EGR voi jumia. Jää esin auki koko ajaks.
Sormella tökkiessä ventiiliä vastus on aika kova, liikkuu kuitenkin tasasesti, jotenkin tuntus et sen verran kovaa se sitä painaa takas et ei varmaan auki jää.. en kyllä varmaan ihan pohjaan asti sitä painanu.
Pieni muistikuva on siitä kun otin venan ekakerran auki ja koitin sormella työntää auki ni oli sen verran jumissa varmaankin noen vuoksi että piti jollain meisselin päällä survasta ennenkuin napsahti liikkeelle, toisella kertaa vena aukesi sormella painamalla ihan niinkuin puhdistuksen jälkeenkin
eli ajattelisin et mieluummin se on ollut toistepäin, et ei ole auennut.
mitenkähän tuo 850 tdi koneen egrvena, onko samanlainen jos sitä käyttäs tossa paikallaan?
Sulakkeet kaikki ehjiä? Jotenkin nyt haiskahtais, että onko huohottimen llämmitysvastus menny oikoseen ja polttanut sen piirin sulakkeet mihin em. aparaatit liittyy.
Sulakkeita on tullut ziikailtua, mut voishan ne vielä kerran vilkasta.. sulakkeitahan tos on kai siel konehuonees ja ratin alla, ei siis muualla enempää..
Huohottimen lämmitys

enpämoista termiä ennen oo kuullutkaan

Egr:n saa pois pelistä ohjelmoimalla, esim. Powerflash oulussa tekee sitä n.puolella lastutuksen hinnasta. Imm:n voi testata irrottamalla anturin ja ajamalla. Jos tehot laskee -> ehjä. Nousee -> resu. Mulla samanmoinen kulkine mutta 10 tkm vähemmän rullattu:)
Jes.. kiitti vinkistä. toi testataan heti kun auto kotiutuu!
Yksi tutkimisen arvoinen asia on alipainejärjestelmän vuotojen tutkiminen.
EGR aukeaa alipaineella jos vuotaa rittävästi jostakin niin ei aukea ollenkaan/kunnolla.
Itselläni oli ilmanputsarin alla menevä kova putki hinkkaantunut miltei poikki.
Yksi vuotokohta on noi moottorintukikumit. <-- helpoin testata isolla ruiskulla ja alipaineletkulla muistetaan kumminkin että ihan pikkuvuoto ei mitään tee.
Jollakin oli joskus se ohjausventtiili ihan tukossa karstasta, muistaakseni se joka on siinä syylärin vieressä ja siihen menee/lähtee kolme letkua.
Käsittääkseni Bltemasta saa ihan Boshc:in imm:n 99€.
Edelleen millä laitteella koodit luettiin? Autocomilla ja Vadiksella saadaan ihan yksittäinen komponenttikin selville. Muistaakseni ton vikailmoituksen voi saada kahdeksasta eri komponettiviasta. Viisaammat valistakoon tässä asiassa!
Mulla aikanaan loppu toi vilkuttelu kun poisti tulpan, valo sammuu tietyn ajan kuluessa ajaessa vikakoodin ilmettyä ja mentyä pois.
Ajotietokone tutkii/seuraa tuota venttiilin toimintaa tuolla imm:n signaalilla/sen muutoksella EGR venttiilin ollessa auki.
Järjellä ajateltuna: imm antaa vääränlaista tietoa ajotietokoneelle(imm rikki) TAI egr venttiili ei aukea ollenkaan tai riittävästi silloin kun sen pitäisi aueta(alipainevuoto, jumissa jne...) Toiminnan voi testata samaisella ruiskulla kuin tukityynyt.
Joo noita putkia vois toki katella läpi, mitä niitä jo vähä silmäilin.
Pitääpä kattoa se ohjausventtiili siinä edes. sitä pintapuolisesti jo katselin kun tutkimuksia viimeksi lopettelin.
Vikakoodit luettiin kajaanis Kaijala & Kuittinen -liikkees. en ajatellut laitteistoa. langattomasti tuntu pelaavan.
anto siis koodit 0038 egr, 0012 ilm.painetunnistin, 000B imm, jos en väärin muista
Jatketaan tutkimuksia ja ISO KIITOS kaikille tähän astisista vinkeistä ja avusta
