Onko se tärkeää, että voit ajaa ylinopeutta? 
Ohituksessa on ehdottomasti!

Kun en viitsi odottaa ohituspaikkaa vuosia, vaan menen ensimmäisessä paikassa ohitse niin nopeasti kuin olosuhteet sallivat haittaamatta ohitettavan ajamista, talvellakin!
Tänäänkin pyyhkäisin pirkka-audista (A6 2TFSI) ohitse 2*hitaimman nopeudella, kun autisti ei osannut millään mennä siitä hitaasta ohitse 10km matkalla vaikka paikkoja oli montakin. Minulla ei vaan papu riitä ohittamaan yhdistelmää ja sen takana runkuttelevaa keskiviivalla roikkuvaa autistia turvavälini takaa, koska se vaatisi minun tavallani +500hv ja +700Nm tai vaihtoehtoisesti 1km vapaata suoraa.
Jos on peilijäinen tie (kuten todella usein on), ajamalla viittä kymppiä pysähdyt uusine nastoinesi matkalla X.
Kun ajan samaista tietä kitkoilla, mutta ajankin vajaata neljää kymppiä, niin pysähdyn kitkarenkailla matkalla < X.
No, esim. tänne pöndelle matkalla kitkoilla keskinopeus pysytteli vaikeissa oloissa siinä 35km/h nurkissa ja natsoilla painelin menemään samassa kelissä ilman hikeä 60km/h keskinopeudella. Kun matkaa kertyy se +40km, niin aikaeromme alkaa olla merkittävä.
Joten jos tulet kitkoilla perässäni, sinua odottaa lämmin sauna ja entercore-paistikin on ollut uunissa jo hetken, joten saunan jälkeen pääsemme nauttimaan hyvästä ruuasta.
Samoin, kun pitää ajaa slalomia jäällä, olen 10% hitaammin perillä kitkoineni, mutta silti perillä. Esimerkiksi tunnin matkalla jäisellä slalom-radalla se tarkoittaa peräti kuuden minuutin eroa.
Kyllä se nopeusero nousee yli 10% matka-ajasta vaikeissa oloissa.
Ja muista, että tuossa rengastestissä
nopeusero on per kierros!Jos nastoilla jättää joka kierroksella 10% ajasta, niin mitähän se lopultakin tekee vaikkapa 40km matkalla?
Ja käsittelykoerata on vain pieni pätkä olosuhteita, joka kertoo erotuksen eri renkaiden välillä.
joilla löytyy älyä sovittaa ajotapansa ja ajonopeutensa vallitsevaan keliin.
Tämä on kokemuksen syvä rinta-ääni!

Tai niille, jotka eivät mökin pihasta lähtiessään jaksa joka kerran kaivaa niitä lumiketjuja alle. Ne kun pitää vielä irroittaakin, koska niillä nopeusrajoitus on maksimissaan 30km/h.
Puhun tässä jokusen tuhannen liikkeellelähdön kokemuksesta täältä pöndeltä talvella.
Eikä niin, että jos on peilijäätä, kitkarenkaallinen auto katoaa itsestään tieltä ojaan ja vain nastarenkainen pysyy tiellä.
Kuka niin väitti?

Mutta tuo on totta sinällään!

Nimittäin tämäkin on koettu ihan itse!

Jos pöndeltä lähdettäessä joutuu jyrkimpään mäkeen pysähtymään ja ottamaan uusiksi! Kitkoilla pitää toivoa penkan pitävän tai sitten peruutetaan ari vatasen tyylillä vauhdilla ja natsoilla pysähdytään mäkeen ja sorvataan varovasti pakkia päälle ja lähdetään mäen alle keräämään vauhtia varoen!

60tn (ja nyt uuden säädöksen tultua voimaan 100tn) yhdistelmillä ei siis ole mitään vaikutusta tien kuntoon pitkällä aikavälillä? 
Yksi erittäin positiivinen vaikutus talvella suolaamattomilla teillä!
Tie nimittäin kuivuu pika vauhtia tuollaisten yhdistelmien renkaiden kehittämällä lämmöllä (sublimaatio)! :hello:
Metsäteille vaikutukset ovat savi-pohjaisilla mailla negatiivisia jos tien runko ei kanna kesällä.