Sivuhuomio:
Toi Simonsin pirunpitkän vaimentajan sisähalkaisija on jotain ihan muuta. Katkaisin viime keväänä yhden ja olin todella pettynyt... Putken sisähalkaisija oli lähellä alkuperäistä putkea (en muista tarkkaa mittaa).
Pikainen johtopäätös oli että ei sillä ainakaan hengitystä paranneta vaikka äänet muuttuukin.
Juu no ihan hyvä huomio, itse en nimittäin tuota pahemmin tutkaillut, kun putki oli irti

olenkin mietiskellyt tässä, että tankin takapuolelle laittaisi poikittain jonkun pienemmän vaimentimen, siitä takaisin mutka apukuskin puolelle, ja sitten kammiovaimennin siihen "normaalille" paikalle (siis siihen, mihin simonssinkin päätevaimennin jää. Orkkis päätevaimenninhan taitaa jäädä johonkin akselinylityksen tuntumaan). Eri asia sitten, että sopiiko tämmönen kötöstys olemaan siellä, kun on watt-linkki-juttujakin tässä suunnitelmissa samoille kohdille. Noin saisi ainakin hyvin äänet kuriin, luulisi yhdellä läpihuutavalla ja yhdellä kammiovaimentimella hiljentyvän, ja tuossa tulisi vielä mutkiakin riittävästi, jotka käsittääkseni osaltaan vaikuttavat äänien hiljentymiseen?
Oli tuo Simons 2" putkisto viime kesänä (eli sen aikaa kun oli minulla paikoillaan) vähän siinä rajoilla, että kävikö ärsyttämään ääniensä puolesta... Neloskoneesta kun ei meikäläisen mielestä saa hyviä pakoääniä irti, vaikka miten yritti, parempi siis yrittää saada niin hiljaiseksi kuin mahdollista