RallyBaron  Samppasport

Öljyt ja vedet sekasin.

  • 37 Vastauksia
  • 12742 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa suursmurffi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
Öljyt ja vedet sekasin.
« : 19.06.2013, 05:19:11 »
Aikasemmin autossa oli nesteitten kanssa ongelmaa ja nosti lämpöjä muutaman kerran rikkoutuneen termostaatin takia. Vika korjattiin, mutta nesteet hävis ja silloin jo kävi mielessä kannentiiviste, mutta pienen kattelun jälkeen vika olikin lämppärille menevässä letkussa joka tulee lohkoon imusarjan alle. Letku paikkasin "halvasti" katkasemalla rikkoutuneen palan ja laittamalla putken pätkän klemmareilla sen paikalle. Letku pasahti uudestaan kun klemmari hieroi sen katki ja lämmöt tapissa ajelin pari kilometria kun tuli ajeltua ajatuksissa  :idiot2: Sen jälkeen odoteltiin että lämmöt laski ja lisäsin nestettä niin paljon kun sai pysymään ilman että tuli pihalle, sitten rauhassa ajelin tallille. "Uusi" letku purkukoneesta ja tarkistin vielä että ei näkynyt mönjää tikussa eikä öljykorkissa kun tallille pari kilometriä oli matkaa ajella ennen uutta letkua..

Noh muutaman kymmenen kilometrin ajon jälkeen lämmöt alko taas nousemaan. huomasin että sama letku oli melkein irti ja vuoti  ???

Tarkistin uudestaan öljykorkin ja oli korkki oli ihan majoneesissa ja öljytikku näytti samalta  :o

Onko se nyt selvä tapaus että kannentiiviste on mennyt vai voiko huohottajan tai yms muun takia paukasta nesteet öljyn sekaan? Huohotin tuli sen lämppärin letkun viereen lohkoon ja sitä tuli vahingossa rämplittyä kun uutta letkua laitteli paikalleen .

Ei opiskelija budjetilla kehtais ensimmäisenä ihan kokeilumielessä käydä kannentiivisteen vaihtoon...
Volvo V70

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Öljyt ja vedet sekasin.
« Vastaus #1 : 19.06.2013, 09:40:33 »
Ei opiskelija budjetilla kehtais ensimmäisenä ihan kokeilumielessä käydä kannentiivisteen vaihtoon...
Ei olis sitten kannattanu ajella autolla vedet pihalla vaan soittaa kaveri hinaamaan..

Ei muuta kun kansipaffi vaihtoon, sittenhän sen näkee, pahimmassa tapauksessa kuumalla koneella ajaessa on sylintereihinkin tullu naarmuja koska lämpölaajenemista normaalia enemmän....
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5838
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljyt ja vedet sekasin.
« Vastaus #2 : 19.06.2013, 13:31:37 »
Ja oikaise kansi ennen takaisin asennusta. Vinokoneessa se on edullista kun ei tarvitse venttiileitä irroittaa.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Öljyt ja vedet sekasin.
« Vastaus #3 : 20.06.2013, 14:31:02 »
Sen jälkeen odoteltiin että lämmöt laski ja lisäsin nestettä niin paljon kun sai pysymään ilman että tuli pihalle, sitten rauhassa ajelin tallille. "Uusi" letku purkukoneesta ja tarkistin vielä että ei näkynyt mönjää tikussa eikä öljykorkissa kun tallille pari kilometriä oli matkaa ajella ennen uutta letkua..

Noh muutaman kymmenen kilometrin ajon jälkeen lämmöt alko taas nousemaan. huomasin että sama letku oli melkein irti ja vuoti  ???
Tuossa se virhe tapahtui, eli ajettu ilman painetta järjestelmässä, jolloin homma on selvä, koska kännissähän se kuin käki!  :P


Tarkistin uudestaan öljykorkin ja oli korkki oli ihan majoneesissa ja öljytikku näytti samalta  :o

Onko se nyt selvä tapaus että kannentiiviste on mennyt vai voiko huohottajan tai yms muun takia paukasta nesteet öljyn sekaan? Huohotin tuli sen lämppärin letkun viereen lohkoon ja sitä tuli vahingossa rämplittyä kun uutta letkua laitteli paikalleen .

Ei opiskelija budjetilla kehtais ensimmäisenä ihan kokeilumielessä käydä kannentiivisteen vaihtoon...

Ei tuossa mitään kokeilemista ole! Kyllä se vika on kansipahvi/kansi.    :'(

Tiiviste on rikki ja pahimmillaan (todennäköisesti) kansi on kiero.

Öljytilasta löytyvä majoneesi pahimmillaan tarkoittaa laakerivauriotakin!  :-[

Omassa turbossa kun juurikin se sama letku puhkesi, niin kansipahvi meni rikki ja kansi kieroksi.  Jopa nokkalinja jouduttiin poraamaan uudestaan, sillä nokkakepin olisi pitänyt pyöriä reilun kolmen millin mutkalla!  :o

Joten varaudu n. €500,- menoerään (riippuen koneistamosta).

Jos yrität säästää tuossa yhtään (kannen oikaisussa), niin lopputulos voi olla erittäin kallis!

Nokka-akselin/ja/tai jakohihnan katkaiseminen on aikas tyhmää vain siksi, ettei hommaa tehnyt kunnolla.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

hevonen

  • Vieras
Vs: Öljyt ja vedet sekasin.
« Vastaus #4 : 20.06.2013, 15:47:15 »
Tuossa se virhe tapahtui, eli ajettu ilman painetta järjestelmässä, jolloin homma on selvä, koska kännissähän se kuin käki!  :P
Älä nyt viitti, ei se esim. painekorkin antautuminen konetta särje, sen verta monta kertaa tuo on käynyt.
Kukahan tässä kännissä on... :)

Se vahinko on tullut siinä vaiheessa kun systeemissä ei ole ollut nestettä lainkaan.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Öljyt ja vedet sekasin.
« Vastaus #5 : 20.06.2013, 19:24:09 »
Älä nyt viitti, ei se esim. painekorkin antautuminen konetta särje, sen verta monta kertaa tuo on käynyt.
Kukahan tässä kännissä on... :)

Jos korkki pettää kokonaan (siis halkeaa tms.) niin paineet lähtee ja vedet myös.  Näin tapahtuu meikäläisen öljyn vatkaimessa (AW71L) ja edellisessäkin B230F koneessa sama juttu.
Molemmat tosin sähköflektillisiä. Visko kovalla laatikolla voi toimia toisin.

Ja juu...   ei tässä kännissä olla, ei edes pikkuhiivassa....   Vielä!  :2funny:


Se vahinko on tullut siinä vaiheessa kun systeemissä ei ole ollut nestettä lainkaan.

Sähköflektillinen kun on siitä ikävä pannu, että flekti käynnistyy vasta siinä 105C lämpötilassa, jolloin vettä on kiehunut pois niin, että kansi on taatusti kuiva.

Ja siinä ei auta, että automaatilla ajaa niin pikkuvarpaalla kuin mahdollista, käyttäen sisätilan lämppäriä täysillä ja kiihdyttäen niin hitaasti kuin mahdollista.   Vettä vaan kiehuu pois, koska kannessa lämpötila nousee yli 100C, jolloin höyryä alkaa tulemaan.

F-koneessa paisarin korkki halkesi ja paineet katosivat. Huomasin asian vikavalosta ja onneksi vettä oli mukana. Siitä sitten pikapatentti ilmastointiteipistä ja kelmusta ja haljennut korki päälle, jolloin paineet pysyivät systeemissä sen verran kuin tarvitsi, jotta pääsin hakemaan samatein uuden korkin.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Masa71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 213
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljyt ja vedet sekasin.
« Vastaus #6 : 20.06.2013, 19:40:16 »
Jos korkki pettää kokonaan (siis halkeaa tms.) niin paineet lähtee ja vedet myös.  Näin tapahtuu meikäläisen öljyn vatkaimessa (AW71L) ja edellisessäkin B230F koneessa sama juttu.
Molemmat tosin sähköflektillisiä. Visko kovalla laatikolla voi toimia toisin.

Ja juu...   ei tässä kännissä olla, ei edes pikkuhiivassa....   Vielä!  :2funny:


Sähköflektillinen kun on siitä ikävä pannu, että flekti käynnistyy vasta siinä 105C lämpötilassa, jolloin vettä on kiehunut pois niin, että kansi on taatusti kuiva.

Ja siinä ei auta, että automaatilla ajaa niin pikkuvarpaalla kuin mahdollista, käyttäen sisätilan lämppäriä täysillä ja kiihdyttäen niin hitaasti kuin mahdollista.   Vettä vaan kiehuu pois, koska kannessa lämpötila nousee yli 100C, jolloin höyryä alkaa tulemaan.

F-koneessa paisarin korkki halkesi ja paineet katosivat. Huomasin asian vikavalosta ja onneksi vettä oli mukana. Siitä sitten pikapatentti ilmastointiteipistä ja kelmusta ja haljennut korki päälle, jolloin paineet pysyivät systeemissä sen verran kuin tarvitsi, jotta pääsin hakemaan samatein uuden korkin.
Se on varmaan sit se ero visko/sähkö kun noita  (vinokoneita)on käytetty yli puol tuntia paikallaan eikä vedet pyri mihinkään  avoimesta paisarista huolimatta.  Jotku Opelit ja Rellut on kyllä moista tehny.

Mut siinä olen samaa mieltä Hepan kanssa et paineen puute ei sitä konetta riko vaan neste(kierron)pula.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Öljyt ja vedet sekasin.
« Vastaus #7 : 20.06.2013, 22:19:23 »
Se on varmaan sit se ero visko/sähkö kun noita  (vinokoneita)on käytetty yli puol tuntia paikallaan eikä vedet pyri mihinkään  avoimesta paisarista huolimatta.  Jotku Opelit ja Rellut on kyllä moista tehny.

Mut siinä olen samaa mieltä Hepan kanssa et paineen puute ei sitä konetta riko vaan neste(kierron)pula.

Kumpikin vinokone, joita olen ajanut pidempään kuin 100tkm, molemmissa koneet ovat käyttäneet (sähkö) flektiä jo alle 10 minuutin tyhjäkäynnin jälkeen paikallaan kesäkelissä.

Painetta kertyy nykyisessä turbossa +20C lämpötilassa viimeistään siinä 20 minuutin jälkeen (kokeiltu).

Siinä mielessä visko voi erota sähköflektillisestä voimakkaastikkin, koska se vähäinenkin puhallus tekee paljon koneen lämpötilassa paikallaan ollessa!  :hello:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

The moose

  • Vieras
Vs: Öljyt ja vedet sekasin.
« Vastaus #8 : 20.06.2013, 22:26:46 »
ei mulla vaan mitään tapahdu vaikka ajelisin korkki auki. oli toissakesänä pakkokin ajella ku lämppärinhana vuoti jos korkki oli kii. ajelin varmaan viikon töihi ja takasin ennenku löyty oikeenlainen hana.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Öljyt ja vedet sekasin.
« Vastaus #9 : 21.06.2013, 15:05:56 »
ei mulla vaan mitään tapahdu vaikka ajelisin korkki auki. oli toissakesänä pakkokin ajella ku lämppärinhana vuoti jos korkki oli kii. ajelin varmaan viikon töihi ja takasin ennenku löyty oikeenlainen hana.

Hävisikö nestettä yhtään ?

Visko vai sähkö-flekti?

Painatko kaasupoljinta koskaan ajossa yli kolmanneksen?

Jos oikeasti pystyt ajamaan siten, ettei sähköflekti käynnisty koskaan, niin veden hävikki on mitätöntä, mutta kun toimiva sähköflekti käynnistyy, on kannessa lämpötila yli veden kiehumispisteen normaalipaineessa. Jolloin muodostuu kannessa myös kuplia, jotka sitten heijastuvat paisarissa olevaan nesteeseen. Ja tällöin muodostuu myös höyryä!   :hello:

Omalla öljynvatkaimella ei yksinkertaisesti bensalla pysty ajamaan niin, ettei flekti käynnisty, wiinalla tilanne helpottuu hieman, eli kestää pidempään ennenkuin flekti käy.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

hevonen

  • Vieras
Vs: Öljyt ja vedet sekasin.
« Vastaus #10 : 21.06.2013, 15:17:54 »
Ihan sama mikä flekti on. Jos kannessa on yli kiehumispisteen(pelkkä vesi, jota harvoin moottoreissa on), ei se koko nestemäärä ole siinä lämpötilassa.
Lämmön siirtyminen...

Joskus ajellut vollella jossa oli paska korkki eikä tullut yhtään painetta, varmaan kerran -pari vuoteen lisätty nestettä paisariin. Tottakai se vesi siitä nesteestä haihtuu jos korkki on kelvoton, haihtuu se kylmäkin vesi...

No, nyt on tullut oikein kunnolla aiheeseen liittyen niin sepä siitä.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Öljyt ja vedet sekasin.
« Vastaus #11 : 21.06.2013, 16:51:30 »
Ihan sama mikä flekti on. Jos kannessa on yli kiehumispisteen(pelkkä vesi, jota harvoin moottoreissa on), ei se koko nestemäärä ole siinä lämpötilassa.
Lämmön siirtyminen...
Juu, ei tietysti ole koko nestemäärä siinä samassa lämpötilassa!  :hello:
Mutta pistemäinen kiehahtaminen tekee sen, ettei systeemin tarvitsema tila ole vakio vaan korkin reiästä purskatelee pisaroita, joten nestettä katoaa.

Se normaalijäähtysneste ei kiehumispistettä normaalipaineessa paljoa nosta (muutaman asteen), joten sen vaikutus voidaan miinustaa yhtälöstä.

Jostain syystä vinokoneen jäähdytysjärjestelmä on suunniteltu toimimaan siellä liki baarin ylipaineessa!  :hello:


Joskus ajellut vollella jossa oli paska korkki eikä tullut yhtään painetta, varmaan kerran -pari vuoteen lisätty nestettä paisariin. Tottakai se vesi siitä nesteestä haihtuu jos korkki on kelvoton, haihtuu se kylmäkin vesi...
Oletko ihan varma, ettei yhtään painetta systeemissä?  ;)

Tätä voi jokainen kokeilla ihan itse.  10km maantie lenkki ja kone normaalilämmössä.
Sitten kone seis ja varovasti avaamaan paisarin korkkia ihan varovasti. Kunhan paineet sihahtavat pois, niin varmasti terveessä vinokoneessa kuuluu kurlahtelua, jolloin heti korkki takaisin kiinni, sillä se neste on kuumaa.
Jos kurlahtelua kuului, kiehahti neste järjestelmässä paineiden poistuttua! 
-> Paine jotenkin esti kiehumista -> Lämpötila systeemissä ylitti jossakin kohdin kiehumispisteen......
MOT!   :D

No, nyt on tullut oikein kunnolla aiheeseen liittyen niin sepä siitä.

