Toi oktaaniluku on mielenkiintoinen elementti. Kaikki tietää että esim. Volvon uudet ahdetut padat nielee ihan mielellään 95:stä, vaikka 98a suositellaan -mite se oli- huipputehon saamiseksi.
Paljonko teho tippuu kun 98:n sijasta ajetaan 95:lla? Onko oikeasti normaalikäytössä väliä? Tottakai jotkut ostaa V-Poweriksi ristittyä polttoainetta, lisätehon toivossa.
Saako lastun tekijä lisäuskottavuutta kun suosittelee käyttämään 98:a -Vai luodaanko tollakin vain mielikuva jostain.
Kisavehkeet erikseen, normi käyttöautot kyseessä.
No ei tuo teholisä varmaan arkiautoilussa ole mitenkään merkittävä tekijä. Mutta kuten Ribbe totesi, ei se mitenkään höpönlöpöä ole. Ja moottorinohjaukset näissä nykyahdetuissa säätää sytkää "nakuanturia vasten"
*) joten korkeampioktaanisesta saadaan enemmän tehoja.
*) Joku oikeasti moottorinohjauksista tietävä voi oikaista tai täsmentää tätä väitettä, itse olen lähinnä netistä lukemani tiedon varassa.Itse huomasin viime loppusyksynä/alkutalvesta, että 95-oktaanista kului hieman enemmän kuin 98-oktaanista tossa S60:ssa. Tuolloin ei siis vielä ollut E10 tarjolla vaan ihan sitä E5-bensaa. Jakso oli sen verran lyhyt ja mittaustapa epäluotettava, että en kyllä pistä mitään lukua näkyville. Joka tapauksessa vaikuttaa siltä, että tuo kulutusero kompensoi korkeampaa hintaa ainakin osittain. Luultavasti kulutusero E10:llä on vielä hitusen suurempi. Tosin voi olla, että 98:lla ajaminen on silti kalliimpaa, pitäisi mitata tarkemmin.
Omani on siis lastuttamaton. Lastujen/softien tekijöiden suositukset perustuvat varmaan myös siihen, että minimoidaan mahdollisesta nakutuksesta aiheutuvien konevaurioiden riskit ja näin suojellaan omaa mainetta. Minusta lastutetuissa bensalaadun olennaisin tekijä on juuri tuo nakutusriski, ei niinkään lisätehot vaikkakin sitäkin tulee.