Tuo on vain muistutus kuinka ajasta jäljessä suomen lainsäädäntö on. 
Tästä syystä monella maastopyöräilijällä on sarvessa euron ledi ja kypärässä sitten se oikea valo. Ei voi virkaintoinen konstaapeli sanoa mitään
. Tai ainakaan en ole löytänyt pykälää joka kieltäisi kypärävalon.
No, on ja ei ole.
Valaisin siinä kulkineessa on siksi, että tietäisi mikä se on. Aivan sama kuin autossa ei eteenpäin saa näyttää punaista valoa jne...
Tai että autossa pitää olla päivällä ne ajovalot kun autoliikkuu tai päiväajovalot.
Mikään pykälä ei kielleä kypärävaloa, mutta nimenomaisesti pyörässäkin pitää olla se valo kiinteästi siinä ilmoitetutussa korkeusvälissä (30-130cm).
Pointti on siinä, että se pyörän kiinteä valo osoittaa sinne, minne ollaan menossa ja muut näkevät sen. Otsalamppu näyttää sinne, minne kuski sattuu katsomaan.
Mitä väliä sillä on mikä kulkuneuvo sieltä tulee, eikös kaikkia pitäisi varoa (ja kaikkien, jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden eritoten)
Valoa kansalle joka pimeydessä vaeltaa... Ja heijastimet on muuten kova sana kanssa.
Tähän voisi sanoa, että tule nähdyksi tai kuole!

Jahka saan editointi projektini valmiiksi, niin kuvailin tuossa syksyn aikana reilut 2 tuntia materiaalia, joka kertoo kuinka autoilija näkee fillaristin tai ei näe, riippuen valoista ja heijastimista....
Moni fillaristi/jalankulkija kuvittelee, että esim kirkkaan oranssi takki näkyy pimeästä hyvin, vaikka se näkyy vasta sitten kun siinä on se heijastinnauha (huomioliivi).