Autodiagnoosi  Carcom Oy

Toyota Corona Mk1 ilmastointi

  • 69 Vastauksia
  • 3149 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vanhus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Vs: Toyota Corona Mk1 ilmastointi
« Vastaus #60 : 14.09.2025, 19:15:45 »
laskitko % osien vaihdosta, kumpiko on kanta-auto :) jos ei mene coronasta niin seuraava hakemus bimmerinä....

Mutta nyt on hienoa, kun kuvat näkyy!!

40% yli menee. Tarkka luku riippuu katsurin tulkinnasta paljonko koria on vaihdettu

Poissa Vanhus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Vs: Toyota Corona Mk1 ilmastointi
« Vastaus #61 : 14.09.2025, 19:27:24 »
Pätkä päivässä ja parhaana jopa kaksi. Lattiaa tuli väännettyä vähän myös kuskin jalkoihinkin.







Molemmin puolin vahvikkeetkin sain paikoilleen.



Poissa Vanhus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Vs: Toyota Corona Mk1 ilmastointi
« Vastaus #62 : 15.09.2025, 06:21:54 »
Pitkän siivun elin jännän äärellä odottaen poikkaripäätöstä.
Poikkeuslupapäätös antoi odotuttaa itseään kaikkineen yli 3kk. Lopulta päädyin jopa kyselemään hieman sen peräänkin ja trafin inssi kun kysäisi hakemuksen tarkempia tietoja, kerroin kyseessä olevan sellainen -70 corona, tiesi ukko heti kyseisen keissin. On tainnu olla kaffepöydässä juttua siitä. Joo-o. Ja jännitys vaan lisääntyi.
Sain tiedon että asia on siis käsittelyssä ja tietoja saisin viikon sisällä. Pelonsekaisin tuntein  taas odottamaan, kunnes viikon päästä sähköposti kilahti:

HYVÄKSYIVÄT HAKEMUKSEN ILMAN LISÄSELVITYKSIÄ *taavih-> :pomo: :2funny: :2funny: :2funny:

Kyllähän se muuten vaan tuntuu hyvälle, kun on pari vuotta väkertäny ja vähän rahaakin laittanu rojektiinsa, rakkaudesta puhumattakaan, pelänny helkkaristi onko tehnyt turhaa työtä, niin saa sille sitten siunauksen.

JES!

Poissa Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4848
  • www.vrcf.fi
Vs: Toyota Corona Mk1 ilmastointi
« Vastaus #63 : 15.09.2025, 08:58:33 »
Onnittelut luvasta, tällaiset julkituonnit poistaa monelta rakentelua suunnittelevalta pahimpia pelkoja O0
Forester XT -06    Symmetrical AWD
Honda Shuttle Hybrid -15 JDM
760 Turbo -90 Ikuisuusprojekti
V70R -98 Paali vai mahdollisuus?

Poissa Vanhus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Vs: Toyota Corona Mk1 ilmastointi
« Vastaus #64 : 15.09.2025, 09:09:16 »
Onnittelut luvasta, tällaiset julkituonnit poistaa monelta rakentelua suunnittelevalta pahimpia pelkoja O0

Kiitos.

Ja totta. Mikäli vain hyvin selvittää ja perustelee, niin näköjään pystyy tekemään isojakin muutoksia.
Olen apuja toki saanut katsastusmieheltä tulkintoihin ja tyhmiin kysymyksiin, sekä myös poikkarihakemus käytiin porukalla läpi ennen lähettämistä ettei se kaadu aivan yksinkertaisiin virheisiin. Liitteineen oli hakemus toki myös 47 sivua pitkä ;D.

Poissa Vanhus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Vs: Toyota Corona Mk1 ilmastointi
« Vastaus #65 : 16.09.2025, 07:39:56 »
Olen odotellut trafin päätöstä myös ennen kuin harkitsinkaan alustan tilaamista. No, koska päätös vihdoin siis tuli, rummunpärinää, laitoin siis myös alustan tilaukseen. Alustaksi valikoitui bc racing coilover-satsi. Takanahan ei edes penarissa ole mcperssoneita = ei siis ollut akselnluovuttajassakaan, niin pääsen nakertamaan taakse jousitornit. Tästä lisää kunhan toimeen pääsen.

Lattia nyt ainakin pitää liimailla kasaan ennen tolppien tekoa.

Kardaanitunnelin kiinnittelin aiemmin vain yläosastaan, kun lattiat hammastaa senttitolkulla.



Hammastukselle ei minkään pysty, kun bemarissa krdaanitunnelissa menee myös pakoröörikin. Paikka sille on ihan hyvä joten muokkaillaan lattiat sen mukaan.







Pala kerrallaan. Seuraavana noiden katsastuspaikkojen kimppuun.





No sehän istuu hienosti. Jos hitusen hienosäätäis ???





Lähellä jo



Toinen vielä ja tinata kiinni



Vihdoin alkais lattia olla ummessa.

Poissa Vanhus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Vs: Toyota Corona Mk1 ilmastointi
« Vastaus #66 : 17.09.2025, 07:44:28 »
Hiukan otan takasin tosta lattian ummistamisesta. Vänkärin lattiassa on joku vanha paikka, mikä sinänsä on ihan ok, mutta en malta jättää





Nuin. Samalla sain hierastua korroosiota pois sisähelmasta peltien välistä.

Kardaanitunnelin takapäässä on poikittainen palkki takapenkin reunassa, joka kiertää tunnelin "katossa" puolelta toiselle.Suht viheliäisen mallinen kappale vaan tehtäväksi. Kolmessa osassa toi muuttui tehtävämmäksi.





