Nyt alkaa pikku hiljaa mittaustietoa kulutuksesta tippumaan vm2016 V60 kanssa. Nimenomaan pikkuhiljaa, koska ajotietokone näyttää ihan omiaan, vaikka käyttöohjekirja antoi ymmärtää, että siitä näkisi kaasunkulutuksenkin. No näkee, kunhan ottaa huomioon, että ajotietokoneen kulutuslukema perustuu ilmeisesti pelkkään ilmamassamittaukseen ja oletukseen benziinin vaatimasta seosuhteesta. Lisäksi mittayksikkökin on väärä. Käytännössä ajotietokoneen lupaama n. 7 l/100 km bensakulutus on vastannut noin 4,1 kg kaasun ja 1 l/100 km bensankulutusta. Autohan käynnistyy aina bensalla ja 1. kilometri mennään kylmästartin jälkeen bensalla, miehekkäin (20 l/100 km) kulutuslukemin. Bensankulutus on vielä kovasti hakusessa, koska nykytyylillä (lähes puhdasta maantieajoa + moottoritietä talvirajoituksin) tankki kestää juhannukseen asti.
Toimintasäde? Kaasusäiliöitä on 3, mutta tilavuus/kapasiteetti tuntuu olevan salaiseksi luokiteltua tietoa. Eteen on tullut ainoastaan lupaus 16 kg kapasiteetista ja speksi "refillable volume 21 m³". S60 osalta löytyi speksinä 15,1 kg puhdasta metaania ja 17,6 kg pohjanmeren kaasua. Biokaasun pitäisi olla puhdasta metaania, mutta sellaistakin google kertoi, että ruotsissa koko ajan biokaasulla ajavilla on tullut ongelmia laitteiston likaantumisen vuoksi ts. kaasussa onkin epäpuhtauksia. Pohjanmeren kaasu ja ylipäätään maakaasu monessa muussa paikassa sisältää kohtuu ison siivun hiilidioksidia yms. täytettä, mikä nostaa kaasun tiheyttä, mutta heikentää siitä saatavan energian määrää.
Noh, 21 m³ pohjanmeren kaasua painaa tasan 16 kg, mutta sama määrä puhdasta metaania vajaat 14 kg. Venäjältä tulevan maakaasun pitäisi olla 98 % metaania ja kas kummaa, 2 viimeisintä tankkausta olivat 13,24-13,25 kg. Hintaa lystille tuli 18 €/tankkaus ja kaasulla pääsi 320-350 km. Vaan ei pidä uhontaa sitäkään, että jokainen kylmäkäynnistys hörpännee muutaman desin bensaa + webaston kulutus päälle. Ruuhka/nurkkapyörityksessä kaasuakin kuluu enemmän, joten ei tämä mikään ideaali ratkaisu Kehä I sisäpuolelle ole.
Kun kaasu on reilun 300 km jälkeen loppuu, siirrytään "varatankille", jolla tilavuutta vaatimattomat 67,5 l. Siinä ja tässä riittääkö range Vantaalta Utsjoelle
