Jos bensaan istuttaa diiselillekkin ison akun niin saa ajaa pitkiä työmatkoja että se saa takaisin startissa menetetyn virran. toisaalta diiselissä pieni akku taasen saa virrat lyhemmälläkin ajolla takasin.
Tuota logiikkaa en nyt kyllä ymmärtänyt.

Autoa startatessa sähköä kuluu vaikkapa 2,5Ah (30 sek starttaus, starttimoottorin virrankulutus 300A). Tuo sama määrä kuluu, onpa akku sitten suuri tai pieni. Vastaavasti kylmä akku ottaa vastaan vaikkapa 20A, jolloin starttauksessa kulutettu sähkömäärä saadaan ladattua takaisin 7,5 minuutissa. Edelleen ihan sama aika, oli akku sitten suuri tai pieni.
Hyvin harvoin akun vajaavaraukseen vaikuttaa se, etteikö laturissa olisi varaa ladata enemmänkin. Syynä on se, että auton latausjärjestelmä toimii vakiojännitteellä ja akkujen ominaisuuksista johtuen eroja virranvastaanottokyvyssä on huikeasti. Joku akku ottaa puolityhjänäkin vain 5-10A latausvirtaa toisen kyetessä vastaanottamaan yli 40A. Akku kestää sitä paremmin, mitä lähempänä 100% varaustaso on. Puolityhjät akut pilaantuvat varsin nopeasti.