Kulkukoira  Proturbo

Liuta V70 T5 -97 ongelmia/ominaisuuksia(?)

  • 15 Vastauksia
  • 6951 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

heartagramm

  • Vieras
Liuta V70 T5 -97 ongelmia/ominaisuuksia(?)
« : 21.09.2011, 18:33:47 »
1. Service-valo syttyi tänään kun aamuisen 10 min ajon jälkeen käynnistelin autoa. Huomasin tuon vasta kun muut valot sammuivat ja "service" jäi palamaan. Käytin virrat pois, käynnistin uudelleen -> paloi taas. Ajoin noin puolitoista minuuttia ja huomasin että ko. valo oli hävinnyt. Ei ole tehnyt näin aiemmin.

2. Tyhjäkäynti jää ylös vaihdetta vaihtaessa. Ei vaikuta millä kierrosalueella kone on tai millä vaihteella / nopeudella ajetaan. Kierrokset jää kantamaan ja tipahtavat hetken päästä normaaleiksi.

3. Starttaus -> tyhjäkäynti ok. Lähdetään ajamaan, kierrokset noin 1100-1600 rpm. Tuolla alueella kierrosten pitämisellä kone tuntuu vähän tukahtuvan tai oikeastaan miettivän "lähtiskö vaiko eikö, pysyiskö näillä kierroksilla vai tukahtuisko", mutta kun antaa vähän enemmän kenkää niin lähtee iloiten eikä tukahtumisen tunnetta tule missään vaiheessa. Korkeammilla kierroksilla toimii moitteetta.

4. Kääntyessä esim. oikealle ja ajettaessa jonkin, esim. kanttarin tai pihatieltä maantielle jossa on pientä joustoa, yli kuuluu vasemmalta edestä metallinen hankaumaääni. Sama jos joustoa on pystysuunnassa muutenkin, esim. hidastetöyssyissä, hieman syvemmissä kuopissa tms. sama metallinen hankaumaääni/vääntöääni kuuluu. Huonosti selitetty mutta jos ei tuosta saada selitystä niin pitää joskus ottaa videota ajaessa jolloin ääni kuuluu ja postata esille.

5. Kulutus. Toki tiedossa että Volvo tykkää bensiinistä. Ajotietokoneen mukaan nykyisellä kaupunkiajolla ja aika raskaalla kaasujalalla kulutus on noin 14 l/100 km, joskin tankkimittarin mukaan kulutus voisi olla lähemmäs 18 l/100 km tai jopa enemmän. Ajotietokone on muutenkin hidas (?) päivittymään, esim. moottorijarrutuksessa kulutus ei ajotietokoneen mukaan tipahda heti nollaan vaan saattaa pidemmässä mäessä pysyä lähes alas asti edes jonkinmoisessa kulutuksessa kunnes saavuttaa juuri ja juuri 0.0 litraa / 100 km. Onko normaalia? Lisäksi, moottorijarrutuksessa kierrosluvulla n. 1600 rpm kulutus alkaa ajotietokoneen mukaan taas nousta, ja kone ns. herääkin ja lähtee ehkä jopa hieman vetämään itsekseen vaikken edes kaasuun koske. Onko oikeasti normaalia?

Esimerkiksi likkakaverin 2003 vuosimallin TDi Passat jämäyttää kulutuksen nollille vajaassa sekunnissa moottorijarrutuksen alkamisesta, ja pitää sen nollille noin 1000 rpm kieppeille kunnes moottori tyhjäkäynnin ansiosta alkaa vetämään, muutenhan kone sammuisi. Toki tuo Paskatti on uudempi auto ja näin päin pois, mutta...

6. OBD2-piuhaa myös havittelisin että pääsisi lukemaan vikakoodeja. eBay:stä on tarkoitus ollut tilata mutta koskapa en omista RS232-liitännällä olevaa konetta niin pitäisi USB-versio saada tilattua... Osaisiko joku neuvoa kaapelin tilaamisessa, siis mikä kaapeli toimii ja mikä ei. Suoraa linkkiä vaikkapa, olisin kiitollinen.

Näihin tässä nyt enimmiten kaipailen vastauksia, uutena Volvoilijana oon aika ulalla kun pyöräntuennatkin ovat täysin erinäköiset mitä edellisessä koslassa... :D Jostain kumman syystä... "Öh öh niin ja mikähän on kun ei riitä renkaissa pito kun vähän enemmän kaasua antaa..."
« Viimeksi muokattu: 21.09.2011, 18:56:51 kirjoittanut heartagramm »

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Liuta V70 T5 -97 ongelmia/ominaisuuksia(?)
« Vastaus #1 : 21.09.2011, 18:43:30 »
1. Service-valo syttyi tänään kun aamuisen 10 min ajon jälkeen käynnistelin autoa. Huomasin tuon vasta kun muut valot sammuivat ja "service" jäi palamaan. Käytin virrat pois, käynnistin uudelleen -> paloi taas. Ajoin noin puolitoista minuuttia ja huomasin että ko. valo oli hävinnyt. Ei ole tehnyt näin aiemmin.
Service valon toiminta on juurikin tuollaista. Alkuun se sammuu kunnes jää palamaan vallan.

5. Kulutus. Toki tiedossa että Volvo tykkää bensiinistä. Ajotietokoneen mukaan nykyisellä kaupunkiajolla ja aika raskaalla kaasujalalla kulutus on noin 14 l/100 km, joskin tankkimittarin mukaan kulutus voisi olla lähemmäs 18 l/100 km tai jopa enemmän. Ajotietokone on muutenkin hidas (?) päivittymään, esim. moottorijarrutuksessa kulutus ei ajotietokoneen mukaan tipahda heti nollaan vaan saattaa pidemmässä mäessä pysyä lähes alas asti edes jonkinmoisessa kulutuksessa kunnes saavuttaa juuri ja juuri 0.0 litraa / 100 km. Onko normaalia? Lisäksi, moottorijarrutuksessa kierrosluvulla n. 1600 rpm kulutus alkaa ajotietokoneen mukaan taas nousta, ja kone ns. herääkin ja lähtee ehkä jopa hieman vetämään itsekseen vaikken edes kaasuun koske. Onko oikeasti normaalia?
Ajotietokone nyt saattaa näyttää mitä sattuu.
Ja on normaalia.

heartagramm

  • Vieras
Vs: Liuta V70 T5 -97 ongelmia/ominaisuuksia(?)
« Vastaus #2 : 21.09.2011, 21:21:38 »
Tultiin juuri kotio, ja vedettiin sama mäki alas moottorijarrutuksella. 3. vaihteella, 1900 rpm koneessa tasaista vauhtia alamäkeen, kulutusmittari näytti lähes koko matkan (noin 300 metriä alamäkeen) kulutukseksi 4,8 litraa, välillä kävi 4,7 litrassa. Kakkoselle jos olis vaihtanut niin varmasti olisi pikkuhiljaa askeleittain tipahtanut nollaan, mutta vauhti olisi ehtinyt hiljentyä niin paljon että kohta olisi taas pompannut siihen 4-5 litraan kun kierrokset lähentelisi alle 2000 rpm. Olen kyllä siinä käsityksessä että -97 Volvon pitäisi olla "niinkin uusi" että bensansyöttö katkeaa heti eikä melkein. Mukava autohan se on, mutta kun edellistankkauksen jälkeen kilometrejä tullut vähän reilu 150 ja bensaa on syönyt lähes 30 litraa. Kyllä nyt jossain jo mättääkin, aina kuitenkin moottorijarrutan mikäli mahdollista, ajan suurimmalla hyvin vetävällä vaihteella ja jos poljen, niin kiihdytän rivakasti tavoitenopeuteen ja sitten taas suurinta hyvin vetävää silmään...

Edit: ja service -valo jatkaa palamistaan. Sammuu jonkin ajan kuluttua itsestään (noin 1,5 minuuttia). Ei ole tehnyt tätä ennen, eli ei ole jäänyt palamaan aikaisemmin tuolla tavalla. On aina sammunut heti muiden valojen sammuttua yhtaikaa. Eli ei ole normaalia. Mittarissa oli 289293 km kun huomasin valon ensimmäisen kerran syttyvän. Eli en usko että Volvolla on noin tarkasti määritetty huoltovälin alkaminen.
« Viimeksi muokattu: 22.09.2011, 13:38:21 kirjoittanut heartagramm »

Poissa V.O.N

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: Liuta V70 T5 -97 ongelmia/ominaisuuksia(?)
« Vastaus #3 : 22.09.2011, 14:29:19 »
Tultiin juuri kotio, ja vedettiin sama mäki alas moottorijarrutuksella. 3. vaihteella, 1900 rpm koneessa tasaista vauhtia alamäkeen, kulutusmittari näytti lähes koko matkan (noin 300 metriä alamäkeen) kulutukseksi 4,8 litraa, välillä kävi 4,7 litrassa. Kakkoselle jos olis vaihtanut niin varmasti olisi pikkuhiljaa askeleittain tipahtanut nollaan, mutta vauhti olisi ehtinyt hiljentyä niin paljon että kohta olisi taas pompannut siihen 4-5 litraan kun kierrokset lähentelisi alle 2000 rpm. Olen kyllä siinä käsityksessä että -97 Volvon pitäisi olla "niinkin uusi" että bensansyöttö katkeaa heti eikä melkein. Mukava autohan se on, mutta kun edellistankkauksen jälkeen kilometrejä tullut vähän reilu 150 ja bensaa on syönyt lähes 30 litraa. Kyllä nyt jossain jo mättääkin, aina kuitenkin moottorijarrutan mikäli mahdollista, ajan suurimmalla hyvin vetävällä vaihteella ja jos poljen, niin kiihdytän rivakasti tavoitenopeuteen ja sitten taas suurinta hyvin vetävää silmään...

Edit: ja service -valo jatkaa palamistaan. Sammuu jonkin ajan kuluttua itsestään (noin 1,5 minuuttia). Ei ole tehnyt tätä ennen, eli ei ole jäänyt palamaan aikaisemmin tuolla tavalla. On aina sammunut heti muiden valojen sammuttua yhtaikaa. Eli ei ole normaalia. Mittarissa oli 289293 km kun huomasin valon ensimmäisen kerran syttyvän. Eli en usko että Volvolla on noin tarkasti määritetty huoltovälin alkaminen.
Olen antanut itselleni kertoa (tai lukenut jostain, vanha foorumi tms.), että Volvon kulutusmittari ei mittaa aivan hetkellistä kulutusta vaan jonkin ajan (15-20 sek. = puhdas arvaus, viisaammat kertokoon) keskikulutusta, jolloin "eläminen" kulutuslukemissa on rauhallisempaa. Näin ollen mittarilukema ei putoa nollaan heti, vaikka suikutus katkeaisikin.

Sitten tuo service-valo on vain muistutusvalo huollosta, eikä indikoi mitään vikaa. Syttyy noin 15 000 km siitä kun on viimeksi nollattu ja taisi siinä olla joku aikarajakin, eli absoluuttisella matkamittarilukemalla ei ole merkitystä. Ja kuten jo aiemmin mainittiin toimii sytyttyään juuri kuten kuvailet. Huoltofirma nollaa huollon yhteydessä ja nollaus onnistuu itsekin OBD-piuhalla ja VOL-FCR ohjelmalla. Näissä meidän V70 malleissa ei ole mitään kikkaa huoltovalon nollaamiseksi, kuten taitaa vanhemmissa 850:ssä olla.

Mulla on piuhana tuo http://www.elekma.com/index.php?main_page=product_info&cPath=149_143&products_id=857 (koneena vanha läppäri Win XP:llä)
Volvo V70 2.5T -04 / Honda XL 1000 Varadero -99

heartagramm

  • Vieras
Vs: Liuta V70 T5 -97 ongelmia/ominaisuuksia(?)
« Vastaus #4 : 22.09.2011, 23:08:08 »
Jeh, niin arvelinkin. No, menin ja ostin eBaystä jonkin 2-kanavaisen OBD2-piussin ja toivon parasta että lähtisi pienellä ajurien thyynäyksellä toimimaan vaikka luvattu ei muuta kuin että toimii VAGeissa ja muutamassa muussa non-VAGissa. Eiköhän se siittä lähde. Jostain luin miten saisi manuaalisesti mittarin ruuveja vääntämällä ja kääntämällä nollattua servicet, mutta mainittiin ettei enää mk1 toimi joten en ole edes yrittänytkään... Eukon 2003 TDi Paskatti vieläkin nollaa servicet mittariston namikoita jne. vääntämällä, joka on hyvä sinänsä, ei sitä pilpatusta jaksa hullukaan kuunnella joka startin yhteydessä... Onneksi mk1 Volvoihin eivät ainakaan ole samanlaista summeria kytkeneet.
« Viimeksi muokattu: 22.09.2011, 23:14:36 kirjoittanut heartagramm »

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Liuta V70 T5 -97 ongelmia/ominaisuuksia(?)
« Vastaus #5 : 22.09.2011, 23:11:36 »
Onko manuaali vai automaatti?
850 automaatilla ainakin vaatii aika pitkän moottorijarrun, ennenkun hiipii mittari nollille
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

heartagramm

  • Vieras
Vs: Liuta V70 T5 -97 ongelmia/ominaisuuksia(?)
« Vastaus #6 : 22.09.2011, 23:16:59 »
Onko manuaali vai automaatti?
850 automaatilla ainakin vaatii aika pitkän moottorijarrun, ennenkun hiipii mittari nollille

Manuaalihan tämä meikäläisen yksilö. Ei taida Pekkaa pahempi olla, kumpi tahansa laatikko, yhtä kauan menee ennenkuin "ajotietokone" nollaa ajon aikaisen sen hetkisen kulutuksen, eli ehkä se on niitä "ensimmäisien" ajotietokoneiden ominaisuuksia vielä. Kyllähän se kehitys kehittyy kuudessa vuodessa vaikkei ihmisen iässä hirveen pitkältä ajalta välttämättä ensi ajattelulla tuntuisikaan.

E: ensimmäisen postin kohdat 2-4 vielä askarruttaa...
« Viimeksi muokattu: 22.09.2011, 23:19:44 kirjoittanut heartagramm »

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Liuta V70 T5 -97 ongelmia/ominaisuuksia(?)
« Vastaus #7 : 22.09.2011, 23:22:08 »
Manuaalihan tämä meikäläisen yksilö. Ei taida Pekkaa pahempi olla, kumpi tahansa laatikko, yhtä kauan menee ennenkuin "ajotietokone" nollaa ajon aikaisen sen hetkisen kulutuksen, eli ehkä se on niitä "ensimmäisien" ajotietokoneiden ominaisuuksia vielä. Kyllähän se kehitys kehittyy kuudessa vuodessa vaikkei ihmisen iässä hirveen pitkältä ajalta välttämättä ensi ajattelulla tuntuisikaan.

E: ensimmäisen postin kohdat 2-4 vielä askarruttaa...



Njuuu...mut automaatilla kestää aika kauan kauemmin, että moottorijarru "syntyy". Ts. että alipaine imusarjassa kasvaa niin suureksi, että ECU katkaisee syötön.
Tai näin mä ainakin olen pienissä päissäni pohtinut  ;)
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

heartagramm

  • Vieras
Vs: Liuta V70 T5 -97 ongelmia/ominaisuuksia(?)
« Vastaus #8 : 22.09.2011, 23:26:58 »


Njuuu...mut automaatilla kestää aika kauan kauemmin, että moottorijarru "syntyy". Ts. että alipaine imusarjassa kasvaa niin suureksi, että ECU katkaisee syötön.
Tai näin mä ainakin olen pienissä päissäni pohtinut  ;)

Joorrait. Automaagi tottakai vähän pidempään ennenkuin oikeasti bensansyötöt katkeaa, mutta ajotietokone ei taida automaagin ja manuaalin välillä olla erilainen eli ajokompuuterilla syttyy yhtä hitaasti näissä mk1:sissä. Tai 850.

Nercs

  • Vieras
Vs: Liuta V70 T5 -97 ongelmia/ominaisuuksia(?)
« Vastaus #9 : 25.09.2011, 10:39:36 »
Service valo ilmoittaa että on huollon aika autossa.Eli ne öljyt vaihtuu ja suodatin ja muut jutut mitä siellä huoltokaaviossa lukee kun et keronut paljon auton mittarissa sen jäljeen nollaat sen service valon(haullaa löytyy juttua).Jos kone kuluttaa 20 litraa satasella siinä on aika paljon vikaa ,Joten tulpat ilmaputsari ja muut kulutukseen vaikuttavat asiat kuntoon myös ne jarrut että laahaako ne.Jos lambda on viallinen se nostaa kulutusta kanssa sekä onko ilmamassamittari puhdas ja kunnossa.Onko autossa otettu vikakoodeja.Tarkista ettei ole ilmavuotoja missään kun nämä kierrokset on turhan korkealla

heartagramm

  • Vieras
Vs: Liuta V70 T5 -97 ongelmia/ominaisuuksia(?)
« Vastaus #10 : 25.09.2011, 10:45:57 »
Tulpat lähdössä vaihtoon, ilmansuodin vaihdettu juuri, lambdaa en ole vielä mitannut, MAFfin putsaus myös tulossa, vikakoodit lukuun heti kun tulee piuha. Ilmavuodot, miten ne tarkistellaan ja mistä? Tässä suhteessa olen aloittelija. :buck2: Kilometrejä vajaa 290 tkm.

Poissa Carcha

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 208
  • B5254T2
Vs: Liuta V70 T5 -97 ongelmia/ominaisuuksia(?)
« Vastaus #11 : 25.09.2011, 10:48:05 »
Näissä meidän V70 malleissa ei ole mitään kikkaa huoltovalon nollaamiseksi, kuten taitaa vanhemmissa 850:ssä olla.
Itseasiassa ainakin joissain suorakylkisissä V70issä pimenee samanlailla kuin <95 kasipätkissä. Eli tripin nollausnappi pohjaan hetkeksi, pitää pohjassa ja laittaa auton tulille, sitten päästää irti, niin alkaa vilkkua ja ensi käynnistyksellä sammuu. Tämän olen itse testannut vain yhdessä -99 TDIssä, eli en oikeasti tiedä mitä vuosimallia (tms.) tämä koskee. Mutta sietää kai kokeilla?

XC70 2.5T -05, V50 2.4 -07

heartagramm

  • Vieras
Vs: Liuta V70 T5 -97 ongelmia/ominaisuuksia(?)
« Vastaus #12 : 25.09.2011, 10:50:02 »
Itseasiassa ainakin joissain suorakylkisissä V70issä pimenee samanlailla kuin <95 kasipätkissä. Eli tripin nollausnappi pohjaan hetkeksi, pitää pohjassa ja laittaa auton tulille, sitten päästää irti, niin alkaa vilkkua ja ensi käynnistyksellä sammuu. Tämän olen itse testannut vain yhdessä -99 TDIssä, eli en oikeasti tiedä mitä vuosimallia (tms.) tämä koskee. Mutta sietää kai kokeilla?

Testasin eilen, ei häivy. Onpahan muistuttamassa että jotain pitää tehdä.

Nercs

  • Vieras
Vs: Liuta V70 T5 -97 ongelmia/ominaisuuksia(?)
« Vastaus #13 : 25.09.2011, 10:53:49 »
Katso alipaineletkut kääntelee ja tutki jos yhden letkun aina irti näet missä kunnossa on letkunpää ettei sieltä vuoda mikään.Jos epäilet että imusarjan tiiviste vuotaa niin ostaa starttipilottia tarvikekaupastaa kone käy tyhjäkäyntiä suihkuta ainetta siinnee tiivisteseen tai johonkin muuhun kohtaa jossa epäilään vuotoaa niin tyhjäkäynti kierrokset nousevaat silloin jos tiiviste tai letku vuotaa ilmaa.On sellaista tutkimushommaa ja onko sitä turboa huolettu koska löytyykö lappua mistään.Ei taidaa auttaa kuinka painelee niitä miittariston nappuloita jos tämä normi mittaristo autossa.Tuossa linkki homma laite itsellee ja ei muuta kuin kuittailemaan. http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=9053.0
« Viimeksi muokattu: 25.09.2011, 10:59:26 kirjoittanut Nercs »

Poissa Timovaan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 330
  • www.vrcf.fi
Vs: Liuta V70 T5 -97 ongelmia/ominaisuuksia(?)
« Vastaus #14 : 25.09.2011, 11:53:25 »
Tuo kohta 2.

Meidän 2,5 20v teki samanlaista ja toimi ihan hienosti muuten.

Olisikohan mahdollisesti ominaisuus?
-V70 2.4 d vm-2002

Lause ei välttämättä ala ISOLLA kirjaimella.

 

Kulkukoira  Proturbo