Näistä leimaus asioista puheenollen nii miten sen tämmösen saa sitte ees leimattua ku auto on kuitenki vähäpäästönen ja sitä ei oo ikinä valmistettu D5lla? Eikö ne siltikään vaadi muutaku teholaput, katalysaattorin paikallaan ja sopivan savutusarvon? Joistai pensa-autojen virittely-keskusteluista lukenu ettei nuo tekniikan vaihdot oo nuihin vähäpäästösiin niin yksinkertasia mutta onko se diiselillä sitte erilaista kovastikki?
Näin
TODELLA pelkistetysti sanottuna, uudemmalla tai samalla päästömerkinnällä ja tehorajaan mahtuvan koneen saa aina vaihtaa tilalle. (esim tässä 960 mk1 = EURO1 204hv ja V70 mk2 D5 = EURO3 ja olikos 185hv). Ja tehorajassa muistetaan tehokkain 204hv +20% = 244hv tässä tapauksessa.
Siitä on sit tosiaan ollu keskustelua, että miten lakia tulkitaan "kaikkine päästöön vaikuttavine laitteineen" osalta, mutta ei jatketa sitä keskustelua tässä.
Ja hieno projekti kulmamieheltä taas!
Joskus kävi mielessä S90:pin dieselöinti, mutta olis rakentanut vaparibensakutosesta "deekutosen", eli 24v dieselin, tosin homma kaatuu vaparikutosen ohuisiin sylinteriseiniin, ja moottoriohjausongelmiin ja tottakai OMATEKOISEN moottorin päästöihin, ja lopuksi projektin rahalliseen kannattamattomuuteen omassa tapauksessa.
