Carcom Oy  Elekma

2,5tdi vikavalon kuittaus / kunnossa

  • 29 Vastauksia
  • 16751 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Espe85

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
2,5tdi vikavalon kuittaus / kunnossa
« : 17.11.2011, 17:31:09 »
Hei! :hello: Nyt sitte tulee korkattua tämäkin vooorumi!

Auto V70 -01 pattikylkinen 2.5tdi 520000km

Kysyisin tällästä asiaa kun auton moottorinmerkkivalo palannu jo piiiitkään ja myöskin kolmiota herjaa "moottorisysteemi"-tekstin kera, niin kävin sit nyt luetuttaa vikakoodit:

herjat:
-pakokaasun takaisinkierr. Ohjainventtili
-ilmastoinnin painetunnistin
-ilmamassamittari

egr ja ilmamassamittarin antoi kuitata, jotka kylläkin tuli takaisin jonkun kilometrin ajettua.

Eilen illal putsailin massamittarin ja egr:n ja samal käytin imusarjan irti ja putsailin kiiltäväksi :buck2: Ja samal tulppasin egr:n joustavan putken ja ventiilin välistä. Alipaineletkua en tulpannu.

Vikavalot eivät kadonneet >:(

Ja mieltäni nyt askarruttaa se että jos esim. massamittarin putsaus tuolla jarrukliinerillä :idiot2: olisi korjannut asiaa niin häviääkö herjaus vai onko kuitattava. Jos olen ymmärtänyt oikein tuo huutomerkkikolmio valo merkkaisi tota massamittaria ja se tulee aina parisadan metrin ajon jälkeen näyttöön.
Entäs egr:n laita vaatiiko kuittausta ja miten tossa on ton tulppauksen laita..antaako se yleensä vikavaloja??

Ilmastointi ei myöskään ole pelannut aikoihin.

Tälläst mielellä ja kiitokset jo etukäteen jos jollain olisi tarkempaa tietoo näitten käytöksestä!

« Viimeksi muokattu: 07.12.2011, 23:01:29 kirjoittanut Espe85 »

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: 2,5tdi vikavalon kuittaus
« Vastaus #1 : 17.11.2011, 17:48:08 »
Tulppaus sytyttää vikavalon. Pitää muuttaa softaa jos tulpataan.

Poissa S 80 TDI

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • Tie tähtiin kulkee kärsimysten kautta!
Vs: 2,5tdi vikavalon kuittaus
« Vastaus #2 : 18.11.2011, 10:14:01 »
Ilmamassamittariin on ihan oma puhdistusaine esim: CRC Air flow sensor cleaner.

EGR:n tulppaaminen sytyttää vikavalon. Kun egr kytkeytyy niin ajotietokone laskee ilmamassamittarin signaalista että sen läpi kulkee liikaa ilmaa egr:n ollessa auki, egr ei siis virtaa riitävästi tai ilmamassamittarin signaali on väärä. Jos haluat varoituksen pois tulpatulla egr:llä niin pitää softata.

Tämä on vain minun käsitykseni mutta: egr antaa vain varoituksen "moottorijärj.seur huolto", sama teksti tulee monelle muullekin vialle. Itselläni tulee välillä sama teksti mutta tehot lähtee pois, ei ahda. Vika on ahtopaineensäätimessä "signaali katkonainen" jos muista oikein.

Saatan olla väärässä mutta jos IMM alka reistaan niin sen pitäis jo vähän vaikuttaa tehoihinkin.
Mulla siis S80 -00 2.5tdi 627000 ajettu :)
« Viimeksi muokattu: 18.11.2011, 10:19:23 kirjoittanut S 80 TDI »
S80 -00 2.5D +635 000
200SX S13 -89 Sutii ihan kaasulla...
Carina E 1.6 -95

Poissa Espe85

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: 2,5tdi vikavalon kuittaus
« Vastaus #3 : 18.11.2011, 13:10:20 »
Kivasti sullakin jo rullattu 8)

Aatellin just et jos vois veljen 850 tdi:sta kokeilla IMM:ää tohon ni näkis onko vaikutusta, kun ollut noi kaikki viat jo ostaessa kesällä niin ei tiedä onko joskus ollu ärtsympi. veljen 850 kyl tuntuu perstuntumalla lähtevän tietyltä alueelta vetää selvästi rivakammin kun taas mulla se vääntö on sellainen tasainen koko alueen eikä tuu selvää piikkii missää,,, en sit tiiää.

Tuo kiinnostas et sammutteleeko se ne vikavalot het jos homma korjaantuu?

