Kumpaankohan tämä oikeasti kuuluisi? Järjettömiin uutisiin tai tähän etanolikeskusteluun?
http://yle.fi/uutiset/autoliitto_varoittaa_etanolibensiinikokeiluista/6533751Autoliitto varoittaa etanolibensiinikokeiluista
Halpa RE85-polttoaine houkuttelee autoilijoita testaamaan aineen toimivuutta tavallisissa autoissa muun bensan jatkeena. Vaikka osa kokeilijoista kertoo hyvistä kokemuksista, Autoliitto varoittaa riskeistä.
Menovesi on huomattavasti halvempaa kuin tavallinen bensa ja jotkut autoilijat ovat lähteneet testaamaan ainetta tavallisissa autoissa. Vaikka myynnissä on muutossarjoja, joilla tavallinen bensiiniauto voidaan muuttaa RE85-polttoaineella toimivaksi, osa ajaa ilman muutoksia, sekoittamalla etanolibensaa tavallisen bensan joukkoon.
Autoliiton turvapalvelupäällikkö Jonne Luomala ei suosittele edes kertakokeilua, vaan kehottaa noudattamaan autonvalmistajien ohjeita.
- Nämä cocktailit ovat aina riski. Tuskin auto hajoaa yhden kokeilun jälkeen, mutta pidemmän päälle todennäköisesti jotain moottorivaurioita on luvassa.
Vanhassa riskit pienempiä
Vaarana ovat Luomalan mukaan polttoaineen korkeasta alkoholipitoisuudesta johtuvat syöpymät polttoainejärjestelmässä. Myös muun muassa männät voivat kärsiä, koska etanolissa on vähemmän voiteluominaisuuksia kuin bensiinissä.
- Vaurioriskin lisäksi kannattaa huomioida, että etanolibensa nostaa auton polttoaineen kulutusta keskimäärin noin 30 prosenttia.
Nämä cocktailit ovat aina riski.
- Jonne Luomala, turvapalvelupäällikkö
Mikäli uteliaisuus kuitenkin voittaa auton omistajan varovaisuuden, vahinkojen riski on pienempi vanhempien autojen kohdalla. Lisääntynyt tekniikka tekee uusista autoista alttiimpia vioille, joita polttoainekokeilusta voi seurata.
- Nykyautot ovat myös huomattavasti paloherkempiä kuin 20-30 vuotta vanhat autot. Vanhojen autojen polttoaineen suihkutusjärjestelmät suuttimineen ovat erilaisia ja tekniikka saattaa antaa anteeksi enemmän. Mutta en silti suosittele testaamaan.
Auton muuttaminen muutossarjalla etanolibensalle sopivaksi on yleistynyt. Autoliiton turvapalvelupäällikkö Jonne Luomala ei näe asiassa ongelmaa, kunhan työ tehdään oikein.
- Onhan näitä tehty muualla maailmassa jo kauan, ja jos asennuksen toteuttaa asiantuntija oikeilla välineillä niin kokolailla riskivapaata sen pitäisi olla.
Suorastaan nolla-uutinen.
Minua hämmästytti väite uusien autojen paloherkkyydestä ja ihmetytti mäntien kärsimisestä!

Kyllähän se vanha pazka, jossa letkut ovat hapertuneet ja liitokset tihkuvat on herkempi palamaan kuin se uusi ja kunnossa oleva. Vai onko autoliitolla jotakin parempaa tietoa siitä, että autot on suunnteltu palo
turvattomammiksi nykyisin?
Mutta jos joku on niin urpå, ettei ymmärrä mitä on tekemässä, vaan työntää pelkkää RE85:sta suoraan tankkiin ja jotakin hassua tapahtuu, niin kyllä silloin pitää peiliin katsoa.
Tällä hetkellä omat kokemukset kertovat, ettei vinokone viinasta ole moksiskaan, vaan pelaa kuin se surullisen kuuluisa "buick".
Ainoa havainto on lyhentynyt tulppien elinikä vs. bensa, joka on noin puolet bensiinin kestosta. Vakiokoneessa ne varmasti menisivät pidempäänkin.
Puhtaalla Wiinalla on nyt takana 50tkm ja blandiksilla on ajettu jotain 50tkm. Blandiksilla pysyttiin aina alle 50% seoksissa, että ne olisivat moottorinohjauksen hanskaus alueella. Flexillä on menty pelkällä viinalla.
Edit:
Näköjään vanha uutinen, mutta jostakin syystä se oli etusivulla ns. "tuoreena uutisena".