Futurez  Kulkukoira

California 740 Turbo Estate

  • 306 Vastauksia
  • 114249 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: American 740 2.3tic - talvikunnostus
« Vastaus #165 : 24.10.2012, 22:02:53 »
Vahvistin oli täysin perseestä. Radiosta ei kuulunut enään mitään kun sen laitto paikalleen. Lisäksi kun sitä alko irrottaan niin hajosi osiin. Roskiin lensi.
Kuuluvuus hommat nyt jäihin ei jaksa näitä tämmösiä.

Pikku viilailua pääsee tieten alotteleen viikonloppuna. Completokselta kertoivat että perjantaiksi tulee. Elikkä tilailin tähän pipercrossin elementin + avarran
koteloa että se vetäs henkeä muualtakin kuin lokasuojan sisältä. Aattelin ilmanotto putket vetää puskurin alle ja maskin alle. Tuonne maskin alle veto taitaa
tosin olla kohtuu hankalaa. Mut kattoo nyt kun alkaa operoihteen.

Pikkuseen tulee samassa paketissa turbovaimennin takapöntöksi, siihen pitäs alkaa tässä joulun tienoilla tekemään uusi putkisto. Onkin jo hommattuna mutkaa
ja suoraa ja vapaavirtaava keskivaimentimeksi. Paketissa tulee myös pipercrossin kartiosuodatin jolle teen viileäkotelon ilmesesti vakion tilalle.

Kahtellaan nyt toi ilmanputsari homma merikonttiin valmiiksi. Sitten aletaan tilailla sitä lastua ja turboruuvia. Tässä viikonloppuna voisi myös tummentaa tuon
kontin toisen sivulasin vihdoin ja viimein.

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: American 740 2.3tic - talvikunnostus
« Vastaus #166 : 03.11.2012, 20:46:23 »
Pikku optimointia tullu tehtyä. Hengitysteitä avarrettu. Viime tiistaina laitoin piperin elementin paikolleen. Tänään tuli vielä väsäiltyä ilmaputket kotelolle
siinä toivossa että alkaisi happi kulkemaan. Materiaalina käytin tuommosta 55mm lämmitysilman "kuljetusputkea". Putkia laitoin kaksi. Toisen saikin
paikoilleen suoraan ilman että tarvi tehä reikää koteloon. Kotelon pohjassa oli valmiiksi tulpattu reikä johon laitoin ekan putken. Toiselle porasin reijän
kotelon etuosaan. Putket mahtu just viemään maskin taakse kun niitä hiukan litisti että menevät ilmastoinninkennon ja lampun kiinnikeraudan välistä.





Tuohon vois väsäillä vielä jotain ohjuria ja muutenkin siistiä tuota ilman sisäänmenoa.

Paineilmalla puhallellen tuli testattua että kyllä virtaa. Auto muuttu paremmaksi filsun vaihdon jälkeen, kulkee keveämmin, kylällä kaasua ei tarvi painaa
juuri yhtään. Aivan pintaliitoa mennään. Mäet nousee ylös ilman että kaasua tarvii painaa juurikaan, ennen sai painaa tuntuvasti. Vielä ei ole tullut kulutusta
mitattua filsulla, mutta tuntuma on että pudotusta tuli ihan että sen huomaa. Tankki oli tiistaina puolillaan kun filsun laitoin, ja erikoista onkin että sillä päästiin
vielä tänäänkin. 50-50 viina-bensa seoksella päästiin peruspaperitollukka suodattimella n. 14.8L kulutuksella kun suurin osa oli kyläpyöritystä. Nyt on tankki
taas täynä samaa seosta, katotaan onko merkittävää vaikutusta vai tuntuuko se vaan. Muita mukavia lisä on turbon kasvanut suhina ja kaasusta päästäessä
kuuluu suhahus myös :sundaydriver:

Tuli viime viikonloppuna tummennettua tuo viimenen kontin sivulasikin. Nyt onkin kontti hyvästi pimeänä. Hydrat pyörii nykyään talvivanteina.


Nyt sitten sais sitä lastuhommaa alkaa.

