Race.fi  Puotilan autokorjaamo

"860" 2.9 -96

  • 64 Vastauksia
  • 11917 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8146
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: "860" 2.9 -96
« Vastaus #45 : 30.06.2025, 22:32:04 »
Illan ohjelmassa oli epämääräisessä järjestyksessä kittausta, hiontavärin suihkimista sekä kaaren ja kyljen alaosan hitsaaminen sekä pohjamaalaus. Kuvaa ei tullut otettua mihin vaiheeseen jäi, mutta matkan varrelta joku.

Puskuriakaan ei tullut irrotettua, vaan vain suojattua hitsauksen ajaksi.

Odotettavissa on ainakin rajojen näkyminen, koska käytettävissä olevan "aikaikkunan" takia jää kitin ja hiontavärin asettuminen hyvin lyhyeksi.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   860 -96 2.9   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8146
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: "860" 2.9 -96
« Vastaus #46 : 04.07.2025, 22:33:43 »
Takakyljen maalauksen kanssa meni kaksi iltaa harjoitellessa ja tänään viimeinkin sain lasin paikalleen. Liikaa ei ole tullut maalattua, edellisen kerran 245 D5 takakylki kaksi vuotta sitten :D

Isoimpana syynä uusintaan oli ensimmäistä kertaa varten saatu väri, joka oli aivan liian tummaa. Kone kuulemma antoi vain yhden vaihtoehdon. Viuhkasta löytyi kolme eri versiota ja koneen kaava oli niistä tummin. Lisäksi pohjiin jäi yksi hiontaraja turhan räikeäksi. Toisen puolen oviaukosta katsottuna vaalein olisi lähimpänä, mutta siinä samalla tuli katseltua, että autossa on ainakin kahta eri sävyä jo ennestään. Toisella kerralla pääsi tutustumaan myös vesiohenteisen värin hitaaseen kuivumiseen. Lopputulos saa kelvata toistaiseksi jotta pääsee laittamaan muitakin kohteita.





Ovi on aika matta sekä likainen, mutta siinä on luultavasti tummuudeltaan keskimmäinen sävy.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   860 -96 2.9   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1480
Vs: "860" 2.9 -96
« Vastaus #47 : 05.07.2025, 00:45:12 »
Kyllä homma käy kun sen osaa!

Tämä on mielenkiintoinen projekti ollu katsella. Ei oo ennen tullut vastaan 6cyl konetta p80 sarjaan istutettuna.

Pitää jatkaa seurailua  8)
760 turbo -85 (museo rek) / 945GL -95 / V70 2.5 20v -98 /

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8146
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: "860" 2.9 -96
« Vastaus #48 : 05.07.2025, 13:23:14 »
Hienoa jälkeä! Eipä vielä muhi ruosteetkaan sisälokarissa.
Sukulaismies ehti olla Volvolla peltiseppänä 50v. Kertoili että pintakäsittelyä korissa on useampaa erilaista sinkityksen lisäksi. Oisko ollu 5 tai 7 kerrosta yhteensä.

Kestää pohjoisen sääoloja ehkä paremmin kuin joku köykäisemmin sötvätty.
Ei vielä. Näkyy osin sekin, että on ollut Saksassa 10 ensimmäistä vuotta. Siellä varmaan kyljen korjauskin tehty joskus.

Tämä on mielenkiintoinen projekti ollu katsella. Ei oo ennen tullut vastaan 6cyl konetta p80 sarjaan istutettuna.
Varmaan joku muukin on vienyt saman ajatuksen loppuun kuin minä, mutta siksi piti tehdä, koska lyhyellä haulla ei löytynyt netistä yhtään ;D Joten tuskin ihan kovin montaa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   860 -96 2.9   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5855
  • www.vrcf.fi
Vs: "860" 2.9 -96
« Vastaus #49 : 05.07.2025, 16:21:16 »
https://thecollectables.com/volvo-v70-r-t6

Tuossa on v70R mk1 uudemmalla T6 koneella. Tuossa ei näy koneesta kuvaa mutta jossain facebook julkaisussa näkyi.
Edit: löytyi



« Viimeksi muokattu: 05.07.2025, 16:26:47 kirjoittanut Huikkoster »

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8146
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: "860" 2.9 -96
« Vastaus #50 : 05.07.2025, 16:47:59 »
https://thecollectables.com/volvo-v70-r-t6

