Ei juma että hajoaa lanttu

aiheena tällä kertaa jarrujen säätö.
Tässä on nyt kolmisen vuotta katseltu hydraulisia levyjarruja. Tulokset ei noin yleisesti ottaen vakuuta.
Ekassa omassa kunnon maasturissa minulla oli Tektro Dracot, huusivat kuin kadotettu sielu talviyössä, järkyttävät säätää ja jarrutusvoima oli, no oli se hyväksyttävä. Ei jatkoon.
Toisessa omassa oli Shimano M446:t, halvin hydraulinen mitä Shimanolta saa. Kaikin puolin paremmat kuin nuo Dracot. Olisi pitänyt ottaa ne siitä pyörästä ennen myyntiä.
Kolmannessa omassa Avid Elixir 1:t, tunnetaan yleisesti maailman huonoimpina hydraulisina. Voin ymmärtää miksi, kuin Dracot mutta huonommalla tuntumalla. Ei jatkoon.
Eka oma pyörä on edelleen omistuksessa, siinä on nykyään Shimano M785 XT:t, naurettavan helpot säätää koska levyn ympärillä on valehtelematta kolme kertaa enemmän tilaa kuin Dracoissa ja jarrutusteho on jotain ihan muuta. Toinen on tosiaan myyty mutta kolmas on tämänhetkisenä käyttöpyöränä ja ne sen Avidit vaihtui M675 SLX:iin joka on tasan sama jarru kuin M785 mutta vähän vähemmillä hienouksilla. Samat hyvät puolet.
No, sittenhän on tietysti äidin pyörät joiden huolto on myöskin minulle osoitettu ihan siksi että ainakin tiedän missä mennään...
Ekassa oli vannejarrut, kuskin ajotavasta (jarrutetaan jokaisessa alamäessä hyvin pitkään ja kevyesti) johtuen vanteet alkoi ottaa kipeää varsin nopeasti joten levyjä kehiin kun rungossa oli paikat. Kierrätin sinne ne minun vanhat Dracot, jostain syystä Shimanon levyillä säätö meni huomattavasti kivuttomammin. Tässä on ehkä jotain pientä kaavaa havaittavissa. Edelleen ne huutaa ja on muutenkin keskinkertaiset mutta riittää siihen käyttöön. Toisessa oli myöskin vannejarrut joista kulahti palat reilussa vuodessa siihen kuntoon että metalli näkyi, äiti vaan valitteli että "on ne jarrut vähän huonot nyt jonkun aikaa olleet" minkä jälkeen menin katsomaan ja meinasin saada ekan halvauksen, sitten kävin koeajolla ja toinen oli lähellä. Eihän siinä ollut jarruja enää ollenkaan, pidin pienen puhuttelun aiheesta "milloin ilmoitan teknisistä vioista" ja kysyin että miten helvetissä tämä on saatu pysähtymään äkkitilanteissa. Kuulemma ajamalla se penkkaan.

Motonetistä uutta Shimanon osaa kaikki kahvoista lähtien, nyt alkaa olla taas vuosi mennyt eikä mitään vikaa missään.
Ja eilen tuli taas uusi tulokas taloon, se on ollut tuossa minulla viilattavana ennen kuin käyn toimittamassa sen omistajalleen. Ja mitäkö jarruina, no perkele Tektro Aurigat. Ihan samantuntuiset kuin ne Dracot ja tasan yhtä kamalat säätää.

Ei se jarrujen nyt ihan aikuisten oikeasti voi olla niin vaikeaa että se onnistuu vain Shimanolta. Toki varmasti kaikilta valmistajilta löytyy hyvää tavaraa kun mennään hintaluokkaan mallia ei tavallisille työssäkäyville mutta surullista on että näistä vertailumalleista hinnat menee suunnilleen seuraavasti:
Avid Elixir 1 - noin 60€ per jarru
Shimano M446 - ei enää kaupan, oli noin 40€ per jarru
Shimano M675 - ostin parina, 119€ eli noin 60€ per jarru
Shimano M785 - ostin parina, 149€ eli noin 75€ per jarru
Tektro Auriga - noin 65€ per jarru
Tektro Draco - ei enää kaupan, oli noin 80€ per jarru
Melkein voisi sanoa että kallein oli huonoin ja halvin paras, no ei ihan mutta parhaan sai hintatilaston jaetulta kakkospaikalta. Tuo on loppujen lopuksi todellakin ei enempää eikä vähempää kuin surullista. Se hinnat alkaen -Shimanokin pisti noille Avideille ja molemmille Tektroille pahasti nokkaan.