Kulkukoira  Proturbo

Polkupyörä Topicci

  • 1000 Vastauksia
  • 352786 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1111
  • www.vrcf.fi
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #405 : 27.07.2014, 20:06:38 »

Joo, näin vähän arvelinkin. pitää tutkia olisko tossa joku mahis svapata juipin ja mun fillarin välillä kamat niin että sais levyt tohon omaan ja V:t juipin fillariin kun mopolla ajo kiinnostaa nuoriosa yllättäen enemmän kuin fillarointi.  ::)
Jarrutehossa ei ole vikaa vaan lähinnä toi normiajoa runsaampi jarrunkäytön tarve ja vannekehien kuluminen.

Lyhyt vastaus, saa.
Pitempi vastaus, saa muttei yleensä kannata. Taakse ei käytänössä saa, jollei ole valmiina jarrusatulalle kiinnitystä. Eteen saa jos haarukassa on satulalle kiinnitys, tai vaihtamlla haarukan. Liäksi luonnollisesti menee kiekosta vähintään napa vaihtoon että saa jarrulevy. Ts. äkkiä menee vähintään edullisemman fillarin verran rahaa jarrupäivitykseen.


Sitten järkevämmät vaihtoehdot:
-Uusi pyörä levyjarruilla
-Nykyisten jarrujen päivitys. Kunnon V-jarru kahvat ja länget ja hyvät palat. Kerran säätää kunnolla kohdalleen, niin sen jälkeen riittää että vaihtaa pelkät palojen jarrutyynyt. Kehiä kuluu, mutta ostaa vaikka edullisia kiekkoja saksasta tai briteistä.
Kunnollisilla V-jarruilla jarrutehot on yhtä hyvät kuin hyvillä levyjarruillakin, poislukien DH-jarrut ja mutaiset ja todella märät kelit. Pienessä kosteudessa hyvät palat toimiii vielä kohtuudella.

Ja pinnat on varmaankin suoravetopinnat.

RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel(eläköityi), RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK, jäi sinne), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 raato, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 645tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu"(myyty), Mitsu Outlander PHEV -19 uusi käyttöWC, Clean car, sick mind.

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1181
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #406 : 02.08.2014, 23:28:22 »
Ja noi naksumiset on todella ärsyttäviä etsittäviä.

TAKAVAIHTAJAN KORVAKE! PRKL! :tickedoff:

Kyllä, takavaihtajan korvake. Se on kiinni yhdellä ontolla kuusiokololla ja yksi päivä tuli mieleen että niin, kun kokeilin erilaisia pikalukkoja ääni muuttui ja vanhoilla palautui ennalleen niin kyseessä on joku hyvinkin lähellä niitä oleva juttu. Sitten vaan pari päivää sitten kotiin kävellessä välähti että siinähän on tosiaan yksi irrotettava osa jota ei ole vielä kokeiltu, jos ruuvi on löysällä (kuskilla useinkin) se pääsee liikkumaan minimaalisesti kiekon ja haarukan välissä. Avain käteen ja tarkistus, oli se kireällä mutta kääntyi vielä vähän eikä mukavaa alumiinista rutinaa kuulunut joten säädöt sikseen ja testaamaan. Naksunta väheni selvästi, ollaan siis oikeilla jäljillä mutta kiristys oli vielä tehty kiekko paikallaan eli se ei välttämättä päässyt asettumaan ihan siihen mihin pitäisi. Eilen purin pyörän, tänään pesin sen ja käytin korvakkeen löysällä sekä kiristin nyt kunnolla "vapaana ollessaan" ja kyllä vain, juuri äsken tulin 22 km lenkiltä ilman yhden yhtä naksahdusta vaikka voimaa käytettiin monin paikoin kaikki mitä tästä 60 kg pystyyn jäätyneestä pulkannarusta lähtee.

Pakko sanoa että ei kyllä ole eka paikka mistä olisi tullut mieleen etsiä mutta tietääpähän jatkossa.

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #407 : 11.08.2014, 16:09:32 »
Tulipa kokeiltua ensimmäistä kertaa elämässä maastopyörä kisaa Lahdessa.
Merida Finlandia 35km.
Alku menikin hyvin, tarkoitus olikin noudattaa juonti ohjetta eli säännöllisesti. Kolmannen kerran meinasin juoda huomasin että juomapullo oli pudonnut koska pulloteline oli hajonnut, ja tämä tapahtui n. 3km kohdalla.
Ensimmäinen ajatus olikin että tästä se riemu ratkesi kun nyt ollaan huolto pisteiden varassa.