Jos ensin vaihtas imm jos se rikki kattelee sit mitä vielä ilmottelee.. ottaa sit tulpan pois ja katellaan sit softausta ehkä myöhemmin. tai ainakin katsastuksen ajaks.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: 2,5tdi vikavalon kuittaus
« Vastaus #4 : 18.11.2011, 13:15:14 »
Kivasti sullakin jo rullattu 8)
Aatellin just et jos vois veljen 850 tdi:sta kokeilla IMM:ää tohon ni näkis onko vaikutusta, kun ollut noi kaikki viat jo ostaessa kesällä niin ei tiedä onko joskus ollu ärtsympi. veljen 850 kyl tuntuu perstuntumalla lähtevän tietyltä alueelta vetää selvästi rivakammin kun taas mulla se vääntö on sellainen tasainen koko alueen eikä tuu selvää piikkii missää,,, en sit tiiää.

Ei onnistu 850 tdi:n IMM:llä kokeilu. 850 Volvossa on MSA 15.7 moottorinohjaus ja läppämallinen IlmaMääräMittari kun taas sun autossa on MSA 15.8 ja lankamallinen IlmaMassaMittari.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Espe85

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: 2,5tdi vikavalon kuittaus
« Vastaus #5 : 18.11.2011, 14:00:37 »
Ei onnistu 850 tdi:n IMM:llä kokeilu. 850 Volvossa on MSA 15.7 moottorinohjaus ja läppämallinen IlmaMääräMittari kun taas sun autossa on MSA 15.8 ja lankamallinen IlmaMassaMittari.

Kiitti vinkistä niin emmä tehneet turhaa työtä!

Osaiskohan tota jotenki testata tämmönen tavis.. vai mitähän tuo maksais jos hakis mässillä uuden ???

Poissa Espe85

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: 2,5tdi vikavalon kuittaus
« Vastaus #6 : 20.11.2011, 18:13:34 »
Otin tulpan pois egr:ltä ja putsailin vielä kerran venttiiliä ja suihkin vähä crc:tä akselille ettei jumittele.

Tilanne on nyt se että näiden putsailujen jälkeen vika näyttäs välillä häviävän ja taas välillä palaa. Eilisen laipanpoiston jälkeen aluksi vikavalot sammui ja kun lähden testiajoon ni kohta syttyi, muutaman kilometrin jälkeen valot taas hävisi eikä enää sille iltaa syttyneet vaikka kävin kerran koneen jäähdyttyä vielä testaa.

Tänään taas kylillä käydessä aika pian valot syttyi ja paloivat kokoajan.

Jotenkin tuntuu siltä, että jos tuo herjaa sen takia, että ventiili ei aukea, niin onkohan vika ventiilissä vai alipainepumpussa vai jossain muualla? ???



Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: 2,5tdi vikavalon kuittaus
« Vastaus #7 : 20.11.2011, 19:21:31 »
EGR voi jumia. Jää esin auki koko ajaks.

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Vs: 2,5tdi vikavalon kuittaus
« Vastaus #8 : 21.11.2011, 00:11:32 »
Sulakkeet kaikki ehjiä? Jotenkin nyt haiskahtais, että onko huohottimen llämmitysvastus menny oikoseen ja polttanut sen piirin sulakkeet mihin em. aparaatit liittyy.
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa HenkkaR1

  • Kiillottaja - 93% Pussihousu
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3622
  • Isi, tiiän miks volvo murisee. Sillä on nälkä.
Vs: 2,5tdi vikavalon kuittaus
« Vastaus #9 : 21.11.2011, 05:12:15 »
Egr:n saa pois pelistä ohjelmoimalla, esim. Powerflash oulussa tekee sitä n.puolella lastutuksen hinnasta. Imm:n voi testata irrottamalla anturin ja ajamalla. Jos tehot laskee -> ehjä. Nousee -> resu. Mulla samanmoinen kulkine mutta 10 tkm vähemmän rullattu:)
V70 D5 AWD 2011 ja C70 T5 1998
Showroom
Eksät S60 T5 r-look, V40 T4 1998, s40 1998 2.0i V70 TDI 2001 261/510

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: 2,5tdi vikavalon kuittaus
« Vastaus #10 : 21.11.2011, 06:45:42 »
Sulakkeet kaikki ehjiä? Jotenkin nyt haiskahtais, että onko huohottimen llämmitysvastus menny oikoseen ja polttanut sen piirin sulakkeet mihin em. aparaatit liittyy.
EGR:n ja ahtopaineen ohjaus saman sulakkeen takana kuin tuo lämmitysvastus. Tehoja ole sitten yhtään autossa jos se sulake palanu, tiedän kokemuksesta.

Poissa S 80 TDI

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • Tie tähtiin kulkee kärsimysten kautta!
Vs: 2,5tdi vikavalon kuittaus
« Vastaus #11 : 21.11.2011, 09:34:04 »
Yksi tutkimisen arvoinen asia on alipainejärjestelmän vuotojen tutkiminen.
EGR aukeaa alipaineella jos vuotaa rittävästi jostakin niin ei aukea ollenkaan/kunnolla.
Itselläni oli ilmanputsarin alla menevä kova putki hinkkaantunut miltei poikki.
Yksi vuotokohta on noi moottorintukikumit. <-- helpoin testata isolla ruiskulla ja alipaineletkulla muistetaan kumminkin että ihan pikkuvuoto ei mitään tee.
Jollakin oli joskus se ohjausventtiili ihan tukossa karstasta, muistaakseni se joka on siinä syylärin vieressä ja siihen menee/lähtee kolme letkua.

Käsittääkseni Bltemasta saa ihan Boshc:in imm:n 99€.

Edelleen millä laitteella koodit luettiin? Autocomilla ja Vadiksella saadaan ihan yksittäinen komponenttikin selville. Muistaakseni ton vikailmoituksen voi saada kahdeksasta eri komponettiviasta. Viisaammat valistakoon tässä asiassa!
Mulla aikanaan loppu toi vilkuttelu kun poisti tulpan, valo sammuu tietyn ajan kuluessa ajaessa vikakoodin ilmettyä ja mentyä pois.
Ajotietokone tutkii/seuraa tuota venttiilin toimintaa tuolla imm:n signaalilla/sen muutoksella EGR venttiilin ollessa auki.
Järjellä ajateltuna: imm antaa vääränlaista tietoa ajotietokoneelle(imm rikki) TAI egr venttiili ei aukea ollenkaan tai riittävästi silloin kun sen pitäisi aueta(alipainevuoto, jumissa jne...) Toiminnan voi testata samaisella ruiskulla kuin tukityynyt.
« Viimeksi muokattu: 21.11.2011, 09:37:34 kirjoittanut S 80 TDI »
S80 -00 2.5D +635 000
200SX S13 -89 Sutii ihan kaasulla...
Carina E 1.6 -95

Poissa Espe85

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: 2,5tdi vikavalon kuittaus
« Vastaus #12 : 21.11.2011, 13:30:20 »
EGR voi jumia. Jää esin auki koko ajaks.

Sormella tökkiessä ventiiliä vastus on aika kova, liikkuu kuitenkin tasasesti, jotenkin tuntus et sen verran kovaa se sitä painaa takas et ei varmaan auki jää.. en kyllä varmaan ihan pohjaan asti sitä painanu.

Pieni muistikuva on siitä kun otin venan ekakerran auki ja koitin sormella työntää auki ni oli sen verran jumissa varmaankin noen vuoksi että piti jollain meisselin päällä survasta ennenkuin napsahti liikkeelle, toisella kertaa vena aukesi sormella painamalla ihan niinkuin puhdistuksen jälkeenkin

eli ajattelisin et mieluummin se on ollut toistepäin, et ei ole auennut.

mitenkähän tuo 850 tdi koneen egrvena, onko samanlainen jos sitä käyttäs tossa paikallaan?

Sulakkeet kaikki ehjiä? Jotenkin nyt haiskahtais, että onko huohottimen llämmitysvastus menny oikoseen ja polttanut sen piirin sulakkeet mihin em. aparaatit liittyy.

Sulakkeita on tullut ziikailtua, mut voishan ne vielä kerran vilkasta.. sulakkeitahan tos on kai siel konehuonees ja ratin alla, ei siis muualla enempää..

Huohottimen lämmitys ??? enpämoista termiä ennen oo kuullutkaan :D

Egr:n saa pois pelistä ohjelmoimalla, esim. Powerflash oulussa tekee sitä n.puolella lastutuksen hinnasta. Imm:n voi testata irrottamalla anturin ja ajamalla. Jos tehot laskee -> ehjä. Nousee -> resu. Mulla samanmoinen kulkine mutta 10 tkm vähemmän rullattu:)

Jes.. kiitti vinkistä. toi testataan heti kun auto kotiutuu!

Yksi tutkimisen arvoinen asia on alipainejärjestelmän vuotojen tutkiminen.
EGR aukeaa alipaineella jos vuotaa rittävästi jostakin niin ei aukea ollenkaan/kunnolla.
Itselläni oli ilmanputsarin alla menevä kova putki hinkkaantunut miltei poikki.
Yksi vuotokohta on noi moottorintukikumit. <-- helpoin testata isolla ruiskulla ja alipaineletkulla muistetaan kumminkin että ihan pikkuvuoto ei mitään tee.
Jollakin oli joskus se ohjausventtiili ihan tukossa karstasta, muistaakseni se joka on siinä syylärin vieressä ja siihen menee/lähtee kolme letkua.

Käsittääkseni Bltemasta saa ihan Boshc:in imm:n 99€.

Edelleen millä laitteella koodit luettiin? Autocomilla ja Vadiksella saadaan ihan yksittäinen komponenttikin selville. Muistaakseni ton vikailmoituksen voi saada kahdeksasta eri komponettiviasta. Viisaammat valistakoon tässä asiassa!
Mulla aikanaan loppu toi vilkuttelu kun poisti tulpan, valo sammuu tietyn ajan kuluessa ajaessa vikakoodin ilmettyä ja mentyä pois.
Ajotietokone tutkii/seuraa tuota venttiilin toimintaa tuolla imm:n signaalilla/sen muutoksella EGR venttiilin ollessa auki.
Järjellä ajateltuna: imm antaa vääränlaista tietoa ajotietokoneelle(imm rikki) TAI egr venttiili ei aukea ollenkaan tai riittävästi silloin kun sen pitäisi aueta(alipainevuoto, jumissa jne...) Toiminnan voi testata samaisella ruiskulla kuin tukityynyt.

Joo noita putkia vois toki katella läpi, mitä niitä jo vähä silmäilin.
Pitääpä kattoa se ohjausventtiili siinä edes. sitä pintapuolisesti jo katselin kun tutkimuksia viimeksi lopettelin.

Vikakoodit luettiin kajaanis Kaijala & Kuittinen -liikkees. en ajatellut laitteistoa. langattomasti tuntu pelaavan.
anto siis koodit 0038 egr, 0012 ilm.painetunnistin, 000B imm, jos en väärin muista

Jatketaan tutkimuksia ja ISO KIITOS kaikille tähän astisista vinkeistä ja avusta ;)





Poissa S 80 TDI

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • Tie tähtiin kulkee kärsimysten kautta!
Vs: 2,5tdi vikavalon kuittaus
« Vastaus #13 : 22.11.2011, 08:53:02 »
Kannattaa hakea apteekista 20 ml ruisku ja jostain pätkä alipaineletkua, näillä voi testata tukityynyt ja egr:n. Mulla aukes helposti ruiskulla, samalla voi testata että egr:n kalvo on ehjä, eli pysyy auki kun ei päästä ruiskun mäntää takas.
Noista koodeista en osaa sanoo tarkemmin mutta jos se varmasti näytti että imm:viallinen niin se kannatta vaihtaa. Niitä kuluu näissä!

Ongelma on se että egr:n toiminta varmistetaan laskennallisesti ei mekaanisesti. Egr:n ollessa auki imm:n signaalin tulee olla hieman pienempi koska pakosarjasta tulee suoraa ilmaa imusarjaan, periaatteessa imm:n ohi. Jos imusarjakin virtaa huonosti tämä vaikuttaa kanssa imm:n signaaliin, tosin vähentävästi, mutta kumminkin.

Tarkemmin kun muistelen niin ilmanputsarin(purettava pois se laatikkokin) alla oleva letku/putki on se joka ns. tuo alipaineen järjestelmään, mulla oli siitä enää puolet jäljellä yhdestä kohtaa, oli hinkkaantunut jotain vasten.
« Viimeksi muokattu: 22.11.2011, 12:32:08 kirjoittanut S 80 TDI »
S80 -00 2.5D +635 000
200SX S13 -89 Sutii ihan kaasulla...
Carina E 1.6 -95

Poissa Espe85

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: 2,5tdi vikavalon kuittaus
« Vastaus #14 : 22.11.2011, 20:11:43 »
Iltaa!

Egr ja ohjainventtiili näyttäs olevan kunnossa. Kokeiltiin vastaavaa toimivaa egrää, ei vaikutusta. Ohjainventtiiliä koitin akun virralla ja hyvin kuului lopsahtelevan vena ja samalla puhaltelin vähä et kulkeeko ilma kun vena auki.

IMM:n liittimen otin irti selkeestä puhti hävisi, eli sekin pitäs olla kunnossa.

Ei kai tässä muu auta kuin käydä entistä tarkemmin putkia läpi ja vaikka alipainemittarilla vertailla 850 arvoihin et heittääkö jostain.
Tuli mieleen et voisko tuota tukikumia kokeilla niin et ottaa letkun irti ja tulppaa sen. jos vika korjaantuu niin silloin vuotelis sieltä.

Mikäs tuo tukikumin periaate oikein on, kun en ole moiseen törmännyt :o, valistakoon ken tahtoo..jos tahtoo :)

 

Proturbo  Autodiagnoosi