Jep, mutta kysymys olikin että mihin se kytketään? Syyläriin? Kanteen? Vakio lämpöanturin paikalle? 
Tuulettimen käynnistystermostaatti asennetaan jäähdyttimen kylmempään kammioon (ns. "alakammio") tai kylmempään letkuun (ns. "alaletku") mittaamaan
jäähtyneen veden lämpötilaa. Tuulettimen termostaatti käynnistää tuulettimen, jos vesi ei jäähdy tarpeeksi. Letkujen ja kammioiden nimitys, ylä/ala, ei nykyautoissa aina mene vertikaalisen sijainnin, vaan lämpötilan mukaan.
Viskotuuletin mittaa jäähdyttimen läpi kulkeneen ilman lämpötilaa, ja sulkee kytkimen tarvittaessa. Vapaalla visko pyörittää propellia hissukseen sitkeän viskonesteen välityksellä. Jos propelli ei pyörisi kylmänä, ei viskon napa saisi oikeaa lämpötilatietoa.
Moottorin termostaatti päästää vettä jäähdyttimeen, jos se on liian kuumaa. Termostaatin ollessa kiinni virtaa vesi ympäri moottoria, tasaten lämpötilaa koneen eri paikoissa. Tätä hullunkiertoa ei suljeta termostaatin auetessa.
Jos tuulettimen termostaatin laittaa yläveteen, on tiedossa jompi kumpi virheellinen käytös:
- Tuuletin sammuu vasta, kun moottori on alilämpöinen (termostaatti 85°C tuulettimen käynnistys 60°C)
- Tuuletin käynnistyy vasta, kun moottori on jo ylikuumentunut (termostaatti 85°C, tuulettimen käynnistys 95°C)