Race.fi  TamCar

Akku keskustelu

  • 419 Vastauksia
  • 97472 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa A.J.H

  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1123
  • vrcf Original
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #30 : 25.02.2011, 08:51:58 »
Ite olen myös noita optiman yellow toppeja katellut, hintahaitari vaan on aika hassu, 209-385e netin eri puljuissa. Yhdessä paikassa oli jopa 170, mutta ihme ja kumma, ne olivat loppu  ;D

Optima kiinnostaa webaston takia ja myöskin sen latausvirran sisäänottokyvyn myötä. Tietysti jos tähän uusimpaan nyt saisi noita vanhoja poppikoneitakin asenneltua, sitäkin kautta virransaanti kiinnostaa. Pitänee paikallisista liikkeistä käydä tinkimässä....
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa.
S80 '03 D5 aut. 740 '90 B230F Raatokiito, Pajero '89, Mercedes 1313 '76 Elmeri
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #31 : 25.02.2011, 09:19:47 »
Tuodaampa esiin valttikortti nimeltä biltema

Syksyllä 2009 ostin 62ah/600a "hopea-kalsium akun" ja ihan tyytyväinen oon ollu, uutena kun löi kiinni niin tuntu että ois boosterilla antanu virtaa kun pyöritti niin ilosesti

Eilen putkahti postilaatikkoon bilteman luettelo. Huomasin siellä nuo hopea-kalsium akut. Volvoon näyttää olevan useitakin kokoja. Onko tuollaisesta jotain etua vastaavaan lyijyakkuun verrattuna esimerkiksi d5-moottorin kylmäkäynnistyksissä isommissa pakkasissa?

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3266
  • Boxy, but good
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #32 : 25.02.2011, 10:45:38 »
Eilen putkahti postilaatikkoon bilteman luettelo. Huomasin siellä nuo hopea-kalsium akut. Volvoon näyttää olevan useitakin kokoja. Onko tuollaisesta jotain etua vastaavaan lyijyakkuun verrattuna esimerkiksi d5-moottorin kylmäkäynnistyksissä isommissa pakkasissa?
Jaa-a, starttivirta suhteessa ah virtaan on suurempi kuin normaaleissa akuissa, ainakin paperilla.  ::)
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Team Karvavako Racing #6
-Huoltoukko-

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4499
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #33 : 25.02.2011, 11:37:51 »
Bosch-S5008 akku 77Ah 28x18x19cm

Tuommonen lähtee mukaan motonetistä hintaan 109,90
Tulee ysikuuskymppiin..

Heittäkää ilmoille parempia vaihtoehtoja ???
Kaks bosch silveriä ollu, toisen ostin uutena ja 2v vanhana se kelpasi wepastoakuksi, kapasiteettia oli mutta virtaa ei tullut ulos kun nimeksi. -7 kylmästartissa ei toivoakaan. Toinen oli auton mukana tullut silmämääräisesti tuoreen näköinen silveri, joka pyöritti kesällä täyteen ladattuna kuin 25 pakkasessa. Ihmettelin jo starttivikaa, mutta nykäsin tilalle 10v vanhan kuolleeksi tuomitun ford-akun, ja hoplaa, taas pyörittää kunnolla(tosin jaksoi veivata ehkä 10sek ;D).
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #34 : 25.02.2011, 11:57:35 »
Kaks bosch silveriä ollu, toisen ostin uutena ja 2v vanhana se kelpasi wepastoakuksi, kapasiteettia oli mutta virtaa ei tullut ulos kun nimeksi. -7 kylmästartissa ei toivoakaan. Toinen oli auton mukana tullut silmämääräisesti tuoreen näköinen silveri, joka pyöritti kesällä täyteen ladattuna kuin 25 pakkasessa. Ihmettelin jo starttivikaa, mutta nykäsin tilalle 10v vanhan kuolleeksi tuomitun ford-akun, ja hoplaa, taas pyörittää kunnolla(tosin jaksoi veivata ehkä 10sek ;D).
Ompi jo pellin alla.. Itellä oli joskus seiskassa boschin silveri ja sen perusteella hommasin..
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Paikalla Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3095
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #35 : 12.10.2013, 22:22:22 »
Onko teillä näkemystä minkälaiset akut kannattaisi laittaa aurinkopaneelin ja tuulivoimalan akuiksi? Entä jos ne olisi joutuisi olemaan koko talven Turun saaristossa ulkona kylmässä ilman latausta?
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #36 : 13.10.2013, 13:28:09 »
Onko teillä näkemystä minkälaiset akut kannattaisi laittaa aurinkopaneelin ja tuulivoimalan akuiksi? Entä jos ne olisi joutuisi olemaan koko talven Turun saaristossa ulkona kylmässä ilman latausta?

Kyllä ne parhaiten säilyvät kun antaa olla lataukset päällä koko talven.

Minulla oli mökilllä aurinkopaneelien akustona 1500Ah@12V edestä vanhoja 2V ja 6V teollisuusakkuja. Hankin noin 3 vuotta käytössä olleita ja sittemmin kierrätykseen päätyneitä kierrätysfirmasta. Oli hyvä ostos koska akut kestivät toimivina noin 10 vuotta. Noinkin isoon määrään ~120W(max) riitti lataukseen ja talvellakin ylläpitovirraksi.

Tuon 10 vuoden jälkeen niitä ei enää saanut ladattua pienillä virroilla ja osa halkesi pakkasessa.

Tavalliset vapaa-ajan akut tuntuvat kestävän kovin lyhyen aikaa varsinkin jos niitä puretaan liian tyhjiksi.


Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #37 : 13.10.2013, 14:48:05 »
Bosch-S5008 akku 77Ah 28x18x19cm

Tuommonen lähtee mukaan motonetistä hintaan 109,90
Tulee ysikuuskymppiin..

Heittäkää ilmoille parempia vaihtoehtoja ???

Hyvin on useamman vuoden jo toiminut omassa 940:ssä boschin S4. P*skalla laturillahan nämä saa rikki nopeastikkin.

Paikalla Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3095
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #38 : 14.10.2013, 14:50:51 »
Kyllä ne parhaiten säilyvät kun antaa olla lataukset päällä koko talven.

Minulla oli mökilllä aurinkopaneelien akustona 1500Ah@12V edestä vanhoja 2V ja 6V teollisuusakkuja. Hankin noin 3 vuotta käytössä olleita ja sittemmin kierrätykseen päätyneitä kierrätysfirmasta. Oli hyvä ostos koska akut kestivät toimivina noin 10 vuotta. Noinkin isoon määrään ~120W(max) riitti lataukseen ja talvellakin ylläpitovirraksi.

Tuon 10 vuoden jälkeen niitä ei enää saanut ladattua pienillä virroilla ja osa halkesi pakkasessa.

Tavalliset vapaa-ajan akut tuntuvat kestävän kovin lyhyen aikaa varsinkin jos niitä puretaan liian tyhjiksi.

Kiitos vastauksesta, paikka on sellainen johon ei oikein talvella jaksa lähteä huoltoreissulle joten talvella lataus on päällä lähinnä tuulivoimalan muodossa jos se onnistuu pyörimään. Nyt kun ensi kesänä meinaan uudistaa akkukannan kerralla(perittyä vanhaa autonakkua ja motonetin halvinta vapaa-ajan akkua nyt huonossa hapessa) niin pitää tehdä sekin päätös että jättääkö akut paikoilleen talveksi vai roudaa mukanaan autotallisäilytykseen.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa dometic

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 566
  • V70 D5 --- 240 B???
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #39 : 12.01.2014, 18:54:44 »
Alkaa omasta V70 D5 akku olla loppu. 80a volvon oma akku yällä hetkellä. Ajattelin jos satsais tämmöseen. http://www.hifikonex.fi/product_details.php?p=944
Vikakoodien lukua Torquella Huittisissa.

s73

  • Vieras
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #40 : 12.01.2014, 19:14:38 »
Alkaa omasta V70 D5 akku olla loppu. 80a volvon oma akku yällä hetkellä. Ajattelin jos satsais tämmöseen. http://www.hifikonex.fi/product_details.php?p=944
kannattaako? Volvon omista akuista on kampanja, saa alta satasen. ???

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2046
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #41 : 12.01.2014, 19:20:16 »
Itse lopetin pelleilyn akkujen suhteen vuosi takaperin ja ostin 55ah keltakantisen optiman. Sen jälkeen ei ole tarvinnut miettiä että lähdetäänkö aamulla vaikka olis vähän kylmempikin keli. Akku vaihtaa autoa aina sitä mukaa mikä on milloinkin aktiivisimmin ajossa. Ainoa miinus noissa oikeastaan on napojen sijainti kun joissakin volvoissa olevat kulmamalliset kengät eivät käy paikalleen. Kiinnityksenkin joutuu soveltamaan ainakin niissä malleissa missä akku on alunperin kiinni sillä muoviklipsulla alareunastaan. Omasta mielestä nuo ovat kuitenkin melko pieniä miinuksia siihen nähden että sitä starttivirtaa riittää ja onhan tuo mukava ettei valot vilku basson tahtiin jos sattuu enemmän olemaan poppivehkeitä.
S60 D5 A Summum -12
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa dometic

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 566
  • V70 D5 --- 240 B???
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #42 : 12.01.2014, 19:24:37 »
Itellä olis kyllä varastossa red top optima mutta iästä ei tietoa. Ilmotuksen hintaa en ground zerosta joutuisi maksamaam vaan reilusti halvemmalla saisin. Tarkotuksena olis laittaa vielä parin kw lankku ja subi. Ajomatkat on vaihtelevia. Välillä lyhkäsempää ja välillä pidempää. Ardikkikin on. Olisi hyvä olla riittävästi virtaa saatavilla.
Vikakoodien lukua Torquella Huittisissa.

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1504
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #43 : 12.01.2014, 19:36:24 »
Laita jonkin merkin geeliakku. Maksavat 150-200€.
Meikäläisen autossa tämä:http://suomenakut.fi/vk/index.php?main_page=product_info&cPath=1001_1_10001&products_id=24035743
LINKIT TEHTYIHIN TÖIHIN SIVULLA YKSI
V70 D5 AWD -07

Poissa dometic

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 566
  • V70 D5 --- 240 B???
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #44 : 12.01.2014, 19:45:08 »
Ton voisi saada tohon hiukan reiluun 200ekeen. Tossa GZ:assa olisi statttivirtaa riittävästi. Mahtaakohan tommonen mahtua normi akun paikalle?
Vikakoodien lukua Torquella Huittisissa.

 

Proturbo  Autodiagnoosi