Tuossa on v70R mk1 uudemmalla T6 koneella. Tuossa ei näy koneesta kuvaa mutta jossain facebook julkaisussa näkyi.
Siinä on KMS laittanut rahaa reilummin peliin. Kustannuksia ajatellen nykyään aivan toteutettavissa oleva "kelle vaan". Tosin onkohan tarvinnut muokata runkopalkkeja, koska kone on eri jakopään takia reilusti lyhempi kuin vanhemmat ja on käytetty ärrän omaa laatikkoa.
« Viimeksi muokattu: 05.07.2025, 17:04:33 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   860 -96 2.9   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8146
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: "860" 2.9 -96
« Vastaus #51 : 15.07.2025, 14:12:37 »
Teräspunosletkut tuli vaihdettua jarruihin ja etupäällä oli pieni vaikutus normiajossa poljintuntumaan. Pakosarjatarpeet tilasin ja takavetosarjasta mittailtuna tulee putkien sovittaminen olemaan riittävän työlästä :buck2:
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   860 -96 2.9   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8146
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: "860" 2.9 -96
« Vastaus #52 : 19.07.2025, 20:14:06 »
Eilen töiden jälkeen vaihdoin kampiakselin etustefan ja aloitin ohjurinkumien uusimisen.

Elringin stefa ei mahdottomia kestänyt, uusin silloin kun tein koneen valkeaan 245:een. Toki eipä vuoto tässä vaiheessa kovin paha ollut. Kuvassa ei oikein näy, että pinta oli selvästi märkä.



Ehdin eilen vaihtamaan viiteen pyttyyn ohjurinkumit ja loput tänään. Osa pakopuolen kumeista olisi ollut täysin sormin irrotettavissa jos sormet yltäisivät sinne asti. Määrä voisi vastata sitä monenko ohjurin kohdalla näkyi pakokanavan katossa öljyä. Victor Reinzit jostain syystä ennenkin käyttäytyneet samantyylisesti noin 10tkm ajon jälkeen. Tehtaalla asennetut on tähän mennessä olleet kaikkein tiukimmin kiinni ohjurissa kilsoista huolimatta. Sininen pöläys moottorijarrun jälkeen sentään näyttäisi poistuneen toistaiseksi.

Väsäsin sivutuen koneelle ja tarpeeksi tiukkaamalla jytinä oikealle kääntyessä oli jo siedettävä. Mutta asennosta johtuen jo nostatti laatikon puolta ylös ja aiheutti muuta ääntä.


Toinen versio ei enää ollut niin nätti, koska ei ollut sopivassa koossa kuin kierretankoa. Porasin korissa olevan M6 paikan isommaksi ja laitoin M8 läpipultin.


Laatikko ei enää ota kaartaessa runkopalkkiin kiinni, mutta koko ongelma ei poistunut. Vähän epäilinkin johtuuko kaikki pelkästään laatikosta, koska nyt testaillessa auton riittävä kallistuminen aiheuttaa ääntä. Vasemman vetoakselin päittäinen liikevara loppuu kesken, joten sille asialle joutuu miettimään sopivimman ratkaisun. Voihan se olla, että joutuu purkamaan vetarin vielä kerran pöydälle :P

Jäi mainitsematta aiemmin, että kyljen maalauksen aikana laajakaistalambda meni rikki. Kaiveltava onko nurkissa toista LSU4.9 anturia.
« Viimeksi muokattu: 19.07.2025, 20:16:33 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   860 -96 2.9   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8146
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: "860" 2.9 -96
« Vastaus #53 : 20.07.2025, 23:20:00 »
Vasemman vetoakselin sisäpää sai saman käsittelyn kuin ulkopäätkin. Eli lisää booria ja uuden lukkorengasuran. Lisäksi lyhensin päästä vähän ylimääräistä pois. Nivel meni boorille niin tiukkaan, ettei varmaan edes tarvitsisi lukkorengasta :D Nivel siirtyi vajaa 8mm ja jyrinäongelmat on ainakin rampissa ajaessa poistettu.




Lainasin toisesta seosmittarista anturin ja se osasto on jälleen toiminnassa. Löysäsin moottorin sivutukea hieman ja korikiinnikkeen vastapuolelle lisäsin ison aluslevyn, koska mutteri yksinään ei kauheasti anna tukea pellissä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   860 -96 2.9   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8146
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: "860" 2.9 -96
« Vastaus #54 : 24.07.2025, 21:38:33 »
C70 avon korin etuosan V-mallinen jäykiste houkutteli, mutta saatavuus näyttäisiä olevan heikkoa. Sitten osui silmiin UltraRacingin rakennelmat jota esim. Viva performance myy. https://ultraracingeurope.com/products/ultra-racing-6-point-side-other-brace-ur-sd6-1236p

Tuumasin kokeilla mitä saisi itse aikaan ja vähän halvemmalla :D Toissailtana tein ensin taakse alapoikkituen ylijäämä turvakaariputkesta. Kiinnittyy takatukivarsien korihelojen pulteilla. Käytös muuttui yliohjaavaan suuntaan ja oli jopa ketterän oloinen liikenneympyröissä ja rampeissa.


