KL-varaosat  Race.fi

VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista

  • 16015 Vastauksia
  • 3989474 Lukukerrat

0 jäsentä ja 9 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa NordicR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 744
    • äRRä
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #4455 : 22.10.2013, 21:28:39 »
 Raidetangon päästä pystyy säätämään vain aurausta, siksi ne vaihdettaessa täytyy auraukset säätää uudelleen. Jotkut puhuu nelipyöräsuuntauksesta ainoastaan aurauskulmien säätönä, koska ne on helpoin säätää ja vaikuttaa ajettavuuteen eniten. Taka-akselillakin säätö on helppo "epäkeskopulttia" tms kääntämällä. Casteria ei käsittääkseni Volvoissa voi säätää ollenkaan, joku lisätköön jos poikkeuksia. Takacamberilla ei ole paljoa merkitystä kokonaisuuteen, vaikka se näkyy hieman pielessä olevankin, eikä sitäkään pysty käsittääkseni säätämään ainakaan kaikissa volvoissa?

Camber-kulma meinaa renkaan kallistumista sisään tai ulospäin, mieti esim. madalletut autot. Renkaan on paljon kallellaan sisäänpäin, en muista onko sillon pos. vai neg. kulma.

Auratessa renkaat osoittaa molemmat hieman sisäänpäin (norm. tapaus), haritus taas meinaa että renkaat sojottaa ulospäin, mieti esim. silmät eri puolilla päätä :D

Casteria en osaa selittää, kun en meinannu sitä millään ymmärtää koulussakaan, googleta niin saatat ymmärtää.

Sulla on kummiskin pyöränsuuntaukset ihan kohdillaan, kun etucamberit ja auraukset hyvät, eikä muuallakaan juuri pahaa heittoa ole  :hello:

« Viimeksi muokattu: 22.10.2013, 21:30:45 kirjoittanut NordicR »
EX 740 x 3, S80, 960           
854 T-5R "immortal"
V70 D5 6v-man. Classic

Paikalla Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4948
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #4456 : 22.10.2013, 21:33:52 »
Raidetangon päästä pystyy säätämään vain aurausta, siksi ne vaihdettaessa täytyy auraukset säätää uudelleen. Jotkut puhuu nelipyöräsuuntauksesta ainoastaan aurauskulmien säätönä, koska ne on helpoin säätää ja vaikuttaa ajettavuuteen eniten. Taka-akselillakin säätö on helppo "epäkeskopulttia" tms kääntämällä. Casteria ei käsittääkseni Volvoissa voi säätää ollenkaan, joku lisätköön jos poikkeuksia. Takacamberilla ei ole paljoa merkitystä kokonaisuuteen, vaikka se näkyy hieman pielessä olevankin, eikä sitäkään pysty käsittääkseni säätämään ainakaan kaikissa volvoissa?

Camber-kulma meinaa renkaan kallistumista sisään tai ulospäin, mieti esim. madalletut autot. Renkaan on paljon kallellaan sisäänpäin, en muista onko sillon pos. vai neg. kulma.

Auratessa renkaat osoittaa molemmat hieman sisäänpäin (norm. tapaus), haritus taas meinaa että renkaat sojottaa ulospäin, mieti esim. silmät eri puolilla päätä :D

Casteria en osaa selittää, kun en meinannu sitä millään ymmärtää koulussakaan, googleta niin saatat ymmärtää.

Sulla on kummiskin pyöränsuuntaukset ihan kohdillaan, kun etucamberit ja auraukset hyvät, eikä muuallakaan juuri pahaa heittoa ole  :hello:

Caster on renkaan pysty kallistuma. Esimerkiksi katot omaa Volvoas ku käännät renkaat linkkuun ja vertaa 124 mersuun jossa on renkaat linkussa. Mersussa on sitä Caster-kulmaa huomattavasti enemmän. Rengas ikäänkuin "kaatuu" ulospäin.
Etuna on suurempi renkaan kääntyvyys --> auto kääntyy pienemmässä tilassa.