Niko_S

  • Vieras
Vs: American 740 2.3tic - talvikunnostus
« Vastaus #167 : 04.11.2012, 00:08:21 »
Minulla kun on vapari, niin siinäkin auttoi kummasti että teki reikiä ilmansuodattimen koteloon. Tuli lisää vetoja + kulutus laski margiaalisesti.
Turbossahan tuo parempi hengitys auttaa vielä enemmän, mutta toimii kyllä kaikissa kantti-Volvoissa.  :)

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: American 740 2.3tic - talvikunnostus
« Vastaus #168 : 05.11.2012, 12:03:11 »
Kannattanee vielä viritellä orggistyylinen lätkä nuiden eteen peitteeksi ettei ole kaikki oravaa pienempi lentävä shaiba putsarikotelossa.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: American 740 2.3tic - talvikunnostus
« Vastaus #169 : 05.11.2012, 20:23:42 »
Jep jotain sellaista täytyy kehitellä.

Muuten se flektikin tuntu pelaavan. Käynnistäessä jäi humisemaan jokuseksi sekunniksi ja sitten hiljeni. Eikö se sillon luulis olevan kunnossa?

Poissa Valtra

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • Se mikä ei kulje, kromataan...
Vs: American 740 2.3tic - talvikunnostus
« Vastaus #170 : 05.11.2012, 21:04:40 »
Jep jotain sellaista täytyy kehitellä.

Muuten se flektikin tuntu pelaavan. Käynnistäessä jäi humisemaan jokuseksi sekunniksi ja sitten hiljeni. Eikö se sillon luulis olevan kunnossa?
Juuri noin sen flektin kuuluu toimiakin :)
Entiset volvot: 940 GL-92, 460 SE -92, 240 DL -88, 850 GLT -94, 740 Turbo -88, 240 Turbo -87, 242 DL -79, 244 GL -82

Nykyiset kulkineet: V70 -98, 240 DL -88, Ford Taunus 20m TS V6 -65

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: American 740 2.3tic - talvikunnostus
« Vastaus #171 : 05.11.2012, 23:36:34 »
Helppo testata, ajon jälkeen lämmityslaite pois päältä ja annat käydä aloillaan tovin aikaa, minuutin-pari ja annat kierroksia koneelle. Jollei visko mylvi kuin suihkukone, on se melko varmasti rikki. Ja jos vielä odotat niin kauan että sähköflekti ärähtää pyörimään, ja vieläkin kierroksia antamalla viskon mylvintä puuttuu, on visko varmuudella romiskamaa. Oikein tarttuva visko mylvii todella kovaa jo 2000rpm kohdilla kun keula on niin kuuma että sähköflekti pyörii...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: American 740 2.3tic - talvikunnostus
« Vastaus #172 : 03.03.2013, 21:21:58 »
Laitetaanpa tänne lista mitä pitää tehdä kevät-kesällä. Autoahan saavuttaa kohta jo merkittävän 25 ikävuoden ja ikäkriisi painaa kovasti. Mm lohkolämmitin ja
sähkönen pakkokolmonen perstavu kumpikin viikon sisään.

Nyt tuli lohkiksen vastus vaihettua Calixiin. Lopun johdon koitin kasailla vanhoista jotta saisi vanhan ison pistokkeen käyttöön, mutta paskojahan nekin johdot oli
ja systeemi oli heti oikosessa. Täytyy käydä vielä hakeen ihan uusi johto ja vaihtaa vanha pistoke nokkaan, en millään haluaisi semmosta pikkupistoketta.

Vikamuistilista:

Kone vuotaa öljyä kuin seula, vaihtoon menee:
-kampuran etustefa.
-nokka-akselin stefa.
-öljynlauhuttimen putket.
-tiivisteiden vaihto suodatinjalkaan.
Hommasin koko yläpään tiivistesarjan joten kun vuosia ja kilsojakin on 360tkm ja kun jakopään joutuu purkaan niin vaihtas samalla kannentiivisteenkin, näyttäs sekin
hikoilevan kohtuullisesti. Sarjassahan tuli kaikki yläpään tiivisteet, eli taidetaan vaihtaa myös venttiilivarrenkumit samaan syssyyn eipä nekään sitte posahda heti kasausken
jälkeen. Myös vesipumppu on hommattuna uusi ettei sekin perstavu heti perään. Oli vielä made in japan :pomo:

Imupuolelle:
-imusarjantiiviste.
-huohottimen putsaus ja muuttaminen normaaliksi.
-Öljykarstojen puhdistus imusarjasta ja kaasuläpästä.
-Tyhjäkäyntimoottorin puhdistus.
-Turbo kuntoutettu edellisen omistajan toimesta.

Alusta vetelee viimesiään:
Vaihtoon:
-reaktiotangon puslat.
-alapallot.
-takajarrusatulat (?)

Jo vaihettuja:
-etuiskarit.
-raidetangonpäät.
-etujarrukilvet.

