremontti ja rakentaa kone niin että kestää. Vaihdat siis 2.3 litraisen lohkon kestävillä sisuskaluilla :)
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2406
  • "Noku mä haluan"
Vs: Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T "P*ske"
« Vastaus #68 : 29.10.2018, 18:25:58 »
Jos kannen irroitat niin sama on tehdä täys koneremontti ja rakentaa kone niin että kestää. Vaihdat siis 2.3 litraisen lohkon kestävillä sisuskaluilla :)

Taas siellä ruvettiin keulimaan :D

Kyllä tuo muutos jossakin kohtaa tehdään, mutta ei nyt. Silloin vaihtuu paljon muutakin, kuin pelkkä kone :)
Käyttiskertomuksia , Persian Helmi, aka. Väinö  ,  Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T "P*ske"
Vectra B Sport 2.0l 136hv/188Nm -00, Corsa D 1.3Cdti 98hv/206Nm -09, Volvo 855 AWD vm. -97

Poissa JoonasH

  • Hallituksen varapuheenjohtaja - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5045
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T "P*ske"
« Vastaus #69 : 29.10.2018, 18:44:19 »
Kansirempan ja uuden koneen rakentamisen erona on yksi nolla kustannuksissa :P

Poissa Kake-93

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T "P*ske"
« Vastaus #70 : 07.12.2018, 19:38:13 »
Kova on serkkupoika tekemään  -H-
Esimerkillistä paneutumista  O0

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2406
  • "Noku mä haluan"
Vs: Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T "P*ske"
« Vastaus #71 : 07.12.2018, 20:51:50 »
Kova on serkkupoika tekemään  -H-
Esimerkillistä paneutumista  O0

Kah, sähän löysit tämän :D onhan tuolla vielä tuo toinenkin projekti  :P

Projektista puheenollen, tämän topicin autoon on tulossa tässä lähiaikoina "pieni" tilannepäivitys :)
Käyttiskertomuksia , Persian Helmi, aka. Väinö  ,  Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T "P*ske"
Vectra B Sport 2.0l 136hv/188Nm -00, Corsa D 1.3Cdti 98hv/206Nm -09, Volvo 855 AWD vm. -97

Paikalla Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3038
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T "P*ske"
« Vastaus #72 : 09.12.2018, 15:24:18 »
Kah, sähän löysit tämän :D onhan tuolla vielä tuo toinenkin projekti  :P

Projektista puheenollen, tämän topicin autoon on tulossa tässä lähiaikoina "pieni" tilannepäivitys :)

No on tätä jo "hieman" odotettukin S*
Forester XT -06 Symmetrical AWD
760 Turbo -90 Ikuisuusprojekti
V70R -98 Paali vai mahdollisuus?

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2406
  • "Noku mä haluan"
Vs: Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T "P*ske"
« Vastaus #73 : 15.12.2018, 17:58:24 »
Auto on onnistuneesti saatu kasaan ja otettu ajoon. Ajoa on kertynyt torstaista 13.12. lähtien n.370km. Eli kaikki toimii hienosti, vähän liiankin. Pelottaa, että mitähän sieltä kohta hajoaa :D



Asiaan.

Aiemmin kesällä tuli uusittua paineensäädin, kun ahdot eivät halunneet pysyä tasaisina vaan heittelivät miten sattuu. Anturiksi tuli mikäs muu kuin Volvo? :D








Aiempia katsastuspapereita selatessa selvisi, että tämä tykkää syödä vasenta takapyörän laakeria. Ja kuittien perusteella sinne oltiin vaihdettu laakeri jo kaksi kertaa. Eipä siinä mitään, vaihdetaan kolmannen kerran :D



Napa irti autosta. Ja laakeriksi SKF




Homemade prässi pääsee taas oikeuksiinsa.






Samalla tuli vaihdettua parempi kässärin linkku





Sitten nykypäivään. Tuli fiilis, että auto pitää saada ajoon, mutta sitä ennen pitää käydä ne loputkin epäkohdat läpi.

Joten :D




Hapottelua




Kyllästyin odottelemaan ja päätin hiekkapuhaltaa koko helman :D




Tilalle galvanoitua peltiä The kanttikoneella








Kuskin puolella oli lähes identtinen tapaus. Ehjää kynnystä jäi sinnekkin n.20cm.






Ruostehommat maalauksineen oli loppujenlopuksi kohtuullisen pienitöiset asiat verrattuna varsinaiseen remonttiin..