Toivottavasti kaikki nyt ymmärsi :)
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #4457 : 22.10.2013, 21:40:25 »
Niin tuotakin ihmettelin kun lähtötilanteessa takana on ollut melkein kaikki punasella ja säädön jälkeen esim oikean takarattaan auraus on edelleen sama luku mutta vihreänä. Tähän on tietenkin kokonaisuus jotenkin vaikuttanut, mutta ei ummarra.

En minä tätä mitenkään epäile, mutta ihan mielenkiinnosta yritän tätä tulkita. En kuitenkaan edes täydellisesti odota tätä tajuavani :idiot2: 

E: Mullahan on lukihärö. Säädön jälkeen on näköjään luvun etumerkki muuttunut :facepalm:
« Viimeksi muokattu: 22.10.2013, 21:44:24 kirjoittanut Lapari »
V70 D5

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #4458 : 23.10.2013, 08:43:56 »
No vielä mietin tätä että kun tuota etu casteria ja taka camberia ei pysty säätämään ja ovat silti yli rajan, niin mistä tämä voi mahdollisesti johtua. Onko se alunperinkään koskaan ollut rajan sisällä tai onko nyt vielä joku pusla/ nivel väljä/ väärään asentoon asennettu tai kulkeutunut :idiot2:

Tämä homma lähti liikenteeseen siitä kun kuskin puolen eturengas oli sisälaijasta kulunut pilalle.
V70 D5

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #4459 : 23.10.2013, 12:57:26 »
Voimakas camber (renkaan sivukallistus) saa renkaan kulumaan, mutta sinun tapauksessa kulmat ovat niin pienet, että ei aiheuta kulumaa. Camber on voinut muuttua jos on vaihdettu niveliä (alapallo) tai tukivarren puslia, niissä on kuitenkin aina hieman mittaheittoa. Takana on ilmeisesti vain yksi säätö/puoli, joka vaikuttaa sekä auraukseen että camberiin.

Caster vaikuttaa ohjauksen palautumiseen ja raskauteen/keveyteen, sitä ei pysty säämään ellei siirrä tolpan yläpäätä ja/tai tukivartta korissa. Caster on iskarin yläpään ja alapallonivelen välisen (kuvitellun) suoran kulma verratuna pystysuoraan.

Omassa volkkarissa pystyy säätämään edessä kaikkia kulmia, alatukivarren takapäässä on epäkesko (vaikuttaa camberiin, casteriin ja auraukseen), yläpallo on epäkeskolla kiinni (camber, caster, auraus) ja vielä raidetangosta auraus. Siinä kulmien säätäminen tehdäänkin kokeile ja mittaa periaatteella, koska yhden säädön muuttaminen vaikuttaa kaikkiin kolmeen kulmaan.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #4460 : 23.10.2013, 13:58:16 »
Juu kyllä tämä alkaa olla sillä tasolla selvä mihin vastaanottaja kykenee :)

Näytin tuota kuvaa vielä työpaikan autoinsinäärille ja se kertoi nuo samat ja rupesi vielä jostakin aakkermanin kulmista selittämään :2funny: ei menny kovin paljoa yli.
V70 D5

Poissa Tonskulii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1430
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #4461 : 23.10.2013, 14:59:15 »
EDIT: Ei enää mitään, sain itse isännän kiinni.

EDIT2: Eipäs rajapaineventtiililläkään jaksa nostaa ahtoja enempää kuin 0.7.. Missä vika?
« Viimeksi muokattu: 23.10.2013, 17:06:52 kirjoittanut Tonskulii »
EX: 850 2.5 10V -95 10/09 - 7/10
EX: C70 2.5T -99 7/10 - 10/10
NYK: 855 2.0 T-5 10/10 -->

Poissa Jarru

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 135
  • Bang your head
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #4462 : 24.10.2013, 09:17:17 »
Huomenta. Sammutin auton työpaikan pihaan ja käänsin avaimen nolla-asentoon, eipäs mennyt tuohon nollaan asti vaan jumitti. Sitten hieman renkkasin ja avain alkoi pyörimään 360 astetta ympäri. Virtalukko toimii, jotenkin, sillä auto käynnistyy ja sammuu, mutta kaukosäätöinen keskuslukitus avaimesta ei toimi.