Muut tehdyt remontit mun aikana:
-Ilmastointi huollatettu
-termari vaihettu
-alipaineletkuja uusittu
-etujarruja herkistelty
-palaneita polttimoita vaihettu
-sähköantenni korjattu se ylexikin kuuluu nykyään lähes hyvin 8)
-ruosteet siistitty
-bensasuodatin vaihettu
-jakohihna ja kiristin vaihettu
-bensapumpun rele korjattu
-lämppärin moottori kytketty oikeenpäin
-lämppärin moottorin vastus korjattu.
-ruostesuojausta
-ohjaustehostin huuhdeltu

Että huhhuijaaaaa. No onneksi tämmönen perus korjaaminen ei ole mitään verrattuna käsintehtyihin autoihin. Jos auto ei olis näin erikoinen niin olisi varmastikkin kiertoon
jo menossa. Jos auto on mulla niin kauan että jonkinmoisen oman tallin jossain vaiheessa saisi hommatuksi niin taitaa sitten jäädäkkin mulle, ja tämänhän voisi vaikka
museoida kun on räpeltämätön.

Muuta speciaaliakin laitetaan tossa samalla, kauppaa käyty hyväkuntosesta etupenkistä. Sisälle tulee uusia paneeleita haljenneiden tilalle. Mukiteline tulee sokerina pohjalle.
Nämä tulee toisesta americaanosta.

Niin ja joilla kokemusta, kertokaa mitä paikkoja kannattaa huomioida tommosen koneen tiivisteurakan yhteydessä vielä? Kun kaikkeen pääsis siinä käsiksi kun imu ja pakopuoli
puretaan.


Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: American 740 2.3tic - alkukesästä "suur-remontti"
« Vastaus #173 : 06.06.2013, 22:05:04 »
Tulipa talli siivottua talven sessioiden jäljiltä ja ajettua merikontti sisään. Tiivisteiden uusimista siis koneeseen luvassa kuten ylhäältä voi lukea. Alustaan pitää myös
vaihdella niveliä ja puslia. Sisustaan vaihdetaan paneeleita ja kuskinpenkin verhoilut paremmasta nahkapenkistä. Pitäs se lastukin ja turbokello päivittää. Etanolisarja
pitäs myös laittaa.

Onko porukka käyttänyt näissä ihan vaan suuttimien väliin laitettavaa sarjaa vai semmosta joka haistelee lambdaa hyödyntäen??



Se vinokoneelle perinteinen imuvuotokin löytyi. Mitenhän tässä on näin käynyt, mennyt jo asentaessa persiilleen?


Muita löytyneitä vikoja; EGR lähes umpeen karstottunu imusarjan liitoksesta. Onko toi EGR myös näissä uusissa eurovehkeissä vai onko tuo joku californian varuste? Ainakin
pikkuvolvossa tuo tuloputki imusarjaankin oli valettu umpeen vaikka onkin samanvuotinen ruiskukone katalysaattorilla. Onko poistamisessa mitään järkeä, taitaa alkaa vika-
valoa polttamaan kun joku anturakin tuossa oli. Puhtaaksi se ainakin pitää rassailla kun on hyvästi kerrostumaa putkessa.

Onko tämä turbomallin huohotin vai taas joku californian malli? Ihan oudon näköinen vrt mikä on pikkuvolvossa. Onkohan tuolla sisällä mitään verkkoa? Ei varmaan koska
ei ole aukaistava. Riittänee tähänkin kun liottelee karstat pois tiivistepintojen puhdistus-spraylla? Tässäkin oli o-rengas lintassa ja oli tihkuttanut öljyä koneen ulkopuolelle.


Sitten vielä tyhjäkäyntimoottoriin liittyvä kysymys. Kuuluuko tämän olla näin vähän ravollaan? Sulkeutuu sormin liikuttaen kevyesti. Toimiiko tuo niin että tyhjäkäynnillä
se avautuu ja sulkeutuu edestakasin käynnin mukaan? Tuo oli öljykarstassa että siitä näki että se on ollut noin ravollaan pitemmästi.

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1579
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: American 740 2.3tic - alkukesästä "suur-remontti"
« Vastaus #174 : 07.06.2013, 00:25:09 »
Sitten vielä tyhjäkäyntimoottoriin liittyvä kysymys. Kuuluuko tämän olla näin vähän ravollaan? Sulkeutuu sormin liikuttaen kevyesti. Toimiiko tuo niin että tyhjäkäynnillä
se avautuu ja sulkeutuu edestakasin käynnin mukaan? Tuo oli öljykarstassa että siitä näki että se on ollut noin ravollaan pitemmästi.
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Kuuluu olla noin raollaan. Toiminnassa tuo luisti kääntyy ensin kiinni ja siitä sitten eteenpäin niin että se aukeaa taas "toiselta laidalta". Ideana on siis se että jos vaikka johtovian takia luistille ei tule ohjausta on se hieman auki jotta moottori käy edes jollain tapaa tyhjäkäyntiä ja toimiessaan/kunnossa ollessaan ecu saa myös luistin tarvittaessa täysin kiinni.
« Viimeksi muokattu: 07.06.2013, 00:28:34 kirjoittanut Xuppo »
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: American 740 2.3tic - 23-vuotis remppaa.
« Vastaus #175 : 07.06.2013, 14:02:06 »
Voisikohan tuossa sitten joku vika olla kun luisti oli tosiaan karstassa tuolta alueelta mitä siinä näkyy kun se on ravollaan. Kun sen käänsi kiinni niin vastaavasti toiselta
laidalta tuli esiin karstaton alue.

Pystyykö tuota kokeilemaan jotenkin että pelaako?

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4516
Vs: American 740 2.3tic - 23-vuotis remppaa.
« Vastaus #176 : 08.06.2013, 09:45:22 »
Mulla oli ainakin tyhjäkäynti paljon huonompi kun oli jäänyt sähköliitin irti putsauksen jälkeen, parani taas kummasti kun pistin kiinni. Huohotinpönttö on ihan normaali, samanlainen ja EGR löytyi myös -95 fk koneesta. Karsatat ja öjljyt lähti ihan hyvin liuottimella, ja sitä tuli paljon. Jos sulkee päädyt ja ravistaa välillä niin lähtee hyvin.

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: American 740 2.3tic - 23-vuotis remppaa.
« Vastaus #177 : 08.06.2013, 14:07:27 »
Tosiaan sellasta striper removeria/tiivistejäämien poistoainetta kun käyttää tuohon huohottimeen niin karstaa lähtee. Tuli sitä myös painepesurilla pestyä niin että
pesurin suutin aivan huohottimessa kiinni, näin tein pikkuvolvon kohdalla. Lähdetään tämän kanssa samalla tavalla.

Imusarjassa myös tuota kökköä on niin lienee helpoin kun purkaa bensakiskon pois ja näyttää sillekkin painepesuria. Samalla voi osat sitten entisöidä maalaamalla.

Tuli tuossa eilen purettua myös pakopuoli. Turbo oli kunnossa kuten entinen omistaja sanoi sen huollattaneen. Kaikki mutteritkin aukesi pakopuolella helposti, mutta
sitten kun pakosarjaa alko irrottamaan kannakeraudasta niin siellä mutteri jumahti loppumetreillä totaali jumiin. Niin jumiin että kantakin meni eikä edes katkennut.
piti sitte se rautasahalla hinkuttaa poikki ja kylläpä tuli hiki tällä kelillä :P

Erikoinen tuo turbon ja pakosarjan liitos kun ei ole tiivistettä? Sovitus on sitten ilmeisen tiukka kun ei sitä tarvi?

Saakohan siniseltä vielä turbolle tulevaa imuputkea joka tulee ilmanputsarilta? Oli erittäin huonoksi mytevynyt turbon puolelta eikä edes ollut juurikaan kiinni turbossa.
Ja myös alavesiletkussa oli yksi painauma josta vähän näkyy langan päätä. Siitähän haarautuu letku myös turbolle. Saakohan tommosia siniseltä tai tiedättekö saako
mistään muusta puljusta hyvälaatuisia letkuja?

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4207
Vs: American 740 2.3tic - 23-vuotis remppaa.
« Vastaus #178 : 08.06.2013, 21:26:21 »
Alavesiletku menee sinisen hommiks sen haaran takia, maksaa muistaakseni luokkaa 50e.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: American 740 2.3tic - 23-vuotis remppaa.
« Vastaus #179 : 10.06.2013, 01:52:29 »
Niitä ahtimen imuletkuja saa huonosti, huohotuksen tienoolta ne menee aina purkaks ja sitte ku siihen kosket ni sormi läpi. Siniseltä voit kysellä, garrettiahtimelliseen vastaava oli yli 150€,scantech paketissa vastaavaa saa ainaki ipd/vastaavat, mutta tähänastisella kokemuspohjalla en kyllä huolisi semmosta. Ite arvelin että taidanpa tehdä metritavarasta tuon...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron