No olipas kautta linjan rauhallisia kommentteja, odotin kunnon lynkkausta...

Arvelinkin että tälläistä kommenttia voisi tulla.
Ajo tapahtui sivutiellä jossa hyvin harvakseltaan liikennettä. Ohitin 3 km pitkällä suoralla 60km/h ajavan kuorma-auton jolloin ajonvakautuksen valo paloi. Tarkemmin ajonvakautus esti vetävää pyörää sutimasta. Tie oli paikoin kuivalla asfaltilla ja paikoin mustalla jäällä. Ei keli siten yllättänyt. Lähinnä toin esille noita kitkan ominaisuuksia millaisena ne itse koin.
Jep. Eipä ne nastatkaan nyt ihan luistamattomat noissa oloissa ole mutta varmaan vakaammat kun eivät pyri ihan niin reilusti sutimaan. Samalla tavalla olis varmaan hauskantappolaite varotellu vilkuttamalla vaikka olis ollu nastatkin?
Minua ei ainakaan kiinnosta ajaa kitkarenkailla "ennakoiden ja kelin mukaan" = ärsyttävän hitaasti.
Nastarenkaat, neliveto ja ajonvakautus mahdollistavat turvallisen/reippaan liikkumisen kelissä kuin kelissä.
Hyvä asenne... Lisää vielä että kolmen tonnin malmikasa antaa lisäturvaa muita tielläliikkujia vastaan niin rupee olee aika täydellinen.

Joskus on kiire, joskus vaan ajelen ja nautin ylinopeudella ajosta.
Muttei reippaasti ajaminen tarkota sitä etteikö tienpinnan mahdollista liukkautta otettaisi huomioon.
Varmaan et sinällään nauti ylinopeulla ajosta itsestään vaan ennemminkin siitä nopeasta ajosta mikä nyt sattuu olemaan yli rajoitusten? Meinaan jos ylinopeus itsessään aiheuttaa mielihyvää riippumatta millä nopeudella se tapahtuu niin ihan oikeasti kandee käydä jollain kallonkutistajalla.

Mut joo, tohon "vaivaan" auttaa ihan vihtusti kun rupeet käymään radalla. Itellä ei oo enää mitään tarvetta nauttia nopeudesta yleisillä teillä kun tietää että ei siinä hitailussa mitään oikeestaan nautittavaa ole kun ei se nopeus nouse lähellekkään radan vauhteja. Lukuun ottamatta joitain pitkien tyhjien suorien "huminakokeita". Siis ajan edelleen ihan vauhdikkaasti sekä pyörällä että autolla, joskus jopa näen unta päiväsakkonopeuksilla ajosta

, mutta se turhanpäiväinen muka nopeudesta nauttiminen on jäänyt pois. Ei huono homma ollenkaan.

Itse asiaan, omat autot tulee olemaan tänä talvena vaihtoehtorengastuksella, mese kesärenkailla ja volle nastoilla. Johtuu siitä että viime talvena alko kyrsimään tuo keltainen vilkkuva kolmio joka ilmestyi kojetauluun aina kun koski kaasupolkimeen. Ei niistä nastoista tuntunu juuri olevan iloa sen härpättimen rauhoittamiseen mutta ehkä nastat kuitenkin sopii luonteeltaan vähän paremmin takapotkuihin jotka oikeesti potkiikin edes vähän enemmän kuin perus kauppakassit.
Normiajoon riittää kyllä varmasti kitkat ja niillä ehtii ihan reippaasti ja turvallisesti perille. Toi Krakenin idea olis itse asiassa ihan loistava. Jos sais jossain jääradalla kokeilla samalla autolla eri renkailla kierrosaikoja niin näkis käytännössä miten paljon äkimmin niillä nastoilla lopulta pääsee. Eroahan siinä varmasti tulee, mutta mutuna sanosin että siinä kitkojen lipsumisessa no sellanen tsykologinen vaikutus että se tuntuu paljon hitaammalta kuin mitä oikeasti on.