Autoracing  KL-varaosat

Akku keskustelu

  • 343 Vastauksia
  • 91092 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3255
  • Boxy, but good
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #270 : 14.11.2017, 12:16:26 »
Toki, mutta muiden osalta tuo testi pitää varmaankin aika hyvin paikkansa.
Etäisesti kyllä, 10 vuodessa tuppaa tuo akkuteknologiakin hieman kehittymään.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Team Karvavako Racing #6
-Huoltoukko-

Poissa Mattimies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #271 : 14.11.2017, 12:23:07 »
On onni että ei ole tullu luettua näitä testejä . Ei olis ehkä lähtenyt autot käyntiin  :2funny: :2funny:

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2515
  • "Noku mä haluan"
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #272 : 14.11.2017, 12:24:06 »
Käyttiskertomuksia , Persian Helmi, aka. Väinö  ,  Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T "P*ske"
Vectra B Sport 2.0l 136hv/188Nm -00, Corsa D 1.3Cdti 98hv/206Nm -09, Volvo 855 AWD vm. -97

Poissa Yksi Volvomies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #273 : 14.12.2017, 21:37:46 »
Vartan sininen, 62ah kesti minulla yli kymmenen vuotta täysin ongelmitta. Sitten päätin, että tämä riittää jo yhden akun iäksi ja ostin 70ah Volvo - akun merkkiliikkeestä, kun sattui olemaan hyvä tarjous. Muutaman vuoden jo ollut käytössä ja ihan ongelmitta on toiminut kyllä. Olisin tavallaan halunnut hankkia hieman suuremman akun kun kaikki koot olivat tarjoushinnoissa, mutta tuonne 700 en ainakaan minä saa suurempaa sopimaan kun tämä 70ah. Tämä on pohjan mitoiltaan juuri sama kun se akulle varattu muovinen kaukalo. Yhtään suurempaa ei mahdu. Akkukaapelit tulivat jo nyt aika piukalle tämän akun leveydestä ja korkeudesta. Ehkä hiukan korkeampi voisi mahtua, mutta epäilen riittääkö kaapelit sitten enää. No kyllä tämä 70ah 600a on ihan iloisesti käynnistänyt :)
Volvo 740 1986 B200K M47

Poissa Julma

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Koska akku vaihtoon?
« Vastaus #274 : 23.12.2017, 22:23:44 »
Eilen mittailin lepojännitettä autosta ja 12,3 v oli tulos. Ilmeisesti kapasitetti on jo selkeästi heikentynyt ainakin pikaisen googlaamisen perusteella.

Missä kohtaa kannattaa vaihtaa, ettei tule ikäviä ylläreitä? Webastoa tulee käytettyä melko paljon, mutta toisaalta vähintään neljä kertaa viikossa tulee ajettua tunti putkeen, jolloin varmaan ehtii lataamaan ihan hyvin.

Otetaan vastaan myös vinkkejä laadukkaista akuista.
Ex: S40 -05 1.8 -- S80 -10 2.4D

Poissa Vulva man

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 119
  • www.vrcf.fi
Vs: Koska akku vaihtoon?
« Vastaus #275 : 24.12.2017, 03:33:06 »
Aiheesta on kyllä oma topicci.

Kun akku on hyvässä kunnossa niin lepojännite on täyteen varatussa akussa siinä 12,6-12.8V. Jännitteeseen ja varaukseen vaikuttaa oleellisesti ilmanlämpötila, pakkasessa varaus laskee, kylmä akku ei myöskään ota varausta vastaan niin hyvin kuin lämmin. Tuo mainitsemasi 12,3V on kyllä heikko mikäli tulos ei ole mitattu -10-20 asteen pakkasessa tai auto ei ole seissyt pidempään.

Akun voi käydä testauttamassa akkuja myyvässä erikoisliikkeessa pikatesterillä, yleensä eivät veloita siitä mitään. Kyseinen testi ei ole täysin tarkka mutta suuntaa antava. Suosittelen AGM-akkua webasto käyttöön, itselläni on ollut vuoden AGM ja ei ole kertakaan jättänyt lämmitin käynnistymättä, tänä talvena olen ylläpitolaturilla ladannut vain kerran vaikka olen ajanut pitkiä ajanjaksoja vain kaupunkia ja käyttänyt reilusti eberiä. AGM-akku latautuu paremmin juuri lisälämmitin käytössä ja pätkäajossa. Varmista myös, että akku minkä ostat, ei ole seissyt pitkään varastossa. Pitkäaikainen varastointi heikentää akun kapasiteettia, etenkin jos akkua ei ole ladattu välillä ja jännite pääsee laskemaan.
« Viimeksi muokattu: 24.12.2017, 03:35:00 kirjoittanut Vulva man »

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 885
  • www.vrcf.fi
Vs: Koska akku vaihtoon?
« Vastaus #276 : 24.12.2017, 22:36:37 »
Vaikuttaa aika paljon auto ja akun mitoitus, meillä vanhassa mk2 V70 oli orkkis akku vielä meiltä lähtiessä (460tkm/9 vuotta) kun noissa on vielä oikea akku. Uudessa on jo ainakin toinen akku menossa kun kolmoskopassa on paljon pienempi akku.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa TOW

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: Koska akku vaihtoon?
« Vastaus #277 : 26.12.2017, 22:16:06 »
Vaikuttaa aika paljon auto ja akun mitoitus, meillä vanhassa mk2 V70 oli orkkis akku vielä meiltä lähtiessä (460tkm/9 vuotta) kun noissa on vielä oikea akku. Uudessa on jo ainakin toinen akku menossa kun kolmoskopassa on paljon pienempi akku.

Komppaan. Itselläni kesti 2.0 D4D Diesel Corollassa Toyotan orkkis ensiasennusakku 9 vuotta täällä etelärannikolla. Ja siis talvikautena ahkeraa käyttöä Eberillä. Aina muutamista plussa-asteista alaspäin 20 minuuttia Eberin pöhinää pohjille. Aina starttasi, ei koskaan pettänyt. Lopulta akku vaihtui kun kuntotarkastuksessa sen todettiin jo olevan niin heikko että 20 minuutin Eberin käytön jäljiltä virta ei riitä kun enään yhteen starttaukseen ja that's it.   :o

Käytin Eberiä aina siten että 20 minuuttia päällä ja ei koskaan puhallusta päälle samaan aikaan. Pelkkä moottoritilan lämmitys käytännössä. Siitä pulkka tulille ja kun oli käynnistynyt (kun palmun alta) niin sitten vasta puhallin päälle lasien kuuraa pehmentämään. Tokihan virtausaukoista tuli lämmintä ilmaa ilman puhallustakin siten, että pikkupakkasilla kuura ja jää suli tai ainakin pehmeni ilman puhallustakin.
« Viimeksi muokattu: 26.12.2017, 22:18:22 kirjoittanut TOW »
Volvo V70 Bi-fuel -06

Poissa Pezku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #278 : 23.01.2019, 21:03:27 »
Sori etukäteen, jos nostin liian vanhan topicin, mutta menkööt.

Eilen oli aamulla pakkasta 25 astetta, eikä tuo S60 2.4i -01 lähtenyt käyntiin. Avaimesta kun käänsi, niin kuului jostain mittaritaulusta hirveä releiden naksutus, mutta startti ei edes pyörittänyt. Vastaava releiden naksuminen kuuluu, jos akku on niin tyhjä, että startti ei pyöri.

Eilen töiden jälkeen kävin kuitenkin kokeilemassa autoa käyntiin ja se lähti kuin palmun alta, kun lämpötila oli -7. Voiko oikeasti akku toimia noin, että -25 lämpötilassa ei tapahdu mitään, mutta -7 lämpötilassa lähtee käyntiin kuin palmun alta? Startti pyöritti konetta todella iloisesti ja se lähti heti käyntiin. Voiko tuo johtua jostain releestä vai mistä?

En viitsisi huvin vuoksi uutta akkua ostaa, kun nykyinen on n. 3 vuotta vanha ja viime vuonna lähti käyntiin iloisesti -27 asteesta.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3255
  • Boxy, but good
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #279 : 24.01.2019, 09:06:24 »
Onko startti miten vanha

Aiheuttaa aika vastaavia oireita kun alkaa temppuilla..
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Team Karvavako Racing #6
-Huoltoukko-

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1401
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #280 : 24.01.2019, 09:39:13 »
Sori etukäteen, jos nostin liian vanhan topicin, mutta menkööt.

Eilen oli aamulla pakkasta 25 astetta, eikä tuo S60 2.4i -01 lähtenyt käyntiin. Avaimesta kun käänsi, niin kuului jostain mittaritaulusta hirveä releiden naksutus, mutta startti ei edes pyörittänyt. Vastaava releiden naksuminen kuuluu, jos akku on niin tyhjä, että startti ei pyöri.

Eilen töiden jälkeen kävin kuitenkin kokeilemassa autoa käyntiin ja se lähti kuin palmun alta, kun lämpötila oli -7. Voiko oikeasti akku toimia noin, että -25 lämpötilassa ei tapahdu mitään, mutta -7 lämpötilassa lähtee käyntiin kuin palmun alta? Startti pyöritti konetta todella iloisesti ja se lähti heti käyntiin. Voiko tuo johtua jostain releestä vai mistä?

En viitsisi huvin vuoksi uutta akkua ostaa, kun nykyinen on n. 3 vuotta vanha ja viime vuonna lähti käyntiin iloisesti -27 asteesta.
Jos akku on melko tyhjä, se voi käyttäytyä noin. Eipä haittaisi, vaikka lataat akun. Yksi vaihtoehto on, että startti alkaa olla ehtoopuolella, kuten jo mainittiinkin.   
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Pezku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #281 : 24.01.2019, 18:19:49 »
Jos akku on melko tyhjä, se voi käyttäytyä noin. Eipä haittaisi, vaikka lataat akun. Yksi vaihtoehto on, että startti alkaa olla ehtoopuolella, kuten jo mainittiinkin.

Mun on lähes mahdotonta uskoa, että akku voisi olla niin tyhjä, että se ei jaksa edes starttia pyörittää -25 asteessa, mutta -7 asteessa lähtee käyntiin kuin palmun alta. Tänään -13 asteessa lähti myös kuin palmun alta.

Tuo startti kyllä voi olla jo ehtoopuolella, koska se on alkuperäinen ja 265 tkm ajettu. Viime kesänä tämä teki kerran vastaavan tempun, mutta silloin virta-avaimesta ei tapahtunut mitään. Puolisen minuuttia kun avaimesta käänsin, niin yhtäkkiä starttasi ja kaikki oli sen jälkeen OK. Uskoin tuon vian johtuneen huonosta kontaktista startin herätevirtakaapelissa ja putsasin sen jälkeen tämän abikon. Sen jälkeen vikaa ei enää esiintynyt.

Taidan jättää toistaiseksi akun ostamatta ja uusin startin, jos on tarvetta.

Poissa v-femtio

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 348
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #282 : 30.01.2019, 10:21:23 »
Mun on lähes mahdotonta uskoa, että akku voisi olla niin tyhjä, että se ei jaksa edes starttia pyörittää -25 asteessa, mutta -7 asteessa lähtee käyntiin kuin palmun alta. Tänään -13 asteessa lähti myös kuin palmun alta

Kyllä se taitaa juuri noin tehdä kun akku on lopussa. Sunnuntaina -27 asteen pakkasessa pelkkää pärinää, mutta apuvirralla käyntiin. Nyt uudella akulla pyörittää paljon äkäisempään mitä ennen. Oli muuten alkuperäisakku vuodelta 2007!

Ennen vanhaan autot tosiaan edes yritti pyörittää starttia. Luulen että tässä käy niin että startti vetää virtaa sen verran että joku ohjausboksi kyykähtää (tai jänniteraja alittuu) ja kun startti pysähtyy -> jännite palautuu ja yrittää startata uudestaan. Ärsyttävän äänen pitää.

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 484
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #283 : 30.01.2019, 15:41:13 »
Kyllä se taitaa juuri noin tehdä kun akku on lopussa.
Veikkaan kanssa, että akku on finito. Kun nykyakuille kysyjän mainitsema akun 3 vuoden ikä voi hyvinkin olla se eläkkkeelle siirtymisikä.

Poissa ratkori

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #284 : 04.02.2019, 23:11:23 »
Nimittäin, jos vekotin kammetaan väkisin käymään kovasta pakkasesta,tai vaikka petrooli lämmittimen käytön jälkeen on se aivan sama mimmonen laturi siellä jauhaa. Tavallinen lyijyakku ottaa pakkasella virtaa vastaan vain 2-3A. Kaikista paras olis jos veisi akun sisälle lämpimään yöksi. Toiseksi paras konsti on käyttää akkulaturia joka yö ennen aamustarttia.

 

KL-varaosat  Carwist