Viime viikolla tuli testimielessä yritettyä kuminpolttoa pari kertaa. Siinä yksi yritys:
https://youtu.be/mHOAmq6yjEQEipä siitä oikein kummoista iloa saanut irti, koska ei ole linelockia. Jarrut ovat sen verran tasapainoiset ja takapäässä pitoa, että ei jaksa kunnolla enää pyöriä jos haluaa pitää paikallaan. Eikä viitsisi kiusata kovin paljoa, tosin sekin oli vissiin liikaa. Sen jälkeen alkoikin voimansiirto värisemään etupäästä. Hyvinkin voimakkaasti noin 87-107km/h nopeuksissa, käytännössä sillä välillä ei viitsi ajaa ellei ole aivan välttämätön pakko. Millään muulla ei ole merkitystä kuin ajonopeudella. Yhtään vedättäessä tai jopa pintakaasulla paha, moottorijarrulla aika paha noin 100km/h kohdilla ja rullatessa miedoin. Hiljempaa tai kovempaa ajaessa tilanne on ok, eikä veto vaikuta tilanteeseen.
Koetin viime viikonloppuna kotona tunkkailla ja etsiä syytä. Tänään töissä hain vikaa lisää ja nosturilla ajelun, sekä eri kardaanin etu- ja takapätkillä testaamisen jälkeen joutunee toteamaan, että laatikon takapäästä tulee. Värisee vaikka ajaisi nosturilla pelkkä kardaaninetupätkä kiinni. Riittää kunhan laatikon pyörintänopeus on suht sama kuin maantiellä. Ulospäin ei kuulu mitään, laatikko hieman tutisee, sisällä on kunnon jyminä. Eri tukikumillakin testasin, eikä kardaani ravista silminnähden. Mikään ei ota kiinni minnekään, eikä koneen tai laatikon tuennat näytä vioittuneen. Jee

Takajarruissa on ollut ravistusta koko ajan vaihdon jälkeen. Katsastusmiehen mielestä ei ollut mitään, vaikka teki pientä mutta nopeaa viipotusta. Kellotin levyt paikallaan ja molemmin puolin ulkoreuna heitti noin 0,3mm. Heitto ei siirtynyt levyä kääntäessä, vaan pysyi samalla kohdalla suhteessa napaan. Levyn ja navan välissä on vanhoista jarrulevyistä sorvatut lätyt. Putsasin pinnat asentaessa, putsasin ne uudestaan, laitoin anti-seizeä ja levyn päälle. Käänsin lättyä aina pykälällä ja mittasin heiton levystä. Heitto ei ollutkaan koko ajan sama tai samalla kohtaa eli sekä lätyssä, että navassa on heittoa. Pitää siis sorvauttaa vetarinpäät ja uudet lätyt. Kääntelyllä sain heittoa pienennettyä ja nyt jarrujen ravistus on hyvin pientä. Jotain sentään mennyt parempaan. Siinä pyöritellessä tuli myös kuunneltua, että oikea takapyöränlaakeri on vaihdettava. Vasemmalle saattaa riittää voitelu.
Vaihdoin uudet takarenkaat, Hankook Ventus S1 Evo2, koko sama. Saas nähdä miten käy vetopidon suhteen. Vesiurat on niin leveät, että kumia on varmaan neljännes vähemmän. Ovat tietysti myöskin huomattavasti hiljaisemmat siinä samalla.
Kuvien uusi osoite: https://lankku.kuvat.fi/kuvat/245+GL+-90/