Autoracing  KL-varaosat

White Power; taas yksi 240. Konttorille, mars mars.

  • 243 Vastauksia
  • 103645 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa volsse360

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 126
  • www.vrcf.fi
seurantaan  :) ---->
nykyiset.
Volvo V90 D4 AWD käyttis

Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 346
  • www.vrcf.fi
Iha antaamuksella olet lahtenyt vaimentamaan lankkua, pitäs omakin, vaikkei kyseessä olekaan mikää hifipirssi...  O0

Kannattaa tehdä edes pikku vaimennus oviin. Sekin auttaa jo jonkin verran.
Sen lisäksi käsittelyyn lokarinkaaret. Noilla toimenpiteillä alkaa jo eroa tulemaan
vaimentamattomaan pirssiin.

Mä tulen kyllä tekemään jokaiseen tulevaan autooni tuollaisen melunvaimennuksen.

Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 346
  • www.vrcf.fi
Muutama homma saatu tehtyä. Pikku juttuja, jotka vaativat paljon näpertelyä sekä kuuntelua.

Homman nimihän on jakosuotimille asennuspaikka. Tarkoitus olisi laittaa jakosuotimet ovien sisään. Tarkemmin sanottuna ovipelleissä oleviin,
tehtaalla tehtyihin kaiutinreikiin. Mainio paikka suotimille. Näin myöhemmin ajateltuna asennuksen kannalta olisi kuitenkin ollut helpompaa
piilottaa suotimet johonkin auton muovipaneleiden taakse. Mutta enään on turha itkeä, koska nyt paikka tulee sinne oveen.

Aluksi mielessäni kuvittelin, jotta peitän tuon kaiutinreiän ja laitan jakosuotimen peitelevyyn kiinni ja ovipahvi paikalleen. Helppoa ja nopeaa.
No ei mennyt niin kuin elokuvissa. Jakosuotimen kotelo on kuitenkin sen verran paksu ja tilaa vähän, että homma ei onnistukkaan. Joten
jouduin hiukan aikaa miettimään jotain muuta ratkaisua. Suotimien asennuspaikkaa en enään muuta, koska johdotukset on jo oviin tehty.
Se oli sen verran isotöinen homma, että en ala repimään johtoja ovista pois.

Alla näkyy sitten tuollaiset "kehykset", jotka ovat itseasiassa ne kaiutinreikien peitelevyt. Nyt siis ilman sisuksia. Mun on siis upotettava ne
jakosuotimet oven sisään ja suotimille tarvitaan jonkinlaiset kotelot. Kehyksen yksi sisäkulma on tarkoituksella viistottu, koska ikkunamekanismi
haukkaa hiukan tilaa tuosta alakulmasta. Toivottavasti autoon tulevilla sähköikkunoilla tuo mekanismin haukkaama tila on sama kuin käsiveiveissä.
Muuten ensimmäinen kotelo menee harjoitustyönä.



Tähän asti homma oli helppoa, mutta sitten piti saada tehtyä seinätkin sekä pohja tuohon koteloon. Tilaa ei juurikaan ole hukattavaksi, jolloin seinistä
ei voi tehdä paksuja. Menee siis lasikuituhommiksi. Sain kyllä hiukan aikaa miettiä kuinka saan homman tehtyä. Sitten näin tiskipöydän kulmalla
tyhjän maitotölkin ja siitä se ajatus sitten lähti. Mittailin, saksin, taittelin ja nidoin maitotölkin paloja yhteen ja hetken päästä valmiina olikin "sievä"
kotelo jakosuotimille. Näyttää kuvassa lähinnä margariinirasialta...



Ja valmis, lasikuidetettu "amme". Toinen vielä tekemättä, mutta kokeilen nyt ensin yhtä ja sen sopivuutta.



Ja sitten takaisin saundin viilailuun. Nyt vaikuttaa siltä että we have a winner here  *taavih->. Kokeilin yhtä juttua ja se näyttäisi toimivan oikein
hienosti. Kyseessä on siis vaimennettu free-air kotelo. Vaadittavat tarpeet hommaan ovat yksi reikä kotelon kylkeen, jotain ilmankulkua hidastavaa
ainetta sekä metalliverkkoa. Näistä rakennetaan sitten kotelon kylkeen poratun reiän peitteeksi  tuollainen "voileipä" rakenne. Huopa alle ja verkko
päälle ja koteloon kiinni. Tuo rakenne hidastaa ilman kulkeutumista kotelosta ulos. Ei estä, mutta hidastaa. Tuo harmaa verhoilukangas toimii tässä
valkoista vanua paremmin.




Nyt tosissaan näyttää siltä, että ratkaisu tähän yläpään toistoon on löytynyt. Noita neljan desin pikkukoteloita viitsii nyt jo kuunella.
Kaikki purkkimainen kumina ja honotus äänessä, jota tuossa reitetyssä kotelossa hiukan oli, puuttuu nyt kokonaan. Ollaan kuljettu
pitkä matka tuosta suljetusta kotelosta eteenpäin äänenlaadu kannalta. Olen oikeasti aika tyytyväinen tulokseen. Vielä pitää kuitenkin
hiukan laskea diskantin tasoa ja pyytää kaveri mittaamaan taajuusvasteen. Tosin taitaa olla aika sama miltä se mitattu vaste näyttää,
koska saundi on nyt näinkin hyvä. Mutta mitataan nyt ja katsotaan löytyykö mitään ylläreitä.

Seuraava haaste tulee sitten olemaan kaiken tämän sovittaminen autoon. Täytyy toivoa, että sointi ei autossa muutu kovin paljoa.
Varsinkaan huonompaan suuntaan. Tämä mun testikalustoni kotona on aika keskinkertaista tavaraa ja siksi toivonkin, että sointi muuttuu
vielä autossa parempaan suuntaan. Tosin taidan kiikuttaa noi purkit vielä tonne kotistereoiden pariin ja kuunella, miltä ne siellä kuulostaa.
Siellä olisi tarjolla hiukan parempaa elektroniikkaa.

Mutta tästä jatketaan eteenpäin.

Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 346
  • www.vrcf.fi
Kiikutin kotelot parempaan seuraan.

Nuo kuvassa näkyvät hiukan suuremmat kaiutimet ovat mallia Gradient Revolution Active. Toimivat aktiiviperiaateella,
eli joka kanavalla on oma pääte. Pakettiin kuuluu myöskin aktiivinen jakosuodin, jossa jakotaajuus on kiinteä 200 Hz
(muistaakseni). Eli aika lähellä sama, mitä kuvittelen autossa tulevan käytetyksi. Nyt alkaa saada jonkinmoista
kokonaiskuvaa soinnista tuon jakosuotimen avulla, koska se leikkaa noilta laajakaistoilta sen alle 200 Hz:ä pois.

Ja saa hiukan alapäätäkin mukaan sointiin. No, soihan nuo hiukan eritavalla kuin tuossa mun testipenkkissäni.
Soitellaan nyt hetki noilla ja hiotaan sitä diskantin tasoa kohdalleen. Kyllä tästä vielä jotain voi syntyä.



ps. taidan tänään pamauttaa s-postia Rallysystemsille ja kysellä hiukan asioita 240 alustasta...

Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 346
  • www.vrcf.fi
Mistä auton tuunaaminen aloitetaan. No ratista ja lisämittareista. Tuollaiset tuli
hankittua jokin aika sitten. Koristavat vielä varaston hyllyä. Asennetaan sitten joskus.



Alustan kanssa olen viettänyt unettomia öitä. Nyt näyttää siltä, että päädyn budjettiratkaisuun.
Löysin myyntifoorumilta käyttämättömät ja pornon punaiset Lesjön etujouset. Takana on kuormajouset
ja joka kulmassa kaasuiskarit (halvat sellaiset). Takajousille rälläkkämadallus ja muuta ei tarvitsisi tehdä.

Mutta mielessä siintäisi silti (kiitokset 460 GLE linkistä ja myymistäsi "rojuista") kokonainen madallussetti.
Katsokaas tuolta. Ei ihan pöyristyttävän hintainen.
http://www.fahrwerke24.de/index.php?siteid=fwca14d&lang=en&Hersteller=Volvo#Volvo240Serie

Mutta mistä hitosta tiedän kuinka paljon tota keulaa pitää laskea, jollen kokeile. Joten taidan kokeilla noilla
pornon punaisila etujousilla. Jos korkeus on sopiva, jota toivon, niin katsellaan sitten myöhemmin parempia
jousia/iskareita. Ja voihan tuo budjettiratkaisu olla ihan riittävän hyvä. Tästä ei kuitenkaa ole tulossa rata-autoa,
eikä teiniviritystä. Toivon sydänmeni pohjasta, että tuo 40 mm:n madallus keulalle riittää.

Löysin eteen turbon kallistuksenvakaajan ja GT-alatukiraudat (kiitokset jälleen 460 GLE) ja vähän muutakin.
Siitä sitten myöhemmin. Taakse tullee tuplavakaajat. Sitten pitäisi löytää vielä konehuoneen puolelle tukia.

Näillä näkymin alusta saa tuollaisen käsittelyn. Mutta tunnetusti mun mieleni saatta muuttua varsin
nopeasti. Ja pian tilille tulevat veronpalautukset ei varmaan tätä ainakaan hidasta.

Sitten tähän lopuksi ennen nukkumaanmenoa yksi kysymys. Millä maalata noita alustanosia. Tyyliin paskat
pois ja maali pintaan. Mitään puhallusjuttuja ei tulla tekemään. Vai annanko ajan hampaan ja tiesuolan
hoitaa värin pintaan.

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2090
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
laikattujen jousien kaveriksi jotku on laittanu motonetin iskareista eteen Audi 80 ja taakse G Astran kaasut. Menee hyvin pienellä sovittamisella paikalleen ja on lyhyemmät kuin orkkikset joten toimii lyhennettyjen jousien kanssa. Täältä löytyy tuokin vaihtoehto.
« Viimeksi muokattu: 04.12.2012, 01:17:09 kirjoittanut Divi »

Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 346
  • www.vrcf.fi
laikattujen jousien kaveriksi jotku on laittanu motonetin iskareista eteen Audi 80 ja taakse G Astran kaasut. Menee hyvin pienellä sovittamisella paikalleen ja on lyhyemmät kuin orkkikset joten toimii lyhennettyjen jousien kanssa. Täältä löytyy tuokin vaihtoehto.

Tota ketjua on tullut luettua useampaankin kertaan. Laitan Juipille postia tuosta iskarimodauksesta.
Tuo etupään ratkaisu voisi olla ihan passeli ratkaisu korkeusongelmiin.

Poissa Juippi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
  • www.vrcf.fi
Tota ketjua on tullut luettua useampaankin kertaan. Laitan Juipille postia tuosta iskarimodauksesta.
Tuo etupään ratkaisu voisi olla ihan passeli ratkaisu korkeusongelmiin.

Joo vastattu, toivottavasti meillyttää tuo iskari setuppi jos sellaisen teet! :)
760 Turbo "BOSSI"
242 Sotkettuna Saabin tekniikalla.

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1137
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Millä maalata noita alustanosia. Tyyliin paskat pois ja maali pintaan. Mitään puhallusjuttuja ei tulla tekemään. Vai annanko ajan hampaan ja tiesuolan
hoitaa värin pintaan.
Hyvä rattivalinta! Mulla oli tuo sama tyyttylätkäkin, mutta oli niin haalistunu että väsäsin tommosen R-sport tarran tilalle. ;) http://www.garaget.org/?car=201272&image=1886976

Alustanosiin en suosittele ainakaan vasaralakkaa. Ite maalasin täysin ruosteettomiks puhalletut alatukivarret sillä ja aika äkkiä se pinta rupes meneen huonoks. Päälle pitäs sit vetää vaikka massa, ei kestä muuten.

Hyvä puhdistus, happopohjamaali ja epoksimaali taitaa olla niitä kestävimpiä tapoja.
« Viimeksi muokattu: 05.12.2012, 11:57:53 kirjoittanut 460GLE »
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97, S70 2.4 -99, V70 2.4 Classic -00

Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 346
  • www.vrcf.fi
Tein II-versio koteloinnista:

Tein toisen kotelon kylkeen, niin suuren reiän kuin pystyin. Pienemmät poratut reiät peitin teipillä. Reiän peitin harmaalla verhoiluhuovalla
(tuplakerros) ja tämän päälle sitten metalliritilä. II-versio siis testiin. Ja hyvältä kuulostaa tämäkin. Ehkä jopa I-versiota paremmalta.



Ja sitten niitä vastemittaustuloksia. Voi olla, että montaa teistä ei nämä juurikaan kiinnosta, mutta laitanpahan nyt kuitenkin nähtäville.
Mun on helpompi itse verrata kuvia täällä, kun ne on pienempiä ja saan kaksi kuvaa näkymään samaan aikaan 8)

Tilasin mittauspalvelun Akaan Taajuus&Vasteelta. Eli eräs autohifiharrastaja mittalaitteineen pistäytyi tykönäni ja tehtiin muutamat eri
vastemittaukset. Halusin hiukan varmistusta kuunteluhavainnolleni sekä piti varmistaa muutama juttu mittarin avulla: pitääkö jakosuotimien
ilmoitettu jakotaajuus paikkansa, onko elementtien vaiheet oikein päin (eli kaiutinpiuhat kytketty oikeinpäin) ja onko toistossa mitään suurempia
poikkeamia vasteessa. Itse asiassa tuo mitattu taajuusvaste ei kerro kaiuttimen äänestä juurikaan mitään. Ne seikat mittaus kuitenkin kertoo,
jotka yllä luettelin.

Ensimmäinen mittaus on suljetusta kotelosta. Näyttää ihan hyvältä. Mitään suuria poikkeamia ei näy. Diskantin tasoa pitää hiukan laskea. Se soi
liian kovaa, sen kertoo jo korvakin. Lisää vaimennusta ja sitten tasoittuu tuo 7 kHz:n jälkeinen kohouma. Olin itseasiassa aika yllättynyt tuloksesta.
Tosin meillä on olohuone saanut osakseen akustointikäsittelyä, mikä ei ainakaan huononna mittaustuloksia. Jos joku ihmettelee miksi toisto loppuu
200 Hz:n jälkeen, niin syy on käyttämäni Gradientin Aktiivi Revolutioneiden jakosuodin. Se leikkaa alle 200 Hz:n taajuudet pois. Jos jakosuodinta ei
olisi käytetty vasteiden mittaamisen aikana, niin mittaustuloksissa olisi taatusti ollut enemmän eroja. Siis bassopään osalta. Nyt sillä ei ole väliä,
koska autossakin bassoja tullaan leikkaamaan pois.

Suljettun kotelon taajuusvaste.


Seuraavaksi sitten tuo II-versio eli suurella aukolla oleva kotelo. Itse asiassa kyseessä on ihan sama kotelo, kun tuossa ensimmäisessäkin mittauksessa.
Avoin sivu on vaan tukittu. Nopeasti katsottuma suuria eroja ei näy. 500 Hz:n - 1kHz:n välillä on pientä eroa. Mutta kuo kaksi eri koteloa soivat aivan
erilailla. Ja jälkimmäinen siis paremmin. Jos tuijottaisi vain mitattuja vasteita, olisi ihan sama kumpaa koteloa käyttäisi. Mutta ei se ihan sama kyllä ole.
Korva kertoo sen.

II-version mitattu taajuusvaste.


Kolmas mittaus on sitten se I-versio, eli yhdellä pyöreällä reiällä oleva kotelo. Siinä sitten näkyykin muutama juttu. Ensinnäkin diskantin taso on reilusti
koholla. Ja niin kuuluukin olla, koska sitä ei ole vaimennettu mitenkään. Toiseksi jakosuotimen 5 kHz:n jakotaajuus näkyy kuoppana vasteessa koska
diskanttielementin kaiutinpiuhat ovat väärin päin. Eli kun plus- ja miinus käännetään ristiin ja tuo kuoppa vasteessa häviää. Se on sitten makuasia onko
I- vai II-versio soinniltaan parempi. Itse liputan II-version puolesta. Siinä pitää vielä kokeilla poistaa toinen verhoiluhuopakerros ja kuunnella onko sillä
enään mitään merkitystä.

I-version mitattu taajuusvaste.


Kaiken kaikkiaan mittaukset vahvistivat pitkälti kuultua/luultua. Kivalta kuulostaa tuota diskantin liika annostelua lukuunottamatta. Se laitetaan kuntoon
ja kokeillaan vielä tuo verhoiluhuopa juttu. Sitten leikit on leikitty. Autossa mitatut vasteet eivät sitten tulekaan näyttämään ihan yhtä hyviltä. Sen voin
luvata. Tullaan näkemään mitä auton oma akustiikka ja sen puuteet saavat aikaan. Siitä sitten myöhemmin lisää. Mutta ainakin lähtökohdat koteloinnin
suhteen ovat kunnossa.


Sitten olisi yksi pulma ratkaistavana:

                                                                          vai


Kuvien oikeassa alareunassa näkyvät muoviset elementtiensuojat saavat nyt simuloida midbasso-elementtejä. Ylempi vaihtoehto olisi varmaan äänellisesti
parempi ratkaisu, mutta mielelläni pitäisin nuo romulokerot ovissa. Ovipaneleiden kiinnittäminen olisi näin helpompaa ja olisi edes hiukan säilytystilaa.
Mutta katsotaan nyt ja mietitään hiukan vaihtoehtoja.

Eipä mulla nyt muuta  :juhau:

Poissa Lurvio

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • Ihme säätäjä
Irtoruoste pois ja kotelosuojaa tai vernissaa pohjalle, sitten paksumpaa massaa. Esim Miranol pysyy myös aika hyvin kovan ruosteen päällä, kun ohentaa reilusti ekalle kerrokselle.

Kulkineena S60 AWD -03
240 DL -87 (entinen)

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3701
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Irtoruoste pois ja kotelosuojaa tai vernissaa pohjalle, sitten paksumpaa massaa. Esim Miranol pysyy myös aika hyvin kovan ruosteen päällä, kun ohentaa reilusti ekalle kerrokselle.
Ja tällä tavalla saadaan lahotettua sitten auto kunnolla  :buck2:
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 346
  • www.vrcf.fi
Ei täällä ole paljoa tapahtunut, mutta ruosteenpoistoa kokeilutu ihan elintarvikkeen kanssa eli sitruunahapolla.

Ostin hiukan tarpeita Volvoon ja päätin kokeilla ruosteenpoistoa noihin hankkimiini alustanosiin. Sitruunahapon pitäisi lukemani
mukaan olla ihan kelpo ainetta ruosteenpoistoon. Kaiken lisäksi se on elintarvike. Ei haise pahalta eikä aiheuta mitää ei-toivottuja
reaktioita iholla. Ja hapon voi hävittää kaatamalla sen viemäriin. Samaa ainetta käytetään muuten juomien ja hillojen valmistuksessa.

Happoa myydään suuremmissa erissä sikojen ripulilääkkeenä maatalousmyymälöissä. Omani ostin ihan Prismasta 40 g:n pusseissa.
Hintaa noin 90 senttiä/pussi. Lukemani mukaan noin 4% liuos olisi sopivaa ruosteen poistoon. Kuulostaa aika laimealta (1 litra vettä ja
40 g happojauhetta), mutta kokeillaan kuitenkin.

Eipä muuta kun liuos valmiiksi ja osat likoamaan. Ensimmäisiä kilkkeitä en puhdistanut mitenkään ruosteesta vaan laitoin ne kylmästi
suoraan likoamaan astiaan. Liuoksen on hyvä olla mahdollisimman lämmintä, jolloin ruosteen pitäisi irrota parhainten. Mun liuos oli
huoneenlämpöistä. Ja simsalabim, ruostehan alkoikin irrota. Ensimmäisiä osia sai liottaa kaksi päivää ja välillä irrotella ruuvimeisselilä
suurimpia ruosteita. Mutta puhdasta tuli. Enpä olisi uskonut. Eteenkään 4%:lla liuoksella.

Seuraavat kilkeet puhdistin Dremelillä ennen niiden upottamista liuokseen. Ne puhdistuivatkin sitten huomattavasti nopeammin ja
helpommin. Osien päälle vedin sitten mustaa maalia. Ei mitään 2k maalia mutta toivotaan, että maali pysyy paikallaan. Sitä kyllä epäilen.



Sitruunahappo on siis nyt todistutestu ihan toimivaa ainetta ruosteenpoistoon. Olisipa vaan niin iso astia, minne saisi kallistuksenvakaajatkin
mahtumaan.