Edit: Allekirjoituksen V70 kyseessä.
« Viimeksi muokattu: 24.10.2013, 11:00:43 kirjoittanut Jarru »
V70 mkII D5 -05, V70 mkI  2.4T R-look -00, Bandit 1200 -06

Poissa NordicR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 744
    • äRRä
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #4463 : 24.10.2013, 10:39:40 »
EDIT: Ei enää mitään, sain itse isännän kiinni.

EDIT2: Eipäs rajapaineventtiililläkään jaksa nostaa ahtoja enempää kuin 0.7.. Missä vika?

Mites muuta oireita, onko ahtoäänet muuttunee jotenki? Ite just tutkin samanlaista ahtovikaa omastani melkein kuukauden ja perus haljennut ahtoletku löytyi ennen kaasuläppää.
EX 740 x 3, S80, 960           
854 T-5R "immortal"
V70 D5 6v-man. Classic

Poissa Tonskulii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1430
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #4464 : 24.10.2013, 15:23:41 »
Mites muuta oireita, onko ahtoäänet muuttunee jotenki? Ite just tutkin samanlaista ahtovikaa omastani melkein kuukauden ja perus haljennut ahtoletku löytyi ennen kaasuläppää.

Ihan normaalilta kuulostaa.

Nyt nostaa hienosti siihen 0.7, taitaa vähän 3000 jälkeen olla täydet, mutta sitte välillä 3500-4000 laskee 0.6 ja auto ottaa "piikin" ahtojen pysyessä ihan siinä 0.6.

Ensinnäkin, miksei ruuvi anna ahtaa enempää? Siinä pohjassa se vissiin "bleed"-reikä noin kokoluokkaa 0.75mm, pitäiskö olla isompi?

Ja toiseks, miten se voi piikata ja lähtee kelaamaan tollai paremmin kun ahdot pysyy samas koko ajan?
EX: 850 2.5 10V -95 10/09 - 7/10
EX: C70 2.5T -99 7/10 - 10/10
NYK: 855 2.0 T-5 10/10 -->

Poissa NordicR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 744
    • äRRä
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #4465 : 24.10.2013, 16:02:16 »
 Pitäis saada ruuvilla helposti tappiin ahdot. Kokeile ottaa hukkikselta letku irti kokonaan, pitäis ahtaa maksimit. Jos ei ahda niin väitän melkein että välijäähy tai joku putki vuotaa. Mullakin nousi ihan suht pirteesti sinne 0,5bariin asti ja siihen tyssäs, sama se mitä koitti (bleedi, ilman hukkiksen letkua, 2 eri tcv) ja luulin käyneeni jo kaikki letkut läpi ja reikähän paljastu vasta ku näki altapäin. Mites pässin kalvo? Ootko koittanu imemällä kellon kalvon ja pässin kalvon tiiveyden? Letkut irti ja imaC niin pitäis jäädä kielen kiinni letkuu. Joskus luin sun projektitopikkia niin muistelisin että oot jotain jo vaihellutkin.

Itelläki tuntu alkuun ennenkuin reikä pikkuhiljaa kasvo, että vetäisi hyvin tossa tehoalueella, mutta kyllä sekin vaikutelma katos mielestä kun ahdot laski lopulta 0,2 bariin  ::)
EX 740 x 3, S80, 960           
854 T-5R "immortal"
V70 D5 6v-man. Classic

Poissa Tonskulii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1430
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #4466 : 24.10.2013, 16:05:30 »
Pitäis saada ruuvilla helposti tappiin ahdot. Kokeile ottaa hukkikselta letku irti kokonaan, pitäis ahtaa maksimit. Jos ei ahda niin väitän melkein että välijäähy tai joku putki vuotaa. Mullakin nousi ihan suht pirteesti sinne 0,5bariin asti ja siihen tyssäs, sama se mitä koitti (bleedi, ilman hukkiksen letkua, 2 eri tcv) ja luulin käyneeni jo kaikki letkut läpi ja reikähän paljastu vasta ku näki altapäin. Mites pässin kalvo? Ootko koittanu imemällä kellon kalvon ja pässin kalvon tiiveyden? Letkut irti ja imaC niin pitäis jäädä kielen kiinni letkuu. Joskus luin sun projektitopikkia niin muistelisin että oot jotain jo vaihellutkin.

