Josko tästä nyt tohtisi aiheen pistää pystyyn kun päästiin kunnostuksessa hyvään alkuun.
Hyvin vanha kuva vuodelta 2010. Ostokunnossa. Takalokari jo irroitettu.2010:
Kuplan kunnostuksen jälkeen ostin seuraavaksi projektiksi tämän vuoden 1965 PV 544:sen. Projektikertomusta olikin jo silloin mutta se loppui auton purkamiseen
jonka jälkeen 360 jatkojalostus meni etusijalle. Sitten välissä käyttöentisöin seiskan. Sitten tultiin tähän vuoteen ja lokakuuhun asti ennen kuin PV sai taas huomiota.
Nytkään PV ei tule jatkuvalla syötöllä etenemään sillä toinen projekti on nyt syksyllä aloitettu ammattikorkea ja PV on 200km päässä kotiseudulla. PV toimiikin nyt hyvänä
rentoutumiskeinona opiskelun ohella.
Autosta jos lyhesti. Malli alun perin karvafavorit. Viimeisin kilpi ollut: UI-747. Kuulemma ollut viimeiset vuotensa kiertopalkintona Härmän seudulla. Rakennettu tyylistä
päätellen joskus 80-luvulla viimeksi. Auto oli kokonainen mutta täysi läjä kuitenkin. Kaikki menee uusiksi. Kun auton purki paloiksi niin sellainen hyväpuoli kävi ilmi että
korin keulaosa on hyvässä kunnossa. Ilmeisesti edellinen rakentaja myös kotelosuojannut ja massanut joka paikan joten ruostevauriot ovat rajautuneet hyvin eivätkä ole
levinneet ympäriautoa.
Mitä tästä sitten pitäisi tulla? 1930 ja 1940 luvun jenkit miellyttää mieltä. Ovat vain niin kalliita että piti ottaa lääkkeeksi 1947 tuotantoon tullut PV. Upea 40-luvun
muotoilu kun on tässä vahvasti läsnä. Autosta pitäisi tulla nostalginen kustom. Elikkäs tästä ei tule mikään hilebile candyllä maalattua showkustom. Vaan tarkoituksena
olisi pitää nostalgisempi tyyli, eli joku aikakauteen sopiva väri ja kromia tulee. Korimuutoksista tärkeimpänä tulee olemaan konepellin jatkaminen hieman keulan yli kuten
aikakauden chevyissä. Myös maskiin tulee vaikutteita chevystä. Lokasuojiin tulee muutoksia myös mutta niistä lähempänä. Sisätilat aikanaan tyylikkäästi nahkasta tai
vinyylistä.
Tekniikkapuoli on se ongelma kun tehoa ei saa paljoa näihin pistää. Suunnitelma olisi, että ulkoa ja sisältä wanhaa tyyliä, mutta tekniikka olisi modernia. Mukava olisi kun
sellaiset 150hv saisi ainakin. Automaattilaatikko. Ilmastointi. Sähkölasit ja muut sähkövimpaimet. Niin ja musiikkilaitteisto tietysti.
Tähän on jo hommattuna 240 taka-akseli levyjarruilla. Amazonin etulevyjarrukamat. B200ET sähköineen ja B20 vahvemmilla veiveillä, ruiskukannella ja ruiskuimusarjalla.
Näitä ehkä yhdistellään tuon 150hv saavuttamiseksi. Tosin tuo moottori saisi olla ihan joku modernimpikin jonka saisi leimattua.
Moottoriksi pitäisi joku ratkaisu keksiä. Ja jos nyt Bxx pohjainen tekniikka tulee, niin miten tappilohkon perään saisi automaatin? Onko tappikoneisiin suunnitellut ihan
onnettomia? Tällä kun pitäisi sitten joskus pystyä ajamaan luotettavasti ja sujuvasti matka-ajoa, eli kierrokset saisi olla 100kmh vauhdissa max. 2500rpm. Pystyykö aw70L
naittaan tappilohkoon?
Viimeviikolla oli syysloma ja silloin tuli työnnettyä PV talliin ja laikka soimaan. Peltiä ehti vaihtumaan n. 500 x 500 mm arkillisen verran 5 viiden päivän aikana.
Laitan nyt tähän muutaman kuvan ja loput linkin takana.
Ensimmäisenä aloin koria laittamaan vasemmalta puolen takapenkin alta. Voisi melkein sanoa korin pahimmaksi paikaksi. Esimerkiksi tuo takapenkin alle tuleva
poikkipalkki oli mäjääntynyt lattiasta irti. Seisovan veden aiheuttamia vaurioita. Kotelosuojaus on kuitenkin pistänyt vastaan ja poikkipalkin vauriot ulottui n. 6cm korkealle
jonka jälkeen oli tervettä peltiä. Jos verrataan oikealle puolen, niin siellä on tuo palkki aivan ehjä, edes peltisaumat eivät ole turvonneet yhtään, kiitos kattavan massauksen.

Ja kyseinen alue korjattuna:


Kerkesin vielä siivota iskaritornin ja sen alla olevat mädät pois. Iskaritorni on 2mm peltiä joten se puhalletaan ja hitsataan takaisin.
Tässä vielä tuo alue kun vanhoja peltejä on siivottu pois:

Ja mihin jäätiin:
Täältä kunnostuskuvat http://s950.photobucket.com/user/Customer_9/library/Peeveen%20kunnostus?sort=3&page=1Täältä purkukuvat http://s950.photobucket.com/user/Customer_9/library/Volvo%20PV544%20Custom%20Project?sort=3&page=6