Futurez  Kulkukoira

VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista

  • 15996 Vastauksia
  • 3787054 Lukukerrat

0 jäsentä ja 15 Vierasta katselee tätä aihetta.

hevonen

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #1950 : 02.09.2012, 15:00:45 »
Oireet sopii jumittuneeseen silmälaakeriin. BTDT

Paikalla Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6403
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #1951 : 03.09.2012, 10:28:57 »
Ensimmäinen automaattivaihteinen auto pidempään alla, allekirjoituksen v70 D5 2003 siis, ja mietityttää nuo vaihdekepin 4, 3, ym. alivaihteet. En löydä ohjekirjasta kohtaa jossa sanottaisiin onko ne sallittua kytkeä päälle vauhdista, vai pitääkö pysähtyä ensin? Kuvittelisin että ei pitäisi mutta eipä tuota uskalla kokeilla käytännössä ilman varmaa tietoa.

Jännä tuo ohjekirja muutenkin, tosi hyvä ja tarkka monella tavalla mutta esim. sitäkään se ei mulle kertonut mitä kaukosäätimen keltaisen napin pitäisi tehdä.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #1952 : 03.09.2012, 10:32:04 »
Vanhemmassa nelivaihteisessa ainakin laatikosta voi valita pienemmän vaihteen mutta laatikon ohjelma ei vaihda sitä ennenko nopeus on sopiva.

Poissa vessakuski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Musta savu on terveellistä....itsetunnolle ainakin
    • Leipätyö
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #1953 : 03.09.2012, 11:28:29 »
Ensimmäinen automaattivaihteinen auto pidempään alla, allekirjoituksen v70 D5 2003 siis, ja mietityttää nuo vaihdekepin 4, 3, ym. alivaihteet. En löydä ohjekirjasta kohtaa jossa sanottaisiin onko ne sallittua kytkeä päälle vauhdista, vai pitääkö pysähtyä ensin? Kuvittelisin että ei pitäisi mutta eipä tuota uskalla kokeilla käytännössä ilman varmaa tietoa.

Jännä tuo ohjekirja muutenkin, tosi hyvä ja tarkka monella tavalla mutta esim. sitäkään se ei mulle kertonut mitä kaukosäätimen keltaisen napin pitäisi tehdä.

Kaikki mikä ei vaadi lukkosalvan painamista on sallittua vauhdissa... Keltainen sytyttää saattovalot jos on ohjelmoituna.
Veeceeteenkympillä mennään....ja portterilla...tdi se olla pitää,,,

Paikalla Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6403
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #1954 : 03.09.2012, 12:15:47 »
keltaista uskalsin kokeilla ja valot syttyi ja ilmeisesti uudella painalluksella myös sammui, oletan että mitään keinoa kakesta ei ole laukaista hälytystä?

Kun vapaallekin vaihtaminen automaatissa aiheuttaa aika voimakkaan vauhdin hidastumisen, en ole uskaltanut muuten kikkailla auton liikkuessa. Olen ollut jotenkin siinä luulossa että lukkosalvatta vipu liikkuu vain N-D-välillä(vedän valoissa vapaalle niin pääsen nykäisyttä liikkeelle ilman neutral controlleria) mutta kokeilenpa kun pääsen autolle vielä uudestaan.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Kökkö

  • Mr. Paljus
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 685
  • #lihavatpojat
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #1955 : 03.09.2012, 17:01:41 »
keltaista uskalsin kokeilla ja valot syttyi ja ilmeisesti uudella painalluksella myös sammui, oletan että mitään keinoa kakesta ei ole laukaista hälytystä?

Kun vapaallekin vaihtaminen automaatissa aiheuttaa aika voimakkaan vauhdin hidastumisen, en ole uskaltanut muuten kikkailla auton liikkuessa. Olen ollut jotenkin siinä luulossa että lukkosalvatta vipu liikkuu vain N-D-välillä(vedän valoissa vapaalle niin pääsen nykäisyttä liikkeelle ilman neutral controlleria) mutta kokeilenpa kun pääsen autolle vielä uudestaan.
Automaattia ei saa laittaa vapaalle vauhdissa, laatikon öljynpaineet putoo, mutta alempia vaihteita voi käyttää, on siis niin sanotusti suurin sallittu vaihde.
Volvo 940 B230FT -92 (960-look projekti), Volvo V50 1.6D Kinetic -08, Volvo C30 D2 R-Design, Ford Anglia -64

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #1956 : 03.09.2012, 17:13:49 »
Kun vapaallekin vaihtaminen automaatissa aiheuttaa aika voimakkaan vauhdin hidastumisen, en ole uskaltanut muuten kikkailla auton liikkuessa. Olen ollut jotenkin siinä luulossa että lukkosalvatta vipu liikkuu vain N-D-välillä(vedän valoissa vapaalle niin pääsen nykäisyttä liikkeelle ilman neutral controlleria) mutta kokeilenpa kun pääsen autolle vielä uudestaan.
Kuten Kökk kirjotti, älä laita vauhdissa vapaall jos haluat laatikon pysyvän kunnossa.
Ja mitä nykäsyä sä tarkotat kun N:llä muka lähtee nykäsemättä? Jos sen pitää D:llä, nostaa jalan jarrulta ja painaa kaasua, ei nykäse.
Onkohan sulla hiukan epäselvää miten automaatti toimii? Ei sitä keppiä tarvi hämmentää ajaessa.

Paikalla Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6403
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #1957 : 03.09.2012, 17:26:17 »
Kuten Kökk kirjotti, älä laita vauhdissa vapaall jos haluat laatikon pysyvän kunnossa.
Ja mitä nykäsyä sä tarkotat kun N:llä muka lähtee nykäsemättä? Jos sen pitää D:llä, nostaa jalan jarrulta ja painaa kaasua, ei nykäse.
Onkohan sulla hiukan epäselvää miten automaatti toimii? Ei sitä keppiä tarvi hämmentää ajaessa.

Siis, kun valoissa kytkee N-D ja nostaa jarrun heti lähtee auto pehmeämmin liikkeelle. Jos pitää D:tä päällä ja autoa paikallaan jarrulla, on jarrua nostaessa pieni viive ja sitten hieman nykäisyä kun vaihde menee päälle(ei mitään hälyyttävää). Tulkisen tämän neutral controlin ja ehkä tukityynyjen löystymisen aiheuttamaksi ja tykkään lähteä kuvailemallani tavalla kun lähtö on sekä pehmeämpi että sähäkämpi.

Ja kerran vauhdissa (10km/h) vapaalle vaihtaminen oli moka joka ei tule toistumaan. :o

Ja kyllä, minulle on hiukan epäselvää laatikon toiminta, siksi täällä juuri kyselin asioita mihin manuaali ei auttanut -H-

Juu ja kiitos kaikille vastanneille, nyt uskaltanen käyttää alivaihteita ja kaiken järjen mukaanhan ne on ohjelmallisesti rajoitettuja. Mieluummin tosiaan vaan kysyn ennen kuin kokeilen ja rikon auton.
« Viimeksi muokattu: 03.09.2012, 17:28:46 kirjoittanut Mustalaatikko »
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Paikalla Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6403
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #1958 : 03.09.2012, 17:32:04 »
vielä itselleni vastaten, kun alivaihteita kerran voi kytkeä ajossa, käyttääkö jotkut niitä ohituksissa kickdownin korvikkeena?
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #1959 : 03.09.2012, 17:57:50 »
Kick downin pitäis hoitaa vaihdot alaspäin optimaalisesti jos kaikki on kunnossa. Vaihteen siirtäminen pienemmälle on käyttäjä kysymys, ja tottumis kysymys.
Mä oon varmaan pari kertaa laittanu kepistä pienemmälle tän kolmen vuoden aikana. 940:ssa AW laatikolla tuli kepitettyä enemmänkin.   ::)

Mutta kokeile ja opi mikä on parasta.   ;)

Poissa Kökkö

  • Mr. Paljus
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 685
  • #lihavatpojat
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #1960 : 03.09.2012, 18:27:59 »
itte tuli kans 940:n kans käytettyä, mutta eipä juuri muuten.
Volvo 940 B230FT -92 (960-look projekti), Volvo V50 1.6D Kinetic -08, Volvo C30 D2 R-Design, Ford Anglia -64

Paikalla Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6403
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #1961 : 03.09.2012, 19:43:44 »
Motivointina siis se että kickdown tuntuu vähän hitaalta kun tottui manuaali 850:llä heittämään salamana kolmosvaihteen aina päälle. Kyllä toki pärjää ilmankin.

Mutta nyt on taas pää pyörällä kun olen täältä lukenut että 1) alivaihteille saa vaihtaa mutta neutraalille ei ajossa 2) vain se on ajon aikana sallittua mihin ei tarvitse lukitussalpaa avata

Sillä: tulin kotiin ja totesin että autossa siirtyy ilman salpalukitusta vaihde vaan N-D-väliä. En ainakaan enempää uskaltanut runtata. ???
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa vessakuski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Musta savu on terveellistä....itsetunnolle ainakin
    • Leipätyö
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #1962 : 03.09.2012, 20:02:42 »
Motivointina siis se että kickdown tuntuu vähän hitaalta kun tottui manuaali 850:llä heittämään salamana kolmosvaihteen aina päälle. Kyllä toki pärjää ilmankin.

Mutta nyt on taas pää pyörällä kun olen täältä lukenut että 1) alivaihteille saa vaihtaa mutta neutraalille ei ajossa 2) vain se on ajon aikana sallittua mihin ei tarvitse lukitussalpaa avata

Sillä: tulin kotiin ja totesin että autossa siirtyy ilman salpalukitusta vaihde vaan N-D-väliä. En ainakaan enempää uskaltanut runtata. ???
Jos mä nyt vielä kerran ... Vaihde vapaalla saa rullata JOS!!!! Kone käy. Silloin lootassa kiertää oljy ja öljypumppu toimii,eikö?.

Joo,en muista enää oliko mulla -03 aut. v70 salpaa joka pykälän välillä,mielestäni ei. Jos on salpa niin sitten painat siitä ja vaihdat vaihdetta manuaalisesti. Kyllä se ihan ykköseltä lähtee 3s asennossakin liikkeelle,ei vaan hae kolmosta pitempää vaihdetta. Ei siitä mitään troniccilootaa ole tehty...

Ja kait sen järkikin sanoo ettei D:tä parane liikkeessä laittaa...mekaaninen lukitus kun kyseessä....tulee romua...
Veeceeteenkympillä mennään....ja portterilla...tdi se olla pitää,,,

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #1963 : 03.09.2012, 20:16:46 »
Ja kait sen järkikin sanoo ettei D:tä parane liikkeessä laittaa...mekaaninen lukitus kun kyseessä....tulee romua...
Miksei? Ihan hienosti vanhemmissa sähkölootissa että mekaanisissa lootissa menee sama numero päälle kun siellä olisi kaasu ylhäällä rullatessa.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

hevonen

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #1964 : 03.09.2012, 21:10:41 »
Pitikökän sanoa että P:tä..? :)
Eikä sitä rallivaihdettakaan kannata liikkuessa tökätä päälle. Siis R:ä.

 

Proturbo  Autodiagnoosi