Eli letku siten irti että se ruuvin pää on vapaana? Tai samahan se onko hukkis auki vai ruuvi auki, kunhan sen nyppää..? ;D Putkivuotoja ei oo löytyny vaikka kuinka on kattellu..

Mikä sen ruuvin pohjassa olevan reiän tarina on, osaatko sanoa?

Pässin kalvoa ei oo, eikä koko pässiäkään, mulla on Forgen dumppi.
EX: 850 2.5 10V -95 10/09 - 7/10
EX: C70 2.5T -99 7/10 - 10/10
NYK: 855 2.0 T-5 10/10 -->

Poissa NordicR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 744
    • äRRä
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #4467 : 24.10.2013, 16:08:48 »
Sieltä hukkaportin kellon päästä tai säätimen päästä otat letkun auki ja jätät vapaaksi niin pitäisi puhaltaa aivan helvetisti. Kokeile varovasti ettet saa kankia solmuun vaikka ecu lykkääkin fuel cutin aika herkästi. Omassa ruuvissa ei oo mitään reikää pohjassa muistaakseni, niin en osaa kyllä sanoa miksi sellainen on.

Vaikee sitä itelläkin oli uskoa että olisi reikää missään, mutta pakko oli sanani niellä, kun näin pimpsan kokosen reiän letkun alapuolella  ::)
EX 740 x 3, S80, 960           
854 T-5R "immortal"
V70 D5 6v-man. Classic

Poissa Tonskulii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1430
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #4468 : 24.10.2013, 16:10:02 »
Sieltä hukkaportin kellon päästä tai säätimen päästä otat letkun auki ja jätät vapaaksi niin pitäisi puhaltaa aivan helvetisti. Kokeile varovasti ettet saa kankia solmuun vaikka ecu lykkääkin fuel cutin aika herkästi. Omassa ruuvissa ei oo mitään reikää pohjassa muistaakseni, niin en osaa kyllä sanoa miksi sellainen on.

Joo, käväisen jossain vaiheessa kokeilemassa.

JuhaU laittoi just viestiä et saattais olla kellon jousi löysä ja että pakopaine avais portin. Ajatuksia?
EX: 850 2.5 10V -95 10/09 - 7/10
EX: C70 2.5T -99 7/10 - 10/10
NYK: 855 2.0 T-5 10/10 -->

Poissa NordicR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 744
    • äRRä
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #4469 : 24.10.2013, 16:14:02 »
Joo, käväisen jossain vaiheessa kokeilemassa.

JuhaU laittoi just viestiä et saattais olla kellon jousi löysä ja että pakopaine avais portin. Ajatuksia?
Onko alkanu vika yhtäkkiä? Oon kuullu juttua kanssa, että jousi kun kuoleentuu niin tulee jossain kohtaa ongelmia. Ootko hukkiksen tankoa säätänyt? Lyhyemmäksi säädettäessä jousi "kiristyy" ja pitäisi ahtaa pirteämmin. Sain käsityksen että ongelma on ilmennyt nytten niin ei tullu mieleenkään. Kokeile ottaa letku irti niin selviää onko vika kellossa. Tuli muuten mieleen, että onko sulla vakio vai lastutettu ecu?

E: Aivan sulla on se säätöruuvi, joten lastu ei vaikuta asiaan.
EX 740 x 3, S80, 960           
854 T-5R "immortal"
V70 D5 6v-man. Classic

 

Proturbo  Autodiagnoosi