 :2funny:  Eikös tämä ole ihan normaalia settiä ?   :2funny:

Ettei tämä olisi täysin OT:ta, niin linkki.
http://hellafunctional.com/?p=629

Paineen vaikutus kiehumispisteeseen.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kiehumispiste

Ja sitten aiheeseen liittyen, veden kriittinen piste on 374C ja paine 221 baaria, jonka jälkeen nestefaasia ei esiinny enää lainkaan...    :juhau:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kriittinen_piste_%28termodynamiikka%29

Boing!     Oliko pakko?                             :2funny:  :2funny: :2funny:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

hevonen

  • Vieras
Vs: Öljyt ja vedet sekasin.
« Vastaus #12 : 22.06.2013, 11:56:39 »
Jos pystyy ilman korkkia ajelemaan, ei siellä varmaan paljoa painetta silloin ole.
Jo muinoin ennen volvojani joutui kölvinä ajelemaan carinalla, oli pakko ajella korkki auki, muuten meni nesteet öljyyn kun kansi oli halki, ilman painetta pelas hyvin. :)

Tottakai se insinööri on sinne sen ylipaineen suunnitellut, tuohan on ihan perussettiä mutta pointtina oli että ei se meillä ainakaan nesteitä yli aja vaikka painetta ei olisikaan.
Liekö meidän asuinpaikka sen verran laaksossa... ;)

Ps. Kivoja linkkejä.

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljyt ja vedet sekasin.
« Vastaus #13 : 22.06.2013, 15:31:42 »
Ja pakkasneste nostaa kiehumapisteen jo yli 105 asteen.

Mielenkiintoiset linkit oli.

Mulla revahti aikoinaan 940Turbosta bensalämppärin letku (sieltä koneen takaa, kohdasta mistä menee lämppärillekkin, aika ahdasta :tickedoff:) Lappiin matkalla, Lahdessa pyörähtämässä ja vedet pihalle, varovasti ajoin 2km huotsikalle, puolvälissä lämmöt tapissa ja vitutus kanssa. Noh, letku poikki ja lisälämppäri irti ja menoks.
Ei mennyt kansipahvi, eikä muutakaan. Oli tuuria ;)
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Öljyt ja vedet sekasin.
« Vastaus #14 : 22.06.2013, 16:50:00 »
Ja pitikän se mitata, jotta saadaan mitattua dataatm.   :juhau:

Ensin öljynvatkaimella kaasupullon haku reissu reilun nelisen kymmentä kilometriä.
Viimeinen kilometri hissukseen pinta-kaasulla (melkein kilometri) pääsääntönä alamäkeä, parkkiin pihaan ja flekti käynnistyi.  Konepelti auki ja IP-lämpömittarilla lohkoa mitaten. Tulos 107C.
Kannesta 111C, venttilikoppa 109C, ylävesiletku termarikotelosta 101C ja alavesiletku 88C.

Viisi minuuttia seisten ja uusi mittaus.
Venttiilikoppa 119C, Lohko 105C, kansi 114C ja ylävesiletku 95C, alavesiletku sama 88C.

Tuntia myöhemmin ajoin koiran kanssa 6km päähän metsä tielle, jotta pöhköpuudelia saa ulkoiluttaa entuudestaan tuntemattomassa paikassa. Pysähtyessä flekti puhalsi.
Venakoppa 113C, Lohko 107C, Kansi 113C ja ylävesiletku 99C ja alavesiletku 86C.

Mittauksen absoluuttinen tarkkuus +/- 2C ja 0,2%.  Verrokki mitattu kämmenestä, josta saatu ensin 37,2, sitten 36,4 ja 36,7C. 

Joten kyllä se kiehuu, kun paisarin korkin avaa, vaikka olisi etyleeniglykoliakin mukana sen 50%.
Ja tietysti kokeilin avata paisarin korkkia, niin iloisesti purskahtaa kiehuvaa nestettä korkin raoista!  :hello:

Öljynvatakaimessa (automaagi) kun on huomattavasti isompi syyläri kuin vaparissa ja ilmastoidussa tomaatissa vielä isompi (muistaakseni 590*590mm).

Kaipa se on kiinni ajotavasta, kone/lämpöanturi-yksilöstä ja vaihteistosta ja ilmastoinnin olemassa olosta?  :o


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Elekma  Autoracing