Kuvassa on rekonstruktio miten lohko on hajonnut, sillä aika varmasti sain maantieltä kaikki palaset talteen ja lisää löytyi moottorin korvakon sisältä.
Yksittäinen palanen on toiselta puolelta lohkoa, eli lohko molemmin puolin halki ja jopa sylinteriputken alapäästä puuttuu palanen.

Tästä hahmottaa reiän koon aika hyvin.
Kiertokanki on tuhonnut männän helman täysin sen perusteella mitä mitä peilillä pystyi näkemään männän pohjaa. Männäntappi on jokun limpun edessä, sillä kone on nyt jumissa. Ja jos oikein näin peilin avulla, mäntä on pyörähtänyt ~90 astetta!

Öljypohja on säpäleinä yms. eli tuho on ollut moottorille aikas totaalinen.
+ millä kierrosluvulla 
Hajosi aika tarkasti suurimman väännön kohdalla, eli 3300rpm.
Lukemat ovat +400nm
Se on se säätämisen voima, kun vakio hiluilla saadaan nii paljon voimaa, että alkaa paikat pettää ihan heikkouttaan.

Niin, minä kun en ole missään vaiheessa yrittänyt saada maksimaalista tehoa, vaan sitä sopivasti ja vääntöä pirusti siihen stall-speedin kohdalle ja siitä eteenpäin.
Täysin vakio minulla on/oli vain alakerta, eikä mikään muu. Kansikaan ei ole vakio (muokattu 100tkm sitten). Ja heti puhuin paskaa, onhan minulla täysin vakio T-nokkakin. Käytännössä down-pipe on myös vakio, vaikka se laippa sieltä kissan kohdilta puuttuukin.
Ja voisin väittää, että yhtä alhaalta ahtavia moottoreita oli kaksi (nyt enää yksi) ja kolmas joka herää muutaman sata rpm. myöhemmin.
Huomautan myös siitä, ettei kyseessä ole ihan ensimäinen "lastuttaminen" minulla.

Kuulostaahan se mukavalta selitykseltä että voimalla olisi särkynyt, en vaan oikein sulata sitä vakioraudalla.
Eikös tuota ole joka toisessa viestissä ollut juttua että millä kierrosalueella milloinkin naulaa ja kuinka pahasti? Joskus jopa punalohkon rajat tulee vastaan nakutuksen keston suhteen. Ei se yksittäinen kilahdus mitään hajota, vaan mitäs jos se toistuu päivittäisessä ajossa riittävän monesti? 

Päivittäisessä ajossa se ei nakutanut, kaikki pingaukset ovat olleet satunnaisia ja liittyvät ajodynaamisiin tilanteisiin.
Nakutuksesta sanon sen verran, että minulla ei moottori naulaa enempää kuin 4 pingausta ja sitten se taatusti loppuu, mitä se ei virilastuilla tee, sillä minulta ei lopu suuttimet kesken tai suojamekanismit, mutta minä vain tiedän mittalaite-arsenaalistani johtuen milloin se tapahtuu.
Mitä taas tavan virittäjä ei tiedä, sillä harvalla on ajossa mukana mittalaitteita tai yhdellä säätäjällä on, mutta ne onkin rakennettu osaksi autoa.
Kaikkein pahimmillaan kone on nakuttanut 8 pingausta peräkkäin. Mutta nykyisellään niitä tulee enintään se 4kpl, mikä ei taatusti riko moottoria.
Kaikki viimeiset tapahtuneet naulaukset ovat pääsääntönä alipaine-alueella, missä harvemmin on tuhoisia voimia sylinterin sisällä.
Wiinalla voi olla liikaa ennakkoa ja nakutusta ei kuulu. Sylinteripaineet nousee kattoon, vääntö laskee. Omat kokemukset vakiokierrosnopeudella on tuonut tämän todella selkeästi esiin. Skoopilla katseltu nakuanturin signaalia ja mitään poikkeavaa ei näy. Siis näitä testejä olen ajanut itse jarrupenkissä. Mutta kun asia on NIBMHS, niin sen voi jättää huomioimatta koska lohkon jämien ylitseajaminen on niin 
Juurikin näin!
Tässä on se ongelma jonka kanssa painin aluksi, sillä ihan ensi hetkestä alkaen tajusin, että ennakkoa on laskettava ja pirusti. Hämmästykseni on ollut se ennakon pienuus, eikä sen suuruus.
Suurimman väännön kohdalla minulla on nyt 12,75 astetta ennakkoa ja yhtään enempää se ei siedä tai vääntö alkaa tippumaan tai kone alkaa kilahtelemaan jossakin kohdin.
Suurin absoluuttinen ennakko minulla on 31,4 astetta.