Eilen illalla rakentelin H:n joka yhdistää apurungon takakiinnityspisteet, tunnelin keskellä olevan peltilevyn kiinnityspisteet ja takatukivarsien kiinnikelevyn yhden pultin. Hitsasin kaksi apurungon tukilevyä vastakkain jotta putkenpää saa paremman kiinnityksen. Pitkittäiset ovat ihan vain 42mm pakoputkea, sen loputtua keskiputki oli tehtävä turvakaariputkesta. Takakiinnityspisteiden "tornit" on vesijohtoputkesta ja siitä voisi lisukkeeksi tehdä takapoikkituen kiiinnitykseen pultattavan tuen. Taaemman pulttiparin kohdalle taidan lisätä toisen keskiputken samalla kun lisään tavaraa kiinnityskorvallisiin. Vähän vielä hitsaamatta ja siistimättä.


Ajettavuuden suhteen yliohjaavuus poistui. Tuntuma on ehkä enemmän neutraali, mutten ole vielä testannut kunnolla. Testailua varten puran jossain kohtaa rakennelmat pois ja ajettava sama lenkki samalla tavalla. Muutamia pikku lisäyksiä teen jäykisteisiin, esim. kontin pohjalevyn alle takapenkin taakse.

Olisi mielenkiintoista tietää millaisia kokemuksia 850 korin jäykistämisestä on ajettavuuden osalta? Joko pohjan jäykisteillä tai turvakaarilla. Tietysti renkaat ja alusta vaikuttaa myös koko pakettiin ja tässä on kuitenkin suht peruspalikat.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   860 -96 2.9   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa V850

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: "860" 2.9 -96
« Vastaus #55 : 25.07.2025, 00:04:39 »
C70 on mielestäni todella lötkö koriltaan. Hiekkatiellä auton istuin ja ratti on eri raitella. Kojelauta heiluu sivuttain ajaessa.
S ja V70 malleissa katto varmasti tukee korin kiertymistä ja liimatut lasit tukee kehikkoa.

Mersu taitaa osata avokorin valmistuksen ja jos avonaisten mersujen helmoja katselee, niin ne on käsittääkseni erilaiset kuin perusversiossa. Esim C sarja.

Jos ei turvakaaria halua asennella, yrittäisin vahvistaa sitä korin " timantti" rakennetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8146
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: "860" 2.9 -96
« Vastaus #56 : 26.07.2025, 19:01:44 »
Aloitin pakosarjanteon. Oletin sen olevan työlästä verrattuna takavetoon ja aika linjassaan ollut oletuksen kanssa. Ensiöt on sinnepäin, niistä puuttuu vielä auton alle kääntyvä osuus ja yhdyskohta. Ei ole liikaa valinnanvaraa linjauksen suhteen kun kuusi putkea menee yhden sijaan :P Joutuu poistamaan etupöntön ja siirtämään kattia taaksepäin, muuten ei tule riittävää pituutta toisioille.


Oikeallekin vetoakselille tehtävä sisemmän nivelen akselinpään lyhennys. Sieltäkin tulee pientä jytinää nyt kun on kanttaillut reilummin vasemmalle.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   860 -96 2.9   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8146
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: "860" 2.9 -96
« Vastaus #57 : 27.07.2025, 20:30:57 »
Aikaa meni ja pääsi loppumaan keskenkin, mutta sain sentään ensiöt valmiiksi. Olipahan työmaa, toisioista pääsee sentään helpolla :D Jaoin ensiöt kahtia ja laitoin toisioihin V-bandit. Tuli helppo asentaa ja purkaa.


Lopuksi vanha sarja takaisin jotta sai takaisin ajoon.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   860 -96 2.9   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 15197
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: "860" 2.9 -96
« Vastaus #58 : 28.07.2025, 09:18:51 »
Näyttäävät hyviltä kaikista ahtauksista huolimatta.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.
YouTube

Poissa far960

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 548
  • www.vrcf.fi
Vs: "860" 2.9 -96
« Vastaus #59 : 28.07.2025, 12:45:24 »
Näyttäävät hyviltä kaikista ahtauksista huolimatta.
Tämä

 

Proturbo  Autodiagnoosi