Nonni, hommat etenee meinaan nyt on taas BC:n alusta paikallaan

Alan oppimaan, nyt ei mennyt kuin reilu 4h ja joka nurkka on vaihdettu, ei paha olosuhteet huomioonottaen.
Takaa otin siis säätömutterit ja sen peltisen "prikan", joten perä on nyt arviolta 15mm alempana kuin ennen. Ja jos en väärin muista niin ennen perässä mitta navasta kaareen tais olla 33.5cm ja keulassa 32 joten kaiken järjen mukaan nyt olis joka nurkka sen 32cm. Tuohon korkeuteen muuten vaikuttaa paljon se, että saako takana jouset kunnolla paikalleen/omaan koloonsa.
Nyt kun säätömutterit on pois, niin jouset heiluvat kun perä on ilmassa. Sai olla tarkkana kun laskin perän alas, että jouset tosiaankin ovat siellä koloissaan. Yläpuoli on helppo, siellä on kunnon syvä kuppi mutta alapuolella ei ole ja sekin on reunoiltaan pyöreä joten herkästi jousi jää väärään asentoon.
Huomasin sellaisen, että takaiskarit olivat toisiinsa verrattuina erimittaiset, joten ruuvasin pidemmän iskarin lyhyemmän mittaiseksi. Sama homma oli keulassa, ja siellä säädin korkeuden kiinnijämähtäneen iskarin mukaan. Eli kaikki 3 muuta tolppaa toimii säätöineen... Aloin nyt vaan jälkikäteen miettimään, että onkohan auto nyt vaaterissa? En muista, että teinkö vuosi sitten niin että ensin laitoin mitalla tolpat samanmittasiksi/akseli, ja säädinkö jälkikäteen kun näin että millä korkeudella joka nurkka oli, vai säädinkö vain sen mukaan että joka nurkka meni eka säätöä alemmaksi. No, huomenna selviää kun pääsen ajelemaan, nyt ei enää jaksanut.
Ja sitten toi akku ja sähköhomma. Ensinnäkin toi sireenihomma, en testaillut vielä muuta kuin että otin sen sulakkeen pois (piti olla tosiaan 5A sulake, siinä oli 30A...) ja kokeilin mitata yleismittarilla että minkä verran sen läpi menee virtaa. Näytti nollaa, niinkuin esimerkiksi valojen sulakkeiden kohdalta --> mittasinko väärin, virrat eivät olleet päällä? Mittasin noi valojenkin virrat, tai siis olisin mitannut, siksi että epäilin että olisko niissä FL-valojen swapin yhteydessä tullut joku oikonen.
Mutta sitten hoksasin, sen jälkeen kun olin asentanut alustan, että laturi on lämmin, moottori oli kylmä ajon jälkeen mutta laturi oli lämmin. Varsinkin siitä rullan kohdalta. Mitäs se nyt sitten meinaa? Ja muistin viime talvelta tän keskustelun, onko nämä asiat nyt jotenkin toisiinsa yhteydessä (en ropannut talvella tuota sen kummemmin):
---
Latasin pari päivää akkua, ja nyt kun laitoin sen paikalleen niin pidin autoa siinä käynnissä samalla kun kytkiskelin valojen sähköjä kuntoon. Aikansa se otti, ja siinä samalla kuuntelin että onkohan prkl laturista menossa laakerit, tjt, kun tyhjäkäynnillä kuului jakopäästä sellainen laahaava ääni. Ei mikään voimakas, mutta kuitenkin. Autolla on ajettu vajaa 230tkm, jakopää rempattu ihan ajallaan, mut laturista en osaa sanoo että onko se alkuperäisessä kunnossa.
Mistähän se voisi tulla, tuskin ainakaan niistä rullista?
Laturin vapaakytkin voisi aiheuttaa ääntä.
Tai sitten jokin niistä moniuraremmin muista pyöristä.
Tuolla keskustelua aiheesta: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=1920.0
Semmonen hankaava ääni? Vapaakytkin löytyy noista kaikista latureista, oli bensa tai diesel. Voi olla joku ohjainrulla tms. jos vapaakytkin on kunnossa. Noista tosiaan menee noita vapaakytkimiä ajan kanssa.