Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Painemobiili.com 340DL Turbo

  • 289 Vastauksia
  • 119845 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #180 : 29.06.2012, 11:12:03 »
Hardykiekkoakin on ehdoteltu, mutta se ei taaskaan poista sitä ongelmaa että kehikko ei ole tarpeeksi jäykkä.
Ja tukevammat laipat akseleihin poistaa?
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10034
  • Teiden tukko
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #181 : 29.06.2012, 13:39:23 »
Ja tukevammat laipat akseleihin poistaa?

Jos laipat kestää nyt niin sitten se hajoo vierestä.  :P
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1155
  • vrcf Original
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #182 : 29.06.2012, 14:25:26 »
Vääntörasitus tuossa on melkoinen, vaikka sen laskee miten vaan. Sitä ei millään 2mm ainevahvuisella 25mm halkaisijaisella putkella taltuteta, vaikka niitä putkia olisi 10kpl. :)

Putkentaivuttimen kun jostain saisi pieraistua, niin vois kehikon rakentaakkin.

Mitä sitä schmidtin rakennetta ihmettelin, niin ohutta oli senkin putket. Tuommoset voimat kestää kevyesti tuollainenkin putki, kunhan se on oikeassa asennossa. Pyöreällä putkella saadaan nurjahduskestävyyttä huimasti kun sen laittaa oikeaan suuntaan. Katselin samalla sitä sinun tekemää kehikkoa, niin se näyttää siltä että se on antanu periksi jo pultteja kiristäessä, sillä siitä puuttuu kiertojäykkyys kokonaan. Enimmäkseen se on tuonut vain perään lisää painoa.
Se schmidtin tekemä mistä olet mallia katsonut on hyvin tehty ja sellaisen tekemiseen nyt ei paljoakaan putkentaivutinta tarvitse. Ne isommat putket saanee taivutettua esim hiekalla täytettynä ja toholla lämmittämällä ihan käsinkin, tai sitten joku paikallinen putkifirma taivuttaa ne sulle kossupullolla. Ohuemmat ristikot on enemmänkin suoria pätkiä mutta oikeissa paikoissa.
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, myyty. Pajero '89, myyty. Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa. Chevrolet Suburban '02 8.1.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #183 : 29.06.2012, 16:00:19 »
Mitä sitä schmidtin rakennetta ihmettelin, niin ohutta oli senkin putket. Tuommoset voimat kestää kevyesti tuollainenkin putki, kunhan se on oikeassa asennossa. Pyöreällä putkella saadaan nurjahduskestävyyttä huimasti kun sen laittaa oikeaan suuntaan. Katselin samalla sitä sinun tekemää kehikkoa, niin se näyttää siltä että se on antanu periksi jo pultteja kiristäessä, sillä siitä puuttuu kiertojäykkyys kokonaan. Enimmäkseen se on tuonut vain perään lisää painoa.
Se schmidtin tekemä mistä olet mallia katsonut on hyvin tehty ja sellaisen tekemiseen nyt ei paljoakaan putkentaivutinta tarvitse. Ne isommat putket saanee taivutettua esim hiekalla täytettynä ja toholla lämmittämällä ihan käsinkin, tai sitten joku paikallinen putkifirma taivuttaa ne sulle kossupullolla. Ohuemmat ristikot on enemmänkin suoria pätkiä mutta oikeissa paikoissa.
Puhut vähän mutta asiaa. Ristikot kun mitoittaa oikeaan asentoon niin välitukena saattaa kestää lyijykynän paksuinen pilli. Itse en ole metallirakenteita mitoitellut kuin koulussa viimeks, mutta silloinkin jo tuli todettua, että kun siirsi jotain palikkaa oman vahvuutensa verran sivuun ristikkorakenteessa niin ei enää kestänyt ja pelkän veto- tai puristusjännityksen lisäksi kyseiseen tikkuun tuli vääntöä. Joku AMK-opiskelija varmaan suunnittelisi edullisesti kunnollisen kehikon.

