Ugh, olen ymmärtänyt.
Kyllä sitä näköjään pääse aika helpolla Hyrslerillä, Vems E85 kiinni ja kevyet säädöt. Lähtee (ainakin) -20 asteesta kevyesti käyntiin. Ilman lisä-happea, eikun lämpöä
Vaparikone ja puristussuhteet hitusen korkeammat kuin tuo FK/FT:n 1:8,7... Tekee jonkin verran paljon hommaan.
Kyllähän se lähtee, mutta ei kuten bensalla, eli ekalla startilla tulilla. Teeppäs lämpötilamittauksia siten, että mittaat moottorin oikean lämpötilan jostakin ei kirkkaasta metallipinnasta (mielellään maalatusta tai erittäin likaisesta paikasta) tuollaisella IR-mittarilla ja vertaat vaikka käteen tai suustasi mitattuun lämpötilaan, jolloin näet, että mittari on ns. taagilla.
Ja jos ymmärsin, se syslerin pannu on kutonen? Jolloin siinä on oikeasti rautaa huomattavasti enemmän kuin vinokoneessa ja se konehuonekkin taitaa olla tiiviimpi rakenteiltaan kuin merikontissa. Joten se säilyttää pakkasessa lämpönsä uskomattoman paljon pidempään. Tästä on kokemusta sellaisen +300kg dieseli-moottorin kanssa.
Käynnistyminen on huomattavan helppoa jos kone on yhtään plussalla. Kuten juuri äsken tein koe startin. Kone oli mittarin mukaan siinä nollissa ja hyrskähti ekalla tulille. Tosin ei täysin puhtaasti mutta hyrskähti kuitenkin. Ja kaikki lämpö oli kotoisin siitä edellisen startin jäljiltä (pari tuntia sitten) ja minuutin käynnistä.
Bensalla merikonttini vinokone lähtee käyntiin ilman mitään ongelmia sinne -30C lämpötilaan asti tämän jälkeen voi olla, että vaaditaan toinenkin startti. Vaikeaksi se menee vasta siellä -38C nurkilla, joka on myös oikea moottorin lämpötila.
Ja juu, edellisen kanttini B230F lähti nätisti käyntiin siellä -40C lämpötiloissa lapissa kerran jos toisenkin.
Viinaksilla starttaillessa, on aivan sama se kylmärikastuksen määrä, kun se ylittää sen minimin käynnistyksen edellytykset. Olen kokeillut jopa maksimeita mitä flexistä saa ja siitäkään ei ole apuja yhtään kun se maaginen -15C alkaa lähestymään.
Ja jopa sellaisessa vaparivikoneessa (korkeilla puristuksilla), jossa on viinaslastu, niin siellä -20C nurkissa se menee oikeasti vaikeaksi bensaan verrattuna.
Vertaa vaikka Jogiinin video, jossa on vapariksikin mukavasti puristuksia ja bensalla käynnistyy kuin palmupuun alta, niin viinalla on vaikeampaa...
Huvittavinta on se, että viinalla konttini ampuu ns. taaksepäin useita sekunteja starttaamisen lopettamisen jälkeen. Eli viina on syttynyt sylinterissä ja sen pysähtyessä juuri ennen yläkuolokohtaa, niin saattaa mennä pari kolme sekuntia ja yht´äkkisesti kone pyörähtää takaisin päin tai tekee työtahtinsa alakuolokohtaansa tai hitusen yli.
Eli viina palaa mutta hyörystymisen määrä ei riitä kunnolliseen palamiseen. Tästä syystä ryhdyin tutkailemaan viinan lämpötilan vaikutusta starttiin.
Ja kuten aikaisemmin mainitsin, pakkanen lauhtuu, joten kokeet olisivat menneet pipariksi, kun tällä hetkellä sitä on enää sen -8C verran.
Bensalla vinokone toimii moitteettomasti ja starttaa myös, kelissä kuin kelissä. Viinalla se toimii moitteettomasti, muttei starttaa enää niin hyvin kylmässä!
Ps. kaikkein pirullisimpia tässä ovat nämä LH:n kylmäkäynnistysrikastukset, jotka antavat ekalla startilla pirusti ja seuraavalla vähemmän, vähentäen jokaisella starttauksella. Lisäksi LH:ssa on vielä "penalty-timer" rikastuksien normalisoimiseksi.
Myöskin huvittavinta on se, että LH:n bensan kylmä startti-rikastukset eivät nouse juurikaan sen -20C jälkeen paljoakaan....