Proturbo  Autodiagnoosi

960 abs päälle/pois nappi

  • 46 Vastauksia
  • 12941 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 960 abs päälle/pois nappi
« Vastaus #30 : 03.02.2013, 13:37:38 »
Sitten se toinen seikka joka tuli siinä vaihessa kun tarvitsi lisäkokemusta noita tietokoneita rassaillessa. Hankin hylättyjä tietokoneita vähän kerrassaan Viestivarikon LyVi myymälästä. Säilytetty romuna ulkovarastossa. Otos on pieni, jotain toistakymmentä kappaletta, mutta vain pari jota en sanut toimimaan. Niissä on kyllä paljon juotoksia.

Katon alla on hitusen eriasia, kuin taivasalla. Eikä se juotosten hajoaminen tapahdu useinkaan hetkessä, elleivät olosuhteet ole "otollisia", kuten autossa valitettavan usein on.
Auto on kaiken lisäksi huomattavasti huonommissa olosuhteissa ollessaan käytössä, kuin nuo katoksessa olevat tietokoneen raadot.

LyVi (Lylyn Viestivarikko) taidettiin sulkea muistaakseni 2008.  ;)

Ja juu, säilyttelin ikivanhaa Tetkronixin skooppiakin ulkovarastossa vuosia ja se jaksoi aina yllättää lähtiessään toimimaan, vaikka se olikin valmistettu joskus 60-luvun alkuvuosina. Juotoksetkin olivat kirkkaita.
Mutta se olikin tinattu kasaan hopeaa ja muita vastaavia aineita sisältävällä juotteella.

Olen tietysti kovasti pahoillani jos olen kumonnut jonkin teorioita noista tinajuotoksista. Tämä ei kuitenkaan ollut tarkoitus. On vain hyvä muistaa että teoriastakin voi poiketa ja silti onnistua ;). Eläkkellä ollessa voi kokeilla monenlaisia asioita jos satuu sinne asti pääsemään.
Valitettavasti en puhu vain teorioista, vaan empiirisestä kokemuksesta. Omastani ja monien muiden myös.
Ja kyllä, yleisesti teorioista voi poiketa myös menestyksellisesti.  :hello:

Vanhuuseläkkeelle on vielä joitakin työvuosia edessä ja kauemmas tuntuu pakenevan hallituksemme toimesta.

Tässä tinakeskustelussa on unohtunut myös se, että vuosikymmenten vieriessä juotostinojen koostumus on muuttunut, joista viimeisin on tuo kirottu ROHS-direktiivi, joka teki yleisistä juotostinoista huomattavasti heikompia kuin entiset. Kaikki "hyvät" myrkyt ovat joutuneet pannaan!  :buck2:

Oikeasti juotteita on toista sataa, joten niiden ominaisuudetkin ovat sen mukaisia.

Kerrotko lisää tuosta tinan kemiasta?

Asetetaan tämä kysymyksen muotoon.

Teetkö metalliholkin ja lasitangon liitoksen puristamalla holkin lasin ympärille? Jos tavoitteenasi on mahdollisimman luja ja kestävä liitos?

Takaisin ABS-asiaan.   ;D

Kyllä se merikontinkin ABS osaa kikkailla, kun yrität pysähtyä sopivassa ja jyrkässä alamäessä ihan kävelyvauhdista kun renkaiden alla on nuoskaa lunta tai märkää jäätä!
ABS-hakkaa ja hidastuvuus on olematonta. Käsijarrulla se pysähtyy kyllä. Tuolloin ABS:n poistaminen käytöstä on hyväksi hidastuvuudelle. Sataneella lumella ilman ABS:ää pysähtyminen on nopeampaa kuin ABS:n kanssa.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 960 abs päälle/pois nappi
« Vastaus #31 : 03.02.2013, 14:22:05 »
Ei jumalauta, varmaan 4 ensimmäistä viestiä asiallista.  ::)

Muut täyttä paskaa, modet herätyyys?!
No ylläri kun huomioi viidennen viestin kirjoittajan...

Jos itse tekisin vastaavaa ratkasua, ei sulakerasian taa olisi kauhean iso vaiva mennä ottamaan se sulakkeelta boksille/yms lähtevä piuha irti, pistää sulakepesän lähtöön kii nuo katkasijan johdot ja kytkeä alunperin sulakkeen luo mennyt piuha tuon katkasijan perään, tulee mahdollisimman vähän uusia liitoksia, ei ollenkaan "jekkusulakkeita" ja alkuperäinen sulake jää paikalleen ja vielä oikeasti tekemään tehtäväänsä.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa lutikka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 73
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 abs päälle/pois nappi
« Vastaus #32 : 03.02.2013, 14:27:56 »
Tuossa aikaisemmin valiteltiin aiheesta lipsumista ja herätystä modeille. Mutta käsittääkseni itse otsikon aihe on tullut jo käsiteltyä ja vastaus saatu, kuinka se on/off 960:en absiin saadaan aikaiseksi. Tämä tinakeskustelu sinänsä aiheenmukaista, että voidaan pohtia pitääkö em. On/off kytkentä tinata vai ei - ja jos kyllä, niin millä.



Tässä tinakeskustelussa on unohtunut myös se, että vuosikymmenten vieriessä juotostinojen koostumus on muuttunut, joista viimeisin on tuo kirottu ROHS-direktiivi, joka teki yleisistä juotostinoista huomattavasti heikompia kuin entiset. Kaikki "hyvät" myrkyt ovat joutuneet pannaan!  :buck2:

Kirjoittaja viittaa ns lyijyttömiin tinoihin puhuessaan RoHS-direktiivin mukaisista juotosaineista. Todettakoon tässä että em direktiivi koskee vain ammattikäyttöä ja yksityiskäytössä saa ja kannattaakin käyttää perinteisiä lyijypitoisia tinoja juottamiseen. Niitä on myös helposti saatavilla ainakin toistaiseksi. Myös hopeaseosteisia on saatavilla.
« Viimeksi muokattu: 03.02.2013, 14:29:42 kirjoittanut lutikka »

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 960 abs päälle/pois nappi
« Vastaus #33 : 03.02.2013, 14:38:11 »
Tuossa aikaisemmin valiteltiin aiheesta lipsumista ja herätystä modeille. Mutta käsittääkseni itse otsikon aihe on tullut jo käsiteltyä ja vastaus saatu, kuinka se on/off 960:en absiin saadaan aikaiseksi. Tämä tinakeskustelu sinänsä aiheenmukaista, että voidaan pohtia pitääkö em. On/off kytkentä tinata vai ei - ja jos kyllä, niin millä.


Kirjoittaja viittaa ns lyijyttömiin tinoihin puhuessaan RoHS-direktiivin mukaisista juotosaineista. Todettakoon tässä että em direktiivi koskee vain ammattikäyttöä ja yksityiskäytössä saa ja kannattaakin käyttää perinteisiä lyijypitoisia tinoja juottamiseen. Niitä on myös helposti saatavilla ainakin toistaiseksi. Myös hopeaseosteisia on saatavilla.

Jep, tosi aiheenmukaista puhua jostain 60v kolvikokemuksista ja eri tinoista. Helvetin kiva varmaan jonkun ettiä 960 abs on off nappia kun topicissa 2 sivua turhaa paskaa.

Ohjeet miten tehdää on tullut, ihan sama tinaako sen vai puristusliitoksilla tekee. Eipä ne autonkaan johdot ole tinattuja. Molemmat toimii. Tinatessa olkoon se lyijytöntä tinaa tai lyijyllistä. Aamen!  :D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 960 abs päälle/pois nappi
« Vastaus #34 : 03.02.2013, 14:59:40 »
Jos itse tekisin vastaavaa ratkasua, ei sulakerasian taa olisi kauhean iso vaiva mennä ottamaan se sulakkeelta boksille/yms lähtevä piuha irti, pistää sulakepesän lähtöön kii nuo katkasijan johdot ja kytkeä alunperin sulakkeen luo mennyt piuha tuon katkasijan perään, tulee mahdollisimman vähän uusia liitoksia, ei ollenkaan "jekkusulakkeita" ja alkuperäinen sulake jää paikalleen ja vielä oikeasti tekemään tehtäväänsä.

Juurikin näin!  Orkkis-sulake jää paikalleen hoitamaan tehtäväänsä ja jos se kärähtää jostakin syystä, niin vikaa on helppo hakea.

Ja kaiken lisäksi se tarvitsee vain kaksi piuhaa ja yhden kytkimen, joten yksinkertaisemmin sitä on vaikea tehdä!
Toki asennus on hitusen työläämpi kuin sulakkeen paikalle tehtävä viritelmä, mutta taatusti turvallisempi ja varmempi kuin jekkusulakkeiden keralla tehtävä versio.

Kirjoittaja viittaa ns lyijyttömiin tinoihin puhuessaan RoHS-direktiivin mukaisista juotosaineista. Todettakoon tässä että em direktiivi koskee vain ammattikäyttöä ja yksityiskäytössä saa ja kannattaakin käyttää perinteisiä lyijypitoisia tinoja juottamiseen. Niitä on myös helposti saatavilla ainakin toistaiseksi. Myös hopeaseosteisia on saatavilla.
Jep!  Tuohon lyijyttömyyteen viittasin.

Sen myötä myös monesta paikasta katosivat nuo lyijylliset juotostinat. Äkkipäätään muistelisin, ettei motonetissäkään ollut taannoin enää lyijyllisiä juotostinoja hyllyssä, vaan kaikki vaikuttivat lyijyttömille juotteille.

Ja ainakin ELFA:lla näkyy olevan myynnissä noita lyijyllisiä juotteita, joka on se halpa ja toimiva ratkaisu. Kaiken lisäksi myös erittäin hyvin koeponnistettu.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa lutikka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 73
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 abs päälle/pois nappi
« Vastaus #35 : 03.02.2013, 16:06:19 »
Ohjeet miten tehdää on tullut, ihan sama tinaako sen vai puristusliitoksilla tekee. Eipä ne autonkaan johdot ole tinattuja. Molemmat toimii. Tinatessa olkoon se lyijytöntä tinaa tai lyijyllistä. Aamen!  :D

Ainahan voi skipata nää triidin häntäviestit koska otsikon kyssärihän tuli jo vastattua. Mutta kun menet kerran tuohon liitospuoleen ottamaan itsekin kantaa, niin totean jonkinmoisella kokemuksella, että kovasti tärisevää liitosta ei kannata tinata. Mutta jos kaikesta huolimatta haluaa tinata, niin ehdottomasti lyijyllisellä! Hopeaseostuskaan ei ole pahitteeksi jos lompsa kestää.

Elfa on ehkä hieman tyyris ostopaikka, mutta ihan autojohdin ym juotoksiin käypää eutektista Pb-Sn seosta myydään edulilsesti esim www.bebek.fi. Ks. Esim tuotenumero 51061.
« Viimeksi muokattu: 03.02.2013, 16:11:47 kirjoittanut lutikka »

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2453
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 abs päälle/pois nappi
« Vastaus #36 : 03.02.2013, 16:13:07 »
Mulla on hirmu hatara muistikuva että 700-sarjassa oli abs-mallin pysähtymismatka 100 vauhdista pidempi kuin 240:sellä.

Ja ainakin näin keskivertoa paremman kolvaajan ja autosähkömiehen näkökulmasta katsoen on 940 ABS jarrut aika paskat. Huomattavasti heikompi esitys verrattuna 200-sarjan jarruihin.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 960 abs päälle/pois nappi
« Vastaus #37 : 03.02.2013, 17:22:46 »
Elfa on ehkä hieman tyyris ostopaikka, mutta ihan autojohdin ym juotoksiin käypää eutektista Pb-Sn seosta myydään edulilsesti esim www.bebek.fi. Ks. Esim tuotenumero 51061.

RoSH-direktiivin tulemisen aikoihin vein viimeiset rullat sitä bebekin omaa lyijyllistä tinaa ja ne ovat riittäneet näihin päiviin asti kotikolvauksissa. 

Joskus vuosikymmenen taitteessa siellä myytiin vastavan korvaavaa tinaa...    :D

Mutta kiva tietää, että siellä taas on sitä!  :hello:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

hevonen

  • Vieras
Vs: 960 abs päälle/pois nappi
« Vastaus #38 : 03.02.2013, 17:30:30 »
..onks tää nappi jo kohta asennettu..
Näitä kun lukee niin kohta ei edes abikopihteihin enää uskalla tarttua...
Alkaa jo direktiivit vaikuttaa tämmösen napin asennukseenkin... :idiot2:

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 480
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 abs päälle/pois nappi
« Vastaus #39 : 03.02.2013, 18:12:53 »
Eiköhän ne ABS-jarrut ole merkittynä oikein rekisteriotteeseen.
Lukisiko siellä jotensaki, että "lukkiintumaton jarrujärjestelmä".
Ei tarkoittane heikkotehoisia jarruja, vaan ehkäpäkenties juurikin noita abseja...
Lukkiintumatonta jarrujärjestelmää voipi olettaa autosta, jos se on 90-lukuinen.
Asia saattaa muuttua mielenkiintoisaksi keskustelun poikaseksi silloin, kun rysähtää.
Voipi vakuutusinsinööri ehkäpä kysellä mikä vaikutus oli onnettomuuteen sillä katkaisijalla.
 :2funny:
Edelleen laittaisin tinan niihin liittimiin.  :)
MINUA ITSEÄNI lainaten voin lopettaa tähän. 8) Kaikkien huumorintaju ei ole samalla tasolla. Tylsä elämä?
Tälle viikonlopulle viimein asentelin tinaten Active GPS:lle kiinteän laturin. Tuulilasikameralle samoin. Volttimittarin piuhatkin laitoin tinaten liittimiin.  Nippusiteillä nätisti johdot nippuun, ettei näytä kanahaukanpesältä se apurin jalkatilan alusta, jos joskus täytyy ottaa vielä se hansikaslokero irti.  Tina on taatusti lyijypitoista. Joskus 70- tai 80-luvulla sitä ostin rullakaupalla.  Sorsakin kuolee lyijyllä paremmin. O:-)
Case closed?

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 abs päälle/pois nappi
« Vastaus #40 : 03.02.2013, 20:13:53 »
Vuoden parhaat tarinat. Ei edes pysytty aiheessa. Pannaan lukko päälle.  ;D Tietotekniikassa kun on se hyvä puoli että pari sivua turhaa tekstiä voi näppärästi käyttää uudestaan ;).

Poissa havock

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 183
Vs: 960 abs päälle/pois nappi
« Vastaus #41 : 03.02.2013, 20:24:51 »
Tossa 940.kympissäni lukee sulake boxissa abs sulakkeesta, että kato manuaalista.
Mulla mitään manuaalia ole olemassakaan, että tota noin?
Vitutus voi aiheuttaa hitaan ja tuskallisen kuoleman

Volvo s40 1.8 -97  reilut 400tkm kelattu :)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 960 abs päälle/pois nappi
« Vastaus #42 : 03.02.2013, 20:38:37 »
Tossa 940.kympissäni lukee sulake boxissa abs sulakkeesta, että kato manuaalista.
Mulla mitään manuaalia ole olemassakaan, että tota noin?

Etsitkö ABS:n sulakkeen paikkaa?
Auttaisiko jompi kumpi näistä ?

http://new.volvocars.com/ownersdocs/1991/1991_940SE/91940se_15.htm

http://new.volvocars.com/ownersdocs/1994/1994_940/94940_6_12.html


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa havock

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 183
Vs: 960 abs päälle/pois nappi
« Vastaus #43 : 03.02.2013, 20:54:15 »
Juu juuri sitä sulaketta etsin, ja ensimmäinen linkki saattoi auttaa.
Sanoo että:
"The ABS system is protected by an additional 10 A fuse which is located under the instrument panel to the left of the steering wheel."
Taitaapi siis olla ratin vasemmalla puolella instrumentti paneelin alla, jospa kattelis ihan mielenkiinnosta jos viulujen ja rumpujen alta jotakin löytyis.  ;D

No tuo sulake boxi oli kyllä kuvissa kojelaudan päässä, ja mulla keskikonsolin tuhkiksen takana.
Joten 2 linkki osuu sen kohdalta oikein, mutta sanoo sulakkeen 24 olevan abs.
Boxissa kyseinen 24 on merkitty srs testille, tässä kärryssä ei ilmapalloja ole joten ei sulakettakaan paikoillaan.
« Viimeksi muokattu: 03.02.2013, 21:02:42 kirjoittanut havock »
Vitutus voi aiheuttaa hitaan ja tuskallisen kuoleman

Volvo s40 1.8 -97  reilut 400tkm kelattu :)

hevonen

  • Vieras
Vs: 960 abs päälle/pois nappi
« Vastaus #44 : 04.02.2013, 14:51:57 »
Sulla on tuo -91 niin siinä on muistaakseni vielä se vanhempi systeemi ja surge protector- rele jonka päässä se sulake siellä kojelaudassa on.

 

Proturbo  Autodiagnoosi