Jos on käypäinen lohko vaikka vanha 3l niin miksi sitä pitäisi porata? Kun haetaan lisätehoja niin kootaan se ihan hyvilä osilla ja nostetaan sitä mukaa ahtopaineet tuonne 3Bar tienoille jos tarvitsee. Uskoisin kuitenkin kun kannesta ja sarjoista hakee sen mitä on saatavissa, niin haetaan laatikkoa ja perää, renkaista puhumattakaan. Sitten pitää hakea ne jarrut ja alusta Mutta kai tämä pitää kokeilla...Miten se niiaa lähdössä eikä sudi. Sitä parempi ei voi olla kuin neliveto ja sitä ei ole eikä tule.

Kisaa voidaan ajaa 940 sarjalla ei 960 .lla. Se ei siihen ole sopiva, se on vain GT-rassi

Sen mitä olen kokenut niin kisalaitteet löytyy tuolta pienemmistä malleista, mutta voidaanhan me hakea vähän nokkaa ja venttiileitä eikä Turboa tarvitse edes asentaa, kunhan tuon lotjan saa edes pidettyä käsissä kun sitä käskee.

T6 (81mm) lohkossa tosiaan B6254s lohkoon verrattuna vesitila pienempi, sylinteriputken ympärillä alumiinia noin 1mm enemmän ja vesitila noin 20-25mm matalampi.
Jos haluat B6254s lohkosta kestävämmän niin lurauta 30mm betonia pohjalle.
Mutta tosiaan sitten kun haluat sen kestävän 600-800hv.
Voisihan sitä tietenkin T6 lohkoonkin lurauttaa betonia, mutta se lienee turhaa kun ++800hv koneissakin on ketänyt, perus vakio lohko (81mm)
Aina kannattaa muistaa se että turha ylikokoon poraaminen ei ainakaan paranna lohkon kestävyyttä, pieni lohkon kuluminen ei ole vaarallista, jos sylinteriin ei jää porrasta, kumminkin pääsääntöisesti männänrengas ottaa suurimman puristuspaineen pitämisen vastaa...
Jos lähdetään ajamaan tosissaan kilpaa ja haetaan moottorin viimeisiä tehoja niin sitten kannattaa kiinnittää huomio poraukseen, hoonaukseen yms. mutta itse olen törmännyt perus juttuun että lohko kiikutetaan aina ensimmäisenä poraukseen kun se on pop. Kumminkin suurin osa Volvo harastajista porauttaa lohkon täysin turhaan... Tietenkin jos mäntiä ei saa std poraukseen on asia taas täysin eri...
Ihan asiaa puhut. onko nykyään jäänyt täysin huomioimatta se mikä mäntä ja mikä hoonaus. Ja juuri se hoonaus ratkaisee se miten moottori kestää. Että eipä sitä tarvitse juuri sisäänajaa , ajetaan seuraavaks ulos

. Sitten voidaan hioa sylinteri täysin väärin jos männänrenkaat eivät olekaan samat, mitkä on tuotu mäntien mukana koneistamolle. Moni vaihtaa jälkeen itse molyrenkaat tms. kun ei luota koneistamoon.
Tietysti ei oikein aina pidäkään luottaa, nykyään kun ei enää ole niin suurta kilpailua kuin joskus oli, vaikka silloin kultaisella 70 luvulla yleiskoneistamot hoonasivat sylinterit kaikille kisavälyksillä kun pelkäsivät kiinnileikkautumista, tai männän vaurioita vaikka itse myivät männät ja saivat ne asentaa aivan millä välyksillä tai hoonikulmilla tahansa, kuten nykyäänkin tapahtuu