Kännykän laitoin mittaamaan ajetun matkan ja nopeuden paras noteeraus alamäessä 60km/h, jossa rynkytys oli sen verran kovaa ettei yksityiskohtia erottanut maasta. Ja muutaman kerran mentiin limiitillä.
ensimmäinen huolto piste n. puolessa välin paikkeilla, jossa otin suolakurkkua ja urheilujuomaa. Siitä se vatsa tykkäsi huonoa että meinasi alkaa kramppaamaa, onneksi olo helpotti.
Viimeinen kymppi oli taistelua todella pahojen jalka kramppien kanssa, ylämäet taluttaen, mikä ei sekään ollut helppoa jalka ongelmien takia.
Toinen huoltopiste, banaania ja reilusti juotavaa jota ei tuntunut pystyvän juomaa tarpeeksi.
Mielessä kävi että hajoaisi rengas tai jotain muuta että olisi syy keskeyttämiseen mutta ei.
Lopussa kaksi kovaa mäkeä jossa piti pyörää taluttaa, tosin viimeisen kymmenisen metriä ajoin, ajattelin että "ajamalla maaliin".
Muuta tavoitetta ei ollut etten jää omassa ryhmässä viimeiseksi. Luulin kun ilmoittivat sijoituksen että viimeiseksi jäätii, mutta ilmoittautuneita olikin enemmän ja aika olikin parempi jonka olin kuulevinani saatikka ne ongelmat mitkä tuli lopussa.
Jos ei olisi tullut kramppeja, ehkä olisin pystynyt ajamaan kovempaa kun ei lihakset ole juurikaan kipeytyneet.
Reitti oli hyvä, hyvin merkattu ja olo maaliin päästyä todella tyytyväinen.

Poissa Sami K.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 723
    • VNT ahtimet kiertoon, ei roskiin.
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #408 : 12.10.2014, 22:04:38 »
Lauseet alkavat aina isolla kirjaimella.. 1% Support
Valmet 805 lempinimi on pedo.
mikan Fanclub #1   Viivakoodien lukua läppärillä.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3344
  • Boxy, but good
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #409 : 19.10.2014, 07:10:28 »
Pitäs muijatukselle varmaan ostaa polkupyörään valo. Joku perus pattereilla toimiva ledi värkki, hintaluokassa <20e, hyviä ehdotuksia Suomesta? Ne halvimmat perus bilteeman valaisimet ei jotenkin säväytä valotehollaan. Tosin ei tuo hintakaan nyt kauheasti periksi anna..

Itelle kuvitellu räpläävänsä tuolta idän suunnilta tilaamalla jonkuin vähän paremmankin mutta tällä alkaa olla jo kohta kiire.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12379
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #410 : 19.10.2014, 10:01:51 »
Pitäs muijatukselle varmaan ostaa polkupyörään valo. Joku perus pattereilla toimiva ledi värkki, hintaluokassa <20e, hyviä ehdotuksia Suomesta? Ne halvimmat perus bilteeman valaisimet ei jotenkin säväytä valotehollaan. Tosin ei tuo hintakaan nyt kauheasti periksi anna..

Itelle kuvitellu räpläävänsä tuolta idän suunnilta tilaamalla jonkuin vähän paremmankin mutta tällä alkaa olla jo kohta kiire.
Ajaako paljon katuvalottomia pätkiä? Semmoisilla tarvii sitä valotehoa. Muuten koittaisin etsiä LED valon joka on helposti ladattavissa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 773
  • www.vrcf.fi
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #411 : 19.10.2014, 10:16:20 »
Kannattaa katsoa myös että tankokiinnike on helposti käytettävä ja kestävä. Ainakin minä otan käyttöpyörän lampun aina taskuun kun poistun pyörän vierestä. Yksi varastettu lamppu riitti mulle.

Poissa HenkkaR1

  • Kiillottaja - 93% Pussihousu
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3625
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #412 : 19.10.2014, 10:31:04 »
Ooksä kattonu valostoresta?
Nykyinen Kia EV6 GT

Eksät V70 D5 AWD 2011, C70 T5 1998, S60 T5 r-look, V40 T4 1998, s40 1998 2.0i V70 TDI 2001 261/510

Poissa Janatuinen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #413 : 19.10.2014, 10:49:31 »

Mikä se olisi hyvin rullaava ja kevyt nastarengas 29 maastopyörään? Nyt alla on Gazza Extreme 294 edessä ja takana mutta nuo ei tunnu rullaavan ollenkaan. Paineita olen muutellu monesti eikä juuri ole vaikutusta. Ehkä ei tarvitse olla nuin järeätkään. Ajo asfaltti/soratiet.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12379
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #414 : 19.10.2014, 11:59:04 »
Ooksä kattonu valostoresta?
Valostore on vain aika kallis paikka.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12379
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #415 : 19.10.2014, 12:01:44 »
Mikä se olisi hyvin rullaava ja kevyt nastarengas 29 maastopyörään? Nyt alla on Gazza Extreme 294 edessä ja takana mutta nuo ei tunnu rullaavan ollenkaan. Paineita olen muutellu monesti eikä juuri ole vaikutusta. Ehkä ei tarvitse olla nuin järeätkään. Ajo asfaltti/soratiet.
Jos et maastossa aja talvisin niin nakkaa alle esim. 28" nastarengas.  240 nastainen Schwalbe winter marathon on hyvä. Niillä pari talvea ajoin vanhalla cyclocrossilla. Jos haluaa pysyä maastopyörän renkaissa, niin paras on Schwalben Ice spiker pro evolution. Sen kun vielä laittaa tubelessina niin ruullaa :)
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1181
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #416 : 19.10.2014, 12:34:39 »
Vastaus ei sinänsä ehkä ole aivan toivottua mallia mutta hyvän alun rullaavuuden lisäämiseen saa kun poistaa sen nastarenkaan kokonaan takaa. Takarengas vaikuttaa muutenkin rullaavuuteen eturengasta enemmän.

Minulla oli 26" maasturissa alkuun sekä edessä että takana Ice Spiker Pro, olihan sitä pitoa ihan käsittämättömästi mutta ei se masiina mitenkään loistavasti niillä kulkenut. Myöhemmässä vaiheessa talvea äitini töppäili vähäsen liukkaalla tiellä ja rikkoi ranteensa minkä jälkeen päätin että nyt tingitään vähän omasta turvallisuudesta ja laitetaan sitä muorille sen verran lisää ettei ainakaan enää enempää satu, sinne meni minun takarengas ja vaihdoin tilalle normaalin maastorenkaan mutta eipä sitä eroa käytännössä edes huomannut kuin ihan pääkallokeleillä. Seuraavaksi talveksi alle vaihtui 29er maasturi johon en enää ostanutkaan kuin yhden nastarenkaan ja hyvin pärjäilin, muutaman kerran olin kyllä siellä sun täällä turvallani mutta ei se takapään pidon puutteesta johtunut kertaakaan.

Pikemminkin tuntuu turvallisemmalta ajaa noin koska jos takapää vähän lipsahtaa niin mitäs sitten, tehdään korjausliike, jos etupää lipsahtaa niin tiedetäänhän se miten siinä käy. Omalla kokemuksella tasarengastus molemmissa päissä aiheuttaa liukkaalla sen että ensin on rajattoman tuntuisesti pitoa ja sitten kun se loppuu se loppuu muuten nopeasti ja edestä ensin.
« Viimeksi muokattu: 19.10.2014, 23:40:31 kirjoittanut Greycap »

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3344
  • Boxy, but good
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #417 : 20.10.2014, 14:16:40 »
Ajaako paljon katuvalottomia pätkiä? Semmoisilla tarvii sitä valotehoa. Muuten koittaisin etsiä LED valon joka on helposti ladattavissa.
No tuota, onhan tuossa kylällä katuvalot mutta niiden toimivuus on kyllä täysin sitä sun tätä....

Lähinnä kun hän valon tarvitsee, mutta paskaa ei viitsi ostaa, oli kyse mistä hyvänsä  :P
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1181
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #418 : 26.10.2014, 21:33:36 »
Ei juma että hajoaa lanttu :tickedoff: aiheena tällä kertaa jarrujen säätö.

Tässä on nyt kolmisen vuotta katseltu hydraulisia levyjarruja. Tulokset ei noin yleisesti ottaen vakuuta.

Ekassa omassa kunnon maasturissa minulla oli Tektro Dracot, huusivat kuin kadotettu sielu talviyössä, järkyttävät säätää ja jarrutusvoima oli, no oli se hyväksyttävä. Ei jatkoon.
Toisessa omassa oli Shimano M446:t, halvin hydraulinen mitä Shimanolta saa. Kaikin puolin paremmat kuin nuo Dracot. Olisi pitänyt ottaa ne siitä pyörästä ennen myyntiä.
Kolmannessa omassa Avid Elixir 1:t, tunnetaan yleisesti maailman huonoimpina hydraulisina. Voin ymmärtää miksi, kuin Dracot mutta huonommalla tuntumalla. Ei jatkoon.

Eka oma pyörä on edelleen omistuksessa, siinä on nykyään Shimano M785 XT:t, naurettavan helpot säätää koska levyn ympärillä on valehtelematta kolme kertaa enemmän tilaa kuin Dracoissa ja jarrutusteho on jotain ihan muuta. Toinen on tosiaan myyty mutta kolmas on tämänhetkisenä käyttöpyöränä ja ne sen Avidit vaihtui M675 SLX:iin joka on tasan sama jarru kuin M785 mutta vähän vähemmillä hienouksilla. Samat hyvät puolet.

No, sittenhän on tietysti äidin pyörät joiden huolto on myöskin minulle osoitettu ihan siksi että ainakin tiedän missä mennään...

Ekassa oli vannejarrut, kuskin ajotavasta (jarrutetaan jokaisessa alamäessä hyvin pitkään ja kevyesti) johtuen vanteet alkoi ottaa kipeää varsin nopeasti joten levyjä kehiin kun rungossa oli paikat. Kierrätin sinne ne minun vanhat Dracot, jostain syystä Shimanon levyillä säätö meni huomattavasti kivuttomammin. Tässä on ehkä jotain pientä kaavaa havaittavissa. Edelleen ne huutaa ja on muutenkin keskinkertaiset mutta riittää siihen käyttöön. Toisessa oli myöskin vannejarrut joista kulahti palat reilussa vuodessa siihen kuntoon että metalli näkyi, äiti vaan valitteli että "on ne jarrut vähän huonot nyt jonkun aikaa olleet" minkä jälkeen menin katsomaan ja meinasin saada ekan halvauksen, sitten kävin koeajolla ja toinen oli lähellä. Eihän siinä ollut jarruja enää ollenkaan, pidin pienen puhuttelun aiheesta "milloin ilmoitan teknisistä vioista" ja kysyin että miten helvetissä tämä on saatu pysähtymään äkkitilanteissa. Kuulemma ajamalla se penkkaan. :uglystupid2: Motonetistä uutta Shimanon osaa kaikki kahvoista lähtien, nyt alkaa olla taas vuosi mennyt eikä mitään vikaa missään.

Ja eilen tuli taas uusi tulokas taloon, se on ollut tuossa minulla viilattavana ennen kuin käyn toimittamassa sen omistajalleen. Ja mitäkö jarruina, no perkele Tektro Aurigat. Ihan samantuntuiset kuin ne Dracot ja tasan yhtä kamalat säätää. :facepalm:

Ei se jarrujen nyt ihan aikuisten oikeasti voi olla niin vaikeaa että se onnistuu vain Shimanolta. Toki varmasti kaikilta valmistajilta löytyy hyvää tavaraa kun mennään hintaluokkaan mallia ei tavallisille työssäkäyville mutta surullista on että näistä vertailumalleista hinnat menee suunnilleen seuraavasti:

Avid Elixir 1 - noin 60€ per jarru
Shimano M446 - ei enää kaupan, oli noin 40€ per jarru
Shimano M675 - ostin parina, 119€ eli noin 60€ per jarru
Shimano M785 - ostin parina, 149€ eli noin 75€ per jarru
Tektro Auriga - noin 65€ per jarru
Tektro Draco - ei enää kaupan, oli noin 80€ per jarru

Melkein voisi sanoa että kallein oli huonoin ja halvin paras, no ei ihan mutta parhaan sai hintatilaston jaetulta kakkospaikalta. Tuo on loppujen lopuksi todellakin ei enempää eikä vähempää kuin surullista. Se hinnat alkaen -Shimanokin pisti noille Avideille ja molemmille Tektroille pahasti nokkaan.

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1181
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #419 : 16.03.2015, 23:24:12 »
Kevät tulee. Ajokausi alkaa. Laitoin juuri oman maasturin myyntiin. :idiot2:

Ja tämä ei ole edes piilomainos: nyt jos joku haluaa lähes virheettömän 17,5" kokoisen 29er jäykkäperän puoleen hintaan uudesta vastaavasta niin yhteydenottoa tännepäin. Ei se kyllä halpa ole vieläkään.

 

RallyBaron  Samppasport