Tässä kohtaa täytyy kyllä kehua noita clecoja. Mulle uus tuttavuus,mutta jeesaa peltihommia mielestäni aivan mielettömästi, kun kappaleiden kiinnitys/irrotus on helppoa.





Sitten varmaankin niiden takaiskaritornien suunnitteluun. Kaivoin akselijigin varastosta, leikkelin iskarin yläpäät irti vanhoista lokareista ja aloin jigin kanssa sovittamaan niitä koriin



Hitsailin konttiin tukia pitämään kappaleet paikoillaan jotta saan jigin pois. Apurunko ja tukivarret paikoilleen jotta pääsen kuikuilemaan vähän renkaan liikeratoja.



Koska bc:n alusta ei vielä ole tullut, testasin vakioiskareilla. Kovin on jäykkä eikä meinaa nousta rengas ylöspäin ??? Miksi?



Eieieieieieiei! :nuhtelu
Kuka hemmetin vatipää ei oo tarkastanu liikeratoja aikasemmin?!?
Eikä taida uus alustakaan tilannetta parantaa, päinvastoin.



Pamppu paikalleen, otin jousen pois jotta pääsen käsin käymään liikeradat läpi. Pyörä asettuu ainakin tosi nätisti juuri omalle paikalleen.



Sisään joustolle tarvitsen 85mm tilaa ennen pohjaanlyöntikumia ja onneksi sitä on



Kokonaista 3mm :buck2:

Haaveilin jo customitukivarsista ja niillä olisin saanut tukivarren linjan siirrettyä keskellä kaarta olevaan korkeimpaan kohtaan, kunnes todellisuus löi vastaan vakaajantangon muodossa. Se kiinnittyy keskelle tukivartta ja sen yläpuolelle jää 3,5cm tilaa eikä sitä pysty siirtämään. Alla kun on vetari. Ainoaksi vaihtoehdoksi näyttää jäävän runkopalkin modaus pohjalevyn yläpuolelle, joka meinaa uutta poikeuslupaa.

Ruikutus seis ja laikka käyntiin. Nyt on paljon enemmän faktaa, minkä kanssa töitä viedä eteenpäin. Ja kuten todettua, peltiähän se vaan on

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
  • www.vrcf.fi
Vs: Toyota Corona Mk1 ilmastointi
« Vastaus #67 : 17.09.2025, 14:06:01 »
ei kai tässä vaiheessa enää uutta poikkeuslupaa, tuskin kukaan enää ymmärtää niin tarkasti katsoa, kun joka kohtaa on jo muuten muokattu.

Mutta edelleen sitä mieltä, että valtavan hieno projekti. Ja osoitus siitä, että kyllä suomessakin on mahdollista tehdä isoja juttuja autojen rakentelussa. Aina valitetaan ja piipitetään, että ei onnistu. Jopa täysin järjettömiä juttuja on mahdollista saada onnistumaan, kun ottaa asioista selvää ja hoitaa hommat kunnolla.

Poissa Vanhus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Vs: Toyota Corona Mk1 ilmastointi
« Vastaus #68 : 18.09.2025, 08:10:41 »
ei kai tässä vaiheessa enää uutta poikkeuslupaa, tuskin kukaan enää ymmärtää niin tarkasti katsoa, kun joka kohtaa on jo muuten muokattu.

Mutta edelleen sitä mieltä, että valtavan hieno projekti. Ja osoitus siitä, että kyllä suomessakin on mahdollista tehdä isoja juttuja autojen rakentelussa. Aina valitetaan ja piipitetään, että ei onnistu. Jopa täysin järjettömiä juttuja on mahdollista saada onnistumaan, kun ottaa asioista selvää ja hoitaa hommat kunnolla.

Tota poikkarihommaa selvittelin jo trafin kanssa ja siihen meillä on yhteinen näkemys kuinka sen kanssa edetään. Oon filosofiana koittanu pitää, notta kaikki menee papereihin mitkä pitääkin, ni ei sit koskaan tulevaisuudessakaan kukaan ala ämpyröimään leimalla. Kuuluisat viimeiset sanat ennen ahtamista :2funny:
Mutta joo, ei oo suikkapäät niinkuin ennen, eli rakentaminen, paikoin villitkin ajatukset, on nykyään ihan mahdollisia 8)

Poissa Vanhus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Vs: Toyota Corona Mk1 ilmastointi
« Vastaus #69 : 18.09.2025, 09:05:42 »
Johonkinhan ne takajousetkin kait pitää kiinnitellä harjateräksiä tukevammin ja siihen olin varannut 4" teräsputkea. Sen sovittaminen vaan on tuskallisen hidasta jos sitä hioo pätkän kerrallaan vaan lähemmäs ja lähemmäs saumoja. 110 viemäriputkihan on liki samankokoista ja valtavan paljon helpompaa työstää, joten tein alapään siitä ja yläpään tein putken ympärille teipatusta paperista. Näin saan tehtyä suoraan leikkausmallin teräkselle.







Eipä siihen paljoa putken muotoa jäänyt ja tuokin vaatii vielä muotoilua. Sain tuon hyvinkin tärppiin, mutta tarvitsen kaasuvehkeet muokkaukseen. 3,6mm vahvana toi on aika jäykkää taivutella käsin

Tässä kohtaa hahmottelin rungosta poistettavan palasen ja samalla lähtee myös vanhan akselin pohjaanlyöntikumin korvake kierrätykseen.







Uus runkolinja pitää tehdä vaan tonne kabiinin puolelle piakkoin.

Jousi pois pampulta ja kokeilemaan joko mahtuu nousemaan sen 85mm.



Mahtuu reilusti ylikin O0



 

Autoracing  KL-varaosat