Proturbo  Autodiagnoosi

e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.

  • 759 Vastauksia
  • 245308 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Volga V70

  • Vieras
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #675 : 12.11.2011, 16:30:46 »
Reilun vuoden olen tankkaillut tota v70 kymppistä, ainoastaan 98 sia, hintaero on niin pieni että en jaksa riskeeraa, vielä kun auto on lastutettukkin...

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #676 : 12.11.2011, 16:51:22 »
Hehe, uskalsit lastuttaa, muttet käyttää modernia bensaa ;D

No vakavasti ajatellen. Eihän tiedä lastun tekijästä, ehkä on joku kädetön joka on unohtanut polttoainevariaatiot -väärin tankkaamisen riskin jne.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12711
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #677 : 12.11.2011, 17:01:10 »
Hehe, uskalsit lastuttaa, muttet käyttää modernia bensaa ;D

No vakavasti ajatellen. Eihän tiedä lastun tekijästä, ehkä on joku kädetön joka on unohtanut polttoainevariaatiot -väärin tankkaamisen riskin jne.
Ei viina vaan alhainen oktaaniluku :nohnoh

Normi ajossa ei välttämättä tulisi mitään ongelmia 95 oktaanisella, mutta vaurioiden todennäköisyys pienenee 98:lla.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Volga V70

  • Vieras
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #678 : 12.11.2011, 17:27:24 »
Hehe, uskalsit lastuttaa, muttet käyttää modernia bensaa ;D

No vakavasti ajatellen. Eihän tiedä lastun tekijästä, ehkä on joku kädetön joka on unohtanut polttoainevariaatiot -väärin tankkaamisen riskin jne.

Juu, kädetöntä tai ei, niin tekijä suositteli 98 sia, maksimaalisen hyödyn saamiseksi. varmasti 95 nenkin toimii...

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #679 : 12.11.2011, 17:39:52 »
Hehe, uskalsit lastuttaa, muttet käyttää modernia bensaa ;D

No vakavasti ajatellen. Eihän tiedä lastun tekijästä, ehkä on joku kädetön joka on unohtanut polttoainevariaatiot -väärin tankkaamisen riskin jne.

Kuten jo todettiin, ei etanolin määrä tässä ole avainsana vaan alhainen oktaaniluku. Ahdetuissa autoissa muutenkin suositellaan käytettäväksi korkeampioktaanista.

Itse tankkaisin mielelläni 98E10 bensaa, mikäli sellaista olisi saatavilla.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12711
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #680 : 12.11.2011, 17:41:33 »
Itse tankkaisin mielelläni 98E10 bensaa, mikäli sellaista olisi saatavilla.
Samoin. Voisi jopa tankata 50% seosta jos semmoista saisi.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #681 : 12.11.2011, 17:42:39 »
Samoin. Voisi jopa tankata 50% seosta jos semmoista saisi.

Ajattelin kyllä kokeilla E85 ja 98 seosta sitten kun tuota viinaa saa pumpusta täältä päin.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12711
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #682 : 12.11.2011, 19:55:19 »
Ajattelin kyllä kokeilla E85 ja 98 seosta sitten kun tuota viinaa saa pumpusta täältä päin.
Muistelen tuolta E85 topicista että tuommoista 50% viinasekoitusta S60 söisi ihan nikoittelematta.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #683 : 12.11.2011, 20:35:43 »
Muistelen tuolta E85 topicista että tuommoista 50% viinasekoitusta S60 söisi ihan nikoittelematta.

Vaasastahan tuota saisi jo nyt, mutta en nyt varta vasten jaksa lähteä tonne tankkaamaan.

Muutenkin ehkä voisi jättää kokeilut keväälle, silloin pitäisi saada tuota jo Seinäjoeltakin. Kylmäkäynnistyksessähän voi ton kanssa olla ongelmia.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #684 : 13.11.2011, 16:12:22 »
Toi oktaaniluku on mielenkiintoinen elementti. Kaikki tietää että esim. Volvon uudet ahdetut padat nielee ihan mielellään 95:stä, vaikka 98a suositellaan -mite se oli- huipputehon saamiseksi.

Paljonko teho tippuu kun 98:n sijasta ajetaan 95:lla? Onko oikeasti normaalikäytössä väliä? Tottakai jotkut ostaa V-Poweriksi ristittyä polttoainetta, lisätehon toivossa.

Saako lastun tekijä lisäuskottavuutta kun suosittelee käyttämään 98:a -Vai luodaanko tollakin vain mielikuva jostain.

Kisavehkeet erikseen, normi käyttöautot kyseessä.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12711
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #685 : 14.11.2011, 07:52:46 »
Toi oktaaniluku on mielenkiintoinen elementti. Kaikki tietää että esim. Volvon uudet ahdetut padat nielee ihan mielellään 95:stä, vaikka 98a suositellaan -mite se oli- huipputehon saamiseksi.

Paljonko teho tippuu kun 98:n sijasta ajetaan 95:lla? Onko oikeasti normaalikäytössä väliä? Tottakai jotkut ostaa V-Poweriksi ristittyä polttoainetta, lisätehon toivossa.

Saako lastun tekijä lisäuskottavuutta kun suosittelee käyttämään 98:a -Vai luodaanko tollakin vain mielikuva jostain.

Kisavehkeet erikseen, normi käyttöautot kyseessä.
Ei se ihan tuulesta temmattu juttu ole. Niin kisakireässä vehkeessä kuin edellisen korimallin GTI Golfiin luvataan 200hv tehoa. Fifth gear ohjelma testasi polttoaineiden erot. 95- ja 98-oktaanisen ero oli melkein 20hv. Tuossa koneessa esim. valmistaja suosittelee käytettäväksi 98-oktaanista. EU vaatii että autolla pitää pystyä ajamaan 95-oktaanisella. Monta lastutettua autoa on tuhottu 95-oktaanisella kun kone alkanu nakuttamaan.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #686 : 14.11.2011, 08:17:37 »
Toi oktaaniluku on mielenkiintoinen elementti. Kaikki tietää että esim. Volvon uudet ahdetut padat nielee ihan mielellään 95:stä, vaikka 98a suositellaan -mite se oli- huipputehon saamiseksi.

Paljonko teho tippuu kun 98:n sijasta ajetaan 95:lla? Onko oikeasti normaalikäytössä väliä? Tottakai jotkut ostaa V-Poweriksi ristittyä polttoainetta, lisätehon toivossa.

Saako lastun tekijä lisäuskottavuutta kun suosittelee käyttämään 98:a -Vai luodaanko tollakin vain mielikuva jostain.

Kisavehkeet erikseen, normi käyttöautot kyseessä.

No ei tuo teholisä varmaan arkiautoilussa ole mitenkään merkittävä tekijä. Mutta kuten Ribbe totesi, ei se mitenkään höpönlöpöä ole. Ja moottorinohjaukset näissä nykyahdetuissa säätää sytkää "nakuanturia vasten" *) joten korkeampioktaanisesta saadaan enemmän tehoja.

*) Joku oikeasti moottorinohjauksista tietävä voi oikaista tai täsmentää tätä väitettä, itse olen lähinnä netistä lukemani tiedon varassa.

Itse huomasin viime loppusyksynä/alkutalvesta, että 95-oktaanista kului hieman enemmän kuin 98-oktaanista tossa S60:ssa. Tuolloin ei siis vielä ollut E10 tarjolla vaan ihan sitä E5-bensaa. Jakso oli sen verran lyhyt ja mittaustapa epäluotettava, että en kyllä pistä mitään lukua näkyville. Joka tapauksessa vaikuttaa siltä, että tuo kulutusero kompensoi korkeampaa hintaa ainakin osittain. Luultavasti kulutusero E10:llä on vielä hitusen suurempi. Tosin voi olla, että 98:lla ajaminen on silti kalliimpaa, pitäisi mitata tarkemmin.

Omani on siis lastuttamaton. Lastujen/softien tekijöiden suositukset perustuvat varmaan myös siihen, että minimoidaan mahdollisesta nakutuksesta aiheutuvien konevaurioiden riskit ja näin suojellaan omaa mainetta. Minusta lastutetuissa bensalaadun olennaisin tekijä on juuri tuo nakutusriski, ei niinkään lisätehot vaikkakin sitäkin tulee.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12711
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #687 : 14.11.2011, 08:24:49 »
Omani on siis lastuttamaton. Lastujen/softien tekijöiden suositukset perustuvat varmaan myös siihen, että minimoidaan mahdollisesta nakutuksesta aiheutuvien konevaurioiden riskit ja näin suojellaan omaa mainetta. Minusta lastutetuissa bensalaadun olennaisin tekijä on juuri tuo nakutusriski, ei niinkään lisätehot vaikkakin sitäkin tulee.
Itsellä on lastutettu ja Rican sivujen mukaan voisi jopa toimia 95-oktaanisella, mutta auto saa sen verran paljon sikaa etten uskalla ottaa tuota nakutus-riskiä.

Lainaus
This ECM upgrade requires 98 RON super-unleaded in order to achieve the maximum performance and maximum fuel economy. 95 RON can be used but performance and economy will be adversely affected.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #688 : 14.11.2011, 08:49:44 »
Jokainen arvioi esim. tuon Golffin tehontarpeen 200 vs. 180 normikäytössä. Melkein kehtaisin väittää että toi esimerkki auto on haettu hyvän journalismin periaatteiden mukaan, isoin tehoero mitä jostain otannasta löydettiin ;D. Polttoaineen energiasisällön ero ei taida ihan noin iso olla?

Jos nakutus olisi todellinen riski tekstissä olisi ehdoton kielto käyttää muuta kuin korkeaoktaanista?

Toisaalta ymmärrän bensahifistelynkin - veneellä kun haki huippuja niin sorruin myös tankkaamaan 98:a - oliko siitä iloa vai oliko enemmän merkitystä sään suhteen oikein ajoitetusta testistä.. Tuossa värkissä 95 on suositeltu, mutta moottorinohjaus ainakin jenkkilähteiden mukaan osaa ottaa ilon irti 98:sta. No 150l 98:a siinä tuli poltettua - uudet huiput tuli haettua ja eipä sen jälkeen enää ole ollut niin kiire.

Sinänsä suoritusarvojen olisi pitänyt olla parempia, jos prosentuaalinen ero olisi yhtä iso kuin tuossa golffissa.


Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12711
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #689 : 14.11.2011, 09:02:07 »
Jokainen arvioi esim. tuon Golffin tehontarpeen 200 vs. 180 normikäytössä. Melkein kehtaisin väittää että toi esimerkki auto on haettu hyvän journalismin periaatteiden mukaan, isoin tehoero mitä jostain otannasta löydettiin ;D. Polttoaineen energiasisällön ero ei taida ihan noin iso olla?
Vielä isompi tehoero oli Subarun WRX mallissa. Energiasisällössä ei ole noin isoa eroa, mutta puristuskestävyydessä on. Itse ainakin huomaan 20hv tehoeron ja myös käytän tehoa. Vähintään kerran päivässä tulee kiihdytettyä kaasu pohjassa. Tuo tehoero varmaan on selitettävissä sillä että valmistaja haluaa olla varma ettei 95-oktaaninen aiheuta mitään ongelmia jolloin varmuuden vuoksi säädetään tehoja alaspäin.

Jos nakutus olisi todellinen riski tekstissä olisi ehdoton kielto käyttää muuta kuin korkeaoktaanista?

Toisaalta ymmärrän bensahifistelynkin - veneellä kun haki huippuja niin sorruin myös tankkaamaan 98:a - oliko siitä iloa vai oliko enemmän merkitystä sään suhteen oikein ajoitetusta testistä.. Tuossa värkissä 95 on suositeltu, mutta moottorinohjaus ainakin jenkkilähteiden mukaan osaa ottaa ilon irti 98:sta. No 150l 98:a siinä tuli poltettua - uudet huiput tuli haettua ja eipä sen jälkeen enää ole ollut niin kiire.
Enemmän viritetyissä onkin ehdoton kielto. Pelkkä lastu ei heti takaa konerikkoa, mutta jos olisi vaikka vaihdettu ahdintakin niin todennäköisesti eka kunnon kiihdytys 95:lla riittäisi rikkomaan koneen.

Muistaakseni joissakin turbo-Volvoissa on valmistajan suositus että käytettäisi 98-oktaanista, mutta edelleen asetukset vaativat että auton pitää toimia 95-oktaanisellakin.

Edit: perhana, muisti teki tepposet. Eipä tuo GTi:n tehoero ollut noin iso. Mutta tässä koko juttu:
http://www.youtube.com/watch?v=gQghB4asSnI&feature=related
« Viimeksi muokattu: 14.11.2011, 09:05:48 kirjoittanut Ribbe »
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

 

Samppasport  Futurez