Futurez  Kulkukoira

Painemobiili.com 340DL Turbo

  • 289 Vastauksia
  • 119904 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #90 : 10.06.2011, 17:06:32 »
Nyt kannattaa sitten ruveta taas katselemaan vaikka kuvia tai kyselemään ennen kun rupeaa huutelemaan aivan tuulesta temmattuja vääriä johtopäätöksiä.

Se on muuten jännää kun ruotsin foorumilla kertoo että jotain hajosi, he tsemppaavat jatkamaan ja kysyvät mitä hajosi, mutta täällä suomen puolella on heti about puol tusinaa haukkumassa pataluhaksi. :o :D


On kai tossa välissä ollut jotain asian poikastakin. Oliko ruotsinfoorumilla?
Kyllä minäkin saan saman käsityksen kuin TVS tosta sun tekstistä ja sitä myötä munkin mielestä jossain on tehty väärin. Ja loppu onkin sitten ihan peiliin katsomista.

Mut hei, tsemppiä ja silleen. Tee uusi samalla lailla ja toivotaan että kestää!!!.....  :hello:

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #91 : 10.06.2011, 22:41:23 »
Juu, uus tehdään kunhan ehditään ja jaksetaan, ja yritetään vielä paremmin imitoida schmidtin tekeleitä... kiinnostais muuten tietää miten paljon kilsoja hänen vermeet on kestäneet... tässä sentään tullut joku 5000km jo :D

Harmaita hiuksia aiheuttaa tänään veneestä lauennut kone... "B254S" tarttee täyden laakerirempan... tai oikeammin uudet laakeritkaan ei auttaneet... taidanpa ruveta rahamieheksi ja ostaa uuden veneen ni ei tartte tollasia antiikkisia romuja laitella... saa olla sit senkin edestä duunissa :/
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #92 : 15.06.2011, 09:13:10 »
SJS, siivoa vähän tuota YV-laatikkoasi kun sulle ei pysty lähettämään viestiä täynnä olevan postilaatikon takia.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #93 : 15.06.2011, 16:23:28 »
SJS, siivoa vähän tuota YV-laatikkoasi kun sulle ei pysty lähettämään viestiä täynnä olevan postilaatikon takia.
Juu, lootaa on siivottu ja pentan konetta silvottu.

Kattoo jos tälle riittäis pelkkä kaulojen kiilloitus, ainakin 340 tuo kelpasi ja tuhansia kilsoja on sen jälkeen ajettu :P
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #94 : 10.09.2011, 11:34:50 »
Noni, sain viimeinkin irrotettua voimansiirron, siinäkin meni 5 päivää. Viime torstaina aloitin, sitten tuli vähän 1,8T passatin jakohihnavaihtoa, veneprojekteja ja muita asiakashommia väliin, ja tiistaina sain lootan pois roikkumasta kardaanin päästä joka taasen jumitti silmälaakeriin.

Tutkin tuota laippaa mikä hajos, ja ei ihme että svenskin laipat kestää ja mun ei. Tuo E36 perän "kardaanilaippa" ei ole kun about 2-3mm paksu tuosta josta se katkeaa, tässä läpileikkaus:
_____              _____
|____|_______|____|
       |                |
       |_________|

Eli tuostahan se sitten kauluksen alta nirhahtaa poikki.

Svenskillä taasen joka tällaisen on tehnyt on nuo laipat hitsattu tuosta juuresta yhteen josta mulla hajonnut, joten eivät takuulla hajoa yhtä helposti, lisäksi mulla on 3 sakarainen laippa tuossa lootalla, se varmaan "edesauttaa myös tätä hajoamista.
Tässä kuva niistä:
http://www.300power.com/forum/index.php?action=dlattach;topic=3620.0;attach=9965

Ja tässä keskustelua:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3620.200

Katson pystyisinkö sovittamaan tuohon jotenkin vahvemmat laipat, tai tekemään nuo uudestaan vahvemmiksi, ja sitten vielä tekemään tuon putkikehikon uudelleen vahvempana.

Sit pitäis saada kone kukkumaan kun on taas seissyt ja lainailtu osia veneeseen jotta se toimi sesongin loppuun.

Nyt voi rauhassa ajan kanssa tätä laitella, kun voi toisella autolla ruokkia vauhtinälkää, ni ei aina tartte hosua tätä kasaan ja "testata kestääkö kasassa" :D

Kattoo jos talven aikana ehtis tän vaikka palotella ja laittamaan korin tip-top kuntoon ja jos penkissäkin ehtis käydä jos saa koneen toimimaan moitteetta.
« Viimeksi muokattu: 10.09.2011, 11:41:50 kirjoittanut sjs »
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #95 : 05.04.2012, 23:52:58 »
Noni, monta ruuvia on tässä välissä taas ruuvailtu.

Eilen innostuin, repäisin auton irti talvisijoiltaan, sisustan nakkasin kerralla ulos, penkinpäälliset ja lattiamatto pesuun yön yli, ja pyykkinarulle kuivumaan. Tämäkään ei ole ollut kun 3 vuotta tarkoitus tehdä.

Perän kardaanilaipan korjasin, ja shimmasin sen linjaan vaihdelootan kanssa.

Kova mietintä jos pitäis tohon laippaan sittenkin pistää vaikka kumivulkanointi väliin että estetään tällaiset hajoamiset tulevaisuudessa...

Transaxlen tukikehikko ainakin tehdään uusiks, kattoo jos pääsiäisen aikana jaksais.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8015
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #96 : 06.04.2012, 00:06:38 »
Pistäppä laitos kuntoon ja tuu vaikka VW openiin Kiikalaan ottaa pari vetoa.

kepa09

  • Vieras
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #97 : 06.04.2012, 07:59:22 »
Laita ihan suosiolla se vulkanointi laippaan,uskoisin että hajoamiset loppuu.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #98 : 07.04.2012, 00:23:15 »
Laita ihan suosiolla se vulkanointi laippaan,uskoisin että hajoamiset loppuu.
Laittaisin heti harykiekon jos joku tekisi sinne 2-3 senttiä tilaa.
Vaihtoehtoina siirtää perää 3cm taaksepäin vetarien keston kustannuksella (vetarit hajoaa jo nyt), siirtää taka-akselia samanverran taaksepäin, tai konetta (ei onnistu kumpikaan), tai sit muuttaa kardaania ja koria.

Konetta jos siirretään senttikin saa laittaa kiinnikkeet, etutukipalkin, syylarin, IC:n, vesipumpun jne uusiksi.

Perää jos siirtää 2-3mm taaksepäinkin ni sit ottaa taka-akseliin kiinni. Kaikki on nyt jo todella rajoilla.

Miksi ruotsin hemmolla kestää tuo systeemi, jos ei mulla?

Vastaus: Hänellä on vahvikehitsatut laipat perän ja laatikon välissä. Ihan tosissaan tuo vakio BMW:n perän laippa on vaan 2-3mm materiaalivahvuudella, kun taas svenskin laipan vahvuus on 7-8mm luokkaa.

Pari vetoa voi Kiikalassa ottaa, jos se vaan ei hajoa taas ennen sitä. Tosin, sieltä kiikalasta muuta saa kun jonkun lapun käteen, ei siitä muuta iloa ole kun "riispektiä"... mikä mun maailmassa ei ole euronkaan arvoista, kun autolla on tarkoitus liikkua paikasta toiseen, eikä vaan maaliviivan yli kerran. :)
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6617
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #99 : 07.04.2012, 12:06:26 »
Mikä estää sen transaxle putken ja kardaanin lyhentämisen? Sittenhän sinne mahtuisi sellainen hardy-kiekko ihan helposti :(

Miten kardaani on sovitettu nyt laatikon pääakselin booreihin? Eikös ne kuitenkin ole erilaisen Volvon ja Bemarin laatikoissa.

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #100 : 07.04.2012, 12:19:49 »
Ruotsinpojan uusimassa versiossa 300-sarjan alkuperäinen väliakseli hylättiin hieman vastaavien pituusongelmien vuoksi (uusi moottori istuu taaempana) ja nykyisessä versiossa näyttää tuo trans-axle paketti itsessään olevan täysin kiinteästi tuettuna runkoon neljästä pisteestä, eli väliakselin kuoret eivät enää osallistu trans-axlen, tai moottorin kannatteluun.

http://rejsa.nu/im/user/994/2012-01-19-18-53-47_275_jan_004.jpg

Välissä omavalmisteinen väliakseli, joka kiinnittyy koneen päässä Penta-venemoottorin koppaan.

http://rejsa.nu/im/user/994/2012-02-09-18-33-03_kardanaxel_003.jpg
http://rejsa.nu/im/user/994/2012-02-09-18-32-02_kardanaxel_002.jpg
http://rejsa.nu/im/user/994/2012-02-09-18-34-02_kardanaxel_004.jpg
http://rejsa.nu/im/user/994/2012-02-09-18-35-48_kardanaxel_005.jpg



Millainen homma muuten olisi tehdä tuohon vakioakseliin uudet boorit, jos sitä katkaisee? Tekeekö joku firma järkihintaan näitä? Vai onko siellä varaa ottaa 2-3cm pois jo ihan boorien päästä muutenkin, niin että sinne jäisi booriosaa riittävästi kiinnitystä varten?
« Viimeksi muokattu: 07.04.2012, 12:23:22 kirjoittanut Fuse »
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #101 : 07.04.2012, 14:34:25 »
Transaxle putkea on jo lyhennetty 6,5cm, enemmän jos lyhentää ni saa sit lyhentää itse akseliakin.

Laatikon sisäänmenoakseli on katkaistu, niin että booreja on about 4cm, siihen päälle BMW kytkinlevystä booriholkki, joka hitsattu puolikkaan orkkis booriholkin kanssa yhteen, ja se orkkis pulttikiinnityksellä kardaanitankoon.

Boorien ulkohalkaisija on 21mm, akseli on vaan about 20mm tavaraa, ja sileän akselin ja boorien välissä on kummassakin päässä sellainen 18mm halkaisijaltaan oleva "kaulus" (josta tuo akseli katkeaa varttimailikäytössä). Etuboori on about 5cm, takaboori 3cm. Edestä se ehkä voisi sen muutaman sentin lyhentyäkin... mutta sitten kytkimen toiminta voi olla kyseenalaista.

Ja en sitten tiedä mitä tapahtuu, kun karkaistua akselia ruvetaan sorvaamaan ja pätkimään, vähän luulen että sen jälkeen se napsahtaa poikki, kun sen kestävyys on nykytehoilla jo vähän rajoilla.

Pentan kytkinkoppia löytyy täältä kyllä, sitäkin vähän mietin jos laittais tuonkaltaisen systeemin nestepainelaakerilla, ni pääsis tuosta hiton kytkinvaijerista eroon.

Tuo svenskin kardaanihan on helppo toteuttaa, kun pentan kytkinkopassa on 30cm akseli jossa boorit kytkinlevylle ja vetolaitteen ristikon "yokelle", tosin vaatii uuden kytkinlevyn... ja toi boori on aika jännää kokoa, tyyliin 35mm akseli ja 30 hammasta. Itse kardaanihan on helppo tehdä, kelpaa varmaan ihan hyvin vaikka 40mm suora 5mm seinämäinen rautaputki. Inertia voi vaan aiheuttaa ongelmia vaihteenvaihdossa.

Tuota vaan jos rupeaa toteuttamaan, ni sit seuraa taas uusia ongelmia, vois yrittää pitää homman yksinkertaisena, ni joskus pääsis ajelemaankin. Nyt auto ei ole omin voimin liikkunut 10 kuukauteen, ja voi olla ettei liikukkaan, jos ei kohta rupea hommat toimimaan. ::)

Varttimailia en meinaa ainakaan slickseillä ajaa, ni siks ei jaksais tota kardaania modata.

Helpompi pitää vaan samantehoinen tehdas käyttöauto, jonka toimintavarmuus on 99,99% tuon noin 2% sijaan. :)
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6617
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #102 : 07.04.2012, 14:45:39 »
Juu juu. Kulostaa aika monimutkaiselta rakenteelta :) Miten ne sun lyhennetyt vetarit on kestäneet? Vähemmälle rasitukselle tuo kardaani joutuisi, mitä vetarit.

Oliko tuossa sun laatikossa suora vitonen? Tilallehan voisi ajatella 262 Getraggia, kun sehän olisi vallan kompaktin kokoinen.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #103 : 07.04.2012, 14:55:33 »
Vetareinahan on ollut E28 bimmerin 6-koneisen, sisänivelet samasta autosta, eli käy suoraan tohon TYP188 perään ja ulkopäissä "bolt-on" 300 sarjan "ruiskukone" nivelet. Ulkopään nivelet ottaa vähän turpiin jos ottaa lähtöä kuivalta asfaltilta... pari tullut räjäytettyä jo (tosin sama kohtalo on kaverien E36 6-kone bimmereissäkin noilla nivelillä).

Suora vitonen on juu, mutta 262 getraggia en halua ensinäkin "väärän" vaihdekaavion takia, toiseksi koska se on about samankokoinen kun nykyinen loota (5-vaihteinen malli siis). 4 vaihteista en halua, huippunopeus rajoittuu turhaan silloin. Pikemminkin ennemmin ostan 6 vaihteisen Getrag V162 (Supra MK4/BMW V8 perästä) tai sovitan automaatin.

Mutta katotaan nyt eka miten tuo jäykkä laippa kestää.

Nyt lootan+perän ympärille tulee 5mm x 15cm korkeasta lattaraudasta "boksi", joka kiinnittyy perän kopan pultteihin, perän poskilaakerin pultteihin, perän etupään kiinnitykseen, laatikon takapäähän, laatikon keskelle ja laatikon eteen 8mm rautalevyyn.

Jo on ihme jos ei rupea kestämään, kun on kiinnitykset 10cm välein. Ja tärkeimpänä, tuon laipankin vahvistin, tosin en tiedä riittikö hitsissä virta, pitänee käydä tigillä sulattamassa se vielä.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6617
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #104 : 07.04.2012, 14:59:15 »
Olihan sulla joskus katkotut/hitsatut vetarit? Vai olenko mä taas ollut liian kännissä :)

Miten 262 vaihdekaavio eroaa nykyisestä, muuta kuin että vitonen puuttuu? Vai onko niissä pakki eri paikassa? Ja mihin se huippunopeus muuttuu, jos molemmissa on suurin vaihde suora?

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy