Elekma  Autoracing

Webaston asennus vinokoneeseen (940)

  • 16 Vastauksia
  • 7147 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Webaston asennus vinokoneeseen (940)
« : 04.11.2012, 12:30:55 »
Olisko heittää vinkkiä, että miten hoitaa tuon webaston vesikierron?
Asennetaanko webasto sen vesipumpulta lähtevän putken ja lämppärinkennon väliin?
Letku vissin pitäisi asentaa vasta alipainehanan jälkeen, ettei se blokkaa kiertoa?

Turhan pitkät letkut vaan tulee, jos webaston asentaa hantinpuolelle, ja joutuu letkut vetään koko konehuoneen yli toiselle puolelle. Menee hyvää lämpöä paljon hukkaan  ???
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

s73

  • Vieras
Vs: Webaston asennus vinokoneeseen (940)
« Vastaus #1 : 04.11.2012, 15:03:40 »
Ardic on asenettu näin > ardic, letkun pätkä, sähköpumppu, letku, t-haara alipainehanan lähellä. Asennus apparin puolelle lokariin ja kaikki letkut menee vesipumpulta lähtevän rautaputken yli.

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6618
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Webaston asennus vinokoneeseen (940)
« Vastaus #2 : 04.11.2012, 15:08:11 »
Webasto kuuluu asentaa moottorilta sisäkennolle menevän letkun väliin. Eli vinokoneen tapauksessa kannesta kennolle menevä letku.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Webaston asennus vinokoneeseen (940)
« Vastaus #3 : 04.11.2012, 18:52:04 »
Webasto kuuluu asentaa moottorilta sisäkennolle menevän letkun väliin. Eli vinokoneen tapauksessa kannesta kennolle menevä letku.
Mutta käytännön kannaltahan ei tee eroa, toimivuus on yhtä hyvä myös lämppärinkennon jälkeen, tällain tosin lämmitysteho on priorisoitu moottorin eikä sisätilojen lämmittämiseen (jos edes kytkee sisäpuhaltimen pyörityksen päälle). Ja itsehän kytkin Ardicin nimenomaan tuohon paluuletkuun, tosin kyseessä onkin diiseli. Tein kytkentään merkittävän parannuksen, alkuperäinen eli ns tehdasasenteinen Ardic kytketään linjaan ohitusventtiileillä, siten että lämmittimen ollessa seis vesi kiertää "ohi" lämmittimestä suoraan kennolle ja siitä koneeseen, kulkematta lämmittimen läpi. Tehostaa merkittävästi vedenkiertoa ajaessa, ja lämppäristä saa lisää tehoa ainakin vesikierroltaan vähän heikonlaisessa koneessa. Eli pari t-haaraa ja yksisuuntaventtiili lämmittimen rinnalle, joka estää ettei lämmitin pyöritä vettä vain hullunkierrolla teehaarojen välissä.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Webaston asennus vinokoneeseen (940)
« Vastaus #4 : 08.11.2012, 21:30:37 »
Mutta käytännön kannaltahan ei tee eroa, toimivuus on yhtä hyvä myös lämppärinkennon jälkeen, tällain tosin lämmitysteho on priorisoitu moottorin eikä sisätilojen lämmittämiseen (jos edes kytkee sisäpuhaltimen pyörityksen päälle). Ja itsehän kytkin Ardicin nimenomaan tuohon paluuletkuun, tosin kyseessä onkin diiseli. Tein kytkentään merkittävän parannuksen, alkuperäinen eli ns tehdasasenteinen Ardic kytketään linjaan ohitusventtiileillä, siten että lämmittimen ollessa seis vesi kiertää "ohi" lämmittimestä suoraan kennolle ja siitä koneeseen, kulkematta lämmittimen läpi. Tehostaa merkittävästi vedenkiertoa ajaessa, ja lämppäristä saa lisää tehoa ainakin vesikierroltaan vähän heikonlaisessa koneessa. Eli pari t-haaraa ja yksisuuntaventtiili lämmittimen rinnalle, joka estää ettei lämmitin pyöritä vettä vain hullunkierrolla teehaarojen välissä.


Taidanpa itsekin pistää tuon paluulinjaan, kun lähinnä juuri moottorin lämmittäminen asetetaan etusijalle.
Pitää varmaan tuo orggis-alipainehana pakottaa jollain auki asentoon talveksi? Ja sitten kesällä taas laittaa kiinni.

Laitoitko TVS jonkun sähköisen venttiilin?


Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Webaston asennus vinokoneeseen (940)
« Vastaus #5 : 08.11.2012, 22:10:19 »

Taidanpa itsekin pistää tuon paluulinjaan, kun lähinnä juuri moottorin lämmittäminen asetetaan etusijalle.
Pitää varmaan tuo orggis-alipainehana pakottaa jollain auki asentoon talveksi? Ja sitten kesällä taas laittaa kiinni.

Laitoitko TVS jonkun sähköisen venttiilin?
Mulla on ihan ykssuuntaventtiili siinä ardicin rinnalla. Eli periaatteessa siis ardic on lämmityslaitteen paluuletkun väliin kytkettynä, ja teehaaroilla jaykssuuntaventtiilillä toteutettu ohitus ardicille.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Webaston asennus vinokoneeseen (940)
« Vastaus #6 : 08.11.2012, 22:30:55 »
Mulla on ihan ykssuuntaventtiili siinä ardicin rinnalla. Eli periaatteessa siis ardic on lämmityslaitteen paluuletkun väliin kytkettynä, ja teehaaroilla jaykssuuntaventtiilillä toteutettu ohitus ardicille.


Aaa....nii ihan tavallinen putkitavara takaiskuventtiili  O0

Osaakos joku sanoo, että kuinka helposti saan kytkettyä tosta kiinan keskuslukkosarjasta AUX-toiminnon Webaston kytkemiseen?

Käytännössä tuo vissiin antaa 1sek +12v pulssin (valittavissa myös 3sek). Eli sellanen rele / kytkentä että painamalla antaa virran Webastolle, ja uudestaan painamalla katkaisee...
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Webaston asennus vinokoneeseen (940)
« Vastaus #7 : 11.12.2012, 21:27:45 »
Ny olis webasto kytkettynä, ja päätinkin asentaa sen imusarjan alle, kun siellä oli tilaa juuri sopivasti. Kaikki toimi hyvin, mutta nyt kun kaikki muuten olis kunnossa, nii se piru ei suostukaan enää pelaamaan :knuppel2:

Lähtee normaalisti napista päälle, syttyy heti hienosti....käy ehkä 15sek-30sek, menee häiriölle ja tuulettaa. Yrittää hetken päästä uudelleen, syttyy heti, mutta menee taas häiriölle.
Vedenkierrosta ei voi olla kyse, koska ei ehdi lämpiään. Liekkivahti jos olis viallinen, nii ilmeisesti ei sytyttäisi ollenkaan?
Koitin tänään resetoida, muttei ollut vaikutusta. Ideoita   :-\
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: Webaston asennus vinokoneeseen (940)
« Vastaus #8 : 11.12.2012, 22:00:27 »
Voi olla liekki anturissa ja tänä talvena on ollu liikkeellä paljon webastoja siis uusia sellaisia joilla on synnynnäinen aivovika.
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: Webaston asennus vinokoneeseen (940)
« Vastaus #9 : 11.12.2012, 22:01:10 »
Ja tarkista saako polttoainetta.
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Webaston asennus vinokoneeseen (940)
« Vastaus #10 : 11.12.2012, 22:02:39 »
Ja tarkista saako polttoainetta.


Saa polttoainetta....syttyy heti normaalisti kun pumppu lähtee pumppaamaan eikä "lepata" sillai että olis ilmaa järjestelmässä.

Voi olla liekki anturissa ja tänä talvena on ollu liikkeellä paljon webastoja siis uusia sellaisia joilla on synnynnäinen aivovika.

Tämä on vanha vehje....ja tosiaan toimi mulla "testipenkissä" vielä ihan ok.

Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: Webaston asennus vinokoneeseen (940)
« Vastaus #11 : 11.12.2012, 22:11:08 »
Otitko polttoaineen tankista vai paluulinjasta?
Missä asennossa weba on? Sen tais saada asentaa kolmeen eri asentoon. Joissakin asennoissa ei toimi kunnolla.

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Webaston asennus vinokoneeseen (940)
« Vastaus #12 : 11.12.2012, 22:23:13 »
Otitko polttoaineen tankista vai paluulinjasta?
Missä asennossa weba on? Sen tais saada asentaa kolmeen eri asentoon. Joissakin asennoissa ei toimi kunnolla.


Tankista omalla linjalla. PA-pumppu on ohjeiden mukaisesti hivenen nousevassa kulmassa. Webasto taasen on suorassa.

Se toimi asennettunakin pari kertaa kun tallissa testasin. Silloin vaan järjestelmä ei ollut kunnolla ilmaantunut, niin sammutin sen pari kertaa ennenkun ehti lämpiämään "liiaksi". Tai onhan siinä se ylikuumenemissuojakin.

Siksi epäilinkin, että olisko se mennyt "lukkoon", mutten ainakaan yksien ohjeiden perusteella saanu toimiin. Vai meneekö se vallan mykäksi sillon, kun lukkiutuu?
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: Webaston asennus vinokoneeseen (940)
« Vastaus #13 : 11.12.2012, 22:46:39 »
Pura atomeiks ja tarkista onko palotila mitenkä kaarstanen.
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Webaston asennus vinokoneeseen (940)
« Vastaus #14 : 11.12.2012, 22:49:55 »
Pura atomeiks ja tarkista onko palotila mitenkä kaarstanen.


Lienee syytä toimia näin....onneks pistin sen niin helppoon paikkaan  *tumppuun->
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

 

Kulkukoira  Proturbo