Jos ne laipat hajoaa vaikka perä on kiinnitetty kuoresta ja poskista niin ettei pääse kiertymään/keinumaan niin silloin kehikko taittuu siitä laatikon ja perän väliltä ja seuraavaksi katkeaa jokin akseli kun laipat rupeaa kestämään. Sillä hardykiekolla voisi tuota ongelmaa lieventää, se kun sallisi joustoliikkeen osien välillä.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Masa71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 213
  • www.vrcf.fi
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #184 : 29.06.2012, 17:48:08 »
Juu, tuollainen holkkisysteemi käynyt mielessä. Sen ongelmina on vaan taas (ylläri ylläri) tilanpuute.

Perän ja laatikon kuorien välissä on tilaa tuolle about 7cm, ja sitten noihin olemassaoleviin laippoihin pitäisi joko saada boorit koneistettua ulkopuolelle tai hardykiekko väliin.

Hardykiekkosysteemi on tällähetkellä kehitysasteella, tosin siinäkin tila on taas yllättäen ongelmana. Ja luulen vähän että sen kun pistää väliin, on tuo perän vääntyminen kehikossaan taas ongelma, kun tuo laippasysteemi ei enää tue perän kiertymistä mitenkään, pitäisi perä saada todella tukevasti pultattua todella vahvaan kehikkoon.
Edelleenkin mä liputan ton sakarakytkimen puolesta
http://www.sncardan.fi/tuotteet/kytkimet/kytkin_kuvat/mms.jpg

teet ton tyylisen mutta niin et teet kolot toiseen laippaan ja tapit toiseen => ne menevät "sisäkkäin", tilantarve ei kasva, jotkut kumiholkit väliin antamaan aavistuksen joustoa ja mahdollistamaan linjauksen muutoksen ( =kehikon taipumisen).

Koska tossa sun rakenteessa ei ole samanlaisia suuria koneistettuja yhteenpultattuja vastinpintoja kuin orkkis 360:sen akseli-perä-paketissa niin sun pitää nähdäkseni ymmärtää että:
-sinä et saa tehtyä absoluuttisen jäykkää kehikkoa laatikolle ja perälle jos ei materiaali ole "ratakiskoa"
-koska laatikko ja perä voivat liikkua suhteessa toisiinsa, ei niiden välinen liitos voi olla jäykkä(= laippa laippaa vasten), se ei yksinkertaisesti voi kestää
- jos sä jollain ihmeellä saat ne laipat kestämään niin sit hajoaa lootan tai perän laakerit, koska niitä ei ole suunniteltu ottamaan vastaan niitä voimia mitä jäykkä liitos aiheuttaa

Jos minä suunnittelisin sulle voimansiirtoa niin eka pykälä olis miettiä PELKKÄÄ perää, miten se tuetaan. Sit lisättäis laatikko kartaanin(torquetuubin) ja perän väliin "kellumaan" niin ettei se osallistu tukivoimien välitykseen.

PS.Jos sua epäilyttää putkikehikon kesto niin käyppä joskus kattomassa Top Fuelerin runkoa ja niitä putkikokoja ja rakennetta, niistä moteista saattaa irrota vääntöäkin samanverran kuin sulla ;)

Yhteen lauseeseen koottuna: Tue perä, lisää laatikko niin ettei se kanna sivuttais- tai pystyvoimia, nauti lopputuloksesta.

Disclaimer: postattu lomanalkuhönössä, pyydä lisäselvityksiä vaikka Kulmamieheltä tai OttoB:ltä ;)

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #185 : 30.06.2012, 00:09:08 »
Kelluva vaihdelaatikko ei oikeen taida onnistua, jos sen pitäisi pysyä momenttiputkessa (torque-tube) kiinni, sakarakytkin toimisi varmasti, jos keksisin tavan sovittaa tuon 10cm palan 5cm tilaan. Onnistuu tottakai jos koneistuttaa siihen boorit sisäpuolelle BMW perän ja lootan akseleille ja kiinnityksille, mutta kuka tekee sellaista?  :)

En vaan voi ymmärtää miten tuo schmidtin kehikko kestää mitään voimia, siinä kun periaatteessa neljä 25mm 2mm ainevahvuista putkea tukee tuota perää momenttiputkea vastaan...

Täälläpäin ei kukaan enää tee mitään kossupulloa vasten, rahaa haluavat joka toimenpiteestä, ihan tukuittain. Kaveripalveluskin oli se että 4kpl 40mm pakoputkien joustomutkien hitsausta maksoi 200e. :)

Parit putket kun putkiliike taivuttelee (ei muuten tapahdu täällä ilman kuittia) ni saa varmasti maksaa samanverran, plus materiaalit, ei tartte omaa tavaraa tuoda. :)

Se on taas kun omistais kaikki oikeat työkalut, ni homma olis helppoa kun heinän teko. Oikeilla työkalujen hinnoilla saa taas kerran sen ferrarin ostettua. Säästöbudjetilla mennään taas kerran perse edellä puuhun. :P
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #186 : 30.06.2012, 00:23:19 »
En vaan voi ymmärtää miten tuo schmidtin kehikko kestää mitään voimia, siinä kun periaatteessa neljä 25mm 2mm ainevahvuista putkea tukee tuota perää momenttiputkea vastaan...

Tuossahan se on ylempänä selitetty parin insinöörin toimesta. ;) Ristikkorakenne putkesta, jossa osat oikeissa paikoissa.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6617
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #187 : 30.06.2012, 09:07:59 »
En vaan voi ymmärtää miten tuo schmidtin kehikko kestää...

Siksi se sun systeemi ei kestäkkään.

Kaveripalveluskin oli se että 4kpl 40mm pakoputkien joustomutkien hitsausta maksoi 200e. :)

Ihmekös tuo jos suhtaudut kokopuolessa auttamisyrityksiin samalla tavalla kuin täälläkin. Miksi tuomitset kaikki ehdotukset ja pidät itseäsi niin täydellisenä, että noissa sinun virityksissäsi ei voi olla mitään vikaa. Ei tällaisessa projektipäiväkirjassa ole mitään mieltä, kun mistään asiasta ei saa keskustelua aikaiseksi. Tai saa, mutta asiasta keskustelevat vaan foorumin muut käyttäjät, eikä projektin omistaja.

Olisiko parempi vaan kaikkien kannalta, että teet itseksesi sen laipan vaan niin vahvaksi, että alkaa laatikon akselit tai laakerit paukkumaan ja sen jälkeen puuhailet ilmaiseksi uuden vahvemman kehikon. Ja joskus jos/kun kaikki toimii, niin tulet sitten hehkuttamaan tänne, että nyt kestää supersika polttaa 265:ia kumeja auringonlaskuun ilman mitään tekniikka  murheita.

Tai sitten vaan sudittelet sinne auringonlaskuun....

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2446
  • www.vrcf.fi
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #188 : 30.06.2012, 12:45:41 »
Jos Hangossa sudittelee auringonlaskuun, päätyy mereen.

Tuossa Schimdtin versiossa, en käyttäisi alumiinia etupään levyssä. Alumiini on perseestä dynaamisesti kuormitetuissa osissa. Ruuveja saa kiristää maailman loppuun ja ylikin.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #189 : 30.06.2012, 16:05:18 »
Jos Hangossa sudittelee auringonlaskuun, päätyy mereen.

Tuossa Schimdtin versiossa, en käyttäisi alumiinia etupään levyssä. Alumiini on perseestä dynaamisesti kuormitetuissa osissa. Ruuveja saa kiristää maailman loppuun ja ylikin.
Juu, tähän aattelin laittaa sen etulevyn ihan 5mm raudasta, ittekkään en tota alumiinia siinä oikeen ymmärtäny, keveyttä varmaan haettu... Tosin 5mm alulevyn olis voinu korvata vaik 2-3mm suurlujuusteräslevyllä, ja se olis ollu vahvempi ja about samanpainoinen... ei se 100g painoeroa niin suurta lovea tee suorituskykyyn.

Kyl täst viel hyvä tulee, ja otan sit videon ku ajan kumit sauhuten arungonlaskuun (en mereen) :D
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Masa71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 213
  • www.vrcf.fi
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #190 : 04.07.2012, 23:47:21 »
sakarakytkin toimisi varmasti, jos keksisin tavan sovittaa tuon 10cm palan 5cm tilaan. Oikeilla työkalujen hinnoilla saa taas kerran sen ferrarin ostettua. Säästöbudjetilla mennään taas kerran perse edellä puuhun. :P
Tilanahtaus? Nyt en jaksa ettiä kuvia mutta JOS sulla on nyt 2 laippaa pultattuina toisiinsa, ei tuo mun ehdotus vaadi yhtään senttiä enemmän tilaa ::)
-poraat toiseen laippaan 16 mm:n reiät
- teet toiseen laippaan 14 mm:n kierteet
-pulttaat toiseen laippaan 12.9 14mm.n pultit
-päällystät pultit 1 mm:n kumilla tai uretaanilla
-sulla on lähes välyksetön, joustava liitos laippojen välillä, eikä tilaa vaadita yhtään enempää kuin posket vastakkain pulttaamalla

Piirtäkää joku viisaampi vaikka kuva et tää menis perille, mul ei oo ohjelmia eikä taitoa...

Onko tää paras vaihtoehto- no ei varmasti
Onko tää kestävin- no ei, mut hardy-kiekkokin on pulttiensa varassa, kuten tääkin systeemi
Onko tää tehtävissä kotioloissa-on , tarviit poran, teriä ja kierretyökalut

Eri perän ja laatikon naittaminen toisiinsa jäykästi on periaatteessa kuolleena syntynyt ajatus, kummankaan kuoren kiinnityspisteiden koneistustarkkuuskaan ei ole sitä mitä ko. homma vaatis, ja sit sä meinaat lyödä sinne 600+ Nm ja oletat et romut ei taivu minnekään... ota ny järki käteen ja mieti mikä paikka antautuu ja miksi
Kiitospäiväänäkemiinanteeksi, täältä tähän :hello:

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #191 : 05.07.2012, 00:00:13 »
Eri perän ja laatikon naittaminen toisiinsa jäykästi on periaatteessa kuolleena syntynyt ajatus, kummankaan kuoren kiinnityspisteiden koneistustarkkuuskaan ei ole sitä mitä ko. homma vaatis, ja sit sä meinaat lyödä sinne 600+ Nm ja oletat et romut ei taivu minnekään... ota ny järki käteen ja mieti mikä paikka antautuu ja miksi
Kiitospäiväänäkemiinanteeksi, täältä tähän :hello:
Mietin vaan kun ruotsin pojalla edelleen toimii toi että on jäykkänä laitettu yhteen, aivan samalla tavalla kun mulla. Tosin sieltä en saanut vastausta miten kauan systeemillä on ajettu, mulla 5-6tkm. :D

Sinne tulee nyt sellanen boksi että 2mm tavarasta tehdyt putkikehikot jää kakkoseks. :)
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #192 : 05.07.2012, 00:26:59 »
Sinne tulee nyt sellanen boksi että 2mm tavarasta tehdyt putkikehikot jää kakkoseks. :)
Taas jostain latasta ja viikon päästä olet uudestaa täällä valittamassa kestosta?

Vai tuleeko ihan oikeasta putkesta. Saat tunkea 30mm lattaa että oikein mitotettuja putkia vahvempi on, ja sitten ei tarviii miettiä enään sitä kuminpolttoa kun perän kehikko painaa hippasen enemmän ku loppuauto.  :idiot2:
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa räkänokka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
  • Mäntsälän moottori tärväämö - MMT #1
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #193 : 05.07.2012, 00:29:39 »
Taas jostain latasta ja viikon päästä olet uudestaa täällä valittamassa kestosta?

Vai tuleeko ihan oikeasta putkesta. Saat tunkea 30mm lattaa että oikein mitotettuja putkia vahvempi on, ja sitten ei tarviii miettiä enään sitä kuminpolttoa kun perän kehikko painaa hippasen enemmän ku loppuauto.  :idiot2:

Eiks tääl oo pääasiassa hakusessa ollukki vaa kestävä kehikko  ::)
Suunnittelun yksinkertaisuus korostaa rakennelman luovuutta.
"Teoriassa se mutteri kyllä pyörii, mut käytännössä se on ruosteessa"

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #194 : 05.07.2012, 00:51:30 »
Eikö ois helpompaa tehdä lujuuslaskelmat kuin lyödä päätä mäntyyn jatkuvasti?
Jäitä housuun!

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy