Carwist  Race.fi

Volvo 353 Grp B

  • 78 Vastauksia
  • 22624 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ata

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 550
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #75 : 15.05.2019, 21:18:05 »
Alinta teemaa lähdetään siis jatkojalostamaan, ostin tänään sinistä maalia. Valkoista oli ennestään ja punaiset raidat saa teipillä tehtyä. Maalikauppias antoi kohteliaasti alennusta, kun kerroin millaiseen projektiin sitä tarvitaan. Samalla sain pari mainostarraa tuomaan "rallilookia", kiitokset hänelle.

Yksi vanhempi rata-autoilija kävi taannoin katsomassa ja ehdotti, että tätä pitäisi päästä Ahvenistolle joskus kokeilemaan! Alustahan on vähän mallia Acropolis-ralli edelleen, tosin keulaa saa nyttemmin laskettua. Taakse piti jotain madallusta kehitellä, eikä noihin 850:n tolppiin oikein käyneet mitkään saatavilla olleet jouset.


Uutta ja vanhaa sekaisin

Tekniikan luovuttajassa oli Bilsteinin kaasuiskarit ja niihin mahtui kierreholkit ID=51mm. Ei muuta kuin varovasti vanhat lautaset pois ja holkit tilalle. Jousiksi löysin vanhasta kilpurista (RS2000) jääneet etujouset, aika näyttää onko jäykkyys siellä päinkään. Pidempi 180mm ja laskelmieni mukaan noin 230 lbs. Lyhyempi 100mm ja 750 lbs? Kummassakaan ei ole selviä merkintöjä tallessa. Toisena vaihtoehtona olisi noissa etutolpissa olleet jouset, 265mm pitkät ja 450 lbs. Lienee jo liian jäykät? Muovista sorvattu keskitysrengas pitää jouset kohdakkain ja estää päiden hankaamisen kierreosaan.


Lisää negatiivista camberia

Samalla yläpäähän vähän vahviketta ja säätömahdollisuus. Ei ole enää sitä särkyvää kumia tuossa kokoonpanossa. Jos joku sattuu pitämään Volvoa traktorin sukulaisena, niin tähän se pätee, ainakin ihan vähän vain. Unibolit oli nimittäin traktoriliikkeessä 5-kertaa edullisemmat, joskin aika järeät...

Toinen yläpää on vielä tehtävä ja ommeltava nahkapussukat niin saa auton taas takaisin pyörilleen. Tuo ajatuksen voimalla ohjautuva, lihasvoimaa käyttävä, CNC-kone ei ehtinyt/jaksanut yhden illan aikaan tehdä molempiin noita soikeita reikiä.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2042
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #76 : 15.05.2019, 21:51:15 »
Tulipahan viikonloppuna leikittyä kuvankäsittelyohjelmalla:

(Kuva poistettu lainauksesta.)
Mikkolan Audia mukaillen

(Kuva poistettu lainauksesta.)
Rydellin 850:ä mukaillen

(Kuva poistettu lainauksesta.)
Alenin 142:a mukaillen

Itse ehkä eniten pidän tuosta viimeisestä, tai sitten suunnittelen kokonaan oman värityksen. Alkuperäinen sininen pysyy kuitenkin päävärinä ja lisukkeeksi valkoista sekä vähän punaista tai keltaista. Lisäksi tietysti 80-luvun sponsoritarroja siten kun mukavasti mahtuu.

Etuspoilerin muutan jotenkin tuollaisen Audi-lookin. Liekö helpompi oikeasti kuin tietokoneella, meni nuo tekstit väärinpäin...

Muuten ei ole nyt kovin paljoa edennyt, aika mennyt varsinaisen kilpurin maalaamisessa. Ajattelin kuitenkin ostaa maalit samalla molempiin. Viimeistä mallikuvaa puoltaisi sekin että punaista ja valkoista olisi purkinpohjia valmiiksi.

Mites rallicross väritys? Sweduraita sinivalkoiseksi?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Maxxxed

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5232
  • T5 R-Design
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #77 : 16.05.2019, 09:36:12 »
Tuli joskus entiseen 850seen hankittua halpis coileihin camber säädettävät yläpäät joissa uniball.

Jos tuntuu ettei original muokattuna kestä, niin tästä sellaset kun mulla oli.  :)

Poissa ata

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 550
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #78 : 19.06.2019, 21:15:50 »
Tuli joskus entiseen 850seen hankittua halpis coileihin camber säädettävät yläpäät joissa uniball.

Jos tuntuu ettei original muokattuna kestä, niin tästä sellaset kun mulla oli.  :)
Koitin valmiita katsella, tosin vain Suomesta, ja kun en oikein löytänyt niin tein itse. Keskiosaan vaihdoin 4mm levyn ja alla oleva levy, jossa tuo nivel on kiinni on saman paksuista. Tuosta alkuperäisestä ei jäänyt siis kuin uloin osa ja kiinnityspinnat käyttöön. Tuo onkin hyvä vaihtoehto jos tulee tarvetta.  -H-

Mites rallicross väritys? Sweduraita sinivalkoiseksi?
Siis tämä?


Kyllä tuotakin makustelin ja kävin viime kesänä museossa katsomassa. Jotenkin en vain tuosta pidä, vaikka se olisikin luonteva vaihtoehto. Jotenkin rallia harrasteena tulee kaksivärisistä aina mieleen, että on paikkamaalattu ulosajon jälkiä.

Kevät on mennyt muissa puuhissa ja varmaan kesäkin. Itikkamäärä rajoittaa myös tallissa viihtyvyyttä... Korjasin kuskin oven kuitenkin.


Meinasi olla niin sanotusti pohja pois

On myös erikoisesti ruostunut sisäpelti puhki sisäkahvan vierestä, tuon ikkunatolpan kohdalta. Siihen kohtaa taitaa tulla kevennysreikä, eli poraan huonon palan pois.


Uutta peltiä

Nyt ei enää ulkopelti rämähdä ovea sulkiessa. Pintapeltiä tuli 3cm soiro uutta tuon matkaa kuin punaista pohjamaalia ja sain myös hienosäätömoskalla säädettyä saranoita sen verran, että ovi menee muutenkin paremmin kiinni. Saranatapit korvasin M8 pulteilla, jotta on helpompi irrottaa ja uusia ne jatkossa.

 

Ateho  Elekma