Suurin urakkahan tässä hommassa oli se kun sotkin suihkuhuoneen mustalla asetonilla. Tai siis se sotkeminen kävi hetkessä, kun asetonissa
likoamassa ollut pensseli lipesi tölkistä ulos ja upea musta asetonikaari levisi pitkin suihkuhuonetta ja mun jalkojani. Se puhdistaminen vaati
sitten hiukan aikaa ja vaivaa. Onneksi mamma oli vielä Joulu reissussa ja sain siivota ihan rauhassa. Ja kyllä kaakelit ja lattia sen jälkeen
kiiltikin puhtauttaan. Valkoinen matto sai osakseen muutaman pisaran, mutta ainakaan vielä en ole jäänyt munauksestani kiinni...


Mistähän muuten löytäisin tohon etukallistuksenvakaajaan uudet kumiosat. Millä nimellä ne liikkuvat ja mistä voisi sellaisia kysellä  :juhau:
« Viimeksi muokattu: 16.01.2013, 17:43:40 kirjoittanut hazaa »

Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 346
  • www.vrcf.fi
Ei täällä oikeastaan mitään vielä ole tapahtunut, mutta jotain kuitenkin.

Pongasin yllättäen käytetyt RES Audion jakosuotimet. Valmistaja on jo edsmennyt italialainen firma. Laatutuotteita työntänyt
markkinoille. Syy miksi nuo jakosuotimet ostin on diskantin tasonsäätömahdollisuus suotimissa. Säätö tapahtuu noilla sinisillä
jumppereilla, jotka kuvassa näkyvät. Diskantin tasoa pystyy säätämään peräti 10 dB:ä. Nyt mun ei tarvitse hakea sopivaa tasoa
diskantille erillisillä vastuksilla vaan muutokset on helppo noilla jumppereilla. Kätevä ominaisuus.



Lisäksi osia on hiukan hankittu. Uudet iskarit (Sacsh Advantage), pornon punaiset etujouset (Lesjö), kytkintarpeet (Sasch), toinen
takakallistuksenvakaaja, etuvakaajan kumit, ahdin (pikku Mitsu), suuremmat suuttimet, 7-sarjalaisen pakosarja. Lisäksi löysin tekijän
konehuoneeseen tuleville tukiraudoille. Eli lähes kaikki tarvittava on kasassa.


Se mitä oikeasti on tapahtunut on myllytys. Ja tulos näkyy alla. Kylän kiiltävin 240:nen.




Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 346
  • www.vrcf.fi
Tässä välissä hiukan lisää ruosteenpoistokekeiluja. Tuplavakaajan toinen vakaaja oli sen verran kehnon näköinen,
että pitihän sitä koettaa puhdistaa ja komistaa. Suurinpana ongelmana oli vakaajan koko. Mulla mitään niin suurta
astiaa ollut, johon tuo vakaaja olisi mahtunut likoamaan sitruunahapossa. Sittenpä välähti yksi ajatus.

Jos käärin vakaajan ympärille talouspaperia ja kostutan sen hapolla ja peitän sitten vakaajan ja kostutetun paperin
talouskelmulla, jotta pareri ei pääse kuivumaan. No nyt vakaaja on peitettynä ja ruosteenpoisto meneillään. Katsotaan
huomenna, mikä lopputulos tulee olemaan.

Onhan nää mun konstit aika kivikautisia, mutta kun mitään metallintyöstävälineitä ei oikeastaan löydy. Edes rälläkkää
en omista. Tosin mielessä on käynyt sellaisen hankinta. Mutta itseni tuntien sitten ensin tulisi se rälläkkä, sitten
hitsivehkeet ja sitten joku raato oven eteen. Ehkä on siis parempi jättää tuo rälläkkä hommaamatta  :facepalm:



Sitten pikku vinkki maalinpoistoon. Tämä löytyi pienoismallareiden foorumilta. En ole tuota kokeillut, mutta saattaisi
toimia varsin hyvin näissäkin hommissa.

http://www.pienoismallit.net/kirjoitukset/artikkeli_358/

Ja katsokaa, ruoste irtoaa...
« Viimeksi muokattu: 24.02.2013, 22:21:03 kirjoittanut hazaa »

 

Samppasport  Futurez