Kuva osakasasta, joka käsittää;

Jakopääsarja SKF
Vesipumppu SKF
Kiristin INA
Moniurahihnasarja GATES
Kansipahvi REINZ
Kannenpultit REINZ
Vent.varrenkumit REINZ
Huohotinpönttösarja SKANDIX
Termostaatti 90*C VOLVO
Öljykorkin tiiviste VOLVO
Nokkien stefat REINZ
Hammastangon tiivistesarja SKANDIX




Bonuksena ja henkilökohtaisena suosikkina GLT nokat 8)








Pidemmittä puheitta ei muuta kuin purkamaan :)






Täällä on tapahtunut jotakin jännää..




Hattu poissa




Venttiilit tuli puhdistettua mirkeli + messinkiharjayhdistelmällä. Tästä tulikin kyseltyä eräässä topicissa.

Imuventtiili






Vertailua puhtaudesta käsitellyn ja ei käsiteltyjen välillä




Meinasin jo innostua kuinka helppoa ja nopeaa hommaa tuo on, kunnes tuli pakoventtiileiden vuoro. Taivas varjele, että alkoi vituttamaan kolmannen pakoventtiilin kohdalla :D

Meniköhän yhteen pakoventtiiliin viitisen minuuttia. Imuventtiilit otti aikaa kymmeniä sekunteja per venttiili.






Kaikki putsattuina




Sitten se kansi.



Karstoja yritin liuotella mitä ihmeellisimmillä yhdisteillä, mutta oikein mikään ei auttanut. Sitten offipalstalta iski silmiin vinkki, että CRC Gasket Removerilla lähtee, joten purkki kaupasta mukaan ja kokeilemaan.

Ja kyllähän se tehosi, karsta valui silmien edessä pois ja loput lähti paperilla pyyhkimällä.




Pitihän se vielä kuitenkin pestä painepesurin kanssa.













Samoilla lämpöisillä meni välikansikin.






Seuraavaksi läpättiin kaikki venttiilit. Tinakoneeseen on kivempaa läppäillä venttiilit, kuin vinokoneeseen, kun nostajat on hydraulisia niin ei tarvitse varoa noita välyksiä.

Olin hiukan laiska ja laitoin venttiilitutin porakoneeseen kiinni ja porakoneella pyörittelin välillä suuntaa vaihtaen :D

Vasemmalla käsitelty ja oikealla käsittelemätön






Pakopuolen tavarat

Vasemmalla käsittelemätön, oikealla käsitelty






Uudet varrenkumit




Kansi valmis






Uudet pinnapultit, pakopuolen tiivisteet ja kuparimutterit.






Kokeilin myös mäntien päälle tuota CRC Gasket Removeria. Aiemmin siellä oli lillunut mm. Bräkleeniä ja ATF:ää joista kummallakaan ei mainittavaa vaikutusta. Ja jälleen kerran Gasket Remover hoiti hommansa.  S*

Muut 4 pyttyä jo putsattu




Ja kerran kun tuo kone tuossa nyt oli auki, niin oli pakko tarkistaa onko sylinterit mitassa ja vähän kyllä joudun nyt syömään sanojani, sillä ei tuo niin huono ollutkaan mitä luulin.




Hattu kiinni




Välikansi







Nokat nollakulmaan toisiinsa nähden






Termarikoteloon ja vesiputkeen kannen taakse uudet tiivisteet




Ennen remontin aloitusta tuli huomattua, että plussan johto tykkäsi lämmetä liiaksi. Lääke tähän 35mm2 johtimesta. Nyt on tilaa DC:llä kulkea  :D




Lopuille piuhoille laitoin uuden suojaputken.




Nokkien uudet stefat




Vesipumppu




Ohjainrullia asentaessa huomasin, että toinen SKF:n paketista kaivettu osa olikin INA:n valmistama. Jännää :D




Kiristin




Nokkien ajoituksen säätöön tuli tehtyä työkalu ::)




Imupuoli 4 astetta myöhäiselle




Pakopuoli 6 ast aikaiselle. Asteikko meni pakopuolella 5 astetta väärään kohtaan, mutta hällä väliä, se oli silti luettavissa.




Vaihdelaatikon käytin myös irti, kun siellä suunnalla arvelin olevan vikaa, mutta ei siellä sitten ollutkaan mitään. Ei mitään käsitystä mistä tuo öljy tuonne laatikon koppaan on päätynyt.




Kuiva on kampuran pää..




Yleiskuvaa




Kerran kun oli mahdollisuus niin pakko oli apurunkokin pestä :D






Ja itse laatikko




Viimeisenä ja vähäisimpänä kallistuksenvakaaja




Pesun jälkeen oli kivempi irroittaa tuo hammastanko. Tehostimen säiliöstä ei ollut lähtenyt karkuun kuin vajaa puolet tänä aikana, mitä auto oli seisonnassa. Ja paikka oli kyllä tiedossa, mistä öljyä pakenee.




Repsikan puolella on tuollainen lukitustanko, joka tulee ulos kolostaan kun tuosta muovitulpan päästä kääntää rälläkän istukan avaustyökalulla vastapäivään.








Irti.




Uusia tiivisteitä




Kierukkavaihde irti, jotta mahtuu itse hammastanko tulemaan pois.



Itse hammastanko



Ja tuolla perällä vielä yksi vuotava tiiviste




Kasauksesta ei oikein ole kuvia, kun ohjausvaihde oli niin öljyinen ja aloin hieman kyllästymään kertakäyttöhanskojen tuhlaamiseen kuvan ottoa varten :D


Vakaajaan vaihdoin uretaanipuslat, kun se kerran oli tuossa lattialla. On sen verran työmaa jälkikäteen niitä vaihdella. Puslathan on vulkanoitu kiinni tankoon, joten oikea menetelmä olisi ollut laittaa tanko paaliin ja uusi tilalle, mutta kiersin sääntöä Skandixin avustuksella :D



Rälläkkää



Tankoon piti hitsata stopparit, ettei tanko liu'u pyöränkoteloon, sillä uudet puslat ei pidä vakaajaa paikoillaan sivusuunnassa mitenkään.



Valmis sovitus




Kun paketti oli taas apurungon päällä, sai kasata konetta eteenpäin.

Gatesin moniurasarja





Täältäkin löytyi INAa :D




Saksisokat on käteviä monessa paikassa




Tulppajuttuja




Termostaatti ja tiivisteitä






Kutakuinkin loppusuoralla




Nesteytystä




Tutkin myös radion huonoa kuuluvuutta ja päätin tarkastaa signaalivahvistimen ensimmäisenä. Johdoista ei löytynyt mitään, mutta kun kaikki on tehty avattavaksi niiin... :D




Jopa minä ymmärrän sähköstä sen verran, että ei ole kiva juttu jos plus ja miinusjohdin kohtaa.




Purkuautosta toinen vahvistin tilalle ja korjaus onnistui. Nyt kuuluu Iskelmä pitkin maakuntaa S* ennen saattoi hävittää radioaseman useamman kerran 10km matkalla.


Hovirengasmiehen kanssa katsottiin pari tyhjentynyttä talvirengasta läpi. Aika hyvin vuoti vanteen ja renkaan välistä  :idiot2:




Ja taas pari kuvaa tutusta paikkaa.  S*








Jos se nyt saas menisi hetken, ehkä :))
Käyttiskertomuksia , Persian Helmi, aka. Väinö  ,  Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T "P*ske"
Vectra B Sport 2.0l 136hv/188Nm -00, Corsa D 1.3Cdti 98hv/206Nm -09, Volvo 855 AWD vm. -97

Poissa Juho_

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 442
  • vapari
Vs: Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T "P*ske"
« Vastaus #74 : 15.12.2018, 18:09:49 »
Hyvin, huolella tehty kansiremppa (huolto). O0

Onko nuo pyttyjen mitat nuolien perusteella siis että miten päin mitattu?

Varsinkin avoimella deck tasolla olevat alulohkot vetelee pirun paljon joka suuntaan kun lohkoon pulttaa kannen, laakeripukit (lohkon alempi osa) ja kytkinkopan.
 Eli mittaustulokset ei oikeen kerro mitään kun stressilevyä ei ole kannen tilalla paikoillaan.

Mittasin oman lohkon, ja oli mittaustuloksien mukaan todella kierot pytyt.
Mutta kuten sanoin, ne mittaustulokset ei kerro käytännössä mitään jos ei ole stressilevyä, kytkinkoppaa yms. pultattuna lohkoon oikeeseen momenttiin tiukattuna.
Kansityöt
Volvo 960 B6304S+ZF 260Z
Volvo 240 B200F+M47

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy