Elekma  Autoracing

Imusarjan rakentaminen vaparikoneeseen

  • 7 Vastauksia
  • 9026 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Imusarjan rakentaminen vaparikoneeseen
« : 24.01.2012, 20:50:01 »
Turbokoneeseen imusarjan / "plenumin" valmistuksesta löytyykin paljon tietoa, mutta entäs vapari  ???
Tarvis tässä rakennella yksi imusarja, joka tosin tulee ilmajäähdytteiseen vastaiskumoottoriin  :-[, mutta eiköhän siihenkin samat perusidea päde.

Paras vaihtoehto tietenkin olis erilliset läppärungot, mutta nyt on tarkoitus tehdä kohtuupienellä vaivalla, ilman hienoja työstökoneita sopiva, mutta kohtuullinen imusarja + plenumi yhdellä kaasuläpällä.

Turbokoneisiin nyrkkisäännöksi plenumin tilavuudelle löysin monesta paikkaa n. 1,7 x iskutilavuus, päteekö sama vapariin?

Vaparissa myöskään ei taida tuo kaasuläpän sijainti merkitä niin paljoa, kun kuvittelisin sylinterikohtaisen täytöksen pysyvän tasaisempana helpommin. Plenumista tulee lähtemään kaksi runneria, jotka jakautuvat myöhemmin omille sylintereilleen. Olisiko järkevää, jos kaasuläppä tulisi ikäänkuin runnereiden keskelle? Tässä tapauksessa se olisi helppo toteuttaa, joko sivulta tai päältä.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Hannu_264

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Vs: Imusarjan rakentaminen vaparikoneeseen
« Vastaus #1 : 31.01.2012, 10:03:17 »
Imupuoleen vaikuttaa paljon sekin mitä haluat, pitkät imuputket -> vääntää hyvin muttei kierrä. Tuossa kuva imuputkiston vaikutuksesta täytökseen eli käytännössä vääntöön:



Imutorvet pleniumin sisään vaikka tuolleen kuten Mazda on tehnyt :




Poissa sp69

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 454
  • entiset kokeilijat on nykyisiä käyttäjiä
Vs: Imusarjan rakentaminen vaparikoneeseen
« Vastaus #2 : 16.04.2013, 17:07:16 »
mitenköhän mahtais toimia jos leikkais vakio imusarjan suutimien jälkeen poikki ja tekis imukotelon ja torvet yms rosterista ja liittäis sen letkunpätkillä tähän vakion alkupätkiin..piru vie ku ei oo ac/dc tiggiä rosterista kyllä onnistus tehä mutta nuo suuttimien reiät tahtoo olla hankalempi homma tehä
volvo amazon -69 230et 398.5hp/510nm
volvo v70 -02 2.4t
bmw e36 compact kaarellinen hupiauto 564whp

Poissa porttaaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Imusarjan rakentaminen vaparikoneeseen
« Vastaus #3 : 16.04.2013, 19:21:35 »
Oletan, että nyt on kyse Hitlerin kostosta, luultavimmin?? Jos kannet ovat ns. 2 reikäiset, niin niihinhän on ollut omiakin imusarjoja, tai ainakin 2 reikäisiä lähtökappaleita kannesta. Jos en ihan väärin muista, niin niihin lyhyisiin tumppeihin saattais pystyä laittamaan jopa suuttimetkin ja lopuksi vain kääntää j pätkät ylöspäin (kumiletkut väliin) ja tekee pikkuplenumin kaasuläpälle.

Josko joku kaivaisi vaikka kuvan jokkiskoneesta, mistä selviäisi kuinka tekivät mm. yhdellä vaakakaasuttimella kyseisen operaation..

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Imusarjan rakentaminen vaparikoneeseen
« Vastaus #4 : 30.05.2013, 21:48:25 »
Kas....tännehän on tullut uusia vastauksia.

Sarjastahan tuli tosiaan tällänen :







Viime kesänä vaan ajot jäi aikas vähiin, ku oli jotain laatikon kans ongelmia. Kone kyllä tuntu pelaavan ihan mukavasti.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa manipulaatiomies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: Imusarjan rakentaminen vaparikoneeseen
« Vastaus #5 : 16.06.2013, 22:40:20 »
http://www.youtube.com/watch?v=HeynGHz9WTw

Tuossa yksi malli budjettiläppärunkoihin, fordin v6 mosan tupla kaasuläpät. Onko kukaan täälläpäin kokeillu ihan ajossa, kuin moiset toimii tällaisessa käytössä? Kai ne...
V70 2.5 tdi -99
+nippu muun merkkisiä...

Älä tee tänään sitä minkä voit jättää huomennakin tekemättä.

Poissa Hannu_264

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Vs: Imusarjan rakentaminen vaparikoneeseen
« Vastaus #6 : 18.06.2013, 08:45:46 »
2009 vuonna tein tuommoiset MP:n läppärunkopaketin kilpuriin Fordin 1.6 CVH:n:



Toimivat ajossa ok, imuäänet olivat järkyttävät... ehkä pienemmän overlapin kanssa voisivat olla hiljaisemmat jolloin niitä ehkä voisi käyttää kadulla.

Imusarjan pituutta kannattaa myös kokeilla, kuvan sarjalla maksimi tehot olivat päälle 7500 rpm, luultavasti lähempänä 8000 rpm. Megan kanssa voisi käyttää muuttuvaa imusarjan pituutta. 2 imutorvea peräkkäin, joista ulompi liikkuisi, rajakytkimeltä tieto -> jolloin mega vaihtaisi toisille bensa kartoille.

Eli tälläinen Yamahan systeemi:


Tuolta löytyy sitten muita kaiken näköisiä viritelmiä:
http://www.clubgti.com/showthread.php?204446-Individual-Throttle-Body-PORN-thread/page3

Poissa manipulaatiomies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: Imusarjan rakentaminen vaparikoneeseen
« Vastaus #7 : 30.06.2013, 00:13:02 »
Imupuoleen vaikuttaa paljon sekin mitä haluat, pitkät imuputket -> vääntää hyvin muttei kierrä.

Oletko tutkinut yhdellä kaasuläpällä varustettuja, kuinka paljon niissä vaikuttaa kaasuläpän ja imuputkien välissä olevan tilan tilavuus taikka malli? Meinaan siis ihan normaalia ruisku auton imusarjaa, voisko sellaisesta muokata paremmin virtaavaa vai unohdetaanko koko homma ja kerätään pulloja että saahaan rahaa läppärunkoihin...  :D
V70 2.5 tdi -99
+nippu muun merkkisiä...

Älä tee tänään sitä minkä voit jättää huomennakin tekemättä.

 

Samppasport  Futurez