Mittariin kertyy n.1000km viikossa ja kulutuksesta kirjanpitoa kohta vuoden verran. Matka-ajossa olen parhaimmillaan päässyt jopa 10 l/100km (E85, manuaaliaski) nätisti satasen pintaan ajelemalla. Mutta jos nopeus matka-ajossa pyörii siellä 130-140 niin kulutus nousee helposti 15l.
Saati sitten automaatilla, jonka turbiini lukittuu vasta siellä n. 99-102kmh nopeudessa. Joten on käytännössä yhtä taloudellista ajaa sen 105km/h kuin 85km/h.
Tuo bensanlukutuksen keskiarvo on n. 30tkm keskiarvo, sisältäen kaikenlaista ajamista...
Nopeuden vaikutus kulutukseen matka-ajossa on suuri. Johtuneeko siitä että tuo farkku kiskoo kohtuullista ilmamassaa perässään sekä osin siitä että välitys on turhan tiheä.
Eikös merikontti olekkaan aerodynaaminen taidon näyte? Mä kun luulin....

Automaagissa kokonaisvälitykset on kaiken kaikkiaan kohtuullisen harvat (nelonen 1:0,69 ja perä 1:3,73)
Tai sitten masiinaa käytetään siihen mihin se on tehtykin: kulkemaan.
Ja kyllä mun lestan kulutuskin pompsahtaa kun Stadin keskustaan lähtee ajelemaan.
Jep! Volvo on tehty kulkemaan, eikä seisomaan tallissa!

Stadissapa (keskustassa) hyvinkin tulee pyörittyä melkoisesti ja vielä wittumaisesti ruuhka-aikoihin.
Kuten tänäänkin nääswillessä... Tai siis vain sieltä poisajettaessa.