1. Service-valo syttyi tänään kun aamuisen 10 min ajon jälkeen käynnistelin autoa. Huomasin tuon vasta kun muut valot sammuivat ja "service" jäi palamaan. Käytin virrat pois, käynnistin uudelleen -> paloi taas. Ajoin noin puolitoista minuuttia ja huomasin että ko. valo oli hävinnyt. Ei ole tehnyt näin aiemmin.
2. Tyhjäkäynti jää ylös vaihdetta vaihtaessa. Ei vaikuta millä kierrosalueella kone on tai millä vaihteella / nopeudella ajetaan. Kierrokset jää kantamaan ja tipahtavat hetken päästä normaaleiksi.
3. Starttaus -> tyhjäkäynti ok. Lähdetään ajamaan, kierrokset noin 1100-1600 rpm. Tuolla alueella kierrosten pitämisellä kone tuntuu vähän tukahtuvan tai oikeastaan miettivän "lähtiskö vaiko eikö, pysyiskö näillä kierroksilla vai tukahtuisko", mutta kun antaa vähän enemmän kenkää niin lähtee iloiten eikä tukahtumisen tunnetta tule missään vaiheessa. Korkeammilla kierroksilla toimii moitteetta.
4. Kääntyessä esim. oikealle ja ajettaessa jonkin, esim. kanttarin tai pihatieltä maantielle jossa on pientä joustoa, yli kuuluu vasemmalta edestä metallinen hankaumaääni. Sama jos joustoa on pystysuunnassa muutenkin, esim. hidastetöyssyissä, hieman syvemmissä kuopissa tms. sama metallinen hankaumaääni/vääntöääni kuuluu. Huonosti selitetty mutta jos ei tuosta saada selitystä niin pitää joskus ottaa videota ajaessa jolloin ääni kuuluu ja postata esille.
5. Kulutus. Toki tiedossa että Volvo tykkää bensiinistä. Ajotietokoneen mukaan nykyisellä kaupunkiajolla ja aika raskaalla kaasujalalla kulutus on noin 14 l/100 km, joskin tankkimittarin mukaan kulutus voisi olla lähemmäs 18 l/100 km tai jopa enemmän. Ajotietokone on muutenkin hidas (?) päivittymään, esim. moottorijarrutuksessa kulutus ei ajotietokoneen mukaan tipahda heti nollaan vaan saattaa pidemmässä mäessä pysyä lähes alas asti edes jonkinmoisessa kulutuksessa kunnes saavuttaa juuri ja juuri 0.0 litraa / 100 km. Onko normaalia? Lisäksi, moottorijarrutuksessa kierrosluvulla n. 1600 rpm kulutus alkaa ajotietokoneen mukaan taas nousta, ja kone ns. herääkin ja lähtee ehkä jopa hieman vetämään itsekseen vaikken edes kaasuun koske. Onko oikeasti normaalia?
Esimerkiksi likkakaverin 2003 vuosimallin TDi Passat jämäyttää kulutuksen nollille vajaassa sekunnissa moottorijarrutuksen alkamisesta, ja pitää sen nollille noin 1000 rpm kieppeille kunnes moottori tyhjäkäynnin ansiosta alkaa vetämään, muutenhan kone sammuisi. Toki tuo Paskatti on uudempi auto ja näin päin pois, mutta...
6. OBD2-piuhaa myös havittelisin että pääsisi lukemaan vikakoodeja. eBay:stä on tarkoitus ollut tilata mutta koskapa en omista RS232-liitännällä olevaa konetta niin pitäisi USB-versio saada tilattua... Osaisiko joku neuvoa kaapelin tilaamisessa, siis mikä kaapeli toimii ja mikä ei. Suoraa linkkiä vaikkapa, olisin kiitollinen.
Näihin tässä nyt enimmiten kaipailen vastauksia, uutena Volvoilijana oon aika ulalla kun pyöräntuennatkin ovat täysin erinäköiset mitä edellisessä koslassa...

Jostain kumman syystä... "Öh öh niin ja mikähän on kun ei riitä renkaissa pito kun vähän enemmän kaasua antaa..."