Futurez  Kulkukoira

Vieläkö seuraava autosi on diesel?

  • 161 Vastauksia
  • 49467 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Vieläkö seuraava autosi on diesel?
« Vastaus #45 : 09.02.2021, 16:38:35 »
Eri polttoaineiden kulutuksia ei kannata kovinkaan paljoa vertailla.. Re85 vs. diesel on jonkun verran eroa energiamäärässä per litra..
Niin eli ihan kaikki kulutukseen ja sitäkautta käyttökuluihin liittyvä keskustelu on täydellisen turhaa ja ainoa hyväksyttävä keskustelu-/valintakriteeri on "mistä tykkää".

Pahoitteluni. Tykkään bensamoottorista.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Vs: Vieläkö seuraava autosi on diesel?
« Vastaus #46 : 09.02.2021, 18:16:10 »
Vieläkö seuraava on diesel...

Vertaa mieluummin käyttökustannuksia euroa/100km kuin kulutusta litraa/100km - noissa on sisäänrakennettuna huikea ero energiasisällössä.
Motivan mukaan: Diesel 10kwh / E10 8,9kwh / RE85 6,3kwh

Itse olen niitä harvoja, joka ajaa tottumuksesta dieselillä, ja kun miellyttävää sähköä ei vielä ole - suurin osa varmasti laskee autoilunsa euroilla, ei dieselit sentään niin "kivoja" ole.

Poissa ZimKörk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: Vieläkö seuraava autosi on diesel?
« Vastaus #47 : 09.02.2021, 18:51:52 »
suurin osa varmasti laskee autoilunsa euroilla, ei dieselit sentään niin "kivoja" ole.

Mielenkiintoinen pointti. Mikä dieselissä ei ole "kivaa"? Omasta mielestäni ajettavuus on loistava, juurikin siksi että kierroksia ei tarvitse ikinä nostaa, pieni kaasun painallus ja kiihtyy kuin häkä. Toki itselläni on kokemusta lähinnä melko isoista tuplaturbodieseleitä (isoista verrattuna tyypillisiin 1-2l bensakoneisiin), nyt melko "pieni" 2,4l 5 sylinterinen, kun edellinen oli V6 3.0 mutta molemmissa vääntö (nyk. 440Nm, edellisessä 600Nm) alhaisilla kierroksilla saa aikaan sen että kaikki jäävät taakse kun painaa ihan vähän kaasua, ei tarvitse moottoria huudattaa tai vaihtaa pienempää vaihdetta. Mitkä ovat ne "ei kivat" puolet?

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Vieläkö seuraava autosi on diesel?
« Vastaus #48 : 09.02.2021, 19:20:02 »
Taitaa ainoa "ei kiva" puoli olla dieselissä tankkauspistooli. Ne on aina ihan hikisiä ja haisee. :(

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1915
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Vieläkö seuraava autosi on diesel?
« Vastaus #49 : 09.02.2021, 19:50:36 »
Etanolia kuluu tietysti reilummin kuin bensaa, johtuen ihan tuosta sen sisältämästä pienemmästä energiasta, mutta kosa aina on halvempaa niin se tietysti kompensoi.

Sinänsä bensan ja naftan energiasisällössä ei ole mitään järistyttävää eroa.. suurin ero energiasisällöstä nykyään tulee siitä bensan sisältämästä etanolista, ihan raa'an bensan ja naftan kulutuseron muodostaa yli 95% osuudelta dieselin parempi hyötysuhde, ja erityisesti dieselin parempi hyötysuhde osakuormituksella.

Modernien bensamoottoreiden ongelma on se että ne on jouduttu optimoimaan liikaa osakuormitukselle, jonka takia isommalla kuormituksella joudutaan palotilaa jäähdyttämään bensalla, joka pilaa taloudellisuuden. Tuon takia raskaalla saappaalla ajettu downsizing bensapata ei ole erityisen taloudellinen.

Periaatteessa se dieselin vääntöhän on pelkkää urbaania legendaa, mutta käytännössä dieseliä ahtaessa ei ahtopainetta tarvitse alkaa rajoittamaan nakuttamisen takia, jolloin nykyaikaisessa "taloudellisuus ensin moottoreissa" päästään parempaan vääntöön vastaavalla tilavuudella ja kierrosluvulla, josta seuraa se suurempi vääntö matalemmilla kierroksilla, vaikka se bensakone ehkä suuremmalla kierrosnopeudella enemmän käytännön vääntöä tuottaisikin.

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1500
  • www.vrcf.fi
Vs: Vieläkö seuraava autosi on diesel?
« Vastaus #50 : 09.02.2021, 19:59:23 »
Vieläkö seuraava on diesel...

Vertaa mieluummin käyttökustannuksia euroa/100km kuin kulutusta litraa/100km - noissa on sisäänrakennettuna huikea ero energiasisällössä.
Motivan mukaan: Diesel 10kwh / E10 8,9kwh / RE85 6,3kwh

Itse olen niitä harvoja, joka ajaa tottumuksesta dieselillä, ja kun miellyttävää sähköä ei vielä ole - suurin osa varmasti laskee autoilunsa euroilla, ei dieselit sentään niin "kivoja" ole.

Itselläni melko lailla samat perusteet ykkösauton valintaan, vaikkakin meillä ajetaan aina vanhemmilla autoilla. En yksinkertaisesti ole saanut uutta autoa näyttämään taloudellisesti järkevältä.
V70 D5A AWD -08
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa Bawuka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 476
  • www.vrcf.fi
Vs: Vieläkö seuraava autosi on diesel?
« Vastaus #51 : 09.02.2021, 20:09:05 »
Itselläni melko lailla samat perusteet ykkösauton valintaan, vaikkakin meillä ajetaan aina vanhemmilla autoilla. En yksinkertaisesti ole saanut uutta autoa näyttämään taloudellisesti järkevältä.

Itse en ole koskaan ajatellutkaan, että auton täytyisi näyttää mitenkään taloudellisesti järkevältä, koska se ei sitä ikinä kuitenkaan ole. Pakollinen paha täällä Euroopan neukkulassa.
BMW X1 25e xDrive Charged Edition Sport, 2023 Ford Focus ST-Line Vignale, 2020 Ford Mondeo Hybrid Vignale & -16 Renault Clio GTLine 
Ex 2020 Ford Focus Wagon Vignale 182 A8 , -18 MB A200 A Progressive-17 S60 D4 AWD R-Design "Polestar", -14 V60 D4A Ocean Race, -13 V60 D5 R-Design "Polestar", -11 V60 D5A Summum, -10 Honda Civic Type-R CW, -08 Honda Accord 2.4 Type-S…

Poissa ZimKörk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: Vieläkö seuraava autosi on diesel?
« Vastaus #52 : 09.02.2021, 21:07:12 »
Periaatteessa se dieselin vääntöhän on pelkkää urbaania legendaa

Nyt on pakko kysyä että mistä ihmeestä tämä kumpuaa? Onko antaa vaikka jotain lähteitä tai perusteita? Maailman kaikki vääntöä tarvitsevat koneet, kuten valtamerilaivat tai junaveturit ovat dieseleitä juuri vääntövoimansa takia. Kukaan ei ehdota niihin bensakoneita koska "dieseleiden vääntö on urbaani legenda".

Samoin karavaanarit ja muut hommaavat mieluusti dieseleitä koska sen vain huomaa heti ajossa ja lompakossa millä sitä vaunua vetää. Rekat, kuormurit, hyötyautot ja jakeluautot ovat dieseleitä, ei bensakoneita.

Itsellä on ollut useita tehokkaita autoja, bensa- ja diesel. Etenkin bensa. Parhaimmissa bensakoneissa, kahdessa niistä 400 heppaa remmiahdettuna, on ollut yhtäpaljon vääntöä kuin nykyisessä 190hv dieselissä.

Ja kun Volvo foorumilla ollaan, jokainen voi vertailla t3, t4, t5 koneiden vääntöjä vastaavaheppaisiin d3, d4, ja d5. Ero on usein merkittävä kuten 300Nm vs 400Nm eli diesel voittaa 33%:lla. Olet myös itse myöntänyt että dieseleissä vääntö tulee alemmilla kierroksilla, eli niillä "arkiajossa" tärkeimmillä. Joten missä se näkyy että dieseleiden vääntö on urbaani legenda?
« Viimeksi muokattu: 09.02.2021, 22:17:38 kirjoittanut ZimKörk »

Poissa Merlin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1504
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: Vieläkö seuraava autosi on diesel?
« Vastaus #53 : 09.02.2021, 22:06:43 »
Minkälainen bensamoottori pitää olla, että pääsee vastaaviin käyriin polttoaineen kulutuksen pysyessä vielä suht kohtuullisena? ::)



Seuraavan auton käyttövoimasta en tiedä. Nelivetoa kaipailen, että jos jostain syystä auto vaihtuisi, niin diesel. Jos pinkka olisi kunnossa, niin T8 voisi olla hyvä. Työmatkat pääsisi osittain sähköllä. Köyhän työssäkäyvän on ajettava toistaiseksi dieselillä.
« Viimeksi muokattu: 09.02.2021, 22:08:20 kirjoittanut Merlin »
V60 T8 TwE AWD Inscription 2021
V70R 2000

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5849
  • www.vrcf.fi
Vs: Vieläkö seuraava autosi on diesel?
« Vastaus #54 : 09.02.2021, 22:10:44 »
Ajoin 2016 vuotista manuaali transittia muutama vuosi sitten enkä tykännyt. Tyhjäkäynnin tuntumassa ei ollut vääntöä yhtään, 2000-3500 tjsp oli kaikki tapahtuma ja sit loppui. Kun vaihtoi vaihdetta, piti sen jälkeen odottaa ahtopaineiden nousua ennenkuin kiihtyminen jatkui.

Automaattina toimisi mutta ei manuaalina. Liekkö muillakin nykydieseleillä samaa ongelmaa?

Poissa ZimKörk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: Vieläkö seuraava autosi on diesel?
« Vastaus #55 : 09.02.2021, 22:14:03 »
Ajoin 2016 vuotista manuaali transittia muutama vuosi sitten enkä tykännyt. Tyhjäkäynnin tuntumassa ei ollut vääntöä yhtään, 2000-3500 tjsp oli kaikki tapahtuma ja sit loppui. Kun vaihtoi vaihdetta, piti sen jälkeen odottaa ahtopaineiden nousua ennenkuin kiihtyminen jatkui.

Automaattina toimisi mutta ei manuaalina. Liekkö muillakin nykydieseleillä samaa ongelmaa?

Oliko turbo?

Poissa XCVolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
  • www.vrcf.fi
Vs: Vieläkö seuraava autosi on diesel?
« Vastaus #56 : 09.02.2021, 22:14:36 »
Hyvää keskustelua.
Millainen on sähköaiutojen esim .Teslan tai Hybridien  max vetomassa,  saako edes sähköautoihin vetokoukkua?

Ei tulisi mieleenkään lähteä sähköautolla kalareissulle lappiin erämaahan vaunuperässä puskaparkkiin, kokoajan olisi pelko persuussa riittääkö virtanen ja kovin läheltähän sitä ei todennäköisesti sais. Mut dieseliä varmaan joka kyläkaupasta  ja vaikka kanesterilla mut kannappas kanesterissa sähköä !
Ex Volvo 144S vm. 1969 v.1976-1978
Volvo XC60 D4 190hp AWD vm. 2017

Poissa XCVolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
  • www.vrcf.fi
Vs: Vieläkö seuraava autosi on diesel?
« Vastaus #57 : 09.02.2021, 22:19:01 »
Niin ja jos sähköautossa pitäisi ollaa agri varalta lapissa, milläs sitä käytetään tulevaisuudessa kun fossiiliset polttoaineet kielletään.... kusellako ?
Ex Volvo 144S vm. 1969 v.1976-1978
Volvo XC60 D4 190hp AWD vm. 2017

Poissa ZimKörk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: Vieläkö seuraava autosi on diesel?
« Vastaus #58 : 09.02.2021, 22:20:23 »
Niin ja jos sähköautossa pitäisi ollaa agri varalta lapissa, milläs sitä käytetään tulevaisuudessa kun fossiiliset polttoaineet kielletään.... kusellako ?

Agregaatti ei ole ajoneuvo, sitä ei kielletä.  ;D

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5849
  • www.vrcf.fi
Vs: Vieläkö seuraava autosi on diesel?
« Vastaus #59 : 09.02.2021, 22:25:48 »
Oliko turbo?
Onko vaparidieseleitä enää olemassa?

Samaa on myös kuorma-autopuolella. Vanhemmissa oli vääntöä myös ilman ahtoja. Mutta niitä ei voinut vähäpäästöiksi kutsua enkä kaipaa sitä dieselin katkua.

Nykydieselit kun ei voi päästää yhtään mustaa savua niin ovat hengettömiä ennenkuin turbo herää?

 

RallyBaron  Samppasport