No jos tuolle linjalle lähetään niin sitte. Helppo tutkia ku penkittää niin sitten tiedetään mitä se on.
Mutta kuinka paljon se sähkämoottori sitten ottaa tehoa pyöriäkseen? Ja mistä se virta tulee->akulta jota lataa laturi.
Todellisuudessa et huomaa käytännössä onko pellin alla visko-vai sähköflekti 
Kokemuksella voin sanoa. Isällä on 2x945 volvoa ja toisessa visko ja toisessa sähkö. Ei mitään eroa. Samanlaisia nuhapumppuja kumpikin 
Odotan penkitystuloksia mielenkiinnolla!

Merikontin sähköflektin tehoa en tiedä, mutta ravistan hihasta sellaiset max. 200W hitaalla nopeudella (täytyy mitata). Se tarvitsee toisinsanoen mekaanista tehoa sellaiset 240W, joka tarkoittaa noin (rahi) 1200W tehoa primäärienergiana. Joka on taasen täysin riippumaton auton nopeudesta ja muusta kuormituksesta.
Esimerkissä generaattorin hyötysuhteena 80% ja ottomoottorin 20%.
Tosin tuon sähkflektin teho ei taida olla tuota 200W!

Se, ettei normaalikäytössä huomaa mitään eroa kahden eri auton polttoaineen kulutuksen välillä, ei täytä mitään tieteellisen tutkimuksen kriteerejä. Jos vertailu tehdään samalla autolla, täsmälleen samalla ajosyklillä, niin tuloksia voi vertailla hitusen.
Kotikonstein voi tehdä tutkimuksen seuraavasti.
Ota porakone ja mittaa kuinka kovaa se jaksaa pyörittää viskotuuletinta (mittaa kierrosluku). Mittaa samalla porakoneen tehontarve tehomittarilla. Tee sama mittaus ilman kuormaa ja lopuksi samanpainoisella massalla kuin flekti on... Sitten sinulla on tieteellinen tulos asiasta...
Porakoneen pitää pystyä pyörimään sitten vähintään sen 2000rpm, jotta saat todellisempaa kuvaa asiasta.
Viskotuuletin pyörii usein täysin turhaan (kun termari on auki), vaikka ajoviima hoitaisi jäähdytyksen, sähköflekti ei sitä taasen tee.
Lisäksi se visko on turha pyörivä massa hidastamassa moottorin kierrosluvun nousua...
Viskon mitoitus on pakosta ylimitoitettu, koska viskon täytyy toimia myös matalilla kierroksilla ja korkeilla kuormituksilla.
Lopultakin visko on myös mekaanisesti haitta konehuoneessa huoltoja tehdessä... Joten on monta syytä heivata se visko metsään ja laittaa sähkö tilalle...

Jos tuo puhaltimien tehontarve kiinnostaa, niin tässä vähäsen laskenta-välineitä....
http://www.engineersedge.com/motors/fans_blower_horsepower_equation.htmhttp://www.freecalc.com/fans.htmhttp://www.iprocessmart.com/techsmart/formulas.htmLaske muutama esimerkki tuolla freeclackilla ja huomaat, ettei ilmaisia lounaita ole! :hello:
Tuollaisen viskopuhaltimen puhallushyötysuhde on siinä 50